De Traditionele Manier van inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

De Traditionele Manier van inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 21:52

Het valt me de laatste tijd op dat zoveel goeroes, Natural of anderszins, zich bij hun manier van africhten erop beroepen dat het allemaal zoveel fijner is voor het paard.

Fijner dan De Traditionele Manier.

Ook in reacties op topics hier op bokt kom je dat tegen. 'Ja, vroeger deed ik het op de normale manier, maar toen wist ik nog niet beter'.

Maar, zo vraag ik me af, wat is nou die vermaledijde Traditionele Manier?

Begrijp me goed, ik sta open voor iedere methode, ze hebben allen hun sterke en zwakke punten.

Maar die Traditionele Manier, die zit me dwars. Ik heb namelijk in mijn leven heel veel paarden ingereden zien worden, volgens ongeveer net zoveel methoden als er mensen waren - iedereen heeft zijn eigen aanpak. Op enkele droeve uitzonderingen na (domme of onwetende trainers), zijn al die paarden fijne, vriendelijke gebruiksdieren geworden die net zo respectvol zijn geworden als ze zelf behandeld werden.
Toch gebeurde dat meestal niet op allerlei Naturalistsche of andere grondslagen, maar werd het wel 'gewoon' gedaan.

Wat wordt er dan met Traditioneel bedoeld?
Dom?
Onkundig?
Gemeen?

Wie weet wat er precies mee bedoeld wordt?

Anoniem

Re: De Traditionele Manier van inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 15:44

Traditioneel: imo de "oude" methode: Paard eerst rustig aan zadel en bitje leren wennen, beginnen te longeren als hij 3 is, eerder heb je ze op de grond al nette manieren geleerd w.b. hoefsmid, DA, netjes meelopen, mensen hun eigen ruimte recpecteren, enz.
Als ze dat zadel en het hoofdstel normaal vinden, en de stemcommando's aan de longe hebben geleerd ('t gaat ook niet om het longeren, maar echt om de commando's) stap je er eens op, en leert ze mbv de stemcommando's de hulpen onder het zadel aan.
Volgens mij hebben maar weinig paarden daar een trauma van opgelopen, tenzij ze een domme, ongevoelige ruiter op de rug hadden...... Lachen

Niet zoveel mis mee, imo Lachen

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 21:35

Dat is precies de manier die ik ook in mijn hoofd heb bij Traditioneel en die wij hier ook toepassen als we beginnen met rijden. Voegen daar nog wat schriktraining enzo aan toe en hoppa!

Vooral ook dat stukje over het belang van stemcommandos aanleren tijdens het longeren, helemaal mee eens!
En daarbij nog dat het paard al wat meer balans krijgt op de cirkel, spiergroepen ontwikkelt die hij bij het rijden nodig gaat hebben, en al een positieve werkrelatie met je op kan bouwen.

Ik vind het ook een vreemd iets.
Een tijdje terug was er op bokt iets te lezen over Monty Roberts, die zou onderzoek gaan doen naar zijn manier van beleren (waar ik niets tegen heb overigens, behalve dat het mij te snel gaat op shows) versus de 'traditionele'.

Toen vroeg ik mij al af wat dat traditionele dan inhield. Nu weet ik inmiddels dat de 'ouderwetse' manier in de VS wel anders was dan die hier in Europa.

Pas geleden kocht ik het boek Horsemanship van Parelli uit nieuwsgierigheid. Staat veel goeds in dat boek, maar volgens meneer Parelli (die zijn boek opdraagt aan: 'Iedereen die gek is op het gevoel dat je krijgt van de Natuurlijke benadering versus de Normale benadering) is er zoiets als de benadering die niet-naturals hebben.

Schrik niet:
Citaat:
"...drie leugens die we allemaal te horen hebben gekregen toen we voor het eerst te paard gingen: 1. Zadel een paard en stijg op. 2. Geef hem een schop en hij gaat lopen. 3. Trek aan de teugels en hij stopt."

Uit: Natural Horsemanship. Pat Parelli.

Nou slaat dit niet meteen op de africhting van het paard, maar het is duidelijk dat van bovenstaande manier van doen nooit iets goeds te verwachten is.
Verder bestaat er volgens Parelli zoiets als traditionele mensen die alles alleen maar doen omdat ze dat zo geleerd hebben.
Tuurlijk, in de paardensport bestaan zulke mensen, omdat ze overal voorkomen. Maar zulke woorden doen volgens mij geen recht aan de mensen die binnen traditionele africhtingswijzen wel degelijk vanuit het paard, heel flexibel handelen.

De reden dat ik dit topic opende was eigenlijk dit topic:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=125&t=897856

Ook hier weer een meneer die claimt dat zijn manier van africhten veel minder stress oplevert en veel vriendelijker is. Tsja.

Ik kan alleen dit zeggen: je weet nooit zeker wat een paard gaat doen in een nieuwe situatie, dus ook bij africhten. Ik weet alleen dat onze dieren er altijd behoorlijk laconiek onder blijven. ( Met meestal meer dan 50% bloed. Knipoog )

En dat gaat dan behoorlijk traditioneel. Lachen

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 21:48

randalinpony schreef:
Fijner dan De Traditionele Manier.

..voornamelijk voor de mensen die er in betrokken zijn. Het is niet anders als met andere manieren van omgang, rijden, verzorging enz..
Een grote drijfveer voor de hele 'natural hype' is de dwingende en dikwijls geweldadige manier waarop traditioneel met paarden wordt omgegaan in onze cultuur, en daar kan je van vinden wat je wil..dat is helaas een feit. Het is niet de enige motivatie voor mensen om wat anders te zoeken, maar het is een erg belangrijke.
Traditioneel is bv met 2,5 een bit er in, rondrennen op cirkels, en vooruit houden. Doel is gewoonlijk een voor basissport geschikt paard. Met dat alles hebben duizenden mensen die louter als ontspanning een paard hebben lopen echt helemaal niets, en die staan dus open voor andere methodes, met een ander doel.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 22:09

Ja, maar wat je nu noemt Bandida, zijn dat niet de excessen? Wat jij noemt gebeurt, weet ik ook wel.
Ik heb alleen juist altijd veel meer mensen om me heen gehad voor wie het paard voorop stond, basissport of niet.

Want zeker in de klassieke manier, waarop al dat basissportgebeuren eigenlijk gebaseerd is, is het juist belangrijk dat het paard de tijd krijgt en heel zorgvuldig op het rijden wordt voorbereid.

Misschien heb ik geluk gehad, want al mijn intructeurs, en dat zijn er wel wat geweest in de loop der jaren, legden de nadruk op consequent, eerlijk, geduldig handelen.
Zelfs op mijn eerste manege was het al zo dat we leerden om de hulpen zorgvuldig en gedoseerd te geven.

Op zich heb ik er niets tegen als mensen allerlei alternatieve wegen bewandelen, sterker, ik doe het zelf.

Maar ik vind het wel jammer als mensen zoiets als de klassieke, en dus traditionele manier van rijden de rug toekeren door een volkomen vertekend beeld ervan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:15

bij NH gaat er veel meer grondwerk aan vooraf, er wordt eerst gewerkt aan vertrouwen en respect, een paard kunnen sturen met de beweging van je pink, nog voordat je erop stapt

plus dat veel NH-ers wachten met rijden tot een paard 4,5 het liefst vijf jaar geweest is, ipv zadeltje erop met 2,5 en rijden met 3

plus dat veel NH-ers bitloos inrijden (itt de NH-goeroe's die allemaal uiteindelijk weer met bit gaan rijden, Parelli, Monty en Hempfling)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:28

randalinpony schreef:
Ja, maar wat je nu noemt Bandida, zijn dat niet de excessen?

Nee dat denk ik niet. Waarmee ik bedoel: ik ben er van overtuigd dat de meeste mensen die hobbymatig met paarden bezig zijn, traditioneel of wat anders, echt wel het beste voor hun paard willen. Maar ik ben er ook van overtuigd dat de manier waarop dat 'beste' wordt ingevuld vanuit de traditie voor zeer veel mensen onaangenaam aanvoelt. Los van iets subjectief als aanvoelen, sluiten veel traditionele methodes gewoon niet aan bij wat wetenschappelijk geweten is over paardengedrag, en bespaar je jezelf een hoop gedoe als je die valkuilen uit de weg gaat.

Als voorbeeld, ik ben me bewust van de noodzaak om mijn hengst op te voeden in een voor hem duidelijk en begrijpbaar kader. Mijn maag keert echter om bij bitten, kettingen, gesnok aan touwen en teugels, geroep, gemep, zwepen, enz.. en gelukkig, dat blijkt ook allemaal niet nodig voor duidelijke regels. Alleen, je moet wel de kennis om het anders aan te pakken ergens vandaan weten te halen. Op dit moment vind ik dat niet in het traditionele circuit.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 23:54

randalinpony schreef:
Maar ik vind het wel jammer als mensen zoiets als de klassieke, en dus traditionele manier van rijden de rug toekeren door een volkomen vertekend beeld ervan.

Als ik de klassieke manier van rijden in gedachten neem dan zie ik Hinrichs, Branderup, Horst Becker, etc. voor mij. Die beginnen net zo als de NH stromingen op de grond, nemen de tijd om alles stapje voor stapje aan het paard uit te leggen en vanuit de fysieke mogelijkheden van het individuele paard te werken. Het doel is anders, maar de manier om er te komen heeft zeer veel overeenkomsten.

De "traditionele" manier van rijden (het vreselijke voorbeeld wat de NH stroming als terecht fout aangeeft), is voor mij meer wat nu het plaatje in de dressuursport is : met 6 minimaal Z en anders waardeloos. Houding van : die knol moet het maar doen, hij neemt je in de maling, ....(vul maar in)
Hoe meer ik antwoorden lees van de zich niet NH (willen) noemen paardenmensen/professionals hier op bokt hoe meer ik het gevoel heb dat die term die ik hier als de traditionele manier heb omschreven meer als de : als-je-het-niet-weet-wordt-dan-boos methode moet noemen.

Denk dat de NH stromingen een heel goede manier zijn om van mensen met een beetje paardengevoel paardgericht met hun dier om te leren gaan. Er zijn nu veel mensen met genoeg geld voor een eigen paard, maar de paardenkennis/kunde is niet beschikbaar in de familie. NH geeft een gestructureerde invulling van dat gebrek aan kennis. Ik weet ook dat zeker Parelli mensen ook stimuleerd om en aan zichzelf te werken en ook elders kennis vandaan te halen, nadat je door Parelli cursussen een basis hebt om die andere inzichten/kennis te toetsen aan hoe een paard reageerd en dus wat onzin is en wat nuttige aanvulling op die combinatie.
Zelf leer ik uit een hoop verschillende stromingen, maar zeg eigenlijk nog steeds : ik spreek geen paard, ik spreek Bayo (mijn pony) en dan nog lang niet perfect.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 10:04

tamary schreef:
als-je-het-niet-weet-wordt-dan-boos

en-hij-moet-maar-luisteren methode Knipoog

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 10:46

Het is iets wat ik in veel NHstromingen tegenkom; het niet alleen naar je paard maar ook, zo niet vooral, naar jezelf kijken. Heb ik iig behoorlijk gemist in de tijd dat ik met 'traditionele' mensen omging. Het 'het heeft maar te luisteren en te doen wat het gezegt wordt' stond ook mij niet aan, vandaar dat ik eens ben gaan 'shoppen' bij andere methoden en dat was indertijd een stuk paardvriendelijker, voor mijn gevoel dan, dan wat ik had geleerd. Vooral het 'paard doet misschien niet wat jij wilt omdat jij ook geen flauw benul hebt van wat je aan het doen bent' vond ik erg interessant en een behoorlijk egoverlagende eyeopener.
Uiteindelijk ben ik evengoed wel van mening dat de NH manier van inrijden/beleren niet de enige zaligmakende methode is en dat niet elke traditionele ruiter zijn groene paard binnen een week ZZ startgerechtigt wil hebben. Het lijkt mij dat, ongeacht welke methode gevoel, begrip, kunde en geduld de belangrijkste gereedschappen zijn in het werken met jongspul en dat zowel traditioneel, NH of een mengeling van beide voor een jong paard een hele goede basis kunnen zijn of desastreus, maar net wat voor een persoon er aan het eind van het touwtje staat...

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 10:56

Nou, ik ben dus heel traditioneel, maar ik heb het nog nooit in mijn botte hoofd gehaald om met 2,5 al een zadel op een paard te leggen en er met 3 op te zitten. En dat heeft niets met traditioneel te maken maar alles met de instelling van mensen.

En de mensen die dus vroeger wel zo waren en nu dan roepen (toen wist ik niet beter) vind ik dus erg raar. Dus dan heb je nooit voor jezelf nagedacht of iets wel logisch was of niet?

En nee, bij mij is een proefje rijden geen doel op zich, maar een gevolg van een correct afgericht paard dat fijn in zijn lijf zit. Die loopt zijn proeven met 2 hoeven in zijn neus toch?

En het lijkt mij logisch, dat al die mensen die vroege ook niet nadachten in de traditionele manier, dat ook niet gaan doen nu ze zich storten op de NH manier. En dus krijg je daar ook die excessen.

Ook daar zie ik mensen die niet meer naar hun paard kijken, maar rechtstreeks doen wat de methode hun voorschrijft. En dat kan niet goed zijn. Een paard kan iets moeilijk vinden, toch? Nog niet lenig genoeg zijn toch? Het wordt tijd dat mensen daar eens echt naar gaan kijken, ipv achter een methode aan te hollen...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 13:32

Citaat:
Het lijkt mij dat, ongeacht welke methode gevoel, begrip, kunde en geduld de belangrijkste gereedschappen zijn in het werken met jongspul en dat zowel traditioneel, NH of een mengeling van beide voor een jong paard een hele goede basis kunnen zijn of desastreus, maar net wat voor een persoon er aan het eind van het touwtje staat...

Hier ben ik het volledig mee eens!
En zeker ook met de bijdrage van Esperanza.

Die hij-moet-maar-luisteren-anders-dan methode, die staat ook best ver van de bron.

Er is in de 'traditionele' manier van rijden ook heel veel kennis, en er zijn genoeg mensen die met beleid en verstand van zaken werken - net zoals je die in alle andere methoden van met paarden omgaan vind, of dat nou western, NH, Iberisch of wat dan ook is...

Ik ben wel bang dat bijv. Natural als het meer gemeengoed wordt, zeg maar een algemeen aanvaarde manier van rijden voor de niet-ambitieuze ruiter, ook zijn 'verwaterde' versies krijgt, van mensen die dus niet eerst de theorie over wat een paard nou is doornemen, maar die doen wat die en die ook doen want die hebben er verstand van.

Wat ik wel jammer vind is dat veel mensen als ze een andere stroming afserveren, dan juist uitgaan van het allerslechtste beeld dat je van zon stroming kunt schetsen.

De manier die Yamcha hierboven schetste, die wordt ook vaak genoeg zo in de praktijk gebracht. Geen gestresste, overvraagde, zielige paarden hoor!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 22:58

Esperanza schreef:
En het lijkt mij logisch, dat al die mensen die vroege ook niet nadachten in de traditionele manier, dat ook niet gaan doen nu ze zich storten op de NH manier. En dus krijg je daar ook die excessen.

Ook daar zie ik mensen die niet meer naar hun paard kijken, maar rechtstreeks doen wat de methode hun voorschrijft. En dat kan niet goed zijn. Een paard kan iets moeilijk vinden, toch? Nog niet lenig genoeg zijn toch? Het wordt tijd dat mensen daar eens echt naar gaan kijken, ipv achter een methode aan te hollen...

Dat is, denk ik tenminste, ook een probleem van het NH gebeuren. Het staat bekend als paardvriendelijk dús is het goed en dus gaan er mensen achteraan rennen. Mooi dat men geinteresseerd is en verder kijkt dan het eigen erf lang is, maar om dan gelijk als een kip zonder kop achter een ander haantje aan te rennen is het dan weer net niet....
Kritisch blijven kijken naar elke methode en vooral naar jezelf en je paard is denk ik nog de beste manier, altijd blijven vragen en openstaan voor wat anderen te zeggen hebben. Anders doet men niets anders dan een kunstje, en zonder degelijk op de hoogte te zijn van de achtergrond of filosofie van de methode lijkt het me ook onmogelijk om dan op een goede manier oefeningen aan het paard aan te passen...

Ik ben het ook al eens tegengekomen, mensen die eens een clinicje hebben gevolgt en zichzelf dan maar als semiprofesioneel paardenfluisteraar betitelen. Die paar gevallen die ik heb gezien hadden gelukkig makkelijke paarden die het allang best vonden, dat midden in de bak staan wachten totdat vrouwtje was uitgerend...(die keer dat zo'n paard z'n hoofd omdraaide en me aankeek, 'geen flauw idee wat ze probeert te bereiken met dat geren, maar 't is flink komisch, vind je ook niet?', hilarisch!)
Net als aan de traditionele kant waar men blijft vasthouden aan een bepaalde manier omdat 'die anderen dat ook zo doen en dat is goed want die hebben er verstand van'. En dan het 'ik doe het ook zo dus ik doe het ook goed'. Ach, komt dat niet in elke discipline en methode voor?
Het zal wel iets menselijks zijn en in je eigen karakter zitten, dat de een blijft vragen en denken en dat de ander klakkeloos achter een 'goeroe' aanrent. Het gebeurt namelijk net zo goed op andere vlakken dan alleen in het paardengebeuren...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 23:08

Bandida schreef:
Als voorbeeld, ik ben me bewust van de noodzaak om mijn hengst op te voeden in een voor hem duidelijk en begrijpbaar kader. Mijn maag keert echter om bij bitten, kettingen, gesnok aan touwen en teugels, geroep, gemep, zwepen, enz.. en gelukkig, dat blijkt ook allemaal niet nodig voor duidelijke regels. Alleen, je moet wel de kennis om het anders aan te pakken ergens vandaan weten te halen. Op dit moment vind ik dat niet in het traditionele circuit.

Noem mij maar gek, maar ik zie in de NH-wereld ook weinig anders dan ingrijpen wanneer het nodig is. Parelli slingert ook een haak van een touw tegen een kop als peerdlief niet achteruit gaat voor lichtere signalen, Monty Roberts zwiept ook zijn lijn tegen de paardenkont als zijn goeie vriend op de beweging van het touw niet begint te draven maar naar binnenkomt. En alle NH-goeroes die ik op Horse Event gevraagd heb naar de vriendelijkheid van NH zeiden stuk voor stuk dat het niet soft en wattig is zoals veel mensen het willen doen voorstellen, maar ook gewoon inkomen als een paard besluit geen zin te hebben in jouw plannen.

Mij interesseert het verder weinig of een paard traditioneel of NH zadelmak gemaakt wordt omdat ik weinig verschil zie, ik zie alleen verschillen tussen de bobo's en de nono's.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 23:15

onze draver komt van een draversstal. Toen arno kwam kijken stond hij in een box en vloog meteen met ontblote tanden op hem af. De eigenaar deed een halster om en een hengstenketting. Toen Volare nét uit de box was, gaf hij drie keiharde rukken aan de hengstenketting. Natuurlijk steigerde Volare.

Die drie keiharde rukken waren 'nodig', zodat Volare meteen zou snappen dat mensen de baas zijn.

Gestoord

En Monty Roberts... tja, da's weer een andere discussie. Lips are sealed

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 15:47

Tja. Bovenstaande is een voorbeeld van hoe het niet moet, natuurlijk. Blauw oog

Maar zulke acties komen voort uit het verkeerd interpreteren van de noden van een dier, en van zijn reacties op de al verkeerde situatie.

Dat kan je in NH ook zomaar krijgen, dat het paard als 'dominant' wordt betiteld en dus niet de juiste aanpak krijgt.

@Urielle: ik heb een tijdje terug het 'zadelmak' maken (maar dan zonder zadel Clown ) bij een bekende NH stal kunnen volgen, en dat was geenszins vrijblijvend, geenszins drukloos, en helemaal niet zo anders dan anders.

Hoewel ik persoonlijk dus wel enkele dingen als minder posititief zag, namelijk het best veel druk op het dier leggen en de in mijn ogen gebrekkige voorbereiding om daadwerkelijk in beweging te kunnen komen zonder dat het dier zou ontploffen.
Afbluffen in mijn ogen. Clown

Erop stappen is echt niet het moeilijkste, het zijn de stapjes erna die cruciaal zijn. En het is lekker als het paard van te voren al wat geleerd heeft, zodat je wat hebt om te communiceren. Knipoog

Gelukkig zag de africhter dat ook, want hij stapte weer af zonder gestapt te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 16:41

Het "afbluffen"wat veel gebeurt, is imo werken met een paard, zonder kennis. Ik persoonlijk vind het helemaal niet zo'n fijne methode, de kans om het paard te overvragen is heel, heel groot, en de kans, dat je het later "in your face" krijgt, is zo mogelijk nog groter, want als het paard van de schok is bekomen, en je bent nog steeds zo ongevoelig bezig, zal hij je heus laten merken dat hij het er niet mee eens is.......

Ik heb niet zoveel tegen op de traditionele methoden. We hebben hier in Europa een lange, rijke traditie met veel paardenkennis, en wijze mensen die goede boeken geschreven hebben (Steinbrecht, om er maar één te noemen..... )

Zonde en jammer om daar je voordeel niet mee te doen. Dat de traditie in Amerika die was van inbreken, en net zolang blijven zitten tot het paard uitgebokt is, sja..... dat zijn niet onze tradities. Dat Roberts en Parelli zich daar tegen verzetten, is en was natuurlijk een goede zaak. Maar Amerika is Europa niet, en de vergelijkingen die dan getrokken worden, vind ik min of meer onzinnig.

Rukken en trekken en snokken en de als-ik-het-niet-meer-weet,-word-ik-boos-methode, kennen we allemaal, maar imo is dat een teken van onmacht en onkunde. Dat dat dan wordt aangehaald als de fout in de traditionele wereld, is imo ronduit een zwaktebod, excessen zijn overal.

Echter zie ik niet in wat er mis is met een goedpassend boomzadel, met goede kwaliteit dek, met een passend hoofdstel, en dito bit, met zachte, gevoelige handen, en een stoere, stabiele ruiter, die zijn klassieken kent, die wéét wat een paard is, en hoe men hoort te rijden, en te verzorgen.....

Ik zie niet wat er mis is met een paard, dat in de winter wordt geschoren, omdat het met een dikke vacht onvoldoende opdroogt...... ik zie niet hoe het beter is dat men zelf bekapt, als wanneer een ervaren smid het doet, die er ook nog eens jaren voor geleerd heeft, en meer hoeven (met het hele paard erbij) gezien heeft, als wij met zijn allen bij elkaar......
Ik zie niet wat er mis is met gedegen kennis, met waardering voor oude manieren en oude wijze mannen.

Dát is onze traditie. De rest is onkunde en eigenwijsheid. Daar mág je de traditionele paardenwereld niet op afrekenen. wij keuren dat net zo hard af.
Spreek ze dan persoonlijk aan, en wijs hen erop dat het veel beter kan......

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 19:11

@Yamcha: Afgod Afgod

Het ligt niet aan de methode, het ligt aan de mens die er gebruik van maakt.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:39

heeeeeel mooi verwoord Yamcha!!

Toevallig loop ik nu met mijn 2,5 jarige tegen de traditional/natural scheiding aan. Zelf ben ik niet zo van de hokjes, ik denk liever zelf kritisch na en haal het goede uit elke stroming. Ik ben zelf tegen 2 dingen aangelopen die ik in de "traditionele" wereld tegen kwam met het inrijden: de leeftijd en daarmee de benodigde tijd en ook het idee van "hij test je uit" of "hij wil niet".
Ik heb zelf samen met een vriendin (van haar verzorgde ik de paardjes en ze heeft zelf veel ervaring en kennis op dit gebied) een paar paardjes beleerd en dat ging op de zogenaamde traditional manier: op 2,5 beginnen met longeren en stemhulpen etc en dan op 3 jarige leeftijd erop. Dit heeft me nooit lekker gezeten, ik had vaak het gevoel dat het te snel en vooral te vroeg was. De standaardleeftijd staat mij gewoon tegen. Volgens mij komt dit ook voornamelijk omdat er gewoon geld mee gemoeit is, je wil niet 6 jaar lang een paard opfokken en dan pas verkopen, het is economisch beter om dit al veel eerder te doen.
Ook hoor je veel dat het paard je uittest of geen zin heeft, onder het werk uit wil komen etc. Hier geloof ik dus echt niet in. Als het paard in protest gaat, zal er iets mis zijn zoals pijn of te weinig vertrouwen in jou als persoon of je doet het zelf gewoon fout. Ik zoek het in dergelijke oorzaken en niet in onwil van het paard. In dit soort gevallen dus "even laten zien wie de baas is", is niet mijn methode en kom je wel veel tegen in de "traditionele wereld" (nogmaals, die hokjes geloof ik ook niet echt in).

Vanwege deze dingen ben ik verder gaan lezen en orienteren op andere manieren. Ik ben er voor mezelf nog steeds niet over uit hoe en wanneer ik het ga doen maar haast heb ik ook niet! En mijn methodes van omgang e.d. hebben tot nu toe alleen maar positieve uitwerking op mn (toch niet altijd even makkelijke) mannetje! Ik vind hem nu nog zo'n ukkie in zn koppie dat ik sowieso wacht tot hij 4 is (en waarschijnlijk nog langer aangezien ik het feit dat groeischijven pas gesloten zijn op 6 jarige leeftijd toch erg in mn hoofd heb spoken) en tot die tijd lekker blijf oefenen met wandelen, schriktrainingen etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 22:48

Toch, Zwerte, is dat vroege inrijden iets van nu, vroeger was een paard veulen-af als het een jaar of 5 was, en de puberteit achter de rug had. Beleren aan de lange lijnen werd al wel eerder mee begonnen, maar niet voor het 2e jaar. Met het 3e jaar werd het paard nog altijd niet belast, zéker niet op de volte, omdat de benen nog niet 'hard' waren, maar een licht karretje werd wel al eens getrokken, wel op een harde ondergrond, omdat de benen een zware, mulle ondergrond nog niet aankonden.....
Om een lang verhaal kort te houden, werd het paard pas op zijn 5e belast, in Wenen gebeurt dat nog steeds. Dat is een heel oude traditie, die men heeft laten vallen, toen het paard een luxe-artikel werd, en er geld aan verdiend kon worden, toen is dat heel vroege belasten begonnen. Een paard van 2,5 heeft nog niets te zoeken op een volte, het longeren is veel te belastend voor de benen op die leeftijd.
Beleren op de rechte lijn is iets anders; dan werk je immers met 2 lange lijnen, en omdat je grote wendingen kunt maken en vooral niet steeds hetzelfde rondje loopt, is het veel minder belastend, en nog steeds heel leerzaam Lachen

Je kunt best een paard beleren met 3 jaar; je kunt ze vrijwel alles aan de hand leren, mbv je stem. Je stem is zó'n mooi hulpmiddel, waar imo veel te weinig gebruik van wordt gemaakt. Je zit er alleen dan nog niet op, maar als het paard al vertrouwd is met zadel en bit, een stuur kent, en "ho" ben je al een heel eind......

Het idee van "hij test je uit" is wederom pure onkunde; Steinbrecht en anderen geloofden daar niet in. Er zijn vele goede boeken waarin gesteld wordt dat het paard een spiegel is van de ruiter, en slechts de ruimte neemt die het geboden wordt...... Pling
Paarden zullen ongetwijfeld de grenzen van je kunnen en je persoonlijkheid testen, máár....... bij een consequente, eerlijke ruiter zou dat geen enkel probleem moeten zijn. Het zou gezien moeten worden als een gezonde ontwikkeling; dat is het ook.

Dat paarden onder het werk uit willen komen geloof ik wel; daar heeft de ruiter het dan zelf naar gemaakt. Jonge paarden vinden het geweldig om te werken, ergens is er dus iets fout gegaan. "Geen zin hebben" valt imo in dezelfde categorie.

Het is goed om die manier van denken af te wijzen, besef wel dat het NIET de traditionele denkwijze is. Het is de denkwijze, van domme, gemakzuchtige ruiters, die de confrontatie met zichzelf niet aankunnen, het paard niet kunnen en willen zien zoals het is, en hun eigen fouten en nare karaktereigenschappen op het paard afschuiven......
Er zijn er veel in de traditionele wereld die daar niet mee geassociëerd willen worden, waaronder ikzelf.

Mijn doel met rijden en omgaan met paarden is het ultieme dressuurdoel: in volmaakte harmonie en balans bewegen met het paard, waarbij geen van beiden overheerst; waarbij het paard het gevraagde vrijwillig en opgewekt uitvoert.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 22:58

MR propt een paard dat bang is voor een plastic zakje in een kooi waarin ie niet voor of achteruit kan....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 07:48

Maar da's niet dwingend, hoor Arabesk Schijnheilig

Da's namelijk NH. En onder de vlag van NH mag alles......... Rolleyes

Kleine opmerking die ik nog even wilde maken: Ik ben best wel traditioneel. Tóch vind ik een paard beslaan om het beslaan niet nodig. Ik vind ijzers niet persé het beste, als een paard goede harde hoeven heeft, vind ik niet beslaan beter Lachen
Bekappen zal ik echter altijd laten doen, ik begin daar niet zelf aan

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 09:10

Ehhh... voor bekappen waren al topics. Schijnheilig

Ik vind het juist zo interessant om de discussie over het africhten te houden.

Meestal gaat het daar juist niet over, discussies verzanden meestal in of het beter is om een paard 24 in een modderkuil te pleuren of 24 in een donkere stal achter de tralies.
Ik heb dat soort tegenstellingen wel gehad.

Het lijkt mij juist nuttig om de verschillende manieren van africhten te bespreken en wat daar mogelijk in is.

Citaat:
Je kunt best een paard beleren met 3 jaar; je kunt ze vrijwel alles aan de hand leren, mbv je stem. Je stem is zó'n mooi hulpmiddel, waar imo veel te weinig gebruik van wordt gemaakt. Je zit er alleen dan nog niet op, maar als het paard al vertrouwd is met zadel en bit, een stuur kent, en "ho" ben je al een heel eind......

Ik ben het hier mee eens: zelf beleer ik ze aan de hand zo dat ze de drie basisgangen en ho op commando kennen. Als ik dan opstap, rijd ik met een halster of neusriem totdat ze het stemcommando met mijn zithulpen associeren.
Pas op dat moment, als ze dus die zithulp echt snappen, gaat de teugel aan het bit.

Dat is niet NH of Traditioneel, dat is een voor het paard heel begrijpelijke methode die ik zelf prettig vind werken.

Daar gaat het om.

Vaak worden stemhulpen in NH ook totaal verkeerd uitgelegd.
Als 'onnatuurlijk', bv.

Wat Parelli er zelf bijv. over zegt is ongeveer dit: stemhulpen worden heel vaak verkeerd gegeven, cq ingezet, en daarom kan je ze maar beter niet gebruiken tot je op een hoger level van mijn plan bent gekomen.

Dat vind ik zelf een merkwaardige insteek. Waarom niet gewoon mensen leren hoe ze dan wél met stemhulpen moeten werken?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 09:55

randalinpony schreef:
Ik ben het hier mee eens: zelf beleer ik ze aan de hand zo dat ze de drie basisgangen en ho op commando kennen. Als ik dan opstap, rijd ik met een halster of neusriem totdat ze het stemcommando met mijn zithulpen associeren.
Pas op dat moment, als ze dus die zithulp echt snappen, gaat de teugel aan het bit.

Idem voor mij, afgezien van de laaste stap. In plaats van een bit toe te voegen, gooien we ook het halster er nog af.
Verder leer je natuurlijk veel meer dan drie basisgangen aan de hand, maar dat gaat sluipend vanzelf als je er mee buiten gaat. Verkeer inschatten, mensen, straatmeubilair enz..er gebeurt altijd wel wat leerrijks. Ik wil graag een veilig buitenpaard voor ik er op kruip.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:03

randalinpony schreef:
Wat Parelli er zelf bijv. over zegt is ongeveer dit: stemhulpen worden heel vaak verkeerd gegeven, cq ingezet, en daarom kan je ze maar beter niet gebruiken tot je op een hoger level van mijn plan bent gekomen.

Dat vind ik zelf een merkwaardige insteek. Waarom niet gewoon mensen leren hoe ze dan wél met stemhulpen moeten werken?

Dat zou ik ook denken.
Dat de stemhulp (en sowieso hulpen) vaak verkeerd worden gegeven, of ingezet, is een feit. Heeft er imo ook mee te maken dat veel ruiters het belang niet begrijpen van een goede timing. En het systeem van beloning/straf (ik weet even geen ander woord, ik bedoel het sympathieker als het nu klink) niet goed begrijpen.

Timing is imo ook iets wat de ruiter echt moet leren.
En correct belonen is ook lastig; hoe vaak zie je niet dat paard iets gevraagd wordt met het snoepje al in de hand? Dan ben je aan het omkopen, neit aan het belonen.....

Dan zou je als rijschool moeten werken aan het leren belonen, en het leren timen, dan zou het probleem met de stemhulp grotendeels over moeten zijn. Mensen het zelf laten uitzoeken, werkt imo niet; men komt dan met de meest vreemde oplossingen, die stuk voor stuk niet correct zijn, omdat men het principe niet begrijpt.