Zweefdraf ongewenst? en waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Zweefdraf ongewenst? en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 15:57

Wie kan mij duidelijk uitleggen wat er nu precies onder een zweefdraf wordt verstaan? Het klinkt namelijk erg positief, maar ik hoor ook andere geluiden. Ik als eigenaar van een Gribaldi-nakomeling wordt er regelmatig (passief) mee geconfronteerd (schijnt een trekje te zijn van deze afstamming?), maar hoe beweegt het paard dan precies en hoe zou het wel moeten?

EllyC

Re: Zweefdraf ongewenst? en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 16:16

bij zweefdraf is het achterbeen traag en dat is iets wat we juist niet willen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 16:16

Een functionele draf is gewenst omdat die bewerkbaar is en een "nepdraf" zweefdraf ofwel 2e draf is niet bewerkbaar.

Een functionele draf heeft een actief ondertredend achterbeen een zweefdraf niet.
Vaak worden deze paarden achter traag en lopen met een strakke of weggedrukte rug.
Ook onstaan er daardoor vaak tactfouten in de zijgangen.

Voor een leek ziet dit er misschien wel mooi uit maar voor de dressuur heb je er helemaal niets aan ;)

Zelfs in de lagere klassen heb je er last van, bij een goede jury zou je met een zweefdraf een 4
moeten krijgen als er bij een onderdeel arbeidsdraf wordt gevraagd en men laat een zweefdraf zien.

Even over de afstamming, ik zie dat je een Gribaldi x Balzflug hebt, dit is 2 x trakhener bloed, deze lopen vaak voor wat vlakker en/of stekeriger.
Vaak zijn ze ook wat lichtvoetiger en dus meer geneigd om "zweverig"" te lopen.
(niet allemaal natuurlijk, maar veel wel...voordat ik heel Bokt weer over mij heen krijg :D )
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 23-09-09 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 16:21

Listiglistje, dat laatste ben ik niet met je eens, de rest wel :)
Als een paard een zweefdraf in de arbeidsdraf laat zien, krijgt hij geen 4, wel een 6, waarom? Het paard is niet kreupel, en zolang een paard niet kreupel is, behoort hij minimaal een 6 te krijgen bij het onderdeel draf (onderaan de proef).

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 16:26

Maar een zweefdraf bij een ongetraind paard laat wel zien dat een paard ruimte heeft.... Als je handig genoeg bent om een paard met zweefdraf aan je been te krijgen en snel te kunnen laten reageren.... dan heb je ook iets...

En idd, Ulysses was/is ook een zwever en die heeft daar nooit lage punten voor gekregen in de B of L..

Pas in de M2 werd er op afgestraft als zijn uitgestrekte draf de achterhand niet goed genoeg onderkwam. Een beetje ruiter, met dito instructeur kan er heel veel mee bereiken.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 16:28

Storm76 schreef:
Listiglistje, dat laatste ben ik niet met je eens, de rest wel :)
Als een paard een zweefdraf in de arbeidsdraf laat zien, krijgt hij geen 4, wel een 6, waarom? Het paard is niet kreupel, en zolang een paard niet kreupel is, behoort hij minimaal een 6 te krijgen bij het onderdeel draf (onderaan de proef).

Zou best kunnen ik ben geen jury ;)

Maar men laat iets zien wat niet gevraagd wordt.....dus onvoldoende (ik heb er ook vaak een 4 voor gekregen met een notitie op mijn staatje)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 16:28

Hebben jullie er misschien een filmpje ofzo van? Kan me er zo moeilijk een voorstelling van maken..

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 16:39

ik heb alleen een filmpje van heel lang geleden.
uk heeft zo'n zweefdraf, en op dit filmpje probeerde ik hem wel steeds snel te maken.

je ziet gewoon dat het achterbeen stuwend blijft in plaats van dravend.
en vooral in de stap is hij ook echt heel lang en traag en snel onregelmatig op dit filmpje.
met training is dit wel goed te krijgen hoor.

het is echt al 4 a 5 jaar terug, dus commentaar geven heeft niet erg veel zin :)
Afbeelding

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 16:51

ik heb alleen de eerste minuut gekeken maar ik heb een heel ander beeld bij een zweefdraf. Ik heb helaas alleen geen filmpje van dat beeld :o

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:00

Laatst bijgewerkt door Frantic op 23-09-09 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:04

ga hem zo even kijken,
kwam deze tegen, vond ik er meer op lijken maar je hebt ze nog extremer http://www.vimeo.com/2652365

edit, nee draf van post hiervoor vind ik ook geen zweefdraf, meer een duwend ipv ondertreden achterbeen.
Laatst bijgewerkt door EllyC op 23-09-09 17:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:06

Die fries is een beter voorbeeld, daar wordt je al moe van door alleen maar te kijken :+

Hard werken om dat snel te krijgen!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:08

tja, daar wordt je niet echt vrolijk van.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:15

Oei die fries word je inderdaad niet erg vrolijk van.
De ander vind ik het probleem meer in de achterhand zitten inderdaad dan dat hij een zweefdraf heeft.
Loopt ook nog bijna te telgangen trouwens in stap.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:19

Jeanneee_ schreef:
De ander vind ik het probleem meer in de achterhand zitten inderdaad dan dat hij een zweefdraf heeft.

filmpjes zijn jaren oud van het vosje, eerste wedstrijd met winst en in de binnenbak, zelfs voor het aanvragen van een startkaart. Ze zijn nu Z.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:26

zo zie je maar weer wat je met de juiste training kan bereiken.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:26

Dusssss al ik het goed begrijp: in een goede 'normale' draf komt de achterhoef in de afdruk van de voorhoef en in een zweefdraf niet en kun je later problemen krijgen met zijgangen?? Met problemen wil dat dan zeggen dat hij niet goed opzij kan of hoe?
Interessant onderwerp :)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:29

Hoe kom je nu aan deze conclusie Quinta? want nu begrijp ik het geloof ik niet meer.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:33

Nee het viel me op bij het filmpje van de fries, dat zijn achterhoeven niet in de afdruk van de voorhoeven kwam. Hij draaft dus niet in om het makkelijk te zeggen. Ik wou even polsen of dit zweefdraf is. Ik weet het nl. ook niet zo goed. Wil het wel graag weten want af en toe moet ik eens jury spelen en dan lijkt het mij wel goed om dit ook te weten, snap je :)

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:36

Ik vind een zweefdraf een lange, trage, vlakke draf. Het geeft een 'halend' beeld. Het lijkt alsof het paard 'glijdt'/zweeft over de lucht/bakvulling. Moeilijk uit te leggen, de Fries komt iig meer in de buurt dan de vos, maar heel veel Gribaldi's doen het veel duidelijker/erger ;)

Het is niet gewenst, omdat het paard dan niet genoeg draagt op het achterbeen en daarin te traag blijft. Daarnaast wordt ook vaak het voorbeen te stekerig/vlak naar voren gebracht. In de B en L zul je hierop nog niet heel veel commentaar ontvangen, maar vanaf het M ben je wel de pineut!

Iemand hier had het trouwens over een 2e draf. Maar een 2e draf is over het algemeen wel heel anders dan een zweefdraf. De 2e draf is meer verheven, met meer zweefmoment, maar wel meer opwaarts, een krachtiger achterbeen en juist meer in het front gestegen. Iets wat je bij een zweefdraf nooit zult zien.
Laatst bijgewerkt door Somebody_ op 23-09-09 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:40

amondi schreef:
Jeanneee_ schreef:

filmpjes zijn jaren oud van het vosje, eerste wedstrijd met winst en in de binnenbak, zelfs voor het aanvragen van een startkaart. Ze zijn nu Z.

Ik bedoelde het ook niet verkeerd hoor, de mijne telgangde ook.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:41

nee ik kan er me nog niks bij voorstellen :)

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:45

:+ Wat wel is met telgang, dan zijn ze meestal ook zo ruim en traag dat ze wel wat moeten, anders schoppen ze zichzelf tegen de kogels....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:45

Behalve dat hij niet voorwaarts is en in het algemeen niet zo fijn gereden word (telkens die schop om hem vervolgens weer een aantal meter te laten sloffen) zie ik niets mis aan die fries? :=

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:47

van een 2e draf heb ik echt nog nooit gehoord