isabelvdm schreef:Wat is goede dressuur? Een paard kunstjes leren zonder gebruik van geweld. En laat niemand zich een rad voor ogen draaien.
Als jij je paard niet 'scherp aan het been' hebt, en daar aan moet werken, dan zal je hoogstwaarschijnlijk in geweld vervallen.
En voor mij is dat de belangrijke boodschap van bijvoorbeeld Parelli. Gebruik geen geweld, los het op een andere manier op.
Het is waar de huidige manier van denken in de dressuur zo faalt. Daar wordt een probleem opgelost met een extra teugel, riempje, rollkur.
En het erge is, dat dat beloond wordt, door onder andere de KNHS.
Mee eens....en daarmee weer terug bij het begin van deze lijn...de opmerkingen van de heer Johan Hamminga.
Kan dit dan bitloos ?
Vast wel.... maar de getoonde "wedstrijd" laat blijkbaar (volgens zijn ervaring en mening) zien dat men bitloos nog niet aan het vereiste plaatje kan voldoen.
De man is ook andere niveaus gewend en zal het daarmee vergeleken hebben omdat ook deze bitloze ruiters (tot de regelementen daarvoor duidelijk zijn) in princiepe aan hetzelfde KHNS plaatje en dus aan de zelfde eisen zouden moeten voldoen om beloond te worden.
Ach... de liefhebbers krijgen een bitloze kans.... 2010... zij die daar aan mee willen doen hebben nog even tijd om wat te oefenen ....
Ik ben benieuwd wie "ons Anky" straks bitloos gaat verslaan....van sommige aanwezige hier verwacht ik dat niet mee te maken.... die hebben een iets andere kijk op het dressuurplaatje dan bijv. de KHNS of welk andere klubje dan ook heeft
.... van andere zal dat misschien wel lukken.