shetlander van 1,05 ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frizzer

shetlander van 1,05 ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 13:23

hallo,
ik ga misschien een shetlander verzorgen.
nu heb ik een vraag, hoeveel gewicht kan een shetlander van ongeveer 1 meter op zn rug dragen?
en hoe lang mag de ruiter max. zijn?
alvast bedankt.
xxx
p.s: als dit hier niet goed staat graag verplaatsen:D

Lady_xx

Re: shetlander van 1,05 ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:26

Hier zijn volgens mij al redelijk wat topics over, maar een shetlander kan tot ongeveer 50 kg dragen.

Frizzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 14:22

oke, bedankt!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 14:24

Heel veel heeft te maken met het eigen gewicht en de bouw van de Shetlander.
Maar feitelijk zijn ze door de compacte bouw veel sterker dan menig pony.
Kracht van vierbeners wordt onderschat. Ga maar na, een emoe kan een volwassen man dragen. Hoeveel weegt zo´n ding heel, en op wat voor benen loopt zo´n vogel? bereden emoe
Ik heb zelf (onvrijwillig overigens) op een ram gezeten dat op hol sloeg. Die had geen enkele moeite met mijn gewicht. (Overigens, even tussendoor, bestaat er ook nog schapenrodeo, maar dan gaan er wel kinderen op).
Vroeger was het aanspannen en rijden van geiten en bokken heel normaal. Tegenwoordig is er ook nog wel eens iemand die zich er aan waagt link Met het risico om voor dierenbeul te worden aangezien omdat er nu eenmaal zo´n obsessie is over "het plaatje" en "gewicht" zonder daadwerkelijk te kijken hoe zoiets gaat of het zlef te proberen om te zien hoe "erg" het wel niet is.
Een skelet van een volwassen (dat is wel een must) viervoeter is een sterk frame.

Op de Shetlandeilanden zelf dragen ze grote lasten en volwassen ruiters.
De IJslander, die soms maar luttele centimeters groter is, staat bekend als "paard" voor volwassenen.
Waarom is de Shetlander dan ineens een zwak zielig dier waar alleen kinderen tot 50 kilo op zouden kunnen?
Als dat werkelijk zo is, zegt dat meer over de hedendaagse fokkerij in jullie land, dan over het ras.

Een pony of paard met een lange rug die slecht verbonden is aan de lendenen en croupe zal meer lijden onder gewicht dan een met een korte of goed verbonden rug, deze zal doorzakken onder teveel gewicht.
Dit is dan ook de beste graadmeter. Zakt de rug wat door als je erop zit, dan ben je te zwaar.

Overigens wordt een ruiter die goed meebeweegt als veel minder zwaar ondervonden dan eentje die niet meewerkt en/of bonkt.

Wat lengte betreft, het is zeker onhandiger als je benen voeten bijna op de grond komen, maar niet onmogelijk of zielig. Je kunt wél veel commentaar verwachten.

Lonely

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 14:34

Amen!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 23:16

Ik met mijn 55 kilo rij ook wel eens een rondje op Shetjes van ongeveer die maat. Zie er ook het probleem niet zo van in, de kinderen van wie die beestjes zijn zijn soms al groter dan ik (ik heb korte pootjes). Werd daar trouwens wel flink op aangevallen.

Veel hangt af van hoe goed de ruiter is. Zelf heb ik mijn ruiterbewijs gereden op een pony die volgens de manege-eigenaar max. 40 kilo mocht dragen. Ik was 15 kilo zwaarder maar dat werd door manege-eigenaar niet als probleem gezien, omdat ik in zijn ogen goed genoeg kon rijden om de pony niet teveel te belasten.

Soms kan een klein kind, met gering gewicht meer schade aan de rug aanbrengen dan een ruiter die eigenlijk te zwaar is maar goed zijn gewicht kan coordineren en de pony niet tegenwerkt.

Kortom: Het verschilt per pony of het kan of niet, dat kan ik in elk geval vanaf mijn computer niet beoordelen, dan zou ik je in het echie moeten zien rijden.

Kan me dan ook volledig vinden in wat Lusitana zegt.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 23:20

10 jaar geleden reed ik eens per week hooguit 2 keer per week op een shetlander van 1.05
Zelf was ik 1.60/165 lang en woog 53kg ging prima, merkte niet dat ze er last van had, en genoot van de ritten die we maakte.

Deed dan geen intensief werk, alleen buiten.

Die emoe is trouwens een struisvogel Tong uitsteken

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 23:23

Lusitana schreef:
Heel veel heeft te maken met het eigen gewicht en de bouw van de Shetlander.
Maar feitelijk zijn ze door de compacte bouw veel sterker dan menig pony.
Kracht van vierbeners wordt onderschat. Ga maar na, een emoe kan een volwassen man dragen. Hoeveel weegt zo´n ding heel, en op wat voor benen loopt zo´n vogel? bereden emoe
Ik heb zelf (onvrijwillig overigens) op een ram gezeten dat op hol sloeg. Die had geen enkele moeite met mijn gewicht. (Overigens, even tussendoor, bestaat er ook nog schapenrodeo, maar dan gaan er wel kinderen op).
Vroeger was het aanspannen en rijden van geiten en bokken heel normaal. Tegenwoordig is er ook nog wel eens iemand die zich er aan waagt link Met het risico om voor dierenbeul te worden aangezien omdat er nu eenmaal zo´n obsessie is over "het plaatje" en "gewicht" zonder daadwerkelijk te kijken hoe zoiets gaat of het zlef te proberen om te zien hoe "erg" het wel niet is.
Een skelet van een volwassen (dat is wel een must) viervoeter is een sterk frame.

Op de Shetlandeilanden zelf dragen ze grote lasten en volwassen ruiters.
De IJslander, die soms maar luttele centimeters groter is, staat bekend als "paard" voor volwassenen.
Waarom is de Shetlander dan ineens een zwak zielig dier waar alleen kinderen tot 50 kilo op zouden kunnen?
Als dat werkelijk zo is, zegt dat meer over de hedendaagse fokkerij in jullie land, dan over het ras.

Een pony of paard met een lange rug die slecht verbonden is aan de lendenen en croupe zal meer lijden onder gewicht dan een met een korte of goed verbonden rug, deze zal doorzakken onder teveel gewicht.
Dit is dan ook de beste graadmeter. Zakt de rug wat door als je erop zit, dan ben je te zwaar.

Overigens wordt een ruiter die goed meebeweegt als veel minder zwaar ondervonden dan eentje die niet meewerkt en/of bonkt.

Wat lengte betreft, het is zeker onhandiger als je benen voeten bijna op de grond komen, maar niet onmogelijk of zielig. Je kunt wél veel commentaar verwachten.

Ik vind een Emoe nou niet bepaald vergelijkbaar met een paard. Paard heeft 4 benen en draagt het gewicht daartussen waardoor er veel druk op de rug komt.
De Emoe draagt het gewicht recht boven zijn poten wat het veel makkelijker maakt om te dragen, daarbij is de kracht die een Emoe in zijn poten heeft niet vergelijkbaar met de kracht van paardebenen.

Voor de rest ben ik het wel met je eens, je bent niet snel te zwaar maar in het algemeen denk ik toch dat een stevige shet van een meter wel zo'n 60 kg kan tillen en voor je dat weegt zal het rijden eerder ongemakkelijk worden doordat je benen te lang zijn.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 05:47

En daar ben ik het weer mee eens. Mijn mini zou mij de hele dag kunnen dragen heuvel op en af maar ik ben 1,73 en 50/55 kilo en rij niet op haar. Soms voor de grap ga ik wel ff erop zitten soms vind ze dat best leuk en raced dan ineen over een hindernis hoewel ze de kleine kids er vaak af wil bokken voor ze uberhaupt erop willen zitten. Maar goed ik hoef niet persee te rijden, er zijn nog zoveel andere dingen die je kunt doen.

Frizzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 10:37

oke, bedankt allemaal. maar ik wil nog wel even zeggen dat de shetlander 17 is he...
is dat een probleem?
xxx
Laatst bijgewerkt door Frizzer op 24-10-08 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:40

Ik snap niet waarom mensen die te groot en te zwaar zijn alsnog voor de lol een rondje op hun shet rondcrossen. Je bent te zwaar dus wat heeft de pony er nou weer voor meerwaarde aan dat je er bovenop gaat zitten en m rondjaagt?

Ik zou zeggen maximaal 45-50 kg. Ga daar ook echt niet boven zitten en bovendien zijn er nog zoveel andere leuke dingen te doen ipv rijden

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:47

Sappos, het punt is dat "te groot en te zwaar" niet op gaat. Dat is iets wat mensen bedenken die het niet vinden staan of denken dat klein ook zwak betekent.

Natuurlijk gaat de vergelijking met een emoe niet totaal op, maar wat ik zeggen wil is dat men daar niet van opkijkt als die wegrent met een volwassene, maar een zeer compacte viervoeter zou ineens te zwak zijn voor iemand die wat groot aandoet?
Je zit niet op een ruggegraat, maar op een hele kast, die ook nog eens bespierd is.
http://www.bruysend.nl/paarden-sportmas ... elet-1.png

De korte compacte benen van een shetlander zijn te vergelijken met die van een koudbloed en enorm sterk. Feitelijk is de hele Shetlander te vergelijken met een koudbloed. Gewoon compacter, dus sterk.

Het zwakste deel van de rug zit achter het zadel. En hoe langer en slechter verbonden dat deel, hoe zwakker. Maar Shetlanders zijn over het algemeen kort van rug die goed verbonden is.

Kijk eens in vergelijking naar zo´n hele lange ranke Fries (niet dat ze allemaal zo zijn, maar ze bestaan binnen dat ras), die zou in principe geen groot gewicht moeten dragen en toch vind men het heel normaal als daar een kerel op gaat zitten...

Frizzer, leeftijd is op zich geen probleem. Te jong wel. Wel is het zo dat de bespiering van een onbereden pony/paard afneemt. Die moet je, als hij helemaal niet bereden was, dus eerst wat trainen. dus longeren, korte poosjes erop (10 inuten, langzaam opbouwen, per week vijf minuten meer) en beginnen met stapwerk en dan langzaam op bouwen naar meer. Houd de ademhaling in de gaten. Altijd gaan stappen als die te zwaar wordt.

Overigens is er wel iets waar je met Shetlanders wat meer rekening mee moet houden en dat is de bodem. in veel manegebodems, vooral van buitenbanen, zakken ze zo ver weg dat ze de beentjes heel hoog op moeten tillen en dat is best heel zwaar voor ze. Rijden op de weg of gras of andere bodem waar ze niet zo in wegzakken is minder vermoeiend.

Overigens neemt de "mini" weer een andere plaats in. In tegenstelling tot de gewone Shetlander, die door natuurlijke selectie zo klein is geworden (en bij natuurlijke selectie overleven alleen de sterksten), is de mini een gefokt product uit uitzonderingen. Daar kunnen dus ook wel wat zwakheden inzitten, want de mens selecteert niet zo als de natuur.
Het is dan belangrijk om zoiets per geval te bekijken.
Dat echte Falabellas geen gewicht kunnen dragen staat buiten kijf, maar dit is dan ook een miniatuurpaard en geen pony en dus in verhouding weer zwakker. Ze zijn niet compact(=stevig)! en ook weer zo´n door de mens gemanipuleerd product.
De natuur zorgt voor stevige producten, maar de mens verpest dat heel vaak met zijn bemoeienissen, maar dat is een andere discussie.
De Shetlander is een oer natuur product, al fokt men er mee, maar dit fokken is zuiver vermeerderen, al selecteert men wel wat, maar men is er niet op uit om ineens een Shetlander met heel andere eigenschappen te fokken.
Met de mini is dit wel het geval, men wil een zo klein mogelijk product en niet persee een bruikbaar (als in berijdbaar) product...
Waarom ze bestaan is mij een raadsel, maar goed er is markt voor, dus worden ze gefokt. Ieder zijn meug. Als je maar plezier hebt met je dier.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 24-10-08 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:50

Ik heb een verzorgster voor mn shet echter is ze zon bitch af en toe dat ze even op haar nr gezet moet worden en dit doe ik ook wel gerust hoor en ze spriingt ook met mij met 4 benen in de lucht om me eraf te krijgen dus tot 50 kilo nee hoor ik vind dat je het voor jezelf moet bekijken en goed naar je shet moet kijken hoe en wat.
En ja ik ben ruim 20 kilo zwaarder las 50 kilo....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:30

Sappos schreef:
Ik snap niet waarom mensen die te groot en te zwaar zijn alsnog voor de lol een rondje op hun shet rondcrossen. Je bent te zwaar dus wat heeft de pony er nou weer voor meerwaarde aan dat je er bovenop gaat zitten en m rondjaagt?

Ik zou zeggen maximaal 45-50 kg. Ga daar ook echt niet boven zitten en bovendien zijn er nog zoveel andere leuke dingen te doen ipv rijden

En wat mogen ze trekken dan? Als je redeneert dat de gemiddelde kar al meer weegt dan 50kg mag daar dus niemand meer op zitten? En toch hebben de meeste shetten er geen enkel probleem mee om een aanspanning met een volwassene en 4 kinderen te trekken. Kom je toch snel op zo'n 350kg wat hij dan trekt.

Frizzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 14:46

jullie zegen dat leeftijd niks uit maakt, maar ze is vroeger wel bereden en sinds een jaar of 2 niet meer.
moet ik dan weer eerst rustig beginnen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:59

Qua spieropbouw wel, verleert zal ze het niet zijn.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:02

mijn shet is inmiddels 107 en die wordt niet vrolijk van grote kindertjes op haar rug..
niet vrolijk bedoel ik : happen na voeten/benen van ruiter,
en gaat ook doodleuk liggen..
Mijn dochter van 18 kg en 112 hoog kan er echter zonder problemen op...

Dus ja : mijn antwoord is...kijk vooral of de pony het nog leuk vind!!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:40

Er loopt al een topic over dit onderwerp en via de zoekfunctie is deze informatie ook te vinden, daarom hier een slotje.
[RT-D] Shetlander