Spelen met je vingers of stille hand?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joyce_

Spelen met je vingers of stille hand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 22:26

In een ander topic ontstond de discussie wat de beste manier was om je paard nageeflijk te laten lopen.

Partij 1 zegt: Spelen met je vingers, zodat het paard ontspant, soepeler wordt in het nageven en zijn bit loslaat als hij deze vast pakt. Niet zagen, dus niet het hele bit met grove bewegingen van links naar rechts trekken, maar op zo'n manier dat alleen het paard het in zijn mond voelt en het verder niet te zien is.

Partij 2 zegt: Een lichte, elasische maar stille verbinding aan de voorkant, zonder te bewegen met de vingers om het paard nageeflijk te krijgen. Daarbij van achter naar voren rijden, dus van achter bijdrijven en van voren opvangen. Problemen voorwaarts oplossen, dus mocht het paard spanning vertonen, bijdrijven van achteren, ruimte geven van voren en daarna weer wat begrenzen.

Ik ben benieuwd wat het meest gebruikt wordt?

Persoonlijk ben ik absoluut tegen de eerste manier. Spelen, friemelen, kneden of zagen is voor mij allemaal een even foute manier om het paard nageeflijk te krijgen. Een paard moet niet zakken voor vervelende druk, maar zakken omdat het zijn lichaam juist gebruikt en actief is van achteren. Als mijn paard niet los genoeg naar mijn zin is, drijf ik hem bij, geef hem ruimte van voren en daarna begrens ik hem weer, zodat hij tegen mijn hand aanloopt en daar los laat.

Wie doet het op welke manier, ik ben benieuwd? :)

Captain

Re: Spelen met je vingers of stille hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 22:28

Ojee, het ZOVEELSTE topic! _O-
Ik gebruik de eerste methode, maar ik rijd bitloos dus veel pijn doet 't niet. Ook komt hij meteen naar beneden. Heb absoluut niet 't gevoel dat hij 't vervelend vind. Heb het vaak op de tweede manier geprobeerd wat resulteerde in een paard dat de rug wegdrukte.. Nouja, dan maar op de eerste manier! :D

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 22:34

Methode 2 was de methode die ik noemde een paar posts voordat jij reageerde, dat is de manier waarop ik rijd.

Edit: je kan het ook anders opvatten, ik bedoel het niet als "Ik rijd zo, ik heb dat gezegd dus jij mag het niet gebruiken!" maar als dat ik die manier "toepas". :P

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 22:36

Absoluut de tweede manier. Mijn paard was er zo één die zijn ruiter op fouten wees, door te protesteren. Van de moment dat ik dus teveel aan het prutsen was met mijn handen (vanuit gewoonte, omdat me dat vroeger wel zo is aangeleerd), dan deed zij haar hoofd gewoon omhoog. Als je dat protest met handen probeerde op te lossen, dan kwam ze volledig tegen je hand en liep ze onder je weg. Ik heb dus wel geleerd om altijd met stille hand te rijden, waar je tegenaan rijdt. Komt ze wat tegen de hand? Benen erbij en wat ruimte geven vanvoor.

Het is wel zo dat er erg weinig ruiters zijn die met een stille hand rijden, met als gevolg dat er heel weinig mensen waren die gewoon met haar konden wegrijden zonder problemen (iets waar ik zwaar op gevloekt heb tijdens de verkoop). Een echte beginneling kon dan weer zonder problemen met haar wegrijden, mooi nageeflijk en ontspannen. Simpelweg omdat een échte beginner (dus niet de groep die denken dat ze uit de beginnerfase uit zijn, die waren het ergst), gewoon niets doet omdat die nog niet zo bezig zijn met die 'krul'.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 23:45

Ik rij ook zogezegd op de 2e manier. Ik probeer een lichte, stille elastische verbinding te houden met de paardenmond. Door het achterbeen te activeren hoop ik dat het paard in een fijne aanleuning komt. Imo is dit ook de enige juiste manier, spelen is niets anders dan een lief woord voor zagen :o Door te spelen zoek JIJ de mond op terwijl het paard juist de hand op zou moeten zoeken.

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 00:52

Zeker de tweede manier. Ik gruwel echt van de mensen die beginnen over 'spelen' en 'friemelen'. Is gewoon zagen, maar dan stiekem.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 00:54

De tweede manier.

Ophoudinkings kunnen nuttig zijn, als ze echt totaal in verzet gaan, neus compleet in de lucht en lopen maar. Maar voor de rest 'afblijven van die mond'. Niet spelen, niet kneden, niet wiebelen, niet prummelen, niet vragen. Gewoon vanaf blijven, naar voren met die handel en dan rustig begrenzen. Mocht het paard in verzet komen dan de handen fixeren, waardoor het paard aan je hand trekt, en niet jij aan de mond (alsof je paard aan een muur trekt). Dat natuurlijk vergezeld van voorwaards drijven.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 20-11-09 00:59, in het totaal 1 keer bewerkt

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 00:59

Op zich zeg ik en rijd ik zelf op de 2de manier. Maar ik ken ook sommige paarden die er soms even doorheen moeten en dan kun je best een keer even vast houden, tot ze nageven en dan gelijk je hand ontspannen. Soms doe ik ook een klein kneepje in de teugel geven als die de andere kant wat wilt vastpakken. Ze laten dan ook vrijwel gelijk weer los en lopen weer fijn op 2 teugels....

hedwyghedika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 01:00

Ik vind het eigelijk allebei wel goed, denk ik.. Hangt er denk ik ook van af hoe je paard is.. *D

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 01:08

liesenlizzy schreef:
Op zich zeg ik en rijd ik zelf op de 2de manier. Maar ik ken ook sommige paarden die er soms even doorheen moeten en dan kun je best een keer even vast houden, tot ze nageven en dan gelijk je hand ontspannen. Soms doe ik ook een klein kneepje in de teugel geven als die de andere kant wat wilt vastpakken. Ze laten dan ook vrijwel gelijk weer los en lopen weer fijn op 2 teugels....

Maar dat eerste wat je zegt is de weerstandbiedende hand, da's óók optie 2.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 01:16

Absoluut ook 2, maar als hulp indien nodig even een 1. Maar een hulp is alleen een hulp als ie daarna weer weg is. Dus even doen en zodra reactie: dan weer weg met die hulp. Het spelen met teugels heb ik eigenlijk vanzelf afgeleerd in de loop der jaren (wel geleerd vroeger in de manegetijd).

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 16:59

mensen,mensen....het wemelt van de :
*hoe moet je aan de teugel rijden topics
*spelen met vingers goed of fout
*wat wel of niet goed is met aan de teugel
unbelievable!
ik kies voor optie 2, zoals vele mensen kiezen :)

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 17:03

Absoluut allebei de 2 manieren. Soms moet ik tussendoor net iets strenger zijn.

Ik vind het wel weer apart dat bijna iedereen puur voor optie 2 kiest. Ik ben nog nooit op een stal/wedstrijd geweest, waar meerendeel alleen volgens optie 2 wordt/werd gereden.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 17:04

manier 2 is de beste/zoals het hoort, tenzij je paard zich probeert vast te zetten op z'n bit, dan moet je wel even spelen om hem los te maken/houden. Maar sommige paarden straffen dit achteraf weer heel erg hard af door zelf met hun hoofd beginnen te wiegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 17:05

Bijzonder dat bijna iedereen optie 2 kiest maar als ik op wedstrijd kijk zie ik 9 vd 10 ruiters toch echt optie 1 doen...

Vreemd..

Zelf reed ik volgens optie 1 maar sinds ik "academisch" dressuur rijd rijd ik alleen nogmaar met hele lange teugel...

Snowrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 17:06

Ik leer op mijn manege op de eerste manier te rijden. Ik wil het wel anders doen, maar weet niet hoe.
Kun je me misschien concreet uitleggen wat je bedoelt met 'opvangen' bij methode 2?

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 17:07

ik doe manier 1 en eigenlijk ook manier 2 want zodra hij iets meer erdoor heen moet die ik 1 maar dan gelijk weer hand stil (dus ook niet kneden!!!) er zijn mensen die blijven door kneden en dat word op den duur zagen ;)

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 17:07

maar in werkelijkheid doe je bij twee; als ie tegen de hand is hou je je hand vast en rij je hem naar voren?

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 17:10

Ik gebruik alletwee. Ik probeer het zoveel mogelijk volgens de 2e optie te doen, maar er zijn weleens moment dat ik even wat strenger ben, om hem wat ronder in te stellen en dan open en sluit ik mijn hand wat dan valt onder optie 2.

jumparound

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 17:11

ik heb ook op de manege manier 1 geleerd, wat niet altijd werkte omdat er veel meer bij komt kijken dan alleen piano spelen. nu denk ik daar anders over ik vind aan stille hand ook belangrijk, want aangezien we een jong paard hebben, moet die nog veel balans krijgen(vooral het hoofd kan nog eens van links naar rechts gaan)en daar heb je wel een stille hand voor nodig en natuurlijk het vorruit rijden. maar aangezien deze vrij makkelijk nageeft heb ik er niet zo veel problemen mee. ze zet zich ook niet vast, probeer met ophoudingen en ontspannen hand te rijden.

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 17:11

Ik rij met name op manier twee, maar af en toe geef ik ook een hele open hand en pak die dan spelenderwijs er weer bij (is volgens mij een beetje manier één). Ik denk dat manier twee veel meer rust geeft voor je paard en daarmee ook een stukje meer ontspannenheid.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 17:13

Anoniem schreef:
Bijzonder dat bijna iedereen optie 2 kiest maar als ik op wedstrijd kijk zie ik 9 vd 10 ruiters toch echt optie 1 doen...

Vreemd..

Zelf reed ik volgens optie 1 maar sinds ik "academisch" dressuur rijd rijd ik alleen nogmaar met hele lange teugel...

dat verbaasd mij ook iedere keer weer :j
gelukkig heb ik het boek dressuur onder vuur gelezen waar ik soms met mijn mond open stond te kijken
naar de beelden die je kunt krijgen met het ontschuldig ' spelen met je handen '...
nee 1 x les gehad van iemand die meende dat je moest zagen voor profeit....maruh..
never nooit meer, gelukkig was het na 1 les ook snel gebeurt met die inctructrice :))

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 17:13

petitparis schreef:
manier 2 is de beste/zoals het hoort, tenzij je paard zich probeert vast te zetten op z'n bit, dan moet je wel even spelen om hem los te maken/houden. Maar sommige paarden straffen dit achteraf weer heel erg hard af door zelf met hun hoofd beginnen te wiegen.

Dit snap ik niet.. Waarom zou je moeten zagen als het paard het bit vasthoudt?
Op het moment dat mijn paard het bit vast pakt geef ik mijn handen mee (zodat ze dus geeneens de mogelijkheid heeft om vast te pakken, te gaan hangen etc) en rijd ik haar flink naar voren.

@ MI1990: Dit snap ik ook niet helemaal, waar zie je staan dat je bij de tweede manier je hand vast moet houden?
Daar heb ik dan over heen gelezen, handen vastzetten vind ik niets. :n

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 17:15

petitparis schreef:

dit snap ik ook niet helemaal, het paard pakt het bit juist vast omdat het onrustig is in de mond, op deze
manier maak je het alleen maar gespannender en erger ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 17:20

spelen is niet zagen, met spelen bedoel ik kneden. helaas gaat dit bij velen over in zagen.
En niet bij alle paarden werkt het om hand naar voor te doen zodat ze niet kunnen hangen. sommigen gaan juist hangen om teugel te winnen. Een paard dat echt hangt en je doet je hand naar voor, die versnellen omdat ze hun balans even kwijt zijn, een paard dat gewoon niet verder wil inbuigen, versnelt niet bij hand naar voren, die blijven exact hetzelfde lopen, ook met hun hoofd.
Bij de volbloeds houden we onze handen zelfs "stil" zodat de paarden op onze hand kunnen steunen om snelheid te halen. dus 't hangt er allemaal vanaf hoe je het bekijkt.

Maar da's m'n persoonlijk ervaring en elk paard is anders en iedereen rijdt en reageert anders