Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Citaat:"...drie leugens die we allemaal te horen hebben gekregen toen we voor het eerst te paard gingen: 1. Zadel een paard en stijg op. 2. Geef hem een schop en hij gaat lopen. 3. Trek aan de teugels en hij stopt."
)
randalinpony schreef:Fijner dan De Traditionele Manier.
randalinpony schreef:Ja, maar wat je nu noemt Bandida, zijn dat niet de excessen?
randalinpony schreef:Maar ik vind het wel jammer als mensen zoiets als de klassieke, en dus traditionele manier van rijden de rug toekeren door een volkomen vertekend beeld ervan.
tamary schreef:als-je-het-niet-weet-wordt-dan-boos

Citaat:Het lijkt mij dat, ongeacht welke methode gevoel, begrip, kunde en geduld de belangrijkste gereedschappen zijn in het werken met jongspul en dat zowel traditioneel, NH of een mengeling van beide voor een jong paard een hele goede basis kunnen zijn of desastreus, maar net wat voor een persoon er aan het eind van het touwtje staat...
Esperanza schreef:En het lijkt mij logisch, dat al die mensen die vroege ook niet nadachten in de traditionele manier, dat ook niet gaan doen nu ze zich storten op de NH manier. En dus krijg je daar ook die excessen.
Ook daar zie ik mensen die niet meer naar hun paard kijken, maar rechtstreeks doen wat de methode hun voorschrijft. En dat kan niet goed zijn. Een paard kan iets moeilijk vinden, toch? Nog niet lenig genoeg zijn toch? Het wordt tijd dat mensen daar eens echt naar gaan kijken, ipv achter een methode aan te hollen...
Bandida schreef:Als voorbeeld, ik ben me bewust van de noodzaak om mijn hengst op te voeden in een voor hem duidelijk en begrijpbaar kader. Mijn maag keert echter om bij bitten, kettingen, gesnok aan touwen en teugels, geroep, gemep, zwepen, enz.. en gelukkig, dat blijkt ook allemaal niet nodig voor duidelijke regels. Alleen, je moet wel de kennis om het anders aan te pakken ergens vandaan weten te halen. Op dit moment vind ik dat niet in het traditionele circuit.

) bij een bekende NH stal kunnen volgen, en dat was geenszins vrijblijvend, geenszins drukloos, en helemaal niet zo anders dan anders.

Citaat:Je kunt best een paard beleren met 3 jaar; je kunt ze vrijwel alles aan de hand leren, mbv je stem. Je stem is zó'n mooi hulpmiddel, waar imo veel te weinig gebruik van wordt gemaakt. Je zit er alleen dan nog niet op, maar als het paard al vertrouwd is met zadel en bit, een stuur kent, en "ho" ben je al een heel eind......
randalinpony schreef:Ik ben het hier mee eens: zelf beleer ik ze aan de hand zo dat ze de drie basisgangen en ho op commando kennen. Als ik dan opstap, rijd ik met een halster of neusriem totdat ze het stemcommando met mijn zithulpen associeren.
Pas op dat moment, als ze dus die zithulp echt snappen, gaat de teugel aan het bit.
randalinpony schreef:Wat Parelli er zelf bijv. over zegt is ongeveer dit: stemhulpen worden heel vaak verkeerd gegeven, cq ingezet, en daarom kan je ze maar beter niet gebruiken tot je op een hoger level van mijn plan bent gekomen.
Dat vind ik zelf een merkwaardige insteek. Waarom niet gewoon mensen leren hoe ze dan wél met stemhulpen moeten werken?