Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:55

KiWiKo schreef:
jouw lijst is er niet fs :D zelfs niet een :)

ik heb mijn vier mensen genoemd die ik grootheden vind..........

graag antwoord op mijn vraag :)

U moet wel lezen en niet uw onzin schrijven.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:56

Paardentango schreef:
Was even wat 'paardenogen' aan het bekijken, opstrooien en wat hooi gegeven. Even nadenken over wat er geschreven staat. Hoop erbij zeg !

Als ik dan wat stro opstrooi en stuk voor stuk bij ze een plak hooi op de gornd leg denk ik; "Waarom komen jullie toch nooit ècht in verzet, wij mensen kunnen zo akelig doen tegen jullie, en tegen elkaar, waarom val je me niet aan of gooi je me van je rug af.'
Het antwoord van hun is dat ze er geen reden toe hebben, sterker nog ze bedenken het amper. Ze willen aardig zijn tegen ons. Bovendien zijn wij zo slim dat ze het niet eens meer zouden kunnen bedenken, want wij weten er wel raad mee.

Even logica, en nee ik ben niet boos, ik ben wel sterk betrokken. Maar meer bij het paard, of paarden dan bij de beroemde mensen. Als je op het inrijterrein niet op of achter de loodlijn zou mogen rijden dan zou de hele discussie nu iet op gang zijn.
Dàt is gewijzigd, in Aachen kwam de discussie op gang meen ik. Maar daar ging het een paar stappen te ver en daar werd wat van gezegd. Daar is de discussie op gang gekomen, hoe moest men daar op reageren. Janssen (met dubbel s) wist het wel, die was niet op zijn mondje gevallen.

In de proeven durf ik het je niet een twee drie te zeggen, behalve dat ik me verbaas over vel opgekropte paarden. Achter lopen ze niet lekker, en voor lijkt het zo 'anders'.

Maarre, ik ben niet boos, waarom zou ik.
Nee, ik ben wel gevoelig voor paarden, ze kunnen zelf niks zeggen, en kan daardoor op vermeende ellende soms wat sterker op reageren. Meer niet.
Ze noemen het ook wel 'gevoelig' nèt als paarden.

paardenmensen worden niet boos.......... hooguit even een moment van ongemak......... maar boos worden en boos blijven kennen paarden mensen niet.........

echte paardenmensen nemen ook niet de tijd om andere mensen onderuit te schoffelen :)

echte paardenmensen gaan de confrontatie aan, beslechten dat op dit moment en gaan dan weer vredelievend door met hun paard of mens

echte paardenmensen geven antwoord op vragen...........

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:01

Paardentango schreef:
Dàt is gewijzigd, in Aachen kwam de discussie op gang meen ik. Maar daar ging het een paar stappen te ver en daar werd wat van gezegd. Daar is de discussie op gang gekomen, hoe moest men daar op reageren. Janssen (met dubbel s) wist het wel, die was niet op zijn mondje gevallen.

Dat is echt flauwekul wat je beweert!! Er is helemaal niets gewijzigd! Ik als lid van de FEI zou dan een wijziging in de vorm van een nieuwe bladzijde om in mijn reglementenboekje te doen, toegestuurd moeten hebben gekregen. Die heb ik nooit gehad! Dus ik zeg echt dat dit onzin is. In Aken werd de organisatie er op gewezen dat ze de regels wat strikter moesten naleven, en in eerste instantie deden ze dat, maar toen kwamen de ruiters in verweer, en koos de organisatie eieren voor zn geld. Maar dat gaat nu veranderen en of ze op hun mondje gevallen zijn of niet, ze moeten gewoon doen wat er in de reglementen staat Sjef Janssen of Koningin Beatrix, is compleet onbelangrijk. En doen ze het niet, gewoon schorsen die handel. Stoppen ze vanzelf.
Laatst bijgewerkt door Springert op 06-02-10 21:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:01

Een citaat van een official die mij het volgende beschreef.
Er werd gevraagd door een mevrouw van B. op een bijeenkomst of er Nederland geen officials meer waren(voor de dressuur), toen werd er dus een rijtje opgenoemd, waarbij diegene die mij dit vertelde werd opgemerkt door mevrouw van B maar die ken ik helemaal niet.
Daarbij is deze al meer dan 30jaar erbij, maar hij is lastig en reageerd wel wanneer er achter de loodlijn gereden word, en de optoming niet in orde is. (hij is lastig)
Wil met dit korte berichtje alleen maar zeggen dat de laatste jaren de ruiters te veel "macht" gekregen hebben, en dat de officials en jury te veel marionetten geworden zijn.
Net zo als dat de "Schaukel" in de GP, door sterke lobby van Nederland uit de GP gehaald is.
Denk dat de "vakmensen" te weinig courage hebben om werkelijk in te grijpen in het voordeel van de paarden.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:03

Professor schreef:
Er werd gevraagd door een mevrouw van B. op een bijeenkomst of er Nederland geen officials meer waren(voor de dressuur), toen werd er dus een rijtje opgenoemd, waarbij diegene die mij dit vertelde werd opgemerkt door mevrouw van B maar die ken ik helemaal niet.
Daarbij is deze al meer dan 30jaar erbij, maar hij is lastig en reageerd wel wanneer er achter de loodlijn gereden word, en de optoming niet in orde is. (hij is lastig)
Wil met dit korte berichtje alleen maar zeggen dat de laatste jaren de ruiters te veel "macht" gekregen hebben, en dat de officials en jury te veel marionetten geworden zijn.
Net zo als dat de "Schaukel" in de GP, door sterke lobby van Nederland uit de GP gehaald is.
Denk dat de "vakmensen" te weinig courage hebben om werkelijk in te grijpen in het voordeel van de paarden.

Precies zoals jij het beschrijft, is het. Nou, ze kunnen het dak op die topruiters. Ik zal op ieder concours dat ik het zie er wat van zeggen. Mij durven ze echt niet te behandelen hoe ze die toezichthouders behandelen. Want ik betaal ze met gelijke munt terug.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:04

FaberSmid schreef:
KiWiKo schreef:
jouw lijst is er niet fs :D zelfs niet een :)

ik heb mijn vier mensen genoemd die ik grootheden vind..........

graag antwoord op mijn vraag :)

U moet wel lezen en niet uw onzin schrijven.

laten we het daarop houden :D :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:05

MarcelDufour schreef:
Professor schreef:
Is dit niet een typisch Nederlandse mentaliteit???
Eerst gedogen en dan proberen terug te draaien, doen ze met de coffeeshops ook, en dat lukt ook niet zo goed. :D

Heeft niets met Nederland te maken! Dit is een FEI reglement, en daar heeft Nederland zich gewoon aan te houden. Wel vermoeiend hoor, al die opmerkingen die nergens op slaan.

Waarom niet een beetje humor.
Maar gedogen kennen wij in het buitenland niet, dat woord niet, daarom mijn opmerking, gewoon humor.
Alleen geheel niet met Nederland te maken daar twijvel ik zeer sterk aan, zeker bij de dressuur.
Daar zijn door de lobbyisten vanuit Nederland vele dingen veranderd, zeker in de proeven.
De F.E.I. is ook een orgaan waar mensen werken, en men kan vaak daaraan merken dat het vaak een politiek spel is.
Een macht spel, geld is macht.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:06

MarcelDufour schreef:
Professor schreef:

Precies zoals jij het beschrijft, is het. Nou, ze kunnen het dak op die topruiters. Ik zal op ieder concours dat ik het zie er wat van zeggen. Mij durven ze echt niet te behandelen hoe ze die toezichthouders behandelen. Want ik betaal ze met gelijke munt terug.

en............. dat helpt?? dat zet zoden aan de dijk.......... wat denk je nou???

dan krijgen ze een grote mond van een ooit redelijk sucesvolle springruiter............ denk je nou werkelijk dat ze dan onder de indruk zijn???? net zoals mijn gepensioneerde vader denkt dat zijn brieven geschreven aan de directeur van Eneco echt op diens buro terecht komen??????/

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:07

MarcelDufour schreef:

Hiermee ben ik het volkomen eens, zelf doe ik niet anders.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:09

'Regel' het maar jongen. Doe vooral je best.

Mijn steun heb je, heus wel. Hoe belàchelijk ik het ook vind dat er regels zouden moeten komen.
Iedere Jan ... zou toch moeten kunnen beslissen dat kàn en wet ècht niet kan? Zonder 'regels'.

Maarre, in Aachen was Mw. van Grusven volgens hun methode aan het inrijden. Daar is ze toen op aangesproken en nam Dhr. Janssen het over. Meldde dat ze niet moesten zeuren, want ze reed immers Goud. Dàt is het begin geweest van de hele discussie.

En ja, Grisone gebruikte levende Egels aan een toiwtje om zijn paarde te trainen. Zonder wetenschappelijk onderzoek is dat verboden. Gek, zonder wetenschappelijk onderzoek toch 'geregeld'. Dus ?

Regels prima, maar het zijn de mensen die ze moeten toepassen. Dat kun je alleen maar doen als je lef hebt, en je bek durft open te rekken. Staan achter wat je zegt.

Dat durven er maar een paar. Schijterds, bang voor hun eigen hachje.
Brrr.. enge wereld, eng in de zin van klein en miezerig.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:10

Professor schreef:
Waarom niet een beetje humor.
Maar gedogen kennen wij in het buitenland niet, dat woord niet, daarom mijn opmerking, gewoon humor.
Alleen geheel niet met Nederland te maken daar twijvel ik zeer sterk aan, zeker bij de dressuur.
Daar zijn door de lobbyisten vanuit Nederland vele dingen veranderd, zeker in de proeven.
De F.E.I. is ook een orgaan waar mensen werken, en men kan vaak daaraan merken dat het vaak een politiek spel is.
Een macht spel, geld is macht.

Het leek serieus bedoeld. Kon er niet uit opmaken dat het een grappige ondertoon had.
Maar het is echt een internationaal probleem. In het buitenland knijpen de stewards net zo goed een oogje dicht, het is overal. Niet alleen in Nederland. En echt, als er een humor heeft ben ik het wel.
Laatst bijgewerkt door Springert op 06-02-10 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:11

Zijn de western riding reglementen beter en duidelijker?

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:12

MarcelDufour schreef:
andafries schreef:
Als die toezichthouders er wel wat van durven te zeggen moeten zij een hele papier winkel invullen en opsturen naar de FEI. Maar daar wordt niks met die papierwinkel gedaan. Sommige stewards vinden dat zo frusterend dat zij dat beroep als agentje spelen niet meer uit willen oefenen. Dat zijn meestal diegene die er wel wat van durven te zeggen maar dat degene die achter hen dient te staan er niks aan doet. Het hele steward systeem zoalls tijdens de wereldruiterspelen in Den Haag was steld nu al niks meer voor.

Stewards hoeven helemaal geen papierwinkel in te vullen! Ze melden aan de jury wat ze geconstateerd hebben, en die sturen het naar de FEI!! En die moeten sowieso van alles opsturen.
En als de steward geen zin heeft om de regels na te leven, dan moet ie lekker opzouten, en stellen we een volgende aan. Net zo lang tot we wel geschikte stewards gevonden hebben. Anders meld ik me vrijwillig, kijken hoeveel praatjes ze dan nog hebben. Dus vind ik dit geen goed argument. Het mag niet, dus gewoon naleven die handel. Niks meer, en niks minder.

Een Chief steward ( sorry niet de steward maar de chief steward op een concours) moet wel degelijk rapporteren als hij iets ernstigs heeft waargenomen. En dit opsturen naar de FEI.
Nee het mag niet maar ik heb het idee van dat de beste steward overblijft nu op dit moment niet het geval is. En ik hoop dat jij met al jou ervaring één van die geschikte steward wordt beter zelfs dat jij de chief steward wordt die de regels handhaafd. En ik denk dan weet wel zeker dat degene die ik ken als chiefd steward en steward zijnde dan graag weer terugkomt. Want hij zegt ook echt waar het op staat.
Degene waar ik het nu over heb heeft een keertje een conflict( voorste balk van de oxer lag hoger dan de achterste diverse malen gewaarschuwd maar stug doorgaan) gehad met een zeer bekende springruiter uit Duitsland ook rapportage van gemaakt. Collega ruiters waren daar zeer blij mee en werd letterlijk gezegd , "eindelijk wordt die etterbak eens aangepakt ". Helaas werd hier door hogerhand FEI toen niks aan gedaan.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:17

Paardentango schreef:
Hoe belàchelijk ik het ook vind dat er regels zouden moeten komen.

Dat is nou juist het mooie. Er hoeven helemaal geen regels te komen en/of te wijzigigen. Ze bestaan al. Ze moeten gewoon strikter nageleefd worden. En of het nou Anky is of Sjef, ze komen maar. Ik heb compleet lak aan ze. Sjef kan dan misschien anderen ondersneeuwen met een grote mond, maar dat lukt bij mij echt niet. En ik ben niet de enige, er lopen er op concours genoeg rond waartegen ze niet zo ongeneerd tekeer durven gaan als tegen stewards. En die mensen moeten we hebben. Desnoods laten we Hell's Angels toezicht houden, bij wijze van spreken. Gewoon respect hebben voor de regels.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:19

Wanneer men een waarschuwing krijgt moet men eerst slikken, maar meestal weet men drommels goed waarom.
Er zijn genoeg manieren op het afrijterrein die men uittest of uit getest worden hoe ver mag ik gaan.
Maar met hyperflexie heeft men geen tussen weg, het is gewoon tegen de regelementen.
Daar is geen een beetje rood.
Dat is rood.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:19

Het was/is inderdaad een probleem, dat stewards te weinig te "zeggen" hebben.

Hier een stukje, al eerder verschenen in St George (meen in 2005)

OP HET INRIJDTERREIN
Bijna geen toernooi zonder discussie. Het publiek wordt mondig. In Las Vegas waren toeschouwers ongerust over de “Van Grunsven Trainingsmethoden”, en bewerkte de verantwoordelijke “steward” net zolang, tot deze de Olympisch kampioene hierop aansprak. Voor Mariette Withages, voorzitter van de FEI, slechts een incident: “naja, ze had Salinero wat diep ingesteld, zoals men dat tegenwoordig doet”. En omdat de jury nou eenmaal alleen dat beoordelen, wat in de ring wordt getoond, behaalde het paar recordscores in de kür, zelfs een 10.0 van het duitse jurylid Uwe Mechlem voor de choreografie. Later, telefonisch in reactie op het voorgevallene op het inrijdterrein sprak Mechlem onschuldig: “Ach, was dat zo?”. De jury doet vaak denken aan de drie apen: Niets zien, niets horen, niets zeggen. Je mond open doen zou onprettige gevolgen kunnen hebben. Tenslotte kom je elkaar op elk toernooi tegen en wil je toch met iedereen vrienden kunnen zijn.

Zou er in de tussentijd veel veranderd zijn?

Als inderdaad de FEI zich eens aan haar regels hield :+

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:20

J01andA schreef:
Marcel, laat jij je door iemand (al dan niet bekend) aanspreken over jouw losrij-praktijken / training tijdens een parcours? Stel het eens andersom.

Jazeker, omdat ik weet dat als ik het niet doe ik een schorsing aan mn broek krijg. En dan staan mn paarden een maand of wat stil. Als het de regels zijn zou ik stom zijn om er tegen in te gaan terwijl ik weet dat degene die mij dat zegt de reglementen aan zijn zijde heeft. Zo achterlijk ben ik echt niet. Daarentegen als ik weet dat ik het gelijk aan mijn zijde heb, dan houd ik mijn poot stijf. Is al zo vaak gebeurd. Op concours komen de ruiters altijd naar mij toe om te vragen of iets wel of niet kan of mag voor de reglementen. Ik sta er om bekend dat ik de reglementen uit mijn hoofd ken. En dat komt omdat ik altijd net op de grens loop, maar zelden er over.

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:21

Waar precies staan in de FEI reglementen dat tijdens het losrijden de neus niet achter de loodlijn mag komen?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:24

J01andA schreef:
Waar precies staan in de FEI reglementen dat tijdens het losrijden de neus niet achter de loodlijn mag komen?

Er wordt in de reglementen gesproken van wedstrijdterrein....en wedstrijdterrein is alles. Stallen, feesttent, ring, voorterrein...overal.
Heb je toevallig een FEI reglementen boekje bij de hand? Dan zal ik je precies de bladzijden en paragraaf aangeven waar het staat.
Zo'n handig zwart boekje met al die losse velletjes er in.
Laatst bijgewerkt door Springert op 06-02-10 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:25

Misschien Marcel kun je tussen je eigen wedstrijdjes door steward zijn bij de dressuur (top).
Mijn zegen heb je hoor, ècht.
Je klinkt heel stijdvaardig en dat mag ik wel.

Doet me een beetje denken aan vroeger als een personeelslid ruzie had met de directie en we op gesprek gingen. Personeelslid was meestal stilletjes en knikte braaf en schudde ook braaf. Als chef probeerde ik wat te bemiddelen, en soms lukte dat en soms niet.
Op de afdelingen hoorde ik ze dan later vertellen "Nou en toen trok ik die directeur bijna over het bureau heen" . Ik heb er nooit wat van gezegd, als ze mij vroegen of het echt gebeurd was zei ik alleen waarom zou hij er om jokken? Met een knipoog naar de stoere. ;)

He FS Ik kan je berichten niet meer lezen, maar iemand wacht op antwoord. Kom op nou.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 06-02-10 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:25

@marcel,

als achter de LL verboden wordt, dan kunnen ze beter het springen ook afschaffen...

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:29

Michael1104 schreef:
@marcel, als achter de LL verboden wordt, dan kunnen ze beter het springen ook afschaffen...

Dit geldt niet alleen voor de dressuur, maar ook voor springen. En het is niet verboden wordt maar het is al heel lang verboden. Al jaren en jaren, maar nooit strikt nageleefd. En de petitie die nu door al die grote namen ondertekend is, vraagt ook expliciet om de regels niet te wijzigen, maar na te leven. Heb je dat stuk al gelezen, Michael?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:30

Professor schreef:
Wanneer men een waarschuwing krijgt moet men eerst slikken, maar meestal weet men drommels goed waarom.
Er zijn genoeg manieren op het afrijterrein die men uittest of uit getest worden hoe ver mag ik gaan.
Maar met hyperflexie heeft men geen tussen weg, het is gewoon tegen de regelementen.
Dat is rood.

Maar het màg, en het gebeurt ook, daar gaat het toch allemaal om? Pofessor? Anderen?

Zit ik dan mis...

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:31

Paardentango schreef:
Misschien Marcel kun je tussen je eigen wedstrijdjes door steward zijn bij de dressuur (top).
Mijn zegen heb je hoor, ècht.
Je klinkt heel stijdvaardig en dat mag ik wel.

Nou, ik ben niet de enige. Op Jumping Amsterdam sprak ik met de springruiters en bijna allemaal dachten ze er zo over als ik. Ik ben echt geen roepende in de woestijn, bijvoorbeeld.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:32

Paardentango schreef:
Professor schreef:
Dat is rood.

Maar het màg, en het gebeurt ook, daar gaat het toch allemaal om? Pofessor? Anderen?

Zit ik dan mis...

Leest u eens goed terug dan weet u wat ik bedoel.
Wanneer men zelf een waarschuwing krijgt, en daar mijn reactie op.