[AC]Rechtrichten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WinBinChes

Re: [AC]Rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:31

Ik ben het met waratje eens. Rechtrichten is iets wat je altijd hoort te doen. Ik ben dan ook enigzins verbaast over de discussie. Het is niks nieuws en AdB is niet de eninge methode.

Daarbij zie je overal scheve paarden, niet alleen op het wedstrijd terrein ( waar ikzelf ook liever niet kom )

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 15:02

WinBinChes schreef:
Daarbij zie je overal scheve paarden, niet alleen op het wedstrijd terrein ( waar ikzelf ook liever niet kom )

Tuurlijk zie je overal scheve paarden, de meeste mensen zijn ook niet recht tenslotte.
(en die mensen krijgen vaak ook problemen met hun rug of wat dan ook Lachen)
Het was een reactie op wat iemand schreef.

Rechtrichten hoort bij de basis, maar de meeste mensen die rijden op een manege of zelfs al jaren een eigen paard hebben, hebben hier nog nooit van gehoort.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 15:16

Wat Bets en meerder hier al aankaarten:

Hoe kom je van dat stuwende weer naar dragend? Die fase heb ik nog bij niemand gezien.

Ik rij niet volgens de AdB manier maar ik kreeg ook het commentaar dat ik te veel aan het jagen was (paard was altijd flegmatiek) ik moest juist terug in tempo om er voor te zorgen dat het paard meer gelegeheid kreeg om zijn passen af te maken en zijn lijf te gebruiken. Dat voelde voor mij nou juist weer erg fijn. Dat kan ik dan niet rijmen met de dngen die ik van deze methode zie.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 15:24

Stuwend? Geen idee, je paard hoort altijd te dragen. En idd, het paard in een tempo dat hij ruitme krijgt om zijn passen af te maken. Maar ook daarin tempowisselingen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 15:27

pol013 schreef:
Wat Bets en meerder hier al aankaarten:

Hoe kom je van dat stuwende weer naar dragend? Die fase heb ik nog bij niemand gezien.

Ik rij niet volgens de AdB manier maar ik kreeg ook het commentaar dat ik te veel aan het jagen was (paard was altijd flegmatiek) ik moest juist terug in tempo om er voor te zorgen dat het paard meer gelegeheid kreeg om zijn passen af te maken en zijn lijf te gebruiken. Dat voelde voor mij nou juist weer erg fijn. Dat kan ik dan niet rijmen met de dngen die ik van deze methode zie.

Door in een rustiger tempo te beginnen wat los te werken en dan korte tempowisselingen te rijden. Vaak zie je alleen tempowisselingen naar voren rijden maar niet verder terug. Kijk je kunt niet gelijk een paard gaan verzamelen. Het kost spieropbouw, soort van fitsnes. Je kunt ook niet gelijk heel veel kilo's dragen dat moet je opbouwen. Dus door die tempowisselingen ga je paard sterker maken en dat ga je verder uitbreiden en dat langzamere tempo moet je veel afwisselen in begin, niet te lang te langzaam laten lopen want zeker bij flegmatieke paarden laten het dan weer zitten. Maar ook door de oefeningen wat don marcello zei, door die oefeningen te gaan trainen zorg je er ook voor dat je de achterbenen meer traint in dragen en zo werk je die soort "fitness oefeningen" verder uit. Je merkt vanzelf wanneer je paard sterker word.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 15:31

Ik ben ook sinds enige tijd bezig met rechtrichten en ben er erg blij. Ben ook van mening dat dit inderdaad het hele basis onderdeel is van alle ruitersport. Wil je een paard gaan belasten zul je moeten zorgen dat hij evenwijdig gegymnastiseerd wordt. helaas zien tegenwoordig een hoop mensen alleen nog maar winstpunten en denken dat als t hoofd maar mooi gebogen is ze er wel komen, dit helaas vaak ten koste van het paard.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 15:34

Daarbij flegmatieke paarden moet je natuurlijk wel voorwaarts rijden maar je moet veel afwisselen. Die paarden zijn vaak traag in achterbeen en willen er ook moeilijk ermee aan werk gaan in achterbeen. Je zult erg consequent te werk moeten gaan om die aan werk te zetten, dus niet hele einden hard laten lopen (of over tempo laten lopen) maar juist daarin heel veel schakelen en in dat schakelen begeleiden met been/sporen en of zweepje. Ik kies zelf voor zweepje zodat je de achterhand in terugrijden kunt bijtikken zodat achterhand actief blijft. Vaak zie je dat mensen terug rijden gewoon gaan zitten (natuurlijk naar die houding moeten we uiteindelijk naar toe, maar dat lukt vaak niet als je een paard hebt wat moeilijk sluit of flegmatiek is, die blijven liever lang in achterbeen)
Bij dit soort paarden moet het een gewoonte gaan worden dat ze de achterhand blijven gebruiken. Geloof me dat kost engie tijd, enige moeite en doorzettingsvermogen en geduld van ruiter maar je kunt het wel bereiken. Heb zelf ervaring met leerling van me die ook over zo'n paard beschikt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 15:45

Bets: ik heb het niet over mezelf. dat lukt best aardig.

Ik stel de vraag over de ADB methode. De eerste stap is (begreep ik) voorwaarts niet gehinderd door de ruiterhand. Dat heb je. En dan?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 16:09

pol013 schreef:
Bets: ik heb het niet over mezelf. dat lukt best aardig.

Ik stel de vraag over de ADB methode. De eerste stap is (begreep ik) voorwaarts niet gehinderd door de ruiterhand. Dat heb je. En dan?

Knipoog Kun je beter vragen aan mensen die nog steeds ala de Bodt rijden, bij de Bodt zelf was het namelijk elke keer anders. Vond echt nadeel. Ik heb namelijk altijd geleerd: waar je geeindigd ben met vorige les, daar begin je weer mee tenzij je paard echt totaal iets anders aangeeft. Maar ik kon er geen touw aan vastknopen omdat hij elke keer iets aanpakte,wat hij de hele dag doorvoerde op zo'n lesdag aan iedereen. Er zat geen logische volgorde in. Ik weet niet of hij dat nu nog doet. Maar toen ik bij hem reed was dat zijn toepassing in lesgeven.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 17:17

Ik heb ook een vraagje aan de ADB'ers Haha! Ik heb de dvd van Antoine gezien, maar helaas haalt hij daar soms links en rechts door elkaar. Heb ze even geteld en de meeste keren zegt hij:
1. Als het paard over de schouder loopt moet je in contrastelling rijden (want dit paard heeft de holle zijde aan de binnenkant en zo rek je deze korte spieren, en het zadel zakt naar buiten, door contrastelling ligt het zadel weer recht)
2. Als het paard op de schouder valt moet je kort in contrastelling rijden en direct terug (om het gewicht even naar buiten te gooien)

Klopt dit?
Doen ze de tweede met de teugels? Het ziet er op de dvd een beetje slingerend uit.
En wordt er als de bolle zijde aan de binnenkant is wel evengoed met stelling naar binnen gereden (om de buitenste spieren op te rekken)?

Als ik het goed begrepen heb, is het idee er achter dat je eerst met tempo de rug los werkt (beide kanten evenveel lengtebuiging). En als de rug los is, dan zakt het paard vanzelf 'aan de teugel'. En dan kan je dmv halve ophoudingen het paard meer aan het dragen krijgen.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 14:17

Ik had toendertijd een linksgebogen merrie die op de linkerhand naar binnen viel over de schouder en op de rechterhand over de buitenschouder viel.
Ik moest me in 1e instantie linksom concentreren op de buitenstelling. Inderdaad omdat je dan als een soort fysio de te korte spier aan de binnenkant lang gaat maken, zodat het paard weer recht bespierd wordt en zich goed gaat dragen (kort gezegd, in de praktijk kost dit natuurlijk wel enige tijd). ) Om te zorgen dat het paard voorwaarts wordt, waardoor het ook gaat sporen en dragen moest er in de eerste herstelfase met een behoorlijk tempo gereden worden. Maar het hielp wel! De merrie was na 3x keer al voorwaarts voor het been en had een mooi basistempo, ipv het langzame geslof wat ze eerst had.
Rechtsom moest ik met minder mate met buitenstelling rijden. Puur alleen om te zorgen dat ze recht was, de spier aan de binnenkant was immers al de langste spier....
Slingeren deden we ook. Dat was omdat mijn paard haar rug achter het zadel vasthield. Door te slingeren door de bak, wist zij niet welke kant we op zouden gaan en stimuleerde ik haar om haar rug los te laten. Kweet niet hoe het filmpje eruit zag, maar je moet het natuurlijk wel met beleid doen en niet even linksom trekken, dan weer rechtsom....

Ik had ook een vraag. Ik had destijds namelijk 1 grote twijfel, die afgedaan werd als: Mwah, dat komt met de tijd wel goed:
Mijn paard begon onregelmatig te worden en te kreupelen en had steeds meer tijd nodig om soepel te worden. Ben er dus ook mee naar de veearts geweest en na een aantal onderzoeken (gelukkig geen artrose of HKO) bleek het dus aan het rijden te liggen en ben ik gaan AdB-en.
Maar desondanks, bleef mijn merrie altijd stijf aan het begin van de les, links voor. Mijn AdB instructrice zei steevast: dat komt omdat die kant overbelast is door het verkeerd vast rijden. AdB-en ging geweldig, paard werd steeds losser en vrolijker, maar de stijve start bleef. Toen had ik een paar dagen niet kunnen rijden en had ik AdB les. Ze begon linksvoor weer erg stijf. Toen zei mijn AdB instrcutrice: Je kunt zien dat je verkeerd getraind hebt, dat je teveel gewicht op de voorhand hebt gehad. Ik zei: Ik heb helemaal niet getraind!! Ze heeft gewoon in de wei gelopen! Toen was ze wel even stil, maar haar reactie bleef; Ach, dat komt met de tijd wel goed. Maar ik geloofde er niet meer in, dat ik mijn merrie er plezier mee deed..... ALTIJD stijf beginnen....Toen kon ik een tijdje niet rijden na een ongeluk en toen ik er na 3 mnd weer op kroop was ze soepel! Uiteraard in het begin gewoon rustig aan gedaan, maar toch merkte je meteen toen ze in training kwam, dat ze weer een stijve start kreeg...
Herkent iemand dit, en is dit toch goed gekomen met AdB????

pol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 15:36

Een linksgebogen paard zou volgens de theorie rechtsvoor grote kans op problemen krijgen, doordat daar eigenlijk in verhouding te veel gewicht op hangt.
Het gebruiken van contrastelling om de schouder anders te plaatsen ben ik zeker mee bekent. Wanneer
een paard te veel op de buitenschouder valt, dan kun je goed contrastelling gebruiken om dit te corrigeren. Ik begrijp alleen niet wanneer er in contra gereden wordt wanneer de korte zijde van het paard de buitenzijde is?
Citaat:
Rechtsom moest ik met minder mate met buitenstelling rijden. Puur alleen om te zorgen dat ze recht was, de spier aan de binnenkant was immers al de langste spier...
De schouder word dan door die contrastelling alleen maar meer naar binnen geplaatst

Nog een kleine vraag pas als het paard recht is mag je een paard laten zakken, in de lage lijn rijden. Toch hoor ik lees ik dat het paard zelfs van links naar rechtsgebogen gaat, met andere worden niet recht is en er wordt toch in de lage houding met het stuwende achterbeen in hoog tempo doorgereden.

Citaat:
Ze heeft gewoon in de wei gelopen!
Paarden in de wei die niet of nog niet rechtgericht zijn is toch een lastig punt Knipoog

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 17:39

@Kamy, zou het kunnen dat je paard rechtsgebogen is ipv links. Want je schrijft dat ze op de linkerhand op haar binnenschouder valt (en dus zelf naar buiten wil buigen) en rechtsom vaak over de schouder loopt (dus te veel stelling naar binnen). Dit hoort bij een rechtsgebogen paard, waarbij de rechterkant de holle/korte kant en de linkerkant de bolle/lange kant is. Dan zou het ook kloppen dat ze linksvoor kreupelt, omdat daar het meeste gewicht op komt.

@Pol, ik snap inderdaad ook niet waarom je als de bolle zijde van je paard aan de binnenzijde is (dus een rechtsgebogen paard linksom) je contrastelling moet rijden. Ook al is het weinig, je bevestigd dan zo juist de natuurlijke scheefheid en laat het rechtsgebogen paard nog meer rechts buigen. Andersom snap ik, net als jij wel. Een rechtsgebogen paard op de rechterhand in contrastelling laten lopen om holle/korte kant op te rekken.

Wie kan het ons uitleggen? Pling

@Kamy, misschien vloek ik nu in de kerk Bloos maar zou het kunnen zijn dat je paard via de Bodtmethode kreupel blijft. Omdat je op de linkerhand ook contrastelling moet rijden en er dus nog meer gewicht op linksvoor komt, dan ze zelf van nature al doet?

Ps ik ben een aanhanger van de Academische Rijkunst (paardenbegrijpen.nl), maar probeer open te staan en te leren van andere methodes

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 18:46

Het kan zijn dat paard blijft kreupelen, als paard toch echt iets medisch heeft wat niet opgelost kan worden, ze kunnen blijven roepen, er is geeneen paard die kreupel loopt met HKO, nou echt wel als het erfelijk is. En dan kunnen ze ook blijven roepen, dat het niet kan, dat moeten ze zelf weten, ik heb zelf bewijs ervan helaas. Maar ja het is niet makkelijk om die mensen dat aan hun verstand te krijgen die dat zo hard roepen helaas.

Daarbij is het ook belangrijk dat de feeling van ruiter goed moet zijn, als deze niet goed voelt wat paard onder zich doet en hoe het paard onder zich beweegt, dan heb je groot probleem.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:17

Even wat theorie Haha!

Een rechts gebogen paard heeft een natuurlijke buiging naar rechts, zal zich gemakkelijk laten inbuigen naar rechts en moeilijker naar links. mijn paard was andersom
De linkerzijde van dit paard is de
bolle zijde
lang bespierde zijde
slap bespierde zijde
soepele zijde
Het linkerachterbeen is het zwakke achterbeen.

Het linkervoorbeen draagt meer gewicht dan het rechtervoorbeen.

De rechter zijde van dit paard is de
holle zijde
kort bespierde zijde
sterk bespierde zijde
stijve zijde
Het rechterachterbeen is het been dat het meeste stuwt en het sterkst is.
De rechterheup is vaak hoger dan de linker.

Een links gebogen paard heeft een natuurlijke buiging naar links, zal zich gemakkelijk laten inbuigen naar links en moeilijker naar rechts.
De linker zijde van dit paard is de
holle zijde
kort bespierde zijde mijn paard dus
sterk bespierde zijde
stijve zijde
Het linkerachterbeen is het been dat het meeste stuwt en het sterkst is.
De linkerheup is vaak hoger dan de rechter.

De rechterzijde van dit paard is de
bolle zijde
lang bespierde zijde
slap bespierde zijde
soepele zijde
Het rechterachterbeen is het zwakke achterbeen.

Het rechtervoorbeen draagt meer gewicht dan het linkervoorbeen.
Het linksgebogen paard zal meer steun zoeken op de rechterteugel, dus het paard ‘pakt rechts vast’
Dit paard zal tegen het rechterbeen van de ruiter aanlopen.

Het zadel zal naar rechts zakken en de ruiter zit dus scheef.

Hieruit zou je dus zeggen dat mijn paard rechtsgebogen was, want linksvoor was een probleem. Maar ze was toch echt linksgebogen. De rest van de omschrijving van een rechtsgebogen paard past niet bij het plaatje. Mijn paard keek dus op de linkerhand naar links, waardoor de spier aan de binnenkant korter was dan aan de buitenkant en dus was ze scheefbespierd. Om dat weer "recht"te maken, rij je dus met buitenstelling. Kun je je er nu wel een voorstelling van maken? Een recht gericht paard is een paard dat zich in de beide richtingen even gemakkelijk en met gelijke aanleuning laat buigen op vraag van de ruiter.
Om dit resultaat te verkrijgen mag het paard geen steun vinden op de binnenteugel. De buitenteugel is altijd de rijteugel. Door het paard in contrastelling te rijden zal het zelf naar zijn evenwicht gaan zoeken en zal het paard zich recht maken. Mijn paard was dus ook niet goed op de buitenteugel (want die pakte ze vast en ze was er niet mee te sturen) .

Nee hoor, je vloekt niet in de kerk Knipoog Ik ben niet zo ver gegaan, dat de da een echte diagnose gesteld heeft. Het is allemaal anders gelopen. Dankzij Bodt heb ik heel wat foutjes rechtgereden, maar toch ging het niet helemaal goed met mijn paard. Ik heb toen een ongelukje gehad waardoor ik niet kon rijden. Ik heb toen veel nagedacht en gehuild (alleen al bij de gedachte mijn maatje weg te moeten doen). Ik had besloten dat mijn paard bij mij niet meer kreeg wat het verdiende: Rust. Ik heb er een geweldig tehuis voor gevonden en ze is nu knuffelpaard en gaat af en toe op buitenrit. Ze ziet er perfect uit en laat geen onregelmatigheden meer zien. Misschien had ik door moeten gaan en wel een diagnose moeten laten stellen, of door moeten gaan met Bodt, maar zoals het verhaal nu is, is iedereen happy. Ik ben weer fanatiek aan het trainen met een jonger dier....
Mochten de nieuwe eigenaars tegen problemen aanlopen, kunnen ze altijd bij mij terecht! Niet dat je het idee krijgt dat ik iemand blij heb gemaakt met een kreupel beest Bloos

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:49

@Kamy, fijn om te horen dat het paard een goed plekje heeft gevonden en jij en leuk ander paardje. Zo te horen is je paard dan inderdaad linksgebogen. Maar in je eerder post schrijf je dat je paard op de linkerhand op de binnenschouder valt (dus hoofd naar buiten en korte zijde aan de buitenkant) en op de rechterhand over de buitenschouder (dus juist te veel binnenstelling doordat korte/holle kant binnen is). Dit hoort weer bij een rechtsgebogen paard. Maar enfin.

Het andere stukje theorie heb je goed uitgelegd. Een linksgebogen paard zou je op de linkerhand met buiten stelling kunnen rijden om zo de korte/holle binnenzijde op te rekken. Maar waarom moet je met een linksgebogen paard op de rechterhand ook contrastelling nemen? Dan maak je de korte/holle zijde toch nog korter of in ieder geval niet langer?

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 20:16

Jennyxx schreef:
@Kamy, fijn om te horen dat het paard een goed plekje heeft gevonden en jij en leuk ander paardje. Zo te horen is je paard dan inderdaad linksgebogen. Maar in je eerder post schrijf je dat je paard op de linkerhand op de binnenschouder valt (dus hoofd naar buiten en korte zijde aan de buitenkant) en op de rechterhand over de buitenschouder (dus juist te veel binnenstelling doordat korte/holle kant binnen is). Dit hoort weer bij een rechtsgebogen paard. Maar enfin.
Misschien heb ik dat niet duidelijk uitgelegd, excuses.... Ik zie het zo voor me, maar probeer het maar eens uit te leggen! Knipoog

Het andere stukje theorie heb je goed uitgelegd. Een linksgebogen paard zou je op de linkerhand met buiten stelling kunnen rijden om zo de korte/holle binnenzijde op te rekken. Maar waarom moet je met een linksgebogen paard op de rechterhand ook contrastelling nemen? Dan maak je de korte/holle zijde toch nog korter of in ieder geval niet langer?

Ach, copy-paste van de site van Antoine... (kzal eerlijk zijn Bloos )
Linksom moet je dan zeker met buitenstelling rijden, om de spieren gelijk te krijgen. Rechtsom reed ik ook met buitenstelling, maar in mindere mate. Dit omdat ik niet de spieren gelijk wilde krijgen, maar om te zorgen dat het paard zich niet scheef maakte in haar lijf. Rechtsom oefenden we ook voltes, linksom niet. Door de lichte buitenstelling, zet je het paard ook goed op de buitenteugel en het paard gaat ook de ontspanning zoeken.
Dat is iets bv wat je in klassieke rijkunst niet echt tegenkomt. Ik ben het niet tegen gekomen in ieder geval. Ik werd linksom op de volte gezet en dan met je binnenbeen (en alle daarbij behorende hulpen, maar dat begrijpen jullie wel, dat hoef ik niet uit te typen) proberen je paard op de buitenteugel te krijgen door bv volte openen en sluiten. En dan ook wel eens een stukje buitenstelling, dan weer gewone stelling enz. Maar dat werkt dus helemaal niet, om dat je dan niets aan de scheefheid van de spieren doet! Je bevordert die alleen maar doordat je op de volte zit. Het rijden met buitenstelling heeft eigenlijk meer een fysiotherapeutische waarde. Het is een oefening om de spieren gelijk te krijgen. Als de spieren weer gelijk zijn, ga je weer andere oefeningen doen.
Ik heb ook van die instructrice longeerles gehad, maar ik weet niet of dat echt een AdB manier was: mIjn paard viel ook met longeren linksom naar binnen. Wat ik dan moest doen, was rennen en proberen haar te stoppen, door op haar schouder hoogte te komen. (zo doen paarden in de natuur dat ook). Ik hoefde maar een paar keer te rennen en haar te stoppen en ze begreep het al...

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 20:18

Jennyxx schreef:

Waarom rijd je met een linksgebogen paard met contrastelling op de rechterhand?
Het linksgebogen paard vraagt naargelang zijn natuurlijke scheefheid meer aanleuning op de rechterteugel, meestal valt hierdoor het paard naar binnen en zal ook de ruiter in dit geval met tegengewicht het paard proberen recht te houden.

Oplossing: Hier moet men de aanleuning op de sterke rechterteugel verminderen naar dezelfde aanleuning dan op de linkerteugel. Hierdoor komt het paard recht en kan de ruiter midden op het paard komen. Zo wordt het paard in de mogelijkheid gesteld om zich te ontspannen en kan men voelen dat de contrastelling snel kan worden verminderd.
Bij deze oefening bestaat er teveel verwarring over het rechtrichten. Het is bv. geen probleem dat de beenzetting van het paard onjuist is omdat in deze fase het rechtrichten van de verticale lijn voor gaat.

M.a.w je paard loopt dus met zoveel contrastelling, totdat de druk op beidde teugels gelijk is.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 20:30

ik rijd sinds anderhalf jaar op de academisch klassieke manier (bent branderup- marijke de jong) en krijg ook les van een leerling van marijke de jong (die sinds kort is geslaagd voor de instructeurscursus). en ik vind deze methode echt heel goed bij mijn paard en mij passen.
ik wil in de toekomst zeker wedstrijden met lammie gaan rijden maar ontspanning en plezier staan bij mij voorop (zowel voor mij als voor mijn paard).
Met de reguliere dressuur is mij dit helaas nog nooit gelukt, ook vooral omdat ik vaak maar halve uitleg kreeg in hoe ik iets moest doen en niet waarom of ik het zo moest doen.
Op club krijg ik ook alleen nog uitleg in hoe iets moet en niet waarom, als ik vraag waarom of dat dan zus en zo moet dan weten ze het vaak niet eens.
En het belangrijkste van de manier waarop ik nu les: mijn paard is recht en ontspannen en veel gelukkiger en is mijn paard gelukkig dan ben ik het ook.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 20:46

Citaat:
Maar waarom moet je met een linksgebogen paard op de rechterhand ook contrastelling nemen?

labionics schreef:
Het linksgebogen paard vraagt naargelang zijn natuurlijke scheefheid meer aanleuning op de rechterteugel, meestal valt hierdoor het paard naar binnen en zal ook de ruiter in dit geval met tegengewicht het paard proberen recht te houden.

Oplossing: Hier moet men de aanleuning op de sterke rechterteugel verminderen naar dezelfde aanleuning dan op de linkerteugel. Hierdoor komt het paard recht en kan de ruiter midden op het paard komen. Zo wordt het paard in de mogelijkheid gesteld om zich te ontspannen en kan men voelen dat de contrastelling snel kan worden verminderd.

M.a.w je paard loopt dus met zoveel contrastelling, totdat de druk op beidde teugels gelijk is.

Bedankt voor je uitleg. Ik snap dat het doel dus is om op beide teugels gelijke druk te hebben (heb je ook als je paard is rechtgericht). En inderdaad een linksgebogen paard op de rechterhand zal druk op de binnenteugel geven en de buitenteugel moeilijk aannemen. Maar als je contrastelling gaat rijden en dus inderdaad meer druk op je buitenteugel krijg, loopt je paard dan niet te veel op de binnenschouder en blijft hij je dan niet juist naar binnen gooien (hetgeen hij/zij op die hand al zo graag doet omdat hij naar buiten gebogen is van nature)? Of zie je hier het 'slingeren' dan je dus even gewicht neemt op de buitenteugel en direct weer los en binnenstelling om hem van binnenschouder af te houden?
Laatst bijgewerkt door Jennyxx op 02-08-08 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 20:47

labionics schreef:

Bij deze oefening bestaat er teveel verwarring over het rechtrichten. Het is bv. geen probleem dat de beenzetting van het paard onjuist is omdat in deze fase het rechtrichten van de verticale lijn voor gaat.

Dit klopt niet helemaal. Mijn paard is linksgebogen, maar neemt meer druk op de linkerteugel dan op de rechter. Dit klopt dus niet met de bovenstaande uitleg. Daarom ben ik ervan overtuigd dat niet 1 methode zaligmakend is en je vooral per paard moet kijken en niet per methode.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 20:52

Een linksgebogen paard buigt zijn lichaam dus graag naar links. Ook zijn hoofd. Als het paard recht staat en je teugels zijn even lang. En vervolgens kijkt je paard naar links, dan komt er dus altijd meer druk op je rechterteugel.

Betteke het kan zijn dat jouw paard zich in een S vorm buigt.

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:00

nou betteke, dan geef je vervolgens je linkerteugel net zoveel totdat je weer gelijke aanleuning hebt.
BTW betteke, ik les zowel bij Antoine als bij Marijke de Jong, dus idd 1 methode is niet zaligmakend

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:09

Jennyxx schreef:
Citaat:
Maar waarom moet je met een linksgebogen paard op de rechterhand ook contrastelling nemen?

labionics schreef:

Bedankt voor je uitleg. Ik snap dat het doel dus is om op beide teugels gelijke druk te hebben (heb je ook als je paard is rechtgericht). En inderdaad een linksgebogen paard op de rechterhand zal druk op de binnenteugel geven en de buitenteugel moeilijk aannemen. Maar als je contrastelling gaat rijden en dus inderdaad meer druk op je buitenteugel krijg, loopt je paard dan niet te veel op de binnenschouder en blijft hij je dan niet juist naar binnen gooien (hetgeen hij/zij op die hand al zo graag doet omdat hij naar buiten gebogen is van nature)? Of zie je hier het 'slingeren' dan je dus even gewicht neemt op de buitenteugel en direct weer los en binnenstelling om hem van binnenschouder af te houden?

Daar heb je gelijk in, ken je de opendeur principe?
Een deur die dicht is kan je tegen aanleunen, een deur die op een kier staat niet
Dus d.w.z. je zorgt wel dat je paard druk kan nemen op de lichte teugel, alleen je zorgt er wel voor dat je paard er NIET aan kan hangen.

Je geeft dus steeds de teugel waar je paard meer druk opneemt (ik bedoel dus niet losgooien), bijv. het paard neemt op de rechterteugel 2 kg en op de linkerteugel 1 kg, je geeft dan de rechterteugel totdat je op beidde teugels 11/2 kg hebt.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:17

Jennyxx schreef:
Een linksgebogen paard buigt zijn lichaam dus graag naar links. Ook zijn hoofd. Als het paard recht staat en je teugels zijn even lang. En vervolgens kijkt je paard naar links, dan komt er dus altijd meer druk op je rechterteugel.

Betteke het kan zijn dat jouw paard zich in een S vorm buigt.

Hij heeft idd een S-vorm. Knipoog Ik werk op het moment heel veel met lengtebuiging en dan vooral buigen om het binnenbeen, waarbij het binnenachterbeen goed moet ondertreden. Linkerachterbeen heeft meer moeite met ondertreden dan het rechter.
Als je er voor het eerst op zit denk je gelijk aan een rechtsgebogen paard, maar hij valt (als hij de kans krijgt) op de rechterschouder en gooit mij naar rechts, dat zijn weer kenmerken van een linksgebogen paard.
Oftewel moeilijk, moeilijk, moeilijk. Tong uitsteken Ik ben er ook van overtuigd dat er meer soorten scheefheden zijn dan alleen links- of rechtsgebogen.

@Labionics, ik ben volledig op de hoogte waar jij lest. Haha!