Wat is (de) Rollkur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes

Wat is (de) Rollkur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 20:31

Ik heb al even gezocht op Google, maar kon nergens écht duidelijk vinden wat het was :P Hoor er nu al verschillende mensen over, maar het is me nog steeds niet helemaal duidelijk wat het precies inhoudt.
Iemand die het goed/duidelijk uit kan leggen?

knooopje

Re: Wat is (de) Rollkur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 20:33

even de zoekfunctie gebruiken!
zijn al erg veel topic's over geweest....ene discussie's!

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 20:35

Oke :P Ik was er al achter dat mensen er vaak niet zo positief over zijn O:)

Hinnikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:44

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:47

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 18:12

Ik snap hem, dankjulliewel! :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 02:17

Hinnikk: waar precies is er LDR te zien op jouw foto's als ik vragen mag?

Laag diep rond is een trainingsmethode die in houd dat je het paard laag en rond in stelt en het neusje "er in" houd maar met genoeg lengte in de hals. Niet zoals bovenstaande foto's. Het doel is om extra kracht te trainen en om de spieren in de bovenlijn lenig te maken. Het heeft niets te maken met rukken en plukken... LDR dient (om blessures te voorkomen) goed opgebouwd te worden. Het paard moet op eigen benen, zonder in de hand te hangen en zonder meer druk dan de gewone lichte aanleuning die je ook bij oprichting hebt lopen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:01

@ pharagirlke: Hoezo vraag jij waar de foto's LDR laten zien, hier wordt helemaal door niemand over gesproken???

Laag Diep en Rond is iets heel anders als een Rollkur. De foto's die Hinnik laat zien geven overduidelijk een Rollkur aan, bij een foto van een paard dat LDR gereden wordt zie je het volgende:
http://images.google.nl/url?source=imgr ... LEexR6qGcA probleem is en blijft dat mensen het verschil neit kennen, ik ben geen fan van anky maar das de enige waar ik zo'n foto van kon vinden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:41

Met Rollkur word meestal wel de LDR methode bedoelt. Vandaar mijn reactie. :)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:46

Ik was het ook al tegen gekomen en kon er ook niet helemaal uit komen wat het nu was.

Maar, trek ik de juiste conclusie als ik zeg dat een rollkur een overdreven en verkeerd toegepaste LDR is?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:47

Goh... Daar komt het enigszins op neer. LDR heeft nut, Rollkur niet. :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:19

pharagirlke schreef:

Ziet er heel zinvol uit ja, want in de ring is dan een opluchting.

http://www.youtube.com/watch?v=lMqS1DTS ... re=related

De kern is dat het paard minder druk, minder diep dan als ´beloning´ ervaart; door het wegnemen van iets vervelends het nog steeds absurde krullen bekrachtigd wordt.

De weg naar het overdreven te diep te laag en te rond gaat via hyperflexie; óver-rekken door de pijngrens daarvan heen.
Dat gaat door dwang; het via het méér pijn door bit ontwijken pijnlijk oprekken van de spieren.

Vervolgens het opgerekte paard over de pijngrens inrijden, dan is het in de ring ´blij´ minder voor de kiezen te krijgen.

Het werkt en is zinvol als het doel de middelen heiligt.

hc

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:23

Wat het is? Als je op youtube 'rollkur' intikt krijg je heel veel resultaten die het op een duidelijke manier uitleggen met plaatjes en filmpjes erbij. Dan is het aan jou om je daar een mening over te vormen ;-)

http://www.youtube.com/results?search_q ... arch_type=

of 'hyperflexion' geeft ook aardig wat leesvoer.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:29

Huertecilla schreef:
pharagirlke schreef:

Ziet er heel zinvol uit ja, want in de ring is dan een opluchting.

http://www.youtube.com/watch?v=lMqS1DTS ... re=related

De kern is dat het paard minder druk, minder diep dan als ´beloning´ ervaart; door het wegnemen van iets vervelends het nog steeds absurde krullen bekrachtigd wordt.

De weg naar het overdreven te diep te laag en te rond gaat via hyperflexie; óver-rekken door de pijngrens daarvan heen.
Dat gaat door dwang; het via het méér pijn door bit ontwijken pijnlijk oprekken van de spieren.

Vervolgens het opgerekte paard over de pijngrens inrijden, dan is het in de ring ´blij´ minder voor de kiezen te krijgen.

Het werkt en is zinvol als het doel de middelen heiligt.

hc

Nu zeg je wat jij er van vind, niet wat het is. Lezen is een vak HC.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:37

pharagirlke schreef:
Nu zeg je wat jij er van vind, niet wat het is.

Nee hoor, wat ik schrijf is de essentie van wat het ís:
Een dressuurinvulling door combinatie van R- en hyperflexie.
De hyperflexie op zich wordt geleerd met P+ en R-.

Hyperflexie: het paard wordt door de pijngrens gedwongen te óveroprekken.
De dwang is het ontwijken van pijn op het bit; het óveroprekken is minder pijnlijk dan de druk met het bit.

Door de druk te verminderen ervaart het paard een opluchting = beloning voor het óveroprekken.
Dit is dan weer wat bij het inrijden gebeurt.

Als jij denkt dat het dit niet is, dat het anders werkt, dan is de vloer helemaal aan jou.

hc

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:37

Neen, wat jij schrijft is wat jij denkt dat er gebeurt. Nog geen enkel onderzoek bewijst pijn of druk. De paarden waarbij ik eenmalig de kans kreeg om ze te rijden, die LDR getraind werden, had ik nl nauwelijks druk op. Lichter in de hand dan die vind je ze niet :D

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:50

Is dat dan het rijden met een slofteugel ? zodat het paard geen keus heeft dan diep te zakken met zijn neus ?
Heb wel wat hier op het forum nu gelezen, maar heb eigenlijk geen idee waarmee ze het doen. Ik gok dus de slofteugel, of zit ik er heel erg naast ?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:51

pharagirlke schreef:
Neen, wat jij schrijft is wat jij denkt dat er gebeurt. Nog geen enkel onderzoek bewijst pijn of druk. De paarden waarbij ik eenmalig de kans kreeg om ze te rijden, die LDR getraind werden, had ik nl nauwelijks druk op. Lichter in de hand dan die vind je ze niet :D

Oeps, kleine denkfout Pharalike.

Het ís inherent pijnlijk met bit en met hyperflexie.

Logisch zijn die licht op de hand; hebben ervaring met het bit. Heb je gezien hoe licht paarden wijken voor schrikdraad als ze eenmaal goed geleerd hebben wat dat is!?

Je schrijft alleen maar dat het niets met pijn van doen heeft.
Je legt niet uit hoe paarden ´gevraagd´ worden om door hun pijngrens heen te óverstrekken bij hyperflexie.
Vertel. Waarom maken die paarden over hun pijngrens heen zichzelf blind met de kin op de borst? Is dat zó leuk op zich dat het paard op het filmpje ervan kwispelt?

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:54

yrsa_karlijn schreef:
Is dat dan het rijden met een slofteugel ? zodat het paard geen keus heeft dan diep te zakken met zijn neus ?
Heb wel wat hier op het forum nu gelezen, maar heb eigenlijk geen idee waarmee ze het doen. Ik gok dus de slofteugel, of zit ik er heel erg naast ?

Je zit er niet naast.
De slofteugel is én een krachtvergroter doordat het bit als een katrol werkt én het geeft een groter neerwaardse komponent aan de krachtrichting.
Het bit kan op deze manier met de dezelfde kracht op de teugels met meer kracht pijn schuin omlaag doen. Het paard kan dan alleen pijn ontwijken in die richting.
Laat de druk wat los = minder pijn = ´beloning´ door het verminderen van de pijn.

hc

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 16:57

Ieder zo z'n eigen mening, ik heb inderdaad even op Youtube gezocht zoals Arabesk zei, geeft inderdaad nuttige filmpjes.
Ik kon het hier met de zoekfunctie niet zo goed vinden.
Ach, ieder zo z'n eigen mening, ik weet inmiddels wel wat ik ervan vindt :P

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:01

Huertecilla schreef:
yrsa_karlijn schreef:

Je zit er niet naast.
De slofteugel is én een krachtvergroter doordat het bit als een katrol werkt én het geeft een groter neerwaardse komponent aan de krachtrichting.

Als natuurkundige kan ik bevestigen dat dít geen mening is maar gewoon een feit; hefboom- en katrolwerking. ;-)

Ik moet hier nog steeds een keer een website over schrijven, om het wat duidelijker uit te leggen, ook voor de minder natuurkundig-onderlegde paardenliefhebber.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 26-08-09 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:01

Ok, het is een manier van rijden die in mijn ogen een gemakzuchtige manier is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:08

yrsa_karlijn schreef:
Ok, het is een manier van rijden die in mijn ogen een gemakzuchtige manier is.

Zelfs als je geen belang hecht aan het pijlnlijke voor het paard, dan blijven er nog twee serieuze nadelen voor de ruiter zelf over:

- het paard leert niet zélf maar krijgt een oplossing opgedrongen, begríjpt niets
- het paard wijkt voor (de associatie met) pijn, doet niets vrijwillig

Het resultaat is een paard dat opgeleidt líjkt zo lang er geen variatie is in de geconditioneerde omstandigheden.
Het paard is geprogrammeerd ´onhandelbaar´ bij vertsoringen van buitenaf.

Een op deze manier beleerd paard is inherent onveilig buiten de rijbak.

hc

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:28

Ja, dat kan ik me voorstellen. En het is waarschijnlijk het zelfde, als wij mensen bepaald werk doen in een onnatuurlijke houding. Dag in dag uit en uiteindelijk verkrampen en vergroeien je spieren. Waardoor als je dan thuis bent en wel normaal staat/zit whatever, je last blijft houden van die overbelasten spieren.

De twee laatse opties kan ik me ook idd indenken. Het *oude Martin Gaus syndroom. Je hond met angst/pijn trainen, zodat de hond uit angst dat hij pijn krijgt gaat uitvoeren wat jij vraagt. totdat je buiten bereik bent en de hond denkt, "MAZZEL !!!" en er vandoor gaat.

* Nu heeft hij ook de klicker methode natuurlijk en heeft ook toegegeven dat dit een veel vriendelijkere manier is. Het goede gedrag belonen en het ongewenste gedrag negeren.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 17:52

yrsa_karlijn, goede uitleg! Ik denk inderdaad dat het zo in elkaar zit ;)