Waaraan zie je dat een paard er klaar voor is ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Passionata

Waaraan zie je dat een paard er klaar voor is ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 19:55

Hallo allemaal

Zoals de titel al aangeeft, waaraan zie je dat een paard er klaar voor is om zadelmak gemaakt/ ingereden te worden ?
Ik bedoel eigenlijk niet qua leeftijd, maar eerder; lichamelijk en mentaal.
Zijn er hier bepaalde kenmerken waar je zeker op moet letten ?

Graag wil ik daarom jullie mening horen !

aira2005

Re: Waaraan zie je dat een paard er klaar voor is ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 19:57

Als je dat niet goed kan zien dan vraag ik me af of jij er wel klaar voor bent

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 19:58

Lichamelijk gezien: http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html
Mentaal: ligt ook aan jezelf. Vertrouwt het paard je, ga je niet te snel, heeft het paard een goede sociale conditie (zoveel mogelijk het natuurlijke gedrag kunnen uiten, door oa veel contact met soortgenoten, veel weidegang enzovoorts.
Laatst bijgewerkt door dorientjuh op 02-12-08 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Passionata

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 19:59

aira2005 schreef:
Als je dat niet goed kan zien dan vraag ik me af of jij er wel klaar voor bent

Sorry ??
Dat is niet mijn vraag Nors opkijken
Ik vraag me af of je mijn vraag wel goed gelezen hebt Knipoog

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:02

het is een feit dat de botstructuur in de benen is uitgehard met een leeftijd van ongeveer 4 jaar. Voor de botstructuren in de rug is dit 6 jaar. daar dien je dus rekening mee te houden.
Verder merk je het aan een paard als hij het werken op de grond leuk vind en als hij snel leert en nieuwe dingen wil doen. Er zijn echt paarden bij die zelf het bit in hun mond doen als ze dat bij andere paarden hebben gezien of die hun neus onder het dekje stoppen, die er voor gaan staan als je aan het zadelen bent en dan rustig blijven staan als je het zadel op de rug legt. dat lijkt me dus duidelijk dat die er geestelijk klaar voor is (maar het zegt ook iets over het karakter).
Lichamelijk moet je dus rekening houden met die 4 en 6 jaar. maar daarbij komt natuurlijk ook gezondheid en conditie om te hoek kijken. Het lijkt mij logisch dat je een mager of ziek paard niet gaat in rijden. Hetzelfde geld voor een te zwaar paard.
Ik zelf ben van mening dat het paard ook al een lichte conditie en spiermassa moet hebben om te kunnen beginnen met het ' echte werk' en dus met het dragen van gewicht.

Het moge duidelijk zijn dat ik er niet voor ben om een paard jong en mager in te rijden (zoals velen wel doen omdat het dier dan makker is).

Passionata

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 20:07

@Malenka bedankt voor je uitleg, dit bedoelde ik dus, hier heb ik wat aan Knipoog

Denk er net zo over.

Heb me misschien verkeerd uitgedrukt, maar wilde meningen van verschillende bokkers horen hoe zij hier tegenover staan Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:09

Als ondersteuning voor hetgeen Malenka zegt hier een plaatje van het sluiten van de groeiplaten in een paard.
Zolang deze niet dicht zijn is de kans op misvormingen/atrose op latere leeftijd (na het 7e jaar) flink wat groter.

Afbeelding

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:15

Mijn schoonpapa leert ze eerst lopen aan dubbele lijnen, en je voelt ook hiermee wanneer het paard echt normaal op bit & teugelhulpen reageert.

Daarna gaan wij over op longeren met zadel.

En pas dan komt er een ruiter op.

Bij sommige paarden is dit op 3 jaar, bij anderen op 3,5 en nu is er eentje dat we nog laten wachten tot ze 4 is, omdat het allemaal wat moeilijker gaat. Hebben er al een paar keer opgezeten maar je voelt dat het paard er niet klaar voor is.

Dus ik denk dat je gewoon voorzichtig moet opbouwen met basiswerk, en wel vanzelf zal voelen wanneer je kan doorgaan naar de volgende stap.

Succes alvast.

Ps: ik weet dat de groeischijven pas volgroeid zijn op 7jaar, is hier al vaak aangehaald op bokt, maar ik kan me echt niet voorstellen dat ik mijn jong paard pas op die leeftijd kan zadelmak maken. Vraag me trouwens af wat sommige bokkers dan willen van een paard van 7à 8 jaar? Groen of M-waardig?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:18

DubbelDun schreef:
Als ondersteuning voor hetgeen Malenka zegt hier een plaatje van het sluiten van de groeiplaten in een paard.
Zolang deze niet dicht zijn is de kans op misvormingen/atrose op latere leeftijd (na het 7e jaar) flink wat groter.

Afbeelding

Conclusie, artrose komt het meest voor in de rug?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:19

@lientjeds : dat zullen de meesten (ik denk zelfs niemand) ook doen. Feit blijft dat vanaf 4 weliswaar het beenwerk 'af' is maar de rest idd nog niet.
Feit is ook dat veel paarden last hebben van rug en heupen.
Nu is bij een wat ouder paard niet meer te achterhalen waar dit door ontstaan is, helaas.
Maar logischerwijs mag je toch wel stellen dat wat voor de benen geldt, voor de rug net zo sterk geldt.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:22

@ Het paard dat blijft lopen, omdat ze er nog niet klaar voor is, is net het mijne. De anderen zijn van mijn vriend. Zijn paarden worden allemaal bereden op 3 en geen last, ik dit jaar al 2 x fysio moeten halen voor mijn merrie van 3, omdat ze problemen had in der rug. En net diegene die nog niet zadelmak is...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:24

Dat is gewoon vette pech en een beetje een scheve vergelijking Haha!

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:26

Héél waarschijnlijk wel.

Maar ik vind dus niets mis met inrijden op 3-4 jaar, op voorwaarde dat je de paarden echt voorbereidt, alles rustig aanpakt en met véél geduld je paard inrijdt. Je mag ook nog weinig verwachten, gewoon wat rondjes rijden....

Passionata

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 23:35

Dubbeldun bedankt voor je reacties en uitleg, hier heb ik wel wat aan Knipoog
Aan de reacties te lezen belast ik m'n paarden toch niet Lachen