Rechtrichten: hoe doe jij het?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Rechtrichten: hoe doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 22:42

Ik hoor heel veel mensen dat ze bezig zijn met rechtrichten (ikzelf ook), maar hoe dóen jullie dat nu? Niet via welke methode oid, maar concreet de hulpen die je geeft wanneer bvb:
- je paard de achterhand naar binnengooit tijdens het ronddraven
- je paard op de volte naar binnen valt op de schouder
- je onvoldoende buiging op een kant krijgt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Rechtrichten: hoe doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 23:27

Hangt er vanaf.
Ik heb snel last van m'n rug als een paard scheef is. Huur ik een paard voor een buitenrit, en het is scheef, dan kan ik niet veel doen als zorgen dat 'ie nageeft, dus de rug ontspant, en het dier zoveel mogelijk recht laten lopen.

Vandaag nog in de bak bezig geweest met punt 1. Ik heb (in overleg met de eigenaar) even een stukje sv meegepakt.
Op punt twee, toch een keer duidelijk doorkomen met mijn hulpen. Want hij doet het gewoon om onder het werk vandaan te komen.
Punt drie, op links is hij wat stugger, dan vraag ik eens een keer door, en schuif hem dan weer uit. :)

Dit is wat voor mijn vzpaard goed werkt, het hangt echt van het paard af.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 23:31

Maar hóe laat je zo'n dier op buitenrit rechtlopen? Van enkel na laten geven gaat hij niet recht lopen (al ben ik van mening dat een paard eerst recht moet zijn voor het écht na kan geven).

Punt 3, doorvragen als in extra stelling vragen??

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 23:32

Hier zijn toch al meerdere topics over?
Even zoeken ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 23:34

Er zijn wel zat topics over rechtrichten, maar ik ben er nog geen een tegengekomen met specifieke hulpen en het hoe en waarom van oefeningen. Wel dát men er aan doet, maar niet hoe :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 23:34

Heino schreef:
Ik hoor heel veel mensen dat ze bezig zijn met rechtrichten (ikzelf ook), maar hoe dóen jullie dat nu? Niet via welke methode oid, maar concreet de hulpen die je geeft wanneer bvb:

1e meer buitenhand en buitenbeen erbij en voorhand voor de achterhand zetten
2e Meer binnenbeen
3e 8-jes rijden met gelijke aanleuning op beide teugels en de buiging met de benen oplossen. De voorkant (hals/nek) boeit me op dat moment niet zoveel. Als het lijf buigt volgt de voorkant vanzelf.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 23:39

Als een paard linksom de kont naar binnengooit, drijf je hem wanneer je extra buitenbeen geeft toch juist extra met de kont naar binnen?

Als je op de volte enkel meer binnenbeen geeft stimuleer je het probleem toch juist?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 23:39

Heino schreef:
Maar hóe laat je zo'n dier op buitenrit rechtlopen? Van enkel na laten geven gaat hij niet recht lopen (al ben ik van mening dat een paard eerst recht moet zijn voor het écht na kan geven).

Punt 3, doorvragen als in extra stelling vragen??

Nou, hoofd recht, en als hij dan z'n kont nog uitzwabberd, dat met je benen recht maken. Da's zo moeilijk niet hoor. Zeker in de polder niet met al die lange rechte stukken. :)
En ze hoeven niet met de rug helemaal bol, gewoon de boel ontspannen daar ben ik al heel erg mee geholpen.

Extra stelling ja, maar ik vraag ook gerust een keertje dieper als hij echt niet los wil laten. Doet hij dat braaf dan schuif ik ook onmiddelijk weer uit als release.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 23:51

Heino schreef:
Als een paard linksom de kont naar binnengooit, drijf je hem wanneer je extra buitenbeen geeft toch juist extra met de kont naar binnen?

Als je op de volte enkel meer binnenbeen geeft stimuleer je het probleem toch juist?

Je legt je buitenbeen niet naar achteren maar je zet de voorhand voor de achterhand. Om te begrenzen kan je het binnenbeen iets terug leggen en wakend achter de hand houden.

Die tweede opmerking snap ik niet. Doordat je drijft met je binnenbeen laat je hem toch naar buiten gaan met de schouder? Of plakt ie tegen het been? Dat vind ik heel stout en staat bij mij ook op een corrigerend tikje met spoor of zweep.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 00:31

Mja maar een paard wijkt toch voor druk (als het goed is)? Je been verder naar achter leggen is in mijn ogen verduidelijkend, maar het achterliggende wijken voor druk blijft hetzelfde, denk ik. Maar idd, als je je binnenbeen er wakend bijhoudt begrijp ik je wel ja.

Paard gaat toch juist helemaal opzij wanneer je enkel binnenbeen geeft? En niet enkel de schouder?

Het zijn overigens niet zozeer persoonlijke voorbeelden, maar meer algemene vragen. Ik ben gewoon benieuwd hoe mensen het concept rechtrichten nu precies in de praktijk uitvoeren. Omdat er zoveel manieren zijn om dit te doen, en ik nieuwsgierig ben waarom mensen voor een bepaalde aanpak kiezen.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 01:04

Hoi,
Je kan je paard rechtrichten dmv. aan de hand werken, longeren en rijden...

Je kan een cursus gaan volgen bij bv.:
http://www.paardenbegrijpen.nl
http://www.stallexion.nl

Je paard moet leren om jou met de juiste houding te dragen ( met zijn achterhand en correct ruggebruik)

Longeren:
- Ik ben een voorstander om met dubbele lijnen te longeren (zie cursus)
- Als je gewoon gaat longeren kun je een pessoahulpteugel gebruiken dit zorgt voor een goed achterbeen en ruggebruik (zie) [WZ] Pessoa hulpteugel lees je hierover goed in of vraag aan iemand hulp die hier ervaring mee heeft, zorg dat je paard voorwaarts loopt!

Je paard valt op de volte naar binnen:
Buitenteugel begrenzen, binnenteugel stelling vragen, binnenbeen eraan en met je buitenbeen begrenzen indien nodig...
o Begin gewoon in stap, zet je paard op de volte, rij niet op de hoefslag (laat hem van jou uitgaan), voorwaarts, gaat dit goed? rij 8jes, maak slangenvoltes...

Je paard gooit de achterhand naar binnen:
Binnenbeen achter de singel, buitenbeen op de singel, met je buitenbeen begrens je het paard zegmaar om te gaan wijken...

En onvoldoende buiging komt wel goed als je eenmaal met die voltes aan de slag gaat...
Succes ermee!!!

Ik vind de cursussen echt een aanrader voor je!!!

Kijk trouwens ook even goed of je tuig goed past!

Hahaha grapje :+
Ik lees nu pas dat het niet om jou persoonlijk gaat _-:(

Laterzzzz :o

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:26

Hallo Ik lees mee en ga later zorgvuldiger lezen. Ik ga er ook aan beginnen en heb helaas absoluut geen hulp en geen kans om een cursus te doen, genoemde sites ken ik en bovendien leek deze mij ook zinnig
http://www.paardenrecht.org .
Ervaringen uitwisselen is voor mij een uitkomst.
Succes, Wenda.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:29

Tja, ik rijd dan op de binnenhoefslag en zet hem dan licht schoudervoor en licht travers, net welke kant hij op schiet ;)

Als hij op de volte naar binnen valt dan blijf ik op die volte en probeer ik dus juist achterhand naar binnen te zetten.

Als hij 1 kant vast houd, dan vraag ik een keertje extra stelling, maar blijf ook veel voltes en achten rijden.

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 14:38

Heino schreef:

Alles is ook zeer afhankelijk in welke mate het paard scheef wordt...

- achterhand naar binnen
Paard loopt in mijn ogen weg over de buitenschouder, indien het bakrand-plakken is van een jong paard pak ik binnenhoefslag, dit is vaak genoeg en vind ik voor een groen/jong paard prettiger dan stelling pakken/schouder verplaatsen. Meestal is daar nog niet genoeg controle over.
Bij een paard dat iets verder is, zal ik eerst meer begrenzen op mijn buitenteugel/iets meer door buiten houden. Is dat niet genoeg dan probeer ik met buitenstelling/schouder met twee teugels naar binnen te verplaatsen.
Voorwaarde voor bovenstaand is imo dat het paard onvoorwaardelijk aan het been is en vanuit zichzelf loopt en dus voorwaartse drang heeft.

- volte naar binnen vallen
Ook weer eerst buitenteugel begrenzen. Niet genoeg, meer stelling naar binnen zodat het paard meer naar buiten gaat. Indien zelfs dat niet voldoende is, voltes verkleinen en vergroten voor meer controle en dan weer beginnen met buitenteugel en meer stelling.

- onvoldoende buiging
Ik begin met iets meer stelling, kijken of het paard loslaat en de buiging oppakt, is het niet een eenmalig iets dan schakelen, voltes, voltes verkleinen en vergroten, achtjes.

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 14:44

Leuk topic!

Arnyek, als je paard naar binnen valt op de volte waarom vergroot je dan de stelling naar binnen? Dat werkt toch averechts?

kaspertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 14:46

recht richten doe ik met een liniaal

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 14:49

Arnyek schreef:
Bij een paard dat iets verder is, zal ik eerst meer begrenzen op mijn buitenteugel/iets meer door buiten houden. Is dat niet genoeg dan probeer ik met buitenstelling/schouder met twee teugels naar binnen te verplaatsen.

Dit zei mijn instructeur ook ja, maar ik vond het zo onlogisch klinken. Want als een paard linksom de kont naar binnen gooit, heeft het naar mijn idee neiging rechtsgebogen te zijn, waardoor je het alleen maar de zin geeft wanneer je de stelling naar buiten neemt. Of snap ik het even niet meer?

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 15:00

Heino schreef:
Arnyek schreef:

Dit zei mijn instructeur ook ja, maar ik vond het zo onlogisch klinken. Want als een paard linksom de kont naar binnen gooit, heeft het naar mijn idee neiging rechtsgebogen te zijn, waardoor je het alleen maar de zin geeft wanneer je de stelling naar buiten neemt. Of snap ik het even niet meer?

Leuk topic.
Ik doe eigenlijk hetzelfde als Arnyek.
Heino, als je buitenstelling vraagt, is het voor het paard al bijna onmogelijk om de schouder eruit te gooien.
Je hoort ook vaak dat ruiters gaan proberen de achterhand weer recht achter de schouder te krijgen, met als gevolg dat ze continu met hun been naar achteren rijden. Als je de schouder weer recht zet, blijft je been nagenoeg op dezelfde plaats liggen. Vaak is een kleine ophouding aan de buitenteugel al genoeg om hem weer recht te zetten.
Wat ook werkt, is niet teveel stelling nemen. Veel paarden nemen uit zichzelf al stelling aan, en gaan dan met de schouder eruit. Doet ie dit veel, probeer dan eens bochten te rijden met een kaarsrecht paard (dat overigens wel door zijn lichaam ietwat gebogen).

Ik blijf dit topic ook even volgen iig.
Laatst bijgewerkt door marijkedam op 27-08-09 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 15:10

Rukaro schreef:
Leuk topic!

Arnyek, als je paard naar binnen valt op de volte waarom vergroot je dan de stelling naar binnen? Dat werkt toch averechts?

Nee, als je genoeg stelling naar binnen vraagt, loopt het paard naar buiten. Probeer zelf maar eens naar je linkerschouder te kijken, nu achter je scherm, dan voel je je dat je nek/schouder meer naar rechts gaat...
Dat is ook waarom je buitenstelling op de rechte lijn neemt als het paard naar buiten valt (of achterhand naar binnen), hij komt dan "van de buitenschouder af".

marijkedam schreef:
Ik doe eigenlijk hetzelfde als Heino.
Arnyek, als je buitenstelling vraagt, is het voor het paard al bijna onmogelijk om de schouder eruit te gooien.

Volgens mij verwissel je ons nu?

Heino, als hij zijn achterhand linksom naar binnen gooit, loopt hij met de schouder naar buiten, dus naar rechts. Je wilt dat hij naar links gaat met zijn schouder, zie reactie naar Rukaro.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 15:16

Ik heb jullie inderdaad verwisseld, sorry.
Heb het aangepast.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 15:20

Ik had ook al het idee dat we verwisseld werden ja ;)

Ik heb juist altijd het gevoel dat het andersom is. Dat wanneer je stelling naar links vraagt het paard de schouder ook iets naar links verplaatst. Dat vind ik ook het verschrikkelijk moeilijke aan het rechtrichten, het gaat nogal eens compleet tegen mijn gevoel in :)

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 15:36

Geeft niet hoor ;)

Heino schreef:
Ik had ook al het idee dat we verwisseld werden ja ;)

Ik heb juist altijd het gevoel dat het andersom is. Dat wanneer je stelling naar links vraagt het paard de schouder ook iets naar links verplaatst. Dat vind ik ook het verschrikkelijk moeilijke aan het rechtrichten, het gaat nogal eens compleet tegen mijn gevoel in :)

Ik begrijp je punt wel een beetje. Het klinkt logischer, je doet links iets en dan verwacht je links ook iets.
Maar probeer het eens op je paard, dan voel je het vanzelf (en dan gaat het al minder snel tegen je gevoel in...).

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 16:22

Goede oefeningen om te doen zijn bv. het schouderbinnenwaarts en travers...
Hiermee bereik je buiging van de ledematen...

Schouderbinnenwaarts:
Het binnenachterbeen van het paard wordt meer belast, waardoor dit achterbeen buigzaam wordt gemaakt.
http://www.bokt.nl/wiki/Hoe_schouderbinnenwaarts

Travers:
Het buitenachterbeen komt in deze oefening onder de massa, waardoor dit been buigzaam wordt gemaakt.
http://www.bokt.nl/wiki/Hoe_travers

- Je kan deze oefeningen eerst naast je paard aan de hand doen...
Ik zelf heb een paard van bijna 3 en ga binnenkort een cursus hierover volgen!!! Als ik de cursus heb gedaan zal ik nog het een en ander plaatsen op dit topic ;)

- Daarbij kan je gaan longeren met een pessoahulpteugel, dubbele lijnen en ik zie zelfs soms mensen een bandage op de plaats van de pessoahulpteugel (ongeveer onder de billen) hangen, doe creatief en maak er zelf 1 http://paarden.hobby-site.com/...

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 17:27

Pessoahulpteugel is idd een fijn ding, ben niet zo'n genie met longeren maar hier kan ik redelijk mee overweg. :j
Maar ik wist niet dat je je paard er ook recht mee kan richten?

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 17:35

leuk topic, misschien ook leuke site's: www.hoefkatrol.com en www.paardeninbalans.nl

w.b.t op de volte door je binnenbeen vallen: continue het paard onder je sturen, dus valt hij door je binnenbeen, stuur m naar buiten tot hij niet meer valt en vraag opnieuw stellen. soms maar een beetje. Bovendien neem je zoveel stelling/contrastelling als nodig is om te zorgen dat je zadel recht op de rug van het paard blijft liggen.
Loopt het paard over de buitenschouder weg, stuur je m naar binnen.
Op rechte lijnen, slingerlijnen rijden is ook een fijne oefening.
maar als jij op je paard zit, waar ligt je zadel dan (rechts of links)?