Wat is een harde mond? (theoretisch!)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Goofy44

Re: Wat is een harde mond? (theoretisch!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 13:42

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 13:49

Nou snap ik je verhaal pas.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 14:11

Zijn de pectoraalspieren en de hoiydeus dan verbonden? Want je been toucheert een andere spier dan diegene die naar het hoiyd loopt?
Niet dat ik het niet geloof, want als je resultaat ziet dan klopt het op een of andere manier wel, maar ik begrijp het nog niet.
En als de ruiter niet aan die spier kan (te groot paard of te korte benen), wat impliceert dat dan? Dat er geen ontspanning kan komen?
Of is dit gewoon 1 van de manieren? Uit je vorige posts leid ik af dat je dit toch als een middel ziet niet alleen ter controle van de ontspanning maar ook om de juiste houding te stimuleren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 14:30

Ben ik ook benieuwd naar... het anatomische gedeelte begrijp ik, maar vooral de laatste vragenvan pony zotje vind ik ook wel interessant...

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 14:35

Als je paard een harde mond heeft reageert deze slecht op teugeldruk, omdat het teveel teugeldruk gewend is. Bij ons op de club lopen er aan paar rond, als je altijd in de mond van je paard 'hangt' omdat deze bijvoorbeeld nogal druk is, en dus te hard gaat naar jouw zin, dan reageert je paard er niet meer op, en zou je, als je nog wel reactie wilt krijgen nog harder moeten gaan 'hangen' wil je weer reactie krijgen. En als je je paard op rust zet verdwijnt dit niet, paarden vergeten niet!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 14:52

Citaat:
En als de ruiter niet aan die spier kan (te groot paard of te korte benen), wat impliceert dat dan? Dat er geen ontspanning kan komen?
Of is dit gewoon 1 van de manieren?

Het paard kan op andere manieren ook tot ontspanning komen.
Citaat:
Uit je vorige posts leid ik af dat je dit toch als een middel ziet niet alleen ter controle van de ontspanning maar ook om de juiste houding te stimuleren?

Het is een manier om het paard sneller tot ontspanning te brengen. Je kan dit combineren met andere manieren, het één sluit het ander niet uit.

Het eerder bedoelde gevoel wat je als ruiter voelt in de hand om te bepalen of en waar spanning mogelijk in het lijf zit, staat hier los van. Het is de nek, via de onderkaak en de verbinding naar de handen, die hier informatie over geeft (= gevoel dat je moet leren).

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 21:56

ok, dankjewel! Lachen

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 23:44

Afbeelding

Er is een directe verbinding tussen de diepliggende borstbeen spier en het hyoid apparaat.
In anatomie plaatjes van een paard voor ruiters wordt de Hyoid groep van spieren, ieder afzonderlijk met hun naam aangeduid.

Het gaat om het principe van de onderbeen-verbinding van de ruiter naar de mond van het paard.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 09:40

Oppervlakkige halsspieren:

Afbeelding

Diepe halsspieren in de 1ste laag:

Afbeelding

Diepe halsspieren in de tweede laag:

Afbeelding

Let eens op verbinding (15) Pling

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 19:27

Schematische voorstelling HYOID:

Afbeelding

Afbeelding

De anatomie van het HYOID.

Afbeelding

De anatomie in het halsgebied.
Plaats: vlak bij het strottehoofd, begin van de slokdarm.

De "vergeten verbinding" bij het dressuur rijden.

E.e.a. is m.b.v. deze afbeeldingen in een anatomie tekening van een paard eenvoudig terug te vinden. Het toepassen van deze verbinding is uitermate eenvoudig en paardvriendelijk. Een paard leert dit snel aan.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 19:44

Verbinding 15 zie ik. De spier die daar wordt aangeduid is de musculus sternohyoideus. Deze insereert craniaal op het hyoid, en caudaal op het STERNUM. De pectoraalspier die jij bedoelt, de musculus pectoralis caudalis, insereert ook op het STERNUM. Er is dus geen verbinding tussen jouw voet en het hyoid. Toch blijf ik benieuwd naar wat die verbinding vormt, want ik geloof in de methode! Ik vind het een prachtige manier om een reflexboog in een dier aan te wenden om hem te leren ontspannen. Een super methode, vriendelijk en nimmer falend. Dus ik zou hem graag begrijpen Haha!

edit: tenzij die twee spieren deels op elkáár vasthechten, maar daar kan ik moeilijk inkomen...

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 19:51

De verbinding anatomisch is er niet direct. Ik laat een aantal lagen van spieren zien. Als je met de ondervoet naar voren gaat dan raak je de diepe borstspier naast het borstbeen. Je prikkelt daarmee ook de verbinding die er onder ligt (in een andere laag). Je moet wel de goede plek toucheren.

Voor het rijden ontstaat de verbinding tussen het onderbeen en het hyoid wel. De anatomische verbinding is dus anders. Dat laten de anatomische figuren ook zien. De figuren zijn geen "artist impressions".

Als je naast het paard gaat staan, dan kan je met je vinger, naast het borstbeen, de reactie waarover ik het heb, direct oproepen. Je ziet dan de reactie van het paard. Het is die reactie die we juist bij rijden ook nodig hebben. Je mag er bij het uitproberen naast zitten, op het moment dat je het goede punt aanraakt, zal het paard de gewenste reactie geven door overeenkomstig te reageren. Lachen

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 20:29

Ok Goofy, dankjewel voor je uitleg! Lachen

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 20:14

Wat een interessante verhalen! Als ik het goed begrijp vinden jullie dat een harde mond veroorzaakt wordt door rijtechnische fouten zoals onvoldoende ontspanning en onvoldoende de achterhand er onder. Toch kan je het ene paard, als die er van door gaat, makkelijker op het bit terugnemen dan het andere paard. Vaak zijn die laatste ook paarden met een harde mond. Misschien is het een combinatie van factoren? Dat ook zenuwen ongevoelig kunnen worden, een onderhals gekweekt kan worden ect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 21:03

Zenuwen kunnen ongevoelig worden, zenuwen kunnen zelfs na verloop van tijd niet meer of verminderd functioneren. Dat is imo een harde mond.
Een paard wat niet goed gereden wordt, niet goed de ah eronder zit, kan zich sterk maken. Beide worden door slechte ruiters veroorzaakt.
Alleen een harde mond (met kapotte zenuwen) kan nooit meer zachter worden, zulke paarden zul je voornamelijk op zit, gewicht en benen moeten rijden.
Een paard wat zich sterk maakt zal zacht worden wanneer je zó rijdt dat het de achterhand onder de massa kan plaatsen. Maar ook hier zul je voornamelijk op zit en benen en met zeer zachte hand moeten rijden, want het vertrouwen in de ruiterhand zal volledig opgebouwd moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 08:53

Goofy44 schreef:
Er zijn meer links tussen het gebruik van het paardenlijf, dus meer dan alleen het achterbeen en het gevoel in de hand. Met een "harde mond" wordt iets anders dan dit gevoel bedoeld. Het gevoel wat jij beschrijft (en misschien ervaren hebt) is iets heel anders.

Wat is dan volgens jou het gevoel dat ik omschrijf?
In hoeverre is dat iets anders?
Als het gevoel dat ik omschrijf niet tot de catagorie harde mond behoort, hoe wordt een dergelijk gevoel doorgaans dan wel omschreven?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 21:17

Jippie schreef:
Wat is dan volgens jou het gevoel dat ik omschrijf?
In hoeverre is dat iets anders?
Als het gevoel dat ik omschrijf niet tot de catagorie harde mond behoort, hoe wordt een dergelijk gevoel doorgaans dan wel omschreven?

Dat gevoel is belangrijk. Pling

Ik ga niet proberen om dit uit te leggen, je schreef al in dit topic:
Citaat:
mmmmm Goofy, ik zal vast heel dom zijn maar ik snap nooit geen biet van jouw posts. Je blijft altijd zo lang om de hete brei dansen en komt niet tot de kern van de zaak.

Dus waarom verder tijd verspillen ?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 21:33

Loopt naar de stal en gaat even haar paard toucheren

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 21:42

Ja lezen is ook een vak. Naast het borst been moet je met vinger aanraken? Nou ja. Hij kouwde wel een paar keer, maar of dat nu door mij kwam of omdat ie gewoon al in ape ontspannen stan stond weet ik niet. Ik ga het morgen voor het rijden weer even proberen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 10:13

Goofy44 schreef:
Ik ga niet proberen om dit uit te leggen, je schreef al in dit topic:
Citaat:
mmmmm Goofy, ik zal vast heel dom zijn maar ik snap nooit geen biet van jouw posts. Je blijft altijd zo lang om de hete brei dansen en komt niet tot de kern van de zaak.

Dus waarom verder tijd verspillen ?

Ach ja, zo maak je je er weer eens heel makkelijk vanaf.

Wie ben je eigenlijk, of kan ik beter stellen, wie denk je dat je bent Dromen Een beetje interessant doen op een anoniem forum met al je wollige teksten en uitgesproken mening maar nooit iets vertellen over wat je zelf ooit gepresteerd hebt.

Laat me raden; je ervaring en verdiensten zijn zo leeg als je profiel. Mag ik nu door voor de koelkast Duivel

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 15:18

Een "harde mond" is wat anders als "een grote bek".
Je doet je faam weer eens eer aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 09:00

mmmmmm, paarden met een grote bek.
Goofy begint nu echt door te draaien. Ach gut

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 09:16

Dit ga ik later ff allemaal doorlezen Tong uitsteken

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 11:13

Jippie, ik vind dat Goofy meer dan behoorlijk heeft uitgelegd hoe het mechanisme werkt, en daar ga jij totaal niet op in. Ook een kinderachtige reactie geven alsof je haar laatste post niet begrijpt, toont aan hoe je nergens het positieve in wil zien.

Hoewel ik ervan overtuigd ben dat de reactie via zenuwbanen gaat en niet via motoriek, klopt het dat er een verbinding bestaat. Dit soort reacties zijn handig om je paard te helpen. 't Is als een vriendelijke hulpteugel, imo Haha!

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 17:13

De link tussen tongbeenskelet en het borstbeen is er ook bij mensen. In de echte paardrijlanden wordt deze link gebruikt om een paard sneller te laten ontspannen. De reflex werkt in op het tongbeenskelet. De tong zit vast aan het tongbeen, dat daar in hangt, het paard begint te kauwen of een maalbeweging te maken. De onderkaak wordt losser, het paard ontspant sneller. Hierdoor is naast de fysieke ontspanning ook sprake van psychologische ontspanning. Dit werkt nauw samen met het nekgebied. In het nekgebied komen veel kritieke lichaamsfuncties in een klein gebied samen. De nek en de onderkaak spelen een crusiale rol bij het paard en bij correct rijden. Combineren met LDR heeft weinig zin.