Wat vinden jullie hiervan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jirina

Wat vinden jullie hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 21:56

In het basis boek "In het rechte spoor" van J.H.M.Pronk wordt gewaarschuuwd voor zgn. "stekeldraf".
Te sterke inwerking van de teugel remt de achterbeen.
Niet wenselijk.
Het is veel actie voor en te weinig achter..
Vandaag zie je in de hoogste dresuurkringen heel vaak zelfde gang bij de paarden!
Vind ik eigenlijk grappig deze te vergelijken..
(En het wordt hiervoor nog hard geklapt.)
[url]Afbeelding[/url]
GP ruiter:
Afbeelding

Wat vinden jullie?

kazary

Re: Wat vinden jullie hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:01

Helaas helemaal met je eens. Ik erger me er ook enorm aan als ik dat in de GP zie en het daar nog gezien wordt als goed. En kijk ook eens naar het hoogste punt van de hals?Dat is op jou tekening nog wel goed, maar op de foto?

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 22:03

Ter vergelijking:

Afbeelding

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:47

Een paard bij ons op stal doet dat zelfs in stap .. wat is dat dan?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:51

spaanse pas?

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:53

nee.. ze rijd haar aan de teugel in stap en dan begint ze zo te lopen .. echt de hele tijd .. in stap dan .. doet de ruiter niet zelf

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 22:57

"Ze rijd haar aan de teugel" - misschien toch te sterke hand?

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 23:05

ja dat denk ik ook, ze doet het ook meteen vanaf het moment dat ze erop zit, en laatst zag ik haar 'uitstappen' .. maar ook niet met lange teugel... Maja.. miss zit het ook wel gewoon in het paardje?

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 23:08

Ik vind het echt heel naar om dit nog op zo'n niveau te zien.
Dressuur is er voor het paard, niet voor de mens.
En dit is je paard van voor naar achter rijden, dus voor aan de teugel.
En niet van achter naar voor, dus vanuit een actief achterbeen voor nageefelijk rijden.
Als je de foto's bekijkt van die "stekeldraf" is de motor van je paard volledig uit gevallen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 00:30

Eveyy schreef:
ja dat denk ik ook, ze doet het ook meteen vanaf het moment dat ze erop zit, en laatst zag ik haar 'uitstappen' .. maar ook niet met lange teugel... Maja.. miss zit het ook wel gewoon in het paardje?

Of last van de rug? Tanden? Zadel past niet goed? Gespannen ruiter?

Ben het met Succubi eens, dressuur lijkt tegenwoordig een doel, terwijl het eigenlijk een middel (met als doel: een soepel, actief werkend paard) zou moeten zijn. Waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat álle dressuurruiters hun paarden zo raar met hun voorbenen laten prikken ;)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 13:12

Dat is precies wat ik bedoelde hestejente!
Dressuur is idd een middel om je paard soepel te krijgen en te houden, lekker zijn zijn vel te laten zitten. Net zoals bij de mens ook gymnastiek enzo voor is.
Maar ja, doe je het in wedstrijd verband dan gaat het om het doel, net zoals in mensen sport (hardlopen, turnen etc) zie je dat in topsport de lichamen snel verslijten terwijl de sport er júist voor is om je lang soepel te houden! En dan heb ik het niet eens nog over doping gebruik.

Daarom hou ik ook meer van klassieke dressuur dan de dressuur van tegenwoordig.
Je doet er langer over je "doel" te bereiken maar je doet het wel op een eerlijke manier en langer behoud van je paard.

Maar buiten dat... Hoe word die 1e foto nou beoordeelt?? Gaat het er alleen om hoe "onopgemerkt" zij haar hulpen geeft en hoe hoog dat voorbeen gaat?
Want als dit in de grand prix gebeurd letten ze toch niet op souplesse van het paard?
Het ligt tenslotte aan de ruiter! Of het paard "correct" loopt, en dat doet dit paard totaal niet (mijn inziens)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 13:14

Kijk, ik ben natuurlijk geen jurylid... maar ik heb sterk de indruk dat er bij de dressuur wordt gekeken naar wie de oefeningetjes het mooist uitvoert :x Dus zeg maar dat het beeld belangrijker is (wisselt het paard wel om de pas, rijd ik die pirouette wel precies op x, dat soort ongein) dan bijvoorbeeld dat het paard zijn achterbenen gebruikt of fatsoenlijk door de rug loopt :x :x

De foto in de op ziet er niet heel erg modern uit, wellicht dat wat we daarop zien is wat destijds van een combinatie verwacht werd. Ik mag hopen dat er vandaag de dag beter gekeken wordt.
Laatst bijgewerkt door Koper op 08-02-09 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 13:16

Defineer mooi? ;)
Dit vind ik absoluut niet mooi! Daarom snap ik het niveau ook niet.

(ps: ik ga zo naar stal hoor hestejente ;))

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 13:19

Nou ja, of het paard mooi is? Of zijn knotjes wel goed zitten? :P

Nee serieus, ik bedoel wat ik eerder al zei: wie de mooiste slangenvolte heeft krijgt daar de hoogste punten voor, ook al steekt het paard zo raar met zijn voorbenen? Zolang hij maar precies op de goede plek afwendt is het toch goed? 8)7 En als je 'm aan de voorkant zo vasthoudt ziet dat er alleen maar stoer uit :+

(tot zo :D )

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 13:24

Whaha idd die knotjes en spierwitte broek is wel héél belangrijk ;)

Maar alsnog de mooiste slangenvolte...
Ik vind het mooi als een paard goed is recht gericht en goed been gebruik heeft. Daarnaast wil ik een ontspannen ingespannen paard zien die correct verzameld en zijn lichaam gebruikt.
En daarnaast wil ik natuurlijk een ruiter zien die een goede zit heeft en het paard daarmee ondersteunt.

Is dat zo moeilijk? antwoord is natuurlijk ja, maar hoe kan dit op zo'n niveau rijden?? Ik snap het gewoon niet.
Als je de ter vergelijking foto ziet dan snap je dat toch niet??
(ik ga er nu vandoor :o)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 13:29

Nee, ik snap het ook niet. Als iemand het me kan uitleggen, ik ben namelijk benieuwd!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 13:30

Ik ook :D

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 13:42

hestejente schreef:
Kijk, ik ben natuurlijk geen jurylid... maar ik heb sterk de indruk dat er bij de dressuur wordt gekeken naar wie de oefeningetjes het mooist uitvoert :x Dus zeg maar dat het beeld belangrijker is (wisselt het paard wel om de pas, rijd ik die pirouette wel precies op x, dat soort ongein) dan bijvoorbeeld dat het paard zijn achterbenen gebruikt of fatsoenlijk door de rug loopt :x :x

De foto in de op ziet er niet heel erg modern uit, wellicht dat wat we daarop zien is wat destijds van een combinatie verwacht werd. Ik mag hopen dat er vandaag de dag beter gekeken wordt.

Dit heb ik dus 1x meegemaakt. Paard liep fijn over haar rug, achterhand eronder, swingde, etc. Ze gebruikte dus haar buikspieren wat je dus kan zien. Paard zag iets vreemds en bleef ff staan kijken (dit was zelfs nog voor mijn proef).

Zat de jury eraan te denken om mij de ring uit te sturen omdat je zo'n vreemd iets bij haar buik zag en een soort 'bolling' achter het zadel (wat niet hoorde volgens haar) en paard wilde niet meer vooruit, dus moest er iets mis zijn. Kwam ze helemaal uitleggen en laten zien.

Opzich heb ik er helemaal geen problemen mee natuurlijk maar vind dit toch behoorlijk erg, dat zo'n iemand jury is. :o

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 14:04

Misschien moet je eens kijken naar hoe paarden werkelijk in beweging gaan, en je niet op plaatjes uit boeken orienteren.

Een steekdraf is een draf door een paard dat totaal achter het been is. Zo'n paard beweegt niet van achteruit door het lichaam, maakt z'n onderlijn lang en loopt ahw met z'n schoft de grond in ipv in de schoft omhoog te bewegen. Dat is totaal iets anders dan wat het GP paard op jouw tweede foto laat zien.

Beweging beoordelen gaat een paar stappen verder dan wat lijntjes over een foto trekken.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 14:10

Equimotion, Die gp paarden gebruiken tegenwoordig hun achterhand ook niet. De achterhand komt totaal niet onder de massa. Van die kleinepasjes en vaak ook nog de hak richting staart trekkend. De rug zie je ook vaak helemaal niet bol.
Of het dan precies is op deze plaatjes dat maakt niet uit. Het is duidelijk genoeg wat er bedoeld wordt.En dat dit tegenwoordig punten scoort is wat in mijn ogen toch zeker niet kan.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 14:37

@equimotion
een beweging beoordelen is aan de mode onderhevig - en aan de achtergrond en inprint wat wij allemaal mee dragen.
Iemand vind spanning spectaculair, andere vind ontspanning mooier.

Ik zie - en dat kun je niet tegenspreken - dat de achterbeen in de foto2 niet meegaat.
Dus achterblijft .
Ik vind het fout.
Jij blijkbaar niet. En menig jurylid ook niet ;)

Wat vind je dan van de beweging op de foto nr.3 in vergelijking met foto nr.2?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 14:51

Ik heb leuke voorbeelden van zeer hoog scorende prijswinnende paarden die echt gewoon verkeerd gaan:
Afbeelding
Ik scherm daar graag mee als men commentaar heeft op Lusitanos (waar de meest vreemde vooroordelen over bestaan)
Bovenste ruiter kijkt ook echt naar waar hij heen wil :+
Hier nl een Lusitano in dezelfde draffase:
Afbeelding

Overigens is het natuurlijk helemaal niet rasgebonden, het heeft alles te maken met de africhting.

edit: typefout verwijderd
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 08-02-09 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 14:54

http://www.dressuurstal.be/fotoalbum/fo ... t_2004.htm
Hier staan ook van die "mooie" plaatjes tussen. En dan durven ze het plaatje nog te voorzien van bijvoorbeeld: Een prachtige uitgestrekte draf (zie foto) konden we aanschouwen!.

Als ik mij dat in een B proefje zie doen trek ik mezelf van het paard af en geef me een draai tegen de oren en ga heel hard verder oefenen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 14:55

Leuke discussie.

Ben het er volledig mee eens, dat veel van deze getrixte paarden, gigantisch overgewaardeerd worden.
Achter gebeurd er vrij weinig, en voor is gekunsteld, gewoon ordinair benenzwaaien, niks rijkunstigs aan, puur getrixt ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:24

Zo is het maar net, crossmonster. Die eerste twee foto's die Lusitana heeft neergezet zien er echt niet uit, paarden kunnen geen kant op aan de voorkant en de achterkant zwengelt ergens in Tokio :(:)