Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 08:57

nombrado schreef:
Hier kan je mooi zien , naar welke oefening toegewerkt wordt door Nuno

http://www.youtube.com/watch?v=TfiTTyi2He8

ik heb dit even bekeken en ik vind het echt walgelijk en |( om naar te kijken. Wat een bruut geruk en gepluk. Pirouettes naar de hoek om de middenhand zodat een paard geen kant meer op kan. Totaal geen ruggebruik, lijkt wel een hobbelpaard. Enorm veel tactfouten in iedere overgang, onrustige aanleuning stang op druk ..........
BAH BAH BAH
dit maakt mij zo boos en verdrietig

Ik dacht dat d'Oliviera een grootmeester was, dit noem ik gewoon paarden vernederen en geestelijk dood maken. Als er hier mensen zijn die menen dat dit echt veel beter en vriendelijker is dan de moderne dressuur dan is echt iedere discussie zinloos. Dit is minstens zo erg als paarden die met een slof in elkaar getrokken worden |( |(

Ik begrijp niet waarom mensen hem helemaal de hemel in prijzen en Anky tot aan haar steunzolen af gaan branden. Toch een kwestie van selectief geheugen. Gelukkig dat we hier nog bewijs van hebben, wat een dierenkwellerij

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 08:58

quadripes

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 09:13

@abacab: het is niet voor niets dat Egon von Neindorff een bloedhekel had aan Nuno Oliviera...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 09:16

pasdedeux schreef:
Hier een stille meelezer, vanaf nu niet stil meer ;-) omdat het onderwerp onafhankelijke zit mijn grote interesse en frustatiepunt is. Ik heb het namelijk niet. |( De galop kan ik alles goed volgen en de stap ook maar doorzitten in draf, het blijft drama. Mijn instructeurs vinden het wel meevallen, maar ikzelf stoor me al jaren mateloos aan mijn opgetrokken schouders en golfbeweging door mijn rug heen. Ik heb vernomen dat de klassieke rijkunst jaren aan goed zitten besteedt. Wat zijn de meest gangbare oefeningen en ook zonder paard en kunnen jullie wellicht met filmpjes het verschil laten zien van iemand die achter de beweging zit, maar wel onder een betere ruiter valt en iemand die in de beweging zit en is hier ook verschil tussen opleiding en zitten met klassiek en academisch volgens jullie?

zoveel wordt er in de klassiek (of huidige dressuur) niet aan de zit besteed.(helaas)
ik begin er altijd mee in de lessen. Eerst je middelpunt vinden.
vermoedelijk hang je teveel in je lendenen waardoor je niet meer boven de beweging maar erachter zit.
je kan dit zelf gewoon oefenen op je paard door je bovenlijf gevoelsmatig "op te tillen" en boven je bekken naar voren te brengen. Adem diep door je buik en laat daarbij je schouders meer hangen naar beneden. Kantel iets je bekken naar voren of achteren. je kan dan daarin ook voelen of je recht zit doordat je beweging verender wordt.
je kan deze oefening het beste doen , met je handen los van je teugels ( of met langere teugels) dat je niet verlijdt wordt je vast te houden aan je handen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 10:00

Zooist schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=xyHv0KzbUBI

Deze doe ik regelmatig. Fijn voor je onderrug.

Ok bedankt voor de tip. Die ga ik toevoegen. Ik doe zelf dagelijks tai chi en gebruik sinds kort weer de zitbal als ik aan het werk ben (zittend werk he... slecht voor je lijf anders)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 10:01

liljebo schreef:
Zooist schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=xyHv0KzbUBI

Deze doe ik regelmatig. Fijn voor je onderrug.

Ok bedankt voor de tip. Die ga ik toevoegen. Ik doe zelf dagelijks tai chi en gebruik sinds kort weer de zitbal als ik aan het werk ben (zittend werk he... slecht voor je lijf anders)

Er zijn daar nog meer filmpjes te vinden. Gewoon allemaal eens bekijken en een keertje meedoen of je er iets voor jezelf uit kan halen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 10:09

ok bedankt voor de tip

Ik weet dat je ook oefeningen op het paard kan doen, maar dat is lastig als je alleen bent.
Ik weet dat bij AR rijden met barebackpad wordt geadviseerd om je zit te verbeteren, vandaar dat ik mij afvroeg of dat binnen de KR ook wordt aanbevolen en waarom wel/niet
Daar heb ik helaas nog geen antwoord op gezien.
Komt misschien nog.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 10:23

liljebo schreef:
ok bedankt voor de tip

Ik weet dat je ook oefeningen op het paard kan doen, maar dat is lastig als je alleen bent.
Ik weet dat bij AR rijden met barebackpad wordt geadviseerd om je zit te verbeteren, vandaar dat ik mij afvroeg of dat binnen de KR ook wordt aanbevolen en waarom wel/niet
Komt misschien nog.

Dat word bij KR niet toegepast, men rijd altijd met een zadel.
Men leert de ruiters zitten door ze met behulp van oefeningen aan de longe zonder beugel en teugel te nemen.
En er word geleerd dat dat het been doodstil gehouden word, en het bovenlichaam ook, dat alleen beweging is in het bekken, men schwingt als het ware mee, men zit ook opgericht op het paard met een ietjes holkruis.
De term borst er uit tegen ruiters, en schouderbladen te samennemen tegen amazones klinkt misschien bekend in de oren.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 10:25

quadripes schreef:
@abacab: het is niet voor niets dat Egon von Neindorff een bloedhekel had aan Nuno Oliviera...

En niet alleen von Neindorff.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 10:52

Professor schreef:
Men leert de ruiters zitten door ze met behulp van oefeningen aan de longe zonder beugel en teugel te nemen.
En er word geleerd dat dat het been doodstil gehouden word, en het bovenlichaam ook, dat alleen beweging is in het bekken, men schwingt als het ware mee, men zit ook opgericht op het paard met een ietjes holkruis.
De term borst er uit tegen ruiters, en schouderbladen te samennemen tegen amazones klinkt misschien bekend in de oren.

hol kruis? bedoel je holle rug?
en dan ook holle bovenrug, door de schouders naar elkaar toe te brengen?
dat is zeker een veroorzaker van verkrampen in je lijf.
vandaar dat je veel ruiters ziet waar het lijkt of ze een bezemsteel hebben ingeslikt :+
het lijf hoort helemaal recht.
de eerste keren lijkt het of je teveel voorover zit als je recht zit, maar je gaat door deze manier van rijden dat je altijd rechtop leert lopen, bewegen en zitten, zonder moeite en vastzetten van spieren

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 10:59

Professor schreef:
quadripes schreef:

En niet alleen von Neindorff.

Pfoe, dat wist ik echt niet. Maar ik kan het heel goed begrijpen al ben ik ook niet bekend met von Neindorf. Ik ken alleen die filmpjes van een 80 jarige Oliviera die heel netjes op een paard zit en vriendelijk rijdt. Misschien dat Oliviera later zijn leven wist te beteren. Ik hoorde dat Sjef de paarden ook lang zo extreem niet meer traint als we destijds zagen bij Bonfire. Verstand komt met de jaren, maar wel heel triest voor de paarden.

Ik ben zo blij dat dit topic al die dingen laat zien, ik ben een heel stuk wijzer geworden. Al ben ik nog steeds helemaal van slag van dat filmpje van Oliviera omdat het mijn beeld dat ik van deze meneer nu in een klap aan stukken is geslagen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:01

Professor schreef:
liljebo schreef:
ok bedankt voor de tip

Komt misschien nog.

Jep, klopt, ken ik wel (uit een ver verleden, toen ik nog les had :o )
De info is heel duidelijk. Dank.
Het nooit oefenen zonder zadel... is dat om de rug van het paard te ontzien of omdat de juiste houding dan moeilijker aan te nemen is?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:03

Men ziet dat niet recht op zitten en in elkaar zakken veel bij AR ruiters. Er is niets onnatuurlijks dran wanneer men recht op zit, een mooi voorbeeld van de zit gaf altijd Klimke.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:03

liljebo schreef:
Jep, klopt, ken ik wel (uit een ver verleden, toen ik nog les had :o )
De info is heel duidelijk. Dank.
Het nooit oefenen zonder zadel... is dat om de rug van het paard te ontzien of omdat de juiste houding dan moeilijker aan te nemen is?

haha, ik denk eerder de angst van de ruiter.
zonder zadel rijden, is niet mis mee, juist heel goed voor je zit en je balans.
(of een paard wat niet zon fijne schoft heeft om op te zitten)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:04

Professor schreef:
Men ziet dat niet recht op zitten en in elkaar zakken veel bij AR ruiters. Er is niets onnatuurlijks dran wanneer men recht op zit, een mooi voorbeeld van de zit gaf altijd Klimke.

wel als men de schouders naar achter brengt en iets holle rug zit.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:06

Abacab schreef:
Pfoe, dat wist ik echt niet. Maar ik kan het heel goed begrijpen al ben ik ook niet bekend met von Neindorf. Ik ken alleen die filmpjes van een 80 jarige Oliviera die heel netjes op een paard zit en vriendelijk rijdt. Misschien dat Oliviera later zijn leven wist te beteren. Ik hoorde dat Sjef de paarden ook lang zo extreem niet meer traint als we destijds zagen bij Bonfire. Verstand komt met de jaren, maar wel heel triest voor de paarden.

Ik ben zo blij dat dit topic al die dingen laat zien, ik ben een heel stuk wijzer geworden. Al ben ik nog steeds helemaal van slag van dat filmpje van Oliviera omdat het mijn beeld dat ik van deze meneer nu in een klap aan stukken is geslagen.

Denk dat u iets door elkaar haalt, Bonfire is nooit zo extreem getraind Bonfire was op een andere manier getraind gewoon Klassiek, SJ daar heb ik foto´s wilde dat ook bij Bonfire alleen Bonfire liet dat niet toe, eerst met de andere paarden zijn ze zo extreem gaan rijden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:08

nombrado schreef:
Professor schreef:

wel als men de schouders naar achter brengt en iets holle rug zit.

Wanneer u eens rustig terug leest dan begrijpt u wat ik bedoelde, men zegt niet tegen een amazone borst eruit :D maar schouderbladen te samen, tegen een ruiter zegt men borst eruit, maar aanschijnend begrijpt u deze humor niet. *\o/*

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:19

Afbeelding
De lijn oor - schouder - hak dient men als richtlijn aan te nemen.
Ook bij ruiters die een korter bovenbeen hebben, de lijn ellebogen-pink-paardenmond dito.
Daar kan men van afwijken wanneer de ruiter (meestal amazone ´s een kortere bovenarm hebben).
Het zijn richtsnoeren die men aanhoudt waardoor de ruiter boven het zwaartepunt geplaatst word.
Het oefenen en het steeds corrigeren van de zit, is zeer belangrijk zeker wanneer men oefeningen begint te rijden die nog niet bevestigd zijn of aangeleerd worden, het is zo dat men altijd zijn zit moet corrigeren en zit dat is het hele lichaam, dus ook de armen en de hand.
Laatst bijgewerkt door Professor op 16-05-11 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:22

Professor schreef:

ok duidelijk

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:44

gisteren had ik willen posten:

zonder zadel rijden werkt een stoelzit in de hand. je gaat er slecht van zitten, omdat je niet op de juiste wijze kunt zitten op een paard dat je zonder zadel berijdt.

het is wel goed voor je balans om zonder zadel te rijden en misschien ook goed om angsten van eraf vallen te overwinnen.

met een zadel (boomzadel!) ontlast je de rug van het paard en kun je als ruiter in de juiste zit gaan zitten, mits je het goede zadel hebt. als je een smallere zit of kortere benen hebt, is het erg lastig om goed op een zadel te zitten dat een brede zit heeft of bijvoorbeeld goed op een brede paardenrug te zitten. daarom moet je altijd goed kijken naar niet alleen de zitmaat, maar ook of het zadel korte of langere zweetbladen heeft en of je dan effectief op de rug kunt zitten. ik had zelf eerst een breedzittend zadel op mijn brede Lipizzaner liggen, dat is geen gelukkige combinatie met mijn benen. nu heb ik een smaller zadel met minder wrong, waardoor ik in een klassieke zit terecht kom ipv stoelzit. en dat is gewenst. dat effect kun je niet voor elkaar krijgen met een boomloos zadel of een barebackpad.

deze klassieke zit (rechtop) is nodig om een goede inwerking van je zit te hebben.

met een barebackpad versterk je dat effect van de stoelzit/brede zit nog eens, waardoor je dus niet meer vanuit je zit kunt rijden. in feite rijd je dan alleen nog met je handen en druk van de kuiten.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:04

Wat ook niet bevoordelijk is voor de zit zijn te lange beugels, die knie dient gebogen te zijn. Dat met gestrekte benen stamt uit de riddertijd men ziet het ook bij de Barokke rijderij en bij de Iberische ruiters.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:19

Waarom reed men destijds met gestrekte benen? Had dat te maken met de laarzen die men droeg? Of droen met een soort van ijzeren kappen over de benen net als bij een harmas? Of was het gewoon de mode om te laten zien dat je lange benen had en erg groot was [mensen waren toen veel kleiner]

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:26

volgens mij (en ik heb hier onderzoek naar gedaan) waren de zadels gewoon nog niet verder geevolueerd omdat de rijkunst nog niet verder geevolueerd was.

men reed toen met kandares met een pittige inwerking (zoals nu nog in de barokke en iberische rijkunst) en was dus minder afhankelijk van de zit om te verzamelen. zoals je nu in spanje ziet, worden paarden vooral op benen en 'teugelgewicht' gereden, maar dat kan vooral omdat de kandare zo pittig inwerkt dat je nauwelijks druk op het bit nodig hebt.

men kon dus op die wijze te paard zitten.

pas later is de gebogen knie met enigszins steun in de beugels 'uitgevonden', omdat men toen ook andere rassen dan de sterk te verzamelen iberische rassen ging rijden. de oorlogsvoering veranderde (lange afstandsoorlogen) en daarbij kon men niet meer zo te paard zitten, maar moest men in gestrekte gangen flinke afstanden afleggen. opkomst van de 'stuwende rassen' (Oostduitse en Engelse paarden, steppepaarden uit Rusland enz)

de mongolen bijvoorbeeld hadden een zadel waarin je kon staan (en lichtrijden zo je wilt), waardoor zij in staat waren om lange afstanden af te leggen zonder het paard te vermoeien. de barok zit is vermoeiend voor ruiter en paard.

de klassieke rijkunst zoals we die vandaag kennen is gebaseerd op dit laatste deel van de oorlogsvoering (Pruisische leger). die is dus verder ontwikkeld dan de barok rijderij die ophoudt in de 17e eeuw.

de spaanse rijschool is weliswaar in de tijd opgericht van de barok, maar is wel verder geevolueerd omdat het een militaire academie is en zij dus de Pruisische (Duitse) manier van trainen hebben gevolgd. Vandaar dat zij niet onder barokke rijkunst vallen maar onder de klassieke.

En vandaar dat je barok rijderij niet onder klassiek mag vatten.

edit: dus ook de AR is geen klassieke rijkunst.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 16-05-11 12:33, in het totaal 4 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:28

Abacab schreef:
Waarom reed men destijds met gestrekte benen? Had dat te maken met de laarzen die men droeg? Of droen met een soort van ijzeren kappen over de benen net als bij een harmas? Of was het gewoon de mode om te laten zien dat je lange benen had en erg groot was [mensen waren toen veel kleiner]

Denkt u dat men in die tijd "lichte" ijzeren platen had?? Het lag gewoon daaraan dat men niet zat maar stond in het zadel, het onderbeen (kuit) deed niets daarvoor een mooie lange scherpe spoor.
Later werd de pansering lichter toen het buskruit werd uitgevonden dus de musket had men kogelvrije vesten uit ijzer, door wat wij nu zouden zeggen sandwich systeem zodat de energie van de kogel werd verminderd net als een kogelvrij vest.
Maar toen ging men langzamerhand over tot lichtere paarden, en lichtere zadels en tot kortere beugels, omdat men zich daardoor sneller verplaatsen kon.
Dit is allemaal heel kort opgeschreven, maar het heeft een geschiedenis.

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:32

nombrado schreef:
pasdedeux schreef:
Hier een stille meelezer, vanaf nu niet stil meer ;-) omdat het onderwerp onafhankelijke zit mijn grote interesse en frustatiepunt is. Ik heb het namelijk niet. |( De galop kan ik alles goed volgen en de stap ook maar doorzitten in draf, het blijft drama. Mijn instructeurs vinden het wel meevallen, maar ikzelf stoor me al jaren mateloos aan mijn opgetrokken schouders en golfbeweging door mijn rug heen. Ik heb vernomen dat de klassieke rijkunst jaren aan goed zitten besteedt. Wat zijn de meest gangbare oefeningen en ook zonder paard en kunnen jullie wellicht met filmpjes het verschil laten zien van iemand die achter de beweging zit, maar wel onder een betere ruiter valt en iemand die in de beweging zit en is hier ook verschil tussen opleiding en zitten met klassiek en academisch volgens jullie?

zoveel wordt er in de klassiek (of huidige dressuur) niet aan de zit besteed.(helaas)
ik begin er altijd mee in de lessen. Eerst je middelpunt vinden.
vermoedelijk hang je teveel in je lendenen waardoor je niet meer boven de beweging maar erachter zit.
je kan dit zelf gewoon oefenen op je paard door je bovenlijf gevoelsmatig "op te tillen" en boven je bekken naar voren te brengen. Adem diep door je buik en laat daarbij je schouders meer hangen naar beneden. Kantel iets je bekken naar voren of achteren. je kan dan daarin ook voelen of je recht zit doordat je beweging verender wordt.
je kan deze oefening het beste doen , met je handen los van je teugels ( of met langere teugels) dat je niet verlijdt wordt je vast te houden aan je handen.

Dààrom heb ik 1x per maand les van Paulette Zorn (www.equidact.nl) alleen voor mijn zit te verbeteren èn rijden met gevoel! ;)