Poll: Bit en bitloos in dezelfde wedstrijdrubriek?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bit en bitloos op wedstrijd in dezelfde rubriek?

Ik rij met bit. Bit en bitloos mag gemengd
39 (44%)
Ik rij met bit. Bit en bitloos graag in een aparte rubriek
17 (19%)
Ik rij bitloos. Bit en bitloos mag gemengd
29 (32%)
Ik rij bitloos. Bit en bitloos graag in een aparte rubriek
3 (3%)

Totaal aantal stemmen: 88

Nibbit

Poll: Bit en bitloos in dezelfde wedstrijdrubriek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 10:12

Even een poll naar aanleiding van dit topic: [RT-D] KNHS gaat bitloze dressuurwedstrijden uitschrijven.
In dat topic komt niet echt naar voren of de bitloze of de bitrijders het liever wel/niet in een rubriek willen. En daar ben ik wel benieuwd naar :j

Wat vind jij? Bit en bitloos wel of niet in dezelfde rubriek op wedstrijd laten starten?

hessel

Re: Poll: Bit en bitloos in dezelfde wedstrijdrubriek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:18

ik rij met bit, maar het mag van mij gemengd hoor.
je bent toch met hetzelfde bezig en dan gaat het er niet om of je met of zonder bit rijdt.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:46

Ik ben voor gemengd.
Wat je met bit voor elkaar krijgt, kun je zonder bit ook voor elkaar krijgen als je op de juiste manier rijd.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:58

Ik rij zelf bitloos (weliswaar geen wedstrijden), ik vind dat dressuur om dressuur gaat, niet om het tuig wat het paard draagt.
Als iemand op z'n kop paard gaat rijden en zijn paard alle dressuuroefeningen laten doen, dat ie nog steeds in dezelfde rubriek mag;)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 00:06

gemengd. maar mét regels over welk hoofdstel: dus engels/dressuur gericht!! Niet meer dan logisch.
ik rijd bitloos, heb mn paard zo ingereden, en heb nog steeds niet kunnen starten omdat dit niet mag. ja in de western, maar daar ging ik niet voor, omdat het me juist zo leuk lijkt te kunnen laten zien dat het zonder bit ook kan. trens, enkel of dubbel, stang of met gekke toeters en bellen er aan of zonder bit: een ieder moet laten zien dat ze op een normale harmonieuze manier hun paard die pasjes kunnen laten maken zonder verzet.
of de meest grote bitten dat vriendelijk zijn, of een scherp inwerkend bitlooshoofdstel onvriendelijk is, is weer een volgende discussie!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 00:08

Ik rijd met bit en kies voor apart.

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:43

Gemengd.

Het resultaat zou hetzelfde moeten zijn.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:48

leuk om dit zo nog even verder uit te splitsen , ben benieuwd wat er uitkomt :j

DameBlanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:58

Gemengd,

Mijn pony gaat binnenkort FNRS starten met een 7 jarig meisje en bitloos! Om medische redenen kan ze geen bit meer in dus mag ze zo starten en ze rijd haar super netjes zo zonder bit!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:59

Ik rij met bit en van mij mag het gemengd... Iedereen gaat toch voor de lol neem ik aan, waarom zou er dan een splitsing moeten zijn als iedereen voor hetzelfde komt :D

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:35

Ik rij met bit en ook van mij mag het gemengd, zie niet in waarom dat een bezwaar zou zijn.

Ook als ik zou zitten te jureren, zou ik er geen bezwaar tegen hebben om met en zonder bit door elkaar te hebben, maakt mij niets uit, het gaat erom hoe het paard samen met de ruiter de proef doorloopt en of daar nou wel of niet een bit in hangt, lekker belangrijk!

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:55

Gemengd, mits alleen engels gelijkende optomingen toegestaan worden, zodat er evengoed met contactteugel gereden kan worden. Zou er ook met halsring o.i.d. gereden mogen worden, dan komen basisbeginselen waarop de jurering gebaseerd wordt in het gedrang. Je moet wel één lijn blijven trekken in de jurering. Wil je dat niet, houdt het dan maar gescheiden.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:59

ik train met bit en zonder bit met de kaptoom, op beide loopt mijn paard even fijn in aanleuning en ontspanning dus ik ben voor gemengd

wat je met kan moet je ook zonder kunnen :D en geen smoesjes ;)

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:36

Ik rijd met bit en ga voor gemengd.

Het lijkt me niet meer dan logisch dat alleen hoofdstellen waarbij de inwerking en uitvoering te vergelijken is met een 'normaal' engels hoofdstel worden toegestaan.. Want het ging er toch om dat de bitloze dressuurruiters ook kunnen rijden op wedstrijd? Dat kan toch prima gemengd?
Het plaatje van veel bitloze ruiters mag dan anders zijn, maar er rijden ook veel bitruiters op een hele andere manier.

De één rijdt dressuur met een ongebroken, de ander met een dubbelgebroken trens, en de ander zonder.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 11:38

Zo te zien zijn de meesten voor een gemengde rubriek.

- De bitloze ruiters zijn tot nu toe bijna allemaal voor gemengd
- Van de ruiters met bit zijn kiezen 2/3 voor gemengd, voor 1/3 apart

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 12:30

Ik reed mijn vorige pony ook meestal bitloos, als ex-manege pony was ze nogal afgestompt op het bit en zonder (ik had een crosslink hoofdstel met druk op de neus en achter de oren) liep ze gewoon fijn nageeflijk en konden we de 'gewone' dressuuroefeningen allemaal prima doen. Starten in een aparte rubriek lijkt me geen toegevoegde waarde hebben. Je wilt toch gewoon dat je paard nageeflijk en fijn over de rug loopt en de dressuuroefeningen beheerst? Maakt niet uit of dat met of zonder bit is.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 12:32

Bitloos lijkt mij prima voor in de dressuur, maar dan wel de 'engels' gericht modellen. Niet een hackamore of iets wat in die richting komt. Over een kaptoom ben ik nog niet helemaal over uit. Aan de ene kant wel, maar aan de andere kant... Er zit over het algemeen wel versteviging in de neusriem, waardoor de inwerking toch wel weer iets scherpar kan zijn als wat wordt gedacht, weet het nog niet...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:11

Gemengde rubrieken, maar net als bij het rijden mèt bit moeten alleen de meest paardvriendelijke optomingen toegestaan worden in de klassen tm M2.

Ik kies voor gemengde rubrieken omdat iedereen vrij is om te kiezen en je ook zelf kunt bepalen of je wel of niet gaat wedstrijdrijden. Als alle bitloze rijders beter presteren dan ik, dan stap ikzelf misschien ook wel over haha! ;) :D

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:19

Gemengd.
Het gaat toch uiteindelijk om het resultaat wat je neer zet en niet hoe je dat bereikt.

Jelsahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:22

Ik rij met bit, maar voor mij mag het gemengt zijn, ik vindt dat niemand (met of zonder bit) een streepje voor moet krijgen, Daarom vint ik dat ze gelijk beoordeeld moetten worden!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:32

MandyR schreef:
Gemengd.
Het gaat toch uiteindelijk om het resultaat wat je neer zet en niet hoe je dat bereikt.

Dat vind ik wel wat al te ongenuanceerd, maar goed. Het moet natuurlijk verder wel de zelfde discipline blijven en dat een bitloos hoofstel met een vriendelijke werking is dan ook het enige wat reglementair toegestaan en veranderd moet worden imo. Verder moeten de regels in de sport niet veranderen, maw; ze moeten aan dezelfde criteria voldoen voor een winstpunt, uitsluiting etc etc.

x.roxane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:42

Ik heb gestemd voor de eerste optie.
Ik vind het zo jammer dat het nu zo'n out-side groepje is

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:45

Voor de jury is het veel moeilijker als je het gemengd doet, ik ben dan ook voor aparte wedstrijden.
Het is gewoon net iets anders, en dat is voor de jury moeilijker te jureren, wat dan misschien uitkomt tot bevooroordeling.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 00:16

Ik kan niet stemmen, ik rijdt nl met bit én zonder. Net hoe de pet staat. Zelfs zonder hoofdstel soms.
Voor mij mogen ze door elkaar. Het gaat immers om de uit te voeren oefeningen. Anders kan je ook wel met sporen en zonder sporen gaan scheiden, bij wijze van spreke. Toevallig is er in Nederland de regel dat je vanaf de L (meen ik) verplicht met sporen moet rijden, dus dan is er gelijkheid, maar als die er niet was, denk ik niet dat mensen zouden klagen als er zonder sporen gereden werd in een rubriek waar mensen ook met sporen rijden...
Het is voor de jury niet moeilijker. Ze beoordelen immers gewoon de oefeningen en hoe de ruiter erop zit en hoe die de hulpen geeft en hoe het paard gaat, allemaal dingen waar bitloos verder geen invloed op heeft.
Ik vind het ook best als ze aparte klasses hebben. Ik denk dat de organiserende vereniging zelf moet kiezen. Als er weinig deelname is gewoon doorelkaar laten rijden en bij veel inschrijvingen aparte klasses ofzo. Ik heb geen uitgesproken standpunt.
Ik zou trouwens graag willen dat de neusriem verboden werd vanaf de L. (Omdat dan heel duidelijk wordt wie er normale teugelhulpen geeft en wie niet zo prettig met een bit bezig is). In dat geval zal bitloos dat wel in een aparte klasse moeten omdat die uiteraard niet zonder neusriem kunnen (tenzij je het over hoofdstelloos hebt).

Wel is het natuurlijk van belang dat er dan een beetje uniforme hoofdstellen gebruikt worden en er ook bepaalde hoofdstellen verboden worden of alleen toegelaten in hoger klassen. Want ook bij bitloos zijn er vriendelijke en uitgesproken scherpe!!!!