Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Lusitana schreef:Heel veel heeft te maken met het eigen gewicht en de bouw van de Shetlander.
Maar feitelijk zijn ze door de compacte bouw veel sterker dan menig pony.
Kracht van vierbeners wordt onderschat. Ga maar na, een emoe kan een volwassen man dragen. Hoeveel weegt zo´n ding heel, en op wat voor benen loopt zo´n vogel? bereden emoe
Ik heb zelf (onvrijwillig overigens) op een ram gezeten dat op hol sloeg. Die had geen enkele moeite met mijn gewicht. (Overigens, even tussendoor, bestaat er ook nog schapenrodeo, maar dan gaan er wel kinderen op).
Vroeger was het aanspannen en rijden van geiten en bokken heel normaal. Tegenwoordig is er ook nog wel eens iemand die zich er aan waagt link Met het risico om voor dierenbeul te worden aangezien omdat er nu eenmaal zo´n obsessie is over "het plaatje" en "gewicht" zonder daadwerkelijk te kijken hoe zoiets gaat of het zlef te proberen om te zien hoe "erg" het wel niet is.
Een skelet van een volwassen (dat is wel een must) viervoeter is een sterk frame.
Op de Shetlandeilanden zelf dragen ze grote lasten en volwassen ruiters.
De IJslander, die soms maar luttele centimeters groter is, staat bekend als "paard" voor volwassenen.
Waarom is de Shetlander dan ineens een zwak zielig dier waar alleen kinderen tot 50 kilo op zouden kunnen?
Als dat werkelijk zo is, zegt dat meer over de hedendaagse fokkerij in jullie land, dan over het ras.
Een pony of paard met een lange rug die slecht verbonden is aan de lendenen en croupe zal meer lijden onder gewicht dan een met een korte of goed verbonden rug, deze zal doorzakken onder teveel gewicht.
Dit is dan ook de beste graadmeter. Zakt de rug wat door als je erop zit, dan ben je te zwaar.
Overigens wordt een ruiter die goed meebeweegt als veel minder zwaar ondervonden dan eentje die niet meewerkt en/of bonkt.
Wat lengte betreft, het is zeker onhandiger als je benen voeten bijna op de grond komen, maar niet onmogelijk of zielig. Je kunt wél veel commentaar verwachten.
Sappos schreef:Ik snap niet waarom mensen die te groot en te zwaar zijn alsnog voor de lol een rondje op hun shet rondcrossen. Je bent te zwaar dus wat heeft de pony er nou weer voor meerwaarde aan dat je er bovenop gaat zitten en m rondjaagt?
Ik zou zeggen maximaal 45-50 kg. Ga daar ook echt niet boven zitten en bovendien zijn er nog zoveel andere leuke dingen te doen ipv rijden