Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
WinBinChes schreef:Daarbij zie je overal scheve paarden, niet alleen op het wedstrijd terrein ( waar ikzelf ook liever niet kom )
pol013 schreef:Wat Bets en meerder hier al aankaarten:
Hoe kom je van dat stuwende weer naar dragend? Die fase heb ik nog bij niemand gezien.
Ik rij niet volgens de AdB manier maar ik kreeg ook het commentaar dat ik te veel aan het jagen was (paard was altijd flegmatiek) ik moest juist terug in tempo om er voor te zorgen dat het paard meer gelegeheid kreeg om zijn passen af te maken en zijn lijf te gebruiken. Dat voelde voor mij nou juist weer erg fijn. Dat kan ik dan niet rijmen met de dngen die ik van deze methode zie.
pol013 schreef:Bets: ik heb het niet over mezelf. dat lukt best aardig.
Ik stel de vraag over de ADB methode. De eerste stap is (begreep ik) voorwaarts niet gehinderd door de ruiterhand. Dat heb je. En dan?
De schouder word dan door die contrastelling alleen maar meer naar binnen geplaatstCitaat:Rechtsom moest ik met minder mate met buitenstelling rijden. Puur alleen om te zorgen dat ze recht was, de spier aan de binnenkant was immers al de langste spier...
Paarden in de wei die niet of nog niet rechtgericht zijn is toch een lastig puntCitaat:Ze heeft gewoon in de wei gelopen!
Jennyxx schreef:@Kamy, fijn om te horen dat het paard een goed plekje heeft gevonden en jij en leuk ander paardje. Zo te horen is je paard dan inderdaad linksgebogen. Maar in je eerder post schrijf je dat je paard op de linkerhand op de binnenschouder valt (dus hoofd naar buiten en korte zijde aan de buitenkant) en op de rechterhand over de buitenschouder (dus juist te veel binnenstelling doordat korte/holle kant binnen is). Dit hoort weer bij een rechtsgebogen paard. Maar enfin.
Misschien heb ik dat niet duidelijk uitgelegd, excuses.... Ik zie het zo voor me, maar probeer het maar eens uit te leggen!![]()
Het andere stukje theorie heb je goed uitgelegd. Een linksgebogen paard zou je op de linkerhand met buiten stelling kunnen rijden om zo de korte/holle binnenzijde op te rekken. Maar waarom moet je met een linksgebogen paard op de rechterhand ook contrastelling nemen? Dan maak je de korte/holle zijde toch nog korter of in ieder geval niet langer?
Jennyxx schreef:@Kamy, fijn om te horen dat het paard een goed plekje heeft gevonden en jij en leuk ander paardje. Zo te horen is je paard dan inderdaad linksgebogen. Maar in je eerder post schrijf je dat je paard op de linkerhand op de binnenschouder valt (dus hoofd naar buiten en korte zijde aan de buitenkant) en op de rechterhand over de buitenschouder (dus juist te veel binnenstelling doordat korte/holle kant binnen is). Dit hoort weer bij een rechtsgebogen paard. Maar enfin.
Het andere stukje theorie heb je goed uitgelegd. Een linksgebogen paard zou je op de linkerhand met buiten stelling kunnen rijden om zo de korte/holle binnenzijde op te rekken. Maar waarom moet je met een linksgebogen paard op de rechterhand ook contrastelling nemen? Dan maak je de korte/holle zijde toch nog korter of in ieder geval niet langer?
Citaat:Maar waarom moet je met een linksgebogen paard op de rechterhand ook contrastelling nemen?
labionics schreef:Waarom rijd je met een linksgebogen paard met contrastelling op de rechterhand?
Het linksgebogen paard vraagt naargelang zijn natuurlijke scheefheid meer aanleuning op de rechterteugel, meestal valt hierdoor het paard naar binnen en zal ook de ruiter in dit geval met tegengewicht het paard proberen recht te houden.
Oplossing: Hier moet men de aanleuning op de sterke rechterteugel verminderen naar dezelfde aanleuning dan op de linkerteugel. Hierdoor komt het paard recht en kan de ruiter midden op het paard komen. Zo wordt het paard in de mogelijkheid gesteld om zich te ontspannen en kan men voelen dat de contrastelling snel kan worden verminderd.
M.a.w je paard loopt dus met zoveel contrastelling, totdat de druk op beidde teugels gelijk is.
labionics schreef:Waarom rijd je met een linksgebogen paard met contrastelling op de rechterhand?
Het linksgebogen paard vraagt naargelang zijn natuurlijke scheefheid meer aanleuning op de rechterteugel, meestal valt hierdoor het paard naar binnen en zal ook de ruiter in dit geval met tegengewicht het paard proberen recht te houden.
Oplossing: Hier moet men de aanleuning op de sterke rechterteugel verminderen naar dezelfde aanleuning dan op de linkerteugel. Hierdoor komt het paard recht en kan de ruiter midden op het paard komen. Zo wordt het paard in de mogelijkheid gesteld om zich te ontspannen en kan men voelen dat de contrastelling snel kan worden verminderd.
Bij deze oefening bestaat er teveel verwarring over het rechtrichten. Het is bv. geen probleem dat de beenzetting van het paard onjuist is omdat in deze fase het rechtrichten van de verticale lijn voor gaat.
M.a.w je paard loopt dus met zoveel contrastelling, totdat de druk op beidde teugels gelijk is.
Jennyxx schreef:Citaat:Maar waarom moet je met een linksgebogen paard op de rechterhand ook contrastelling nemen?labionics schreef:Waarom rijd je met een linksgebogen paard met contrastelling op de rechterhand?
Bedankt voor je uitleg. Ik snap dat het doel dus is om op beide teugels gelijke druk te hebben (heb je ook als je paard is rechtgericht). En inderdaad een linksgebogen paard op de rechterhand zal druk op de binnenteugel geven en de buitenteugel moeilijk aannemen. Maar als je contrastelling gaat rijden en dus inderdaad meer druk op je buitenteugel krijg, loopt je paard dan niet te veel op de binnenschouder en blijft hij je dan niet juist naar binnen gooien (hetgeen hij/zij op die hand al zo graag doet omdat hij naar buiten gebogen is van nature)? Of zie je hier het 'slingeren' dan je dus even gewicht neemt op de buitenteugel en direct weer los en binnenstelling om hem van binnenschouder af te houden?
Jennyxx schreef:Een linksgebogen paard buigt zijn lichaam dus graag naar links. Ook zijn hoofd. Als het paard recht staat en je teugels zijn even lang. En vervolgens kijkt je paard naar links, dan komt er dus altijd meer druk op je rechterteugel.
Betteke het kan zijn dat jouw paard zich in een S vorm buigt.