Wát is volgens jou: Bit vast pakken? Iemand dé definitie?..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Wát is volgens jou: Bit vast pakken? Iemand dé definitie?..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 19:45

Ben heel benieuwd! *D

Vaak hoor ik dat mensen bedoelen: Het bit tussen de tanden klemmen.

imo Kan dit dus niet omdat- als een bit goed ligt- het op een tandloos gedeelte ligt, tússen twee rijden tanden en kiezen. Dit gedeelte is tand/ kiesvrij. *D

Wat ik me wél kan voorstellen is dat als mensen te veel vastpakken qua teugelvoering, het paard kan leunen op deze constante druk en kan gaan pullen, waardoor het harder gaat lopen.

Op Google ben ik in ieder geval niet veel wijzer geworden, en zelf heb ik het vastpakken op langere termijn nog nooit mee gemaakt. :o

Burn loose! *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:54

Volgens mij ligt het bit wel tegen de kiezen aan, optillen met de tong en tussen de kiezen leggen, is volgens mij niet zo moeilijk voor een paard. Mijn paard heeft daar een handje van. Zijn vorige eigenaresse deed daarom de neusriem en sperriem super strak om het te voorkomen.

Ik heb losse riempjes, waardoor hij het makkelijk kan. Dikke gebroken bitten die dus beweeglijk zijn in de mond neemt hij tussen een kies, links of rechts, net hoe hij het wil. Dunnere bitjes of ongebroken niet.

Dan heb ik zo het gevoel dat hij het niet fijn vind in de mond.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:55

bit 'vastpakken' kan volgens mij ook met losse teugel. Paard druk met de tong het bit vast. Als je dan als ruiter ook nog terug gaat hangen/ vastpakken dan versterkt je dat effect. Het ligt niet persé tegen de kiezen. Bij western ligt het bit al lager in de mond en ook daar kan het gebeuren.

Is geen definitie natuurlijk. Maar volgens mij is dat wat er gebeurt. Er is vast iemand die dat veel technischer kan omschrijven.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 19:57

Oke, dus daarvoor dient dan ook het sperriempje? Zodat ze de mond niet open kunnen doen en het met hun tong tussen de kiezen kunnen wringen?
Want bij sommige renpaarden bonden ze de tong wel eens vast aand e onderkaak en hadden geen sperriempje..

detour

Re: Wát is volgens jou: Bit vast pakken? Iemand dé definitie?..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 19:57

Toch vind ik het wel duidelijk, Anya, thanks.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:59

Volgens mij dient het sperriempje om het bit stabiel te houden??? Ik weet het niet. Reed nooit met een sperriem vroeger. En bij western mag het niet. Volgens mij heeft het geen functie.

Neusriem is om te voorkomen dat het paard de mond open doet. En ja.. als je maar hard genoeg snoert met een neusriem, dan kun je ook contante druk uitoefenen nog eens.

Bij western mág je in de wedstrijden niet met neusriem rijden. En bij training maak je een neusriem losjes vast als je er wel mee traint.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 20:03

Volgens mij is sperriem om te voorkomen dat ze de mond open kunnen doen om de tong er uit te hangen of de tong over het bit te leggen.

Neusriem weer voor druk op de neus, maar als je die hard genoeg aan snoert, heb zo een instructrice gehad ;( die vond dat ik dat moest doen, dan kan hij zijn mond niet meer bewegen, dus open doen en frummelen met bit.

Tong vastbinden met nylon, doen ze dacht ik, om te voorkomen dat het paard idd de tong over het bit leggen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 21:09

Ik ken een paard dat hoorbaar op het bit kauwt (gewoon met een losse teugel, dus het bit is niet tussen de kiezen getrokken ofzo) Dus als dat kan, moet vastpakken ook lukken. Toch?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 21:35

Maar dan ligt het bit toch niet goed? of knarst dit dier? Want dat klinkt ook niet best..

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 00:55

Het bit vast pakken is eigenlijk een verkeerde term, het paard pakt het bit namelijk niet vast maar het voelt wel degelijk zo en het kan dus ook zonder bit. Daarmee wordt bedoeld dat het paard zich ergens in het lichaam stijf houdt.
Teugels zijn eigenlijk bedoeld om te voelen waar er ergens in het paardenlijf spanning/stijfheid zit of niet correct beweegt zodat je dáár aan kunt werken. Dus als je bv meer spanning op de linkerteugel hebt dan zit er ergens spanning/stijfheid. Je gaat daar dus aan werken ipv aan de linkerteugel zelf.
Infeite is dit ook een soort van comminucatie met het paard tijdens het rijden. Je voelt niet alleen aan het paard zelf maar ook via de teugels hoe het paard zijn lijf gebruikt. Zodra het paard beter zijn lijf gebruikt/ correct beweegt, zul je dit terug voelen in de teugels.
Een paard die 'het bit vast pakt' is vaak een paard met een wat zwakkere achterhand. Naarmate zo'n dier soepeler wordt en de achterhand beter gebruikt krijg je dus ook een steeds fijnere aanleuning :).

Ik heb hier nog ergens een artikel liggen waarbij er duidelijker op in gegaan wordt maar kan het momenteel niet vinden. Als ik het vind, meld ik het wel ;)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 09:04

detour schreef:
Maar dan ligt het bit toch niet goed? of knarst dit dier? Want dat klinkt ook niet best..

bit past en ligt goed. Misschien is het dan tandenknarsen? Maar ze doet het vooral tijdens wat langere ritten, meest in ontspannen toestand, maar je voelt het gewoon via de teugels. (tandarts is 2 mnd geleden nog geweest en die hoefde er niets aan te doen, geen haken ed)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:15

Ik ken ook een paard dat dat doet, een rot gehoor, volgens mij is het gewoon bezig zijn met iets wat in je mond ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:38

Ik heb eens op een Fjordje gereden, die op zeker moment in Tank-modus ging. Ik had daarvoor wel gereden, maar voordat ik de Fjord bereed een hele tijd niet.... iig, mijn evenwicht was niet meer wat het geweest was.
Dat dier pakte het bit vast (hoe ze het deed weet ik niet) weet wel dat ik niets meer te vertellen had (en stom genoeg zal ik haar ook wel iets hebben gegeven om vast te pakken)....... ben er uiteindelijk behoorlijk hard afgevallen, heup erg bezeerd, (gewrichtsbanden nogal uitgerekt, ding is een hele tijd niet meer stabiel geweest) en een wervel stuk......

Dat kauwen (ook als het luidruchtig is) vind ik toch niet erg hoor. Ken een paard wat het met best wat herrie deed, en toch had hij een heerlijk fijn zacht mondje, was op 2 pinken te rijden...... lekker schuimen, en fijn lopen. Prettig rijpaard.

Sommige paarden kauwen subtiel, anderen nogal hard.

Knarsen is wat anders detour, dat is echt geen fijn geluid..... die "dame" reed het paard met de slof er flink aan, en het geluid van de zweep was in de andere bak nog te horen........ dát paard knarste, vreselijk geluid was dat.

_Dressuurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 23:44

Ik reed vroeger altijd zonder sperriempje, aangezien dan de tanden
op elkaar heeft ''om zo maar even te beschrijven''.
Aangezien toen mijn bit ook vrij dik was,kon ze die met sperriempje heel
aangenaam vasthouden.>dus bij mij had een sperriem geen zin.

Nu heb ik een ander dunner en veel fijner bit voor
d'r en pakt ze het bit ook beina niet meer vast.
rijd nu wel weer met sperriem :D
Maar je hoort paarden onder het rijden vast ook wel eens
bijten op het bit,''knagen of de tanden over het bit strijken''knarsen.
Het bit zit dus zo wel een beetje tegen de kiezen/tanden aan,
anders zouden er ook niet duizenden paarden het bit zitten vast te
pakken.,..maar ik kan het niet zo goed omschrijven...iemand die er meer
verstand van heeft kan het beter :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 09:33

Dressuurtje: kijk de anatomie van de mond eens na, wat je hier nu roept is totale nonsens. Een sperriem is om de mond dicht te houden. Officieel om de aanleuning te verbeteren, en het bit stiller te laten liggen, maar een goede ruiter heeft er geen nodig, het paard zal de mond niet openen bij een zachte hand.

Bijna schijf je overigens met een lange ij.

Maar pak er eerst eens wat boeken bij, dit is nonsens wat je nu verkondigt.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 12:22

_Dressuurtje schreef:
Ik reed vroeger altijd zonder sperriempje, aangezien dan de tanden
op elkaar heeft ''om zo maar even te beschrijven''.
Aangezien toen mijn bit ook vrij dik was,kon ze die met sperriempje heel
aangenaam vasthouden.>dus bij mij had een sperriem geen zin.

Nu heb ik een ander dunner en veel fijner bit voor
d'r en pakt ze het bit ook beina niet meer vast.
rijd nu wel weer met sperriem :D
Maar je hoort paarden onder het rijden vast ook wel eens
bijten op het bit,''knagen of de tanden over het bit strijken''knarsen.
Het bit zit dus zo wel een beetje tegen de kiezen/tanden aan,
anders zouden er ook niet duizenden paarden het bit zitten vast te
pakken.,..maar ik kan het niet zo goed omschrijven...iemand die er meer
verstand van heeft kan het beter :o

Ik geloof ook niet dat ik hier echt iets mee kan, maar wel bedankt voor je uitleg, hoor!

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:59

Ik versta onder bit vast pakke meer dat ie niet mee geef. Dus bijv bij het afwende dat het paard ze hoofd niet mee buigt dus eigelijk ze nek vast pak, en het bit lig dan nog los in ze mond.

Dus ik denk dat je dan 2 manieren heb?
-Bit letterlijk vast pakken
-Niet meegeven in de wending dus nek niet willen bewegen.