Nagevelijkheid; oorzaak of gevolg?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Nagevelijkheid; oorzaak of gevolg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:38

Naar aanleiding van een aantal gesprekken die ik heb gehad vandaag, besloot ik dit topic te maken!

In mijn training (en lessen), is nagevelijkheid geen doel opzich, maar het uiteindelijke gevolg van een paard wat fijn aan de hulpen staat, door middel van rechtrichten en van achteren naar voren te rijden!

Andere mensen gebruiken nagevelijkheid echter om het paard goed aan de hulpen te krijgen en recht te richten!

Ietsje andersom dus!

Nu vroeg ik me af wie het waarom gebruikt, of als doel heeft, of wat dan ook, en hoe je dat denkt te bereiken?

Ik hoop dat we hier met zijn alleen een normale interessante discussie van kunnen maken, want dat lijkt me ontzettend leerzaam voor iedereen!

Neroo

Re: Nagevelijkheid; oorzaak of gevolg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:40

Ik vind dat het een gevolg is, als jij je paard goed van achteren naar voren rijd, ontspannen rijd, gaat je paard nageven.

Als je je paard in een krul zet, heb je geen ontspanning.
En dat is imo het belangrijkste van rijden. Een ontspannen paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:42

Ik wil dat mijn paard eerst aan de hulpen is, en recht is en dan geven ze vanzelf wel na.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:44

Gevolg.
Als jij nette stille hand hebt, je licht contact hebt met de mond, van achter naar voren rijd, moet hij het zelf op gaan zoeken.

Als je je paard in de krul trekt, houdt hij zijn rug vast, en bereik je er niks mee & heb je hem alleen mooi 'in het plaatje'.
Een paard dat uit zichzelf nageeft, zonder dat er van voor wat gedaan word, loopt ontspannen & gebruikt zijn rug op de juiste manier.

Gaat volgens mij een leuke discussie worden, ben benieuwd naar meerdere mensen!

Edit;
Wil er trouwens ook wel bij zeggen, als een paard bij mij nagevelijk loopt, zegt niet dat ze perfect op de loodlijn lopen. Een renpaard/draver, is ook nagevelijk, maar toch is dat plaatje compleet anders als een dressuur paard dat nagevelijk loopt.
Laatst bijgewerkt door Joscaa op 27-01-09 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:45

Als je het goed doet, is het een gevolg. Doe je het verkeerd, een oorzaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:46

Nou, daar ben ik het dus helemaal mee eens :)

In mijn training met mijn jonge paard, verwacht ik echt niet dat ze nagevelijk wordt! Dit wordt ze echter wel na een half uurtje, en dat is voor mij een teken dat ik zeker op de goede weg zit!
Ze is totaal nog niet stabiel, zeker het 1e kwartier niet. Dus ga ik aan de gang met aan de hulpen zetten, dmv (schijn)overgangen. Rechtrichten dmv figuren en oefeningen! Als gevolg hiervan komt ze dus nog fijner aan de hulpen, en begint mijn hand mee naar voren te nemen, waardoor ik ga toestaan in mijn hand, nog net iets meer van achteren naar voren laat doorvloeien, en voila, mijn paard is nagevelijk!
Weliswaar nog niet perfect, maar we zijn dan ook pas een paar maandjes bezig!

Ik vroeg me alleen af hoe anderen dit zien, en zeker de mensen van de klassieke lichting :o

Yvank_ schreef:
Ik wil dat mijn paard eerst aan de hulpen is, en recht is en dan geven ze vanzelf wel na.

Nou, dat bedoel ik dus precies te zeggen!

Bedankt voor je duidelijke antwoord!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:53

Is je paard wel nageeflijk als hij niet aan de hulpen en recht is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:55

Joscaa schreef:
Gevolg.
Als jij nette stille hand hebt, je licht contact hebt met de mond, van achter naar voren rijd, moet hij het zelf op gaan zoeken.

Als je je paard in de krul trekt, houdt hij zijn rug vast, en bereik je er niks mee & heb je hem alleen mooi 'in het plaatje'.
Een paard dat uit zichzelf nageeft, zonder dat er van voor wat gedaan word, loopt ontspannen & gebruikt zijn rug op de juiste manier.

Gaat volgens mij een leuke discussie worden, ben benieuwd naar meerdere mensen!

Edit;
Wil er trouwens ook wel bij zeggen, als een paard bij mij nagevelijk loopt, zegt niet dat ze perfect op de loodlijn lopen. Een renpaard/draver, is ook nagevelijk, maar toch is dat plaatje compleet anders als een dressuur paard dat nagevelijk loopt.

Even over je edit: Ik denk dat of ze precies op de loodlijn lopen of niet, ook met de africhtingsgraad en de kundigheid van de ruiter te maken heeft!
Ook een interessant punt idd!

patsur schreef:
Is je paard wel nageeflijk als hij niet aan de hulpen en recht is?

Nouja, in mijn beredenering dus niet, maar ik wacht even meer reacties af!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:58

Les van AdB (of een van zn leerlingen) toevallig? ;)
Ik vind het ook gevolg. Net als dat ik alle dressuuroefeningen als middel en niet als doel zie :)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:59

Het heeft inderdaad met de africhtingsgraad & kundigheid van de ruiter te maken, maar een jong paard kan dus ook zonder dat hij voor het plaatje mooi loopt nagevelijk zijn. Wat vaak gezien word als een niet nagevelijk paard.
(nu doel ik niet op jou & Robijn hoor, maar gewoon in het algemeen!)

Ik rijd iig wel klassiek/AdB. Heb 9 jaar gelest bij een meneer die les gaf klassieke dresuur & sinds 2 jaar geleden november ben ik ook, samen met mijn moeder, begonnen met AdB.
Laatst bijgewerkt door Joscaa op 27-01-09 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:01

Ik zie oefeningen ook als middel idd, en niet als doel!
Nu is dat ook zeer afhankelijk van de africhtingsgraad enzo, maar je snapt iig wat ik bedoel!

Nee, niet van AdB toevallig ;)

Joscaa schreef:
Het heeft inderdaad met de africhtingsgraad & kundigheid van de ruiter te maken, maar een jong paard kan dus ook zonder dat hij voor het plaatje mooi loopt nagevelijk zijn. Wat vaak gezien word als een niet nagevelijk paard.
(nu doel ik niet op jou & Robijn hoor, maar gewoon in het algemeen!)

Klopt, maar dit kan dus ook veranderen over een tijd!

Neem idd even mij en Robijn als voorbeeld! Wij worden hier over het algemeen gezien als een combinatie waarbij het paard niet op correcte wijze nagevelijk loopt.

Voor mij ligt dit echter heel anders!

Wij zijn echter nog maar een paar maandjes bezig, en er is nog heeel veel werk aan de winkel, maar ik ben al lang blij dat ze die ontspanning aanbied!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:10

Bij Robijn vind ik het er op foto's fijn uit ziet, je ziet dat ze uiteindelijk zelf jou hand op gaat zoeken. Het duurt langer voordat je wat bereikt, omdat je heel veel geduld moet hebben, maar zodra jij ergens bent, ben je er ook echt. Als je je paard in de krul gaat trekken, en ze zijn op het punt waar jij bent, kunnen hun weer stappen terug, omdat het lang/laag rijden is overgeslagen & dat een heel belangrijk punt is in het rijden, wat helaas maar al te vaak word overgeslagen.

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 00:08

Ik kan mijn pony een uur lang goed voorwaarts rijden, veel overgangen, tempo wisselingen, figuren, etc, maar nageven ho maar. Ook al heb ik dan een lichte druk/contact met de teugels en speel/vraag ik met de binnenteugel. Hij blijft gewoon vrolijk met zijn neus vooruit lopen.

Als ik echter iets meer druk op de teugels geef en iets strenger vraag, dan komt hij mooi naar beneden. De rest van de tijd loopt hij dan ook lekker ontspannen naar beneden en is er nog maar erg weinig nodig om hem daar te houden.

Is dit dan toch een verkeerde manier??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 00:16

Dat ligt er dus maar net aan hoe je denkt!

Ik ben van mening dat ieder paard door goed recht te richten en vanuit achteren naar voren te rijden zonder (!) spelen nagevelijk te rijden is!

samwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 00:21

Tsja, dat kun je zo niet zeggen vindt ik.

Nagefelijkheid is het gevolg van impuls wat begrenst wordt met een ontspannen en weerstandbiedende hand
(lees: hand/arm/elleboog/schouder.
Daarna krijg je doormiddel van schwung en een rechtgericht paard aanleuning. Daar is nagefelijkheid weer een oorzaak van.

Beide waar dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 00:23

Dat is helemaal waar wat je zegt!

Zo bedoel ik het ook, maar dan iets anders verwoord :=

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 00:23

Ik zou ook graag zien dat hij het uit zijn eigen doet, maar heb het idee dat ik het wel goed doe, maar hij gewoon graag met zijn hoofd 'omhoog' loopt. Er zit welsh in en heb gehoord dat die daar ook wat moeilijker in zijn.

Hmm.. dus ik doe het naar mening toch niet helemaal verkeerd dan..
Tips?
Laatst bijgewerkt door Eveyy op 28-01-09 00:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 00:25

Tips, neem eens les van iemand die daadwerkelijk verstand heeft van deze zaken, en dus niet eerst je pony in de krul wil zien lopen!

Daar kunnen namelijk best eens wat maanden overheen gaan :=

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 00:31

Ik heb ook een instructrice die het mij op deze manier verteld heeft.. Daarbij wil ik ook geen eens dat hij perfect naar beneden loopt, maar hij loopt nou eenmaal een stuk fijner met zn hoofd wat naar beneden. Het is ook niet zo dat hij meteen zo mooi moet lopen, maar hij is al bijna 9 en heeft toch wel wat ervaring met aan de teugel lopen, dus je zou zeggen dat het dan wel zou moeten kunnen..

Maar omdat ik hier op het forum regelmatig hoor dat je paard het uit zichzelf zou moeten doen, dacht ik .. laat ik het eens voorleggen.. Alle commentaar van ervaren mensen is mooi meegenomen toch.
Laatst bijgewerkt door Eveyy op 28-01-09 00:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 00:32

Duidelijk een gevolg!

Er zijn gewoon een aantal voorwaarden waar aan voldaan moet worden:
-ruiterhouding mooi in balans en consequent met de hulpen die hij/zij geeft
-paard dat scherp en pittig reageert op de hulpen
-voorwaartsheid
-rechtgerichtheid

Ik rij mijn paard de eerste 20 minuten met een lange teugel, zodat hij zijn rug mooi los kan laten, ik mijn houding kan controleren en de scherpheid aan de hulpen kan oefenen. Ook pak ik dan veel overgangen mee van halt-stap-draf om dit te accentueren.
Soms pak ik nog wel eens een 3 of 4 spoor mee of stel ik m in de volte naar buiten of binnen.
Dan begin ik pas met teugels opnemen en ga aan het rechtrichten, rij heel veel overgangen, bochten, voltes, tempowisselingen. Meestal loopt t peerd dan nog met neus in de lucht, maar die zakt dan al na 5 minuten, zodat ik dan een goed voorwaarts, ontspannen paard heb dat goed scherp aan de hulpen staat.
:)

Ik rij Klassiek volgens Gustav Steinbrecht ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 00:36

Nou, jij beschrijft dus precies wat ik ook doe!

een 3 of 4 spoor zijn wij dan nog net niet mee bezig, eerst het stuur maar eens bevestigen!

Maar leuk om iemand te horen die hetzelfde bezig is als ik ben!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 00:42

Nageeflijkheid is eerst een gevolg van goed losrijden, en wordt dan de oorzaak van verder kunnen gaan ahw. Het is een deel van een ketting die onmisbaar is, die elke dag opnieuw je vertelt of je goed bezig bent.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:00

Eveyy schreef:
Maar omdat ik hier op het forum regelmatig hoor dat je paard het uit zichzelf zou moeten doen, dacht ik .. laat ik het eens voorleggen.. Alle commentaar van ervaren mensen is mooi meegenomen toch.

Ik denk dat dat ook wel afhankelijk is van de geschiedenis van je paard. Een paard dat altijd correct gereden is zal het wel doen denk ik, een paard wat niet altijd even correct gereden is zal mogelijk ook verdedigingsmechanismen aangeleerd hebben waardoor hij niet altijd zal zakken. Denk ik :o

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:16

Een gevolg.
Ik merk het steeds meer, wanneer mijn pony van achter naar voren gereden word loopt hij een stuk meer ontspannen dat wanneer iemand hem naar beneden trekt. wat je dus bij de kopers ziet die op hem gaan rijden....

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:21

Ik ben sinds oktober bezig met mijn nu 3,5 jarige fries. In het begin kon ie natuurlijk niks, maar ik merk iedere week dat ie beter aan de hulpen wordt. Als ik ga trekken gaat ie alleen maar verder met z'n neus in de lucht lopen. Ik merk nu met rijden dat als ik even bezig ben hij steeds meer gaat nageven en mijn handen opzoeken. Als je hem goed aan het been hebt gaat ie dus vanzelf nageven :)