Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Yvank_ schreef:Ik wil dat mijn paard eerst aan de hulpen is, en recht is en dan geven ze vanzelf wel na.
Joscaa schreef:Gevolg.
Als jij nette stille hand hebt, je licht contact hebt met de mond, van achter naar voren rijd, moet hij het zelf op gaan zoeken.
Als je je paard in de krul trekt, houdt hij zijn rug vast, en bereik je er niks mee & heb je hem alleen mooi 'in het plaatje'.
Een paard dat uit zichzelf nageeft, zonder dat er van voor wat gedaan word, loopt ontspannen & gebruikt zijn rug op de juiste manier.
Gaat volgens mij een leuke discussie worden, ben benieuwd naar meerdere mensen!
Edit;
Wil er trouwens ook wel bij zeggen, als een paard bij mij nagevelijk loopt, zegt niet dat ze perfect op de loodlijn lopen. Een renpaard/draver, is ook nagevelijk, maar toch is dat plaatje compleet anders als een dressuur paard dat nagevelijk loopt.
patsur schreef:Is je paard wel nageeflijk als hij niet aan de hulpen en recht is?
Joscaa schreef:Het heeft inderdaad met de africhtingsgraad & kundigheid van de ruiter te maken, maar een jong paard kan dus ook zonder dat hij voor het plaatje mooi loopt nagevelijk zijn. Wat vaak gezien word als een niet nagevelijk paard.
(nu doel ik niet op jou & Robijn hoor, maar gewoon in het algemeen!)
Eveyy schreef:Maar omdat ik hier op het forum regelmatig hoor dat je paard het uit zichzelf zou moeten doen, dacht ik .. laat ik het eens voorleggen.. Alle commentaar van ervaren mensen is mooi meegenomen toch.