Verschillen in bespiering van paarden uit div. disciplines?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Loiz

Verschillen in bespiering van paarden uit div. disciplines?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 16:38

Aangezien ik me aan het verdiepen ben in de bespiering en de belasting en training hiervan vroeg ik me af of Bokt me verder kan helpen.
Ik wil de verschillen in de disciplines duidelijk maken, want een westernpaard is totaal anders bespierd dan en dressuurpaard, evenals een springpaard en een endurancepaard.
Kan iemand mij informatie geven over de juiste bespiering en bouw van een paard in een van bovengenoemde disciplines (hoger niveau, dus geen Bniveau)?
Of nuttige website's? (nederlands of engelstalig).

Wat maakt een dressuurpaard nou een dressuurpaard? En wat maakt een endrancepaard nou een endurancepaard? Welke spieren worden hiervoor getraint en waarom?

Bedankt!

Pytje

Re: Verschillen in bespiering van paarden uit div. disciplines?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:41

Het zit hem voornamelijk in het type spieren. Je kunt even kort gezegd onderscheid maken tussen rode en witte spiercellen. Kip=wit, koe = rood. De rode spiercellen halen hun energie uit de verbranding, deze zijn dus zeer geschikt voor langdurig werk. Geen sprinters dus. De witte spiercellen halen hun energie vooral door anaerobe verbranding (zonder zuurstof dus) en zijn geschikt voor krachtsexplosies.
De rode kleur komt van het hemoglobine, dit zit in het bloed en kan zuurstof binden.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 16:49

Wat snel! Bedankt!
Dus kortgezegt hebben de paarden in de endurance en westernsport meer rode spiercellen, en dressuur en springpaarden meer witte?

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 23:49

western heb ik niet zoveel verstand van, dus dat durf ik niet te zeggen. Dressuur paarden hebben ook redelijk veel rode, door de duur. Het is uiteraard wel zo dat het niet of of is, maar en en. Een duursporter bijvoorbeeld heeft ook wel witte spiercellen, maar voornamelijk rode. Een sprinter zou makkelijker een duursporter kunnen worden dan een duursporter een sprinter.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 23:54

Loizy schreef:
Wat snel! Bedankt!
Dus kortgezegt hebben de paarden in de endurance en westernsport meer rode spiercellen, en dressuur en springpaarden meer witte?

Ik heb niet zoveel kennis over de spieren, maar je kan echt niet zeggen dat western (in het algemeen) meer rode spiercellen hebben.
Elke discipline is anders.. bv barrelrace en polebending zijn snelle acties van korte tijd, maar pleasure is dan weer een langere tijd een rustigere actie.
Dus je moet echt wel onderscheid maken in de verschillende disciplines, anders ga je nooit tot een conclusie komen volgens mij.
Ik blijf dit wel volgen, want vindt dit bijzonder interessant.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:06

Ik raad je aan om gewoon eens een boek over fysiologie open te slaan voor de werking en training van de spieren.

Spierbouw is niet alleen afhankelijk van de discipline, maar is ook deels genetisch bepaald. Verder worden niet alle dressuurpaarden hetzelfde getraind en zo zie je vaak ook onderling weer verschillen. Ook het zadel en de houding van de ruiter spelen een grote rol, met name bij de ontwikkeling van de bovenlijn.

In deze topic heb ik op pagina 5 een grote uitleg gegeven over veranderingen in spierbouw, oorzaken, problemen etc. Er komen ook een aantal andere paarden met een andere achterrond aan bod verderop in de topic. Wellicht heb je er wat aan: [RT-P] Achter de loodlijn lopen

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:17

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:22

Ik heb equine exercise physiology ook, maar ik moet zeggen dat ik meer had aan een fysiologieboek voor menselijke atleten (dat was veel makkelijker te begrijpen). De werking van de spieren blijft hetzelfde, alleen de normwaarden zijn wat anders.
Het boek van Nancy Nicholson Ph.D. 'Biomechanical riding & dressage; a riders atlas' is een erg duidelijk boek over de werking van spieren, ligamenten en botten bij het dressuurrijden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:30

Je zou eens met Marte ( van Pavel) kunnen praten. Die zal vast een boel weten over spieren. Kan ze het je ook laten voelen.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 16:48

Bedankt, ik ga even kijken of ik die boeken bij de bibliotheek kan vinden!

Marte wouden we inderdaad ook nog het een en ander vragen :j

TwinQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:42

Loizy schreef:
Wat maakt een dressuurpaard nou een dressuurpaard? En wat maakt een endrancepaard nou een endurancepaard? Welke spieren worden hiervoor getraint en waarom?

Dat ligt toch ook grotendeels aan de bouw? B-)

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 17:43

Draverlover schreef:
Loizy schreef:

Dat ligt toch ook grotendeels aan de bouw? B-)

Ik heb in mn beginpost ook gezet bespiering én bouw, maar een dressuurpaard word anders getraint dan een endurance paard, en daardoor ontstaat andere bespiering ;)

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:48

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 05:11

Het principe kun je inderdaad best in een leerboek voor mensen bekijken; het trainingsprincipe blijft hetzelfde.

Zoals al genoemd bestaat Western uit een heleboel verschillende disciplines, en daarom kun je daar niet iets 'algemeens' over zeggen. :)