Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cassidy schreef:Ik ben het helemaal met de TS eens, ieder paard kan en behoort voor de zweep gedesensibiliseerd worden, ook als ze in het verleden daar nare ervaringen mee hebben gemaakt. Paarden die daar panisch op reageren, en zo de ruiter er toe bewegen die zweep weg te leggen of niet te gebruiken: een-nul voor hen, ze hebben gewonnen.
sjaantje schreef:Cassidy schreef:Ik ben het helemaal met de TS eens, ieder paard kan en behoort voor de zweep gedesensibiliseerd worden, ook als ze in het verleden daar nare ervaringen mee hebben gemaakt. Paarden die daar panisch op reageren, en zo de ruiter er toe bewegen die zweep weg te leggen of niet te gebruiken: een-nul voor hen, ze hebben gewonnen.
Kom jij dr hier dan even 'desensibiliseren'?
Gracezellaa schreef:@ cassidy
dus jij slaat je paard langs de brievenbus? nee, daar krijgt hij goede ervaringen mee.
sjaantje schreef:niet bij jou in de buurt..
anyway, merrie is inmiddels 13 en stronteigenwijs, dus niemand kan mij wijsmaken dat dat er ooit nog uit gaat.
Cassidy schreef:Ik ben het helemaal met de TS eens, ieder paard kan en behoort voor de zweep gedesensibiliseerd worden, ook als ze in het verleden daar nare ervaringen mee hebben gemaakt. Paarden die daar panisch op reageren, en zo de ruiter er toe bewegen die zweep weg te leggen of niet te gebruiken: een-nul voor hen, ze hebben gewonnen.
Ook zonder nare ervaringen met de zweep kan een paard extreem op die zweep reageren (en dan is het verhaal snel de wereld in gezet dat hij vroeger mishandeld is geweest). Want paarden reageren op objecten die bewegen en geluid maken. Wat is een zweep die je in je hand houdt? Juist, een object dat beweegt en geluid maakt.
Voor iedereen die het niet nodig vindt om je paard aan die zweep te laten wennen: mag ik zeggen dat je de problemen uit de weg gaat? Zijn jullie ook van die types die tijdens een buitenrit een kilometer omrijden omdat er ergens een brievenbus staat waar je paard niet langs wil?
Cassidy schreef:Gracezellaa schreef:@ cassidy
dus jij slaat je paard langs de brievenbus? nee, daar krijgt hij goede ervaringen mee.
Waar staat dat? Ik zou eerst aan grondwerk doen om het vertrouwen vanaf de grond op te bouwen voordat ik die buitenrit ging maken. Aansluitend vanaf het zadel een schrikparcours doorlopen met objecten waar ze overheen en onderdoor moet. En reken maar dat die brievenbus uiteindelijk dan maar een peuleschil is. En desnoods stap ik af, laat haar zich achter mijn rug verschuilen, en loop 300 keer langs die brievenbus tot ze geen kik meer geeft. Aansluitend er weer op, en weer 300 keer langs die brievenbus. Tot ze geen kik meer geeft. Komt geen zweep aan te pas hoor!