De Bentley-Techniek - voor & tegen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Precious20

De Bentley-Techniek - voor & tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 15:20

Wie is er bekend met de Bentley-techniek? Hoe sta je er tegenover? Welke zijn jouw positieve of negatieve ervaringen?

Voor degenen die het niet kennen, is deze uitleg mss wel handig....

De Bentley Techniek is een combinatie van de klassieke rijkunst en de Alexander Techniek.
Joni Bentley startte, voor ze de Alexander Techniek opleiding deed, een klassieke opleiding voor ruiters en instructeur maar stopte daarmee omdat haar vragen over het nut van houding en hulpen niet beantwoord werden. Daarom is ze met behulp van de Alexander Techniek zelf op zoek gegaan naar die antwoorden. Ze heeft die gevonden en uitgewerkt in de Bentley Techniek die zorgt voor balans tussen paard en ruiter zonder overbodige spanningen en daardoor zorgen voor spectaculaire resultaten.
De Bentley techniek is een manier om te leren hoe je paard en je eigen wervelkolom te herbalanceren.
De manier van trainen is gebaseerd op anatomisch correcte bewegingen, ontspanning en plezier.

Bron: http://www.equilotus.be

Ik heb gisteren toevallig een lesje - met deze techniek als uitgangspunt- kunnen meerijden. Ik vertelde de instructrice dat mijn paard me vaak met zadel en al op links gooide. Mijn linkerstijgbeugel hangt ook steevast lager dan de rechter. Na een grondige observatie kwam ze tot het besluit dat mijn paard me juist op zijn rechterkant zette. Mijn rechterheup zat hoger dan mijn linker - daardoor kwam mijn linkerbeen lager te liggen. Ze stelde ook vast dat mijn paard zijn rechterachterbeen het zwakke achterbeen is.
We zijn dus aan het werk gegaan met als doel mijn paard recht te richten en dat rechterachterbeen aan het werk te zetten.
Ik moest op de rechterhand op de cirkel gaan draven (lichtrijden). Ik heb altijd geleerd om op het buiten(voor)been licht te rijden. Van de instructrice moest ik echter op het andere (achter)been gaan lichtrijden. Tot mijn grote verbazing kwam mijn paard amper nog vooruit en ik kwam ook veel moeilijker uit het zadel. Dit was te wijten aan het feit dat ik nu op zijn zwakke achterbeen aan het rijden was. Na een paar passen gooide mijn paard mij terug op zijn goede (achter)been en liep hij weer vlot als vanouds. Terug op het andere been gaan rijden en hij kwam weer amper vooruit....

Nu vond ik dit zo vreemd omdat mijn vaste instructeur hier nooit een woord over heeft gerept. Laat staan ooit opgemerkt heeft dat mijn paard zijn rechterachterbeen liever niet te hard aan het werk zet.
Ook de opvatting over naar ontspanning rijden is compleet anders. Bij mijn vaste instructeur wordt er losgewerkt in een goed tempo waarin het paard wordt uitgenodigd de hand de volgen en zich te ontspannen.
Bij de 'nieuwe' instructrice moest het paard volledig zelf zijn tempo lopen. Wou hij in een sukkeldrafje lopen, prima ik mocht niet aandrijven, van daaruit ging het paard ontspannen en kon hij aan het werk gezet worden.

Dit waren mijn ervaringen met de -voor mij nieuwe- Bentleytechniek en de manier waarop ik altijd al heb getraind.
Dus: brand los...! Welke zijn jullie ervaringen?

Anne Marie

Re: De Bentley-Techniek - voor & tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:26

Ik ken het niet, maar het klinkt goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:43

Ik heb er geen enkele ervaring mee, kan er zo ook geen oordeel over geven. Kun je niet een soort dagboek hier op Bokt bijhouden over je lessen?

Ik zou dat erg leuk vinden Lachen

Chicascas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 18:06

Ken het ook niet, maar ik heb ook een paard die scheef gereden is en zijn linkerachterbeen niet aan het werk wil zetten, maar als ik op dat been ga lichtrijden, verandert er absoluut niets aan de manier van zijn lopen. Ben dus wel een beetje benieuwd of het altijd helpt.
maar ken het verder dus ook niet Lachen

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 18:46

Yamcha, tuurlijk wil ik je op de hoogte houden! Ik moet er wel bij zeggen dat ik slechts 1 keer per maand bij haar kan lessen. In tussentijd krijg ik wel huiswerk mee.

Chicascas, ik ben nog te 'groen' om te weten of het echt altijd werkt. Maar het verschil dat ik voelde - en dat je ook werkelijk aan mijn paard kon zien- was wel enorm!
Niet rot bedoeld maar je reed toch op de linkerhand op de volte hé? Het kan natuurlijk zijn dat jouw paard daar niet op reageerde. Ik zal eens aan die instructrice vragen of dat 'normaal' is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:37

Super dat je dat wilt!
Ik ben altijd geïnteresseerd in nieuwe dingen, ik vind het belangrijk om op de hoogte te worden gehouden. Bovendien vind ik dat ik pas ergens een mening over kan hebben als ik goed weet wat het is. En over sommige dingen heb ik nog altijd geen mening Lachen

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 15:38

Zoals beloofd een update Vork
Ik ben gisteren gaan vrijrijden in de manège en heb getracht daar mijn huiswerk te maken wat ik van de nieuwe instructrice (zie beginpost) had gekregen. Dit huiswerk was: op de rechterhand lichtrijden op het andere been (dus binnenvoorbeen en buitenachterbeen) zodat het zwakkere rechterachterbeen moet werken onder belasting en zou aansterken.
De vorige keer ervaarden mijn paard en ik dit als zéér lastig.

Alvorens ik ging rijden had ik wat zitten opzoeken wáárom wij eigenlijk altijd leren licht te rijden op het buitenvoorbeen (en dus ook binnenachterbeen want dat is een diagonaal paar in draf). Als deze benen naar voren grijpen, gaan wij staan om zodoende het achterbeen ruimte te geven en zich gemakkelijker te kunnen bewegen. Op zich heel logisch Vork Er stond ook bijgeschreven dat als je op het verkeerde been lichtrijdt dat je paard zich dan nog maar moeilijk kan voortbewegen - juist omdat je dat binnenachterbeen meer belast.

Toen ik dit gelezen had, rezen er natuurlijk vragen... Want als deze theorie klopt dan was het niet zo dat mijn paard zo reageerde (zie beginpost) omdat ik op zijn zwakke been aan het lichtrijden was maar omdat ik hem tégen zat in de beweging. Pling Dan zou hij dus ook zo moeten reageren als dit op de andere hand doe, toch?

Ik heb dit gisteren dus getest en mijn vermoedens blijken dus te kloppen...! Het maakt niet uit of ik op de linker- of de rechterhand rijd, als ik op het verkeerde been ga lichtrijden dan zit ik tegen in de beweging en dus kan mijn paard minder makkelijk bewegen. Voor de zekerheid heb ik het ook even aan mijn mede-ruiter en 'oude' instructeur gevraagd en zij ervaren het ook zo.
Wat wil dit nu zeggen? Dat de beide achterbenen van mijn paard zwak zijn? Verward Of is er mss toch een gat in de theorie van de nieuwe instructrice?? Anyway, ik heb haar een mailje gestuurd met mijn ervaringen van gisteren. Ben eens benieuwd welke uitleg ik daarop krijg Ja
Het zal mss best een goede oefening zijn om de achterbenen aan te sterken, maar ik vind het wel straf dat ze het zo liet schijnen dat mijn paard zo liep omdat dat zijn zwakke been was, terwijl dat niet de echte reden is.

Iig ik houd jullie op de hoogte. Volgende week heb ik weer een les van de 'nieuwe' instructrice!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 15:44

Ik wil dit ook wel even volgen, ik ken het niet Lachen
Ik vind het erg goed van je dat je nadenkt over het wáárom en niet alles zomaar aanneemt, top!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 15:53

ik heb nog nooit van deze techniek gehoord, maar ik ben niet te oud om te leren.
ik volg dit graag mee.
en zoals Heino zei: prima dat je zelf nadenkt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 16:01

Ai, dan lijkt er idd een gat te zitten in de theorie van je instructrice. Ik vind jouw verhaal erg logisch, dit is ook zoals ik het zelf altijd heb geleerd en ervaren....

Ik vind het idd ook super dat je zelf nadenkt, lógisch nadenkt ook, en weet waarom je dingen doet.... goed hoor!
Vragen stellen is imo altijd goed, je leert ervan.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 23:39

Chicascas schreef:
Ken het ook niet, maar ik heb ook een paard die scheef gereden is en zijn linkerachterbeen niet aan het werk wil zetten, maar als ik op dat been ga lichtrijden, verandert er absoluut niets aan de manier van zijn lopen. Ben dus wel een beetje benieuwd of het altijd helpt.
maar ken het verder dus ook niet Lachen

je kan wel met je lichtrijden op zijn slechte been maar goede hand zijn been actiever maken. wissel dan ook af en toe van been om het verschil te voelen.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 15:20

Het topic is ondertussen al behoorlijk weggezakt maar omdat er een tijdje terug heel wat belangstellenden waren, vind ik het toch wel interessant om mijn nieuwe ervaringen met jullie te delen. Lachen

Ik heb gisteren dus weer een lesje kunnen volgen met als uitgangspunt de Bentley-techniek.
De vorige keer (zie vorige posts) had ik ook wat huiswerk meegekregen: lichtrijden op het 'verkeerde' been zodat het zwakkere (rechter)achterbeen aan het werk gezet werd. Dit zou bijdragen tot het rechtrichten van mijn paard. Hij is rechtsgebogen en dat maakt ook dat hij zijn rechterachterbeen liever niet aan het werk zet. Door juist op dit been te gaan lichtrijden, moet het het gewicht dragen en wordt het ook sterker.

De instructrice zag onmiddellijk dat we goed geoefend hadden met het lichtrijden! Mijn paard was al veel rechter dan voordien. Het zadel zakte ook niet meer zo naar links.

Tijdens en na de opwarming hebben we ons geconcentreerd op ontspanning en balans. Ik mocht vooral niet te veel zélf willen doen. Ik moest eigenlijk gewoon meeliften terwijl mijn paard zocht naar balans en ontspanning. Ik mocht mijn benen niet gebruiken. Als mijn paard traag wou lopen, was dat prima. De instructrice zei dat het geen nut heeft om hem in een goed tempo te willen laten lopen zolang hij zijn balans en ontspanning nog niet gevonden heeft. Dan duikt dat probleem gewoon later weer op!
Oké, even de knop omdraaien (want ik heb altijd in een goed tempo moeten losrijden bij m'n vorige instructeur) en de aanwijzigingen opvolgen. Als Dak stilviel, dán pas mocht ik been geven. Uiteindelijk is hij maar 3 keer stilgevallen! Daarna hadden we een goede energieke én ontspannen stap! Haha!

Nu moest ik datzelfde zien te bereiken in draf... Dak liep vrijwel meteen ontspannen en netjes in balans. Dus gingen we eens kijken of hij zijn hoofd wat meer wou laten zakken en zijn rug omhoog brengen. Ik moest mijn handen wat openen en hem naar mijn hand drijven. Ondertussen moest ik, in mijn hoofd, een beeld vormen van hoe Dak zijn rug zou gaan omhoogbrengen. Dit vond ik erg raar én moeilijk, maar het hielp wel. Achteraf legde ze uit dat visualisatie een erg sterke troef is omdat als je iets écht wil, je dat ook uitstraalt. Je paard pikt dit ook op! Ja

Toen de ontspanning, balans en het ruggebruik helemaal in orde waren, zijn we verder gegaan met het rechtrichten. Ik had haar verteld dat ik vaak nog meer 'gewicht' in mijn linkerhand heb dan in mijn rechter (daar voel ik soms zelfs geen 'gewicht'...) Dat had er ook weer mee te maken dat mijn paard rechtsgebogen is.
Ik moest op de volte linksom gaan rijden. Lichte stelling naar binnen aannemen, verder linkerteugel ongemoeid laten (wat erg moeilijk bleek te zijn Bloos ) en met mijn linkerbeen mijn paard naar buiten zetten zodat ik weer contact op de rechterteugel kreeg. Dit ging natuurlijk niet zo simpel als het hier uitschijnt, maar ik heb toch 1 rondje op de volte het contact verkregen zoals het hoort dus ik ben tevreden! Lachen

Het was weer een leerrijke les! Wellicht verschilt deze methode niet zo fel met andere klassieke rijkunstmethodes, maar voor mij is het iig al een wereld van verschil in vergelijking met hoe ik altijd al les heb gekregen! Ja OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 15:27

Zo, dat klinkt goed!
De techniek van visualiseren hoe het paard de achterhand onderbrengt, en de rug omhoog, ken ik idd ook, die gebruik ik ook Ja

Klinkt voor de rest echt super! Ik blijf het volgen, blijven leren is altijd goed Ja

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 11:55

Voor mij was dat visualiseren helemaal nieuw, maar ik stond ervan versteld hoe goed dat mijn paard er op reageerde! Ja

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:00

Precious20 schreef:
Wat wil dit nu zeggen? Dat de beide achterbenen van mijn paard zwak zijn? Verward Of is er mss toch een gat in de theorie van de nieuwe instructrice?? Anyway, ik heb haar een mailje gestuurd met mijn ervaringen van gisteren. Ben eens benieuwd welke uitleg ik daarop krijg Ja

Hoe zat dit nu? Ik ben benieuwd om te lezen, ik ken deze methode niet.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:13

Precious20 schreef:
Zoals beloofd een update Vork
Of is er mss toch een gat in de theorie van de nieuwe instructrice?? Anyway, ik heb haar een mailje gestuurd met mijn ervaringen van gisteren. Ben eens benieuwd welke uitleg ik daarop krijg Ja
Het zal mss best een goede oefening zijn om de achterbenen aan te sterken, maar ik vind het wel straf dat ze het zo liet schijnen dat mijn paard zo liep omdat dat zijn zwakke been was, terwijl dat niet de echte reden is.

Iig ik houd jullie op de hoogte. Volgende week heb ik weer een les van de 'nieuwe' instructrice!

Hier een flinke quote uit het boek "Het atletische paard" van Horst Becker 2007
Oospronkelijke titel; Das athletische Pferd van Cadmos Verlag 2007:

Er zijn twee soorten lichtrijden: de Pruisische variant, die tegenwoordig overal wordt aangeleerd onder de naam lichtrijden, en de Engelse zit, die in de vergetelheid is geraakt. Wij zullen beide varianten bespreken en beginnen met de oorspronkelijke vorm, de Engelse draf.
De militaire omschrijving was ooit 'lichtrijden op Engelse wijze', en men kende links en rechts rijden. Bij het links rijden ging met staan wanneer het linkervoorbeen en het diagonale rechterachterbeen naar voren kwamen, bij het rechts rijden wanneer het rechter diagonale benenpaar (rechtsvoor en linksachter) naar voren kwamen. In het open veld werd afgewisseld tussen rechts en links, om zo de paarden gelijkmatig te belasten. Op de rijbaan reed men op de rechterhand rechts en op de linkerhand links, en zat men op de rijbaan dus op het binnenste achterbeen volgens de Engelse wijze. Dit had tot gevolg dat de binnenste kruisspieren sneller aanspannen en dus meer kracht ontwikkelen. Evenuteel uit takt lopen van een zwakker achterbeen werd zo gecompenseerd.
Bij lichtrijden op de Pruisische wijze zit men op het buitenste achterbeen, net als bij het tegenwoordige lichtrijden. De Pruisen excentreerden bij de cavalerie in zeer hoog draftempo een veel paarden galoppeerden aan iin de wendingen, wat natuurlijk tot een scheve balans leidde. Dan begon het lichtrijden; de ruiters moesten in de rechterdraf links rijden en in de linkerdraf rechts rijden (red. zoals de huidige manier dus), wat ertoe leidde dat de paarden uit balans raakten en daardoor ook niet meer in de hoek de juiste dynamiek hadden om te blijven galopperen onder de zittende ruiter. Wanneer u uit de hoek galoppeert, moet u dan ook een halve pas doorzitten.
Voor de mate van invloed die u als ruiter op de rijbaan uit kunt oefenen, is het van belang of u Engels of Pruisisch rijdt. Ik merkte dit verschil voor het eerst toen ik als jonge trainer aan de longe les gaf aan beginnende ruiters. [.....] Wanneer ik de ruiter op het 'verkeerde been' zette, dan liep het paard beter en gelijkmatiger. De hand waarin dit fenomeen het duidelijkst te zien was, was ook altijd de hand waarop het paard slechter galoppeerde, wat mijn theorie steunde dat de Engelse zit het binnenachterbeen sterker maakt.
Beide varianten van het lichtrijden kennen een nuttige toepassing: het tegenwoordig veel toegepaste Pruisische rijden voorkomt dat de paarden makkelijk vanuit de draf kunnen aangalopperen (er moet eerst een halve pas worden ingehouden). Deze vorm van lichtrijden helpt paarden bij het ontspannen en voorwaarts rijden. [......] In de grote volte is de ondersteunende werking van de Engelse zit het duidelijkst te merken, want het paard zal, als zijn zwakkere achterbeen binnen staat, graag naar het midden van de grote volte komen, waardoor de ruiter voortdurend moet corrigeren. Bovendien loopt het paard minder aan de buitenteugel dan op de andere hand. Wanneer de ruiter nu overgaat van Pruisisch op Engels, blijkt dat het probleem minder wordt of zelfs helemaal verdwijnt. Vaak lijkt het paard ook ijveriger. Veel ruiters ergeren zich aan de aanblik van een ruiter die op 'het verkeerde been' rijdt, maar probeer toch vol te houden. Het is beter om een evenwichtig bewegend paard te hebben dat hard op weg is om recht te lopen, dan te luisteren naar betweterige collega's.
Laten we nog eens kijken naar het voorbeeld van de travers: hierbij zorgt het binnenachterbeen voor de aandrijving en de kwaliteit van de beweging. Wanneer er druk wordt uitgeoefend op het buitenste achterbeen kan het binnenbeen makkelijk naar voren zwaaien, maar omdat de druk van de ruiter op het buitenbeen toeneemt, kan het binnenbeen niet goed aansluiten. bi jde Engelse zit gaat de ruiter zitten, wanneer het binnenbeen naar onderen komt, dus voor het een stap doet. Door de druk op het binnenachterbeen wordt de spierspanning groter, wat de bewegingsmechanica stimuleert.
{De zwaartepunten van druk en balans van de ruiter en de belasting van het paard moeten overeenstemmen, anders ontstaat er nooit eenheid in de beweging tussen ruiter en paard}

Nou, dit is denk ik wel een interessant stukje om jullie discussie op voort te borduren Knipoog
Hopelijk heb je er wat aan.
Als ik het stukje wat ik hierboven getypt het even kort samen moet vatten zou ik dus zeggen dat de Engelse manier (en dus de manier die jouw instructrice gebruikt) er voor is om het binnenachterbeen te versterken en het paard recht te maken.
En dat de Pruisische manier (door menig ruiter gebruikt) er is voor de voorwaartsheid en het ruimte geven in het achterbeen.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 14:20

Urielle schreef:
Precious20 schreef:

Hoe zat dit nu? Ik ben benieuwd om te lezen, ik ken deze methode niet.

Ik heb de instructrice toen een mail gestuurd met deze bevindingen. Zij gaf aan dat het inderdaad zo is dat als je op het verkeerde been lichtrijdt en dus tegen zit in de beweging, dat je paard het veel moeilijker heeft om zich voort te bewegen Ja
Dat verklaarde al waarom mijn paard zowel op de linkerhand als op de rechterhand moeite had met lekker lopen als ik op het verkeerde been was aan het lichtrijden.
Máár ze zei wel dat het een goede oefening is om een zwakker been aan te sterken. Aangezien mijn paard rechtsgebogen is, betekent dit ook dat hij zijn rechterachterbeen liever niet aan het werk zet. Dus als ik dan op het verkeerde been ga lichtrijden (en dus ga zitten als zijn rechterachterbeen naar voren grijpt -> tegen de beweging in zitten dus) dan móet dat achterbeen wel werken! Als je deze oefening regelmatig doet en stapsgewijs opbouwt dan zal dat been sterker worden. En als dat achterbeen dan meer gewicht kan overnemen van het andere been, wordt je paard ook rechter. Ja

Edit: ik heb net even aandachtig het stukje van Mirkip doorgelezen (bedankt daarvoor!), erg interessant. Ik leid nu dus ook af dat mijn instructrice die Engelse manier van lichtrijden gebruikt. Het is iig de bedoeling om je paard recht te richten. Het is een simpele oefening, weliswaar niet altijd even gemakkelijk om uit te voeren..., maar ik merk er nu al resultaten van! Lachen
Laatst bijgewerkt door Precious20 op 10-12-08 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:27

Alsjeblieft Lachen

En het strookt dus inderdaad met wat je instructrice zegt OK dan!
Lijkt me een fijne lesgeefster, uit wat je verteld.
Ook dat je zelf heel stil moet zitten en dat 't paard zijn weg dan wel vind zeg maar.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 14:36

Ja, ik vind het iedere keer weer een super ervaring. Ze is ook heel geduldig, zacht, vriendelijk, ... Ze moedigt jou en je paard (! Knipoog ) ook aan. Je mag haar alles vragen, ze legt het tot in de puntjes uit. Echt fijn!

Mss dat als ik in het verleden betere instructie had gehad Rolleyes , dat ik dit verschil nu niet zo groot zou vinden, maar voor mij is het écht een hele ander manier van rijden.
Vooral dat stilzitten en niet bij iedere pas drijven, ervaar ik nog als érg moeilijk. Bloos
Je wordt ook uitgedaagd om na te denken over hoe en wáárom je iets doet en wat de gevolgen daarvan zijn. Maar ook je paard moet meedenken. Je doet niet meer alles voor hem, je bewerkt hem niet constant totdat je hem hebt waar je hem wil maar je laat hem zelf zoeken naar die houding waarbij hij zijn rug gebruikt, actief maar toch lekker ontspannen én in balans loopt...

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:37

Ik vraag me af van wie je les hebt? (Mag per pm Knipoog )
Ik heb ook eens een lesje gehad hierop gebaseerd. (Bedoeling is regelmatiger te lessen, maar mijn paard is momenteel ziek dus het is er nog niet van gekomen.)
Ik heb een nogal flegmatiek paard en ik ben ook gewend haar heel voorwaarts te houden. Het feit dat dat niet mocht, had ik het toch wel erg moeilijk mee. Ik had het idee dat paard maar wat liep te sloffen. De beoogde ontspanning kwam ook niet. Ik had het gevoel dat ze er geen moment 'lekker doorheen' kwam.
Als ik normaal rijd komt dat moment meestal wel. Voor mijn gevoel was het gebrek aan voorwaartse energie hier de reden van. (Als er geen voorwaartse energie is, kan je ook niets opvangen natuurlijk)

Mogelijk heeft de ziekte van mijn paard hier wel iets mee te maken. (Ze is al langere tijd niet 100%) Maar dat kan ik nu niet beoordelen. In ieder geval wil ik het nog een paar keer proberen om te kijken of ik het gevoel kan vinden en hoe mijn paard er verder op reageert.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:42

Wat een interessant topic, ik blijf hier nog even meelezen met je bevindingen Vork

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 15:01

Luckystory schreef:
Ik vraag me af van wie je les hebt? (Mag per pm Knipoog )
Ik heb ook eens een lesje gehad hierop gebaseerd. (Bedoeling is regelmatiger te lessen, maar mijn paard is momenteel ziek dus het is er nog niet van gekomen.)
Ik heb een nogal flegmatiek paard en ik ben ook gewend haar heel voorwaarts te houden. Het feit dat dat niet mocht, had ik het toch wel erg moeilijk mee. Ik had het idee dat paard maar wat liep te sloffen. De beoogde ontspanning kwam ook niet. Ik had het gevoel dat ze er geen moment 'lekker doorheen' kwam.
Als ik normaal rijd komt dat moment meestal wel. Voor mijn gevoel was het gebrek aan voorwaartse energie hier de reden van. (Als er geen voorwaartse energie is, kan je ook niets opvangen natuurlijk)

Mogelijk heeft de ziekte van mijn paard hier wel iets mee te maken. (Ze is al langere tijd niet 100%) Maar dat kan ik nu niet beoordelen. In ieder geval wil ik het nog een paar keer proberen om te kijken of ik het gevoel kan vinden en hoe mijn paard er verder op reageert.

Je krijgt zodadelijk een pm! Lachen
Ik was het ook gewoon om in een stevig tempo los te rijden en van daaruit ontspanning te zoeken.
Toen ik ineens niet meer mocht drijven, wáren we ook erg aan't sloffen. Pas als hij stilviel, mocht ik benen geven. Al snel had hij dat door en bleef hij gewoon stappen, weliswaar in een laag tempo Lachen Maar hij was wél sneller ontspannen en in balans dan op de 'oude' manier. Toen we gingen draven, mocht ik echter wel wat drijven (lees als: aanmoedigen om die motor te activeren; wel opvangen in een rustige hand natuurlijk!) en toen merkte ik pas echt verschil. Hoewel we niet zo snel gingen als voorheen, waren de passen wel groter en sterker. Dat is uiteindelijk hetgeen je wil hé!

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 15:02

Heel interessant om te lezen! Mijn paard is ook rechtsgebogen en ik kan me wel vinden in de theorie over het Engelse lichtrijden, omdat hij altijd enorm zijn best doet om zijn rechterachterbeen niet te hoeven gebruiken en zijn schouder naar binnen plaatst (edit: op de linkerhand). Wat jij op de linkervolte moest doen van je instructrice, ben ik nu ook veel mee bezig met mijn huidige instructrice. Alleen het lichtrijden is 'nieuw' voor mij, ik denk dat ik dit wel in kleine stukken mee ga nemen onder het mom van: kijken hoe hij hierop reageert en hoe het voelt. Ben wel benieuwd.

@ TS: Rijd jij nu dan alleen maar op de rechterhand op 'het verkeerde been', of op beide handen?

Dat van dat tempo moet me nog zien te overtuigen... Ik heb zelf wel moeite met het juiste tempo voor mijn flegmatieke paard, hij wil namelijk uit zichzelf in de meeste gangen langzamer dan ik, maar ik ervaar dat meer als: hij loopt met de handrem erop en die handrem moet er af.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 15:10

fijn dat je met deze methode zo goed gaat en dat je zo enthousiast bent, weet jij of er ook lectuur hierover is ?

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 15:12

Ha, nu moet ik toch even nadenken hoor... Toen ik voor het eerst zo moest lichtrijden was dat inderdaad op linkerhand op de volte. Maar de laatste keer was dat op de rechterhand. Ik denk dat het niet veel uitmaakt, zo lang je maar 'verkeerd' lichtrijdt en dus dat zwakkere been belast. Maar ik zal het voor de zekerheid eens navragen! Lachen

Tja over dat tempo... Mijn paard is nogal een hittepetit die er graag stevig de pas in heeft. Dus hij loopt vaak te snel, wsl is dat ook grotendeels mijn schuld omdat ik de gewoonte had om bij iedere pas te drijven Bloos
Dus toen hij het allemaal ineens alleen moest doen, viel hij letterlijk stil. Maar hij ontspande dus veel sneller.
Ik denk dat je mss samen met je instructrice naar een gepast tempo moet zoeken, eentje waar zowel jij als je paard je goed bij voelt.

@ Garny95: werkelijk géén idee Verward De enige info hieromtrent heb ik op haar site gevonden en deze staat ook in de eerste post vermeldt. Ik kan het wel eens navragen?!