Gerd Heuschman laat zien hoe het (niet) moet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DDW1190

Re: Gerd Heuschman laat zien hoe het (niet) moet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:13

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:17

DDW1190 schreef:
wat een debiel zeg! zoals al werd gezegd: Ik ben tegen dierenmishandeling, zie hier hoe ik deze hond schop! is hier het beste voorbeeld van!

en nee hoor ''ik'' gebruik geen roll-kur: :Z

Afbeelding

Laat ik ten eerste zeggen dat ook ik niet blij wordt van deze foto's, maar om het te vergelijken met roll-kur vind ik wat te kort door de bocht. Roll-kur is het bewust extreem rond rijden en vaak langdurig (lees: hals overstretcht met de neus richting borst) van een paard. Op deze foto zie ik een paard die door het bit heen wandelt, al dan niet gegrond.

Zelf zal ik mijn paarden absoluut niet zo rijden, en paarden corrigeren (als je al vindt dat het op deze manier moet) is ook werkelijk niet geschikt om dat als "demo" te doen.
Laatst bijgewerkt door Refagreni op 05-08-10 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:21

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:22

Ik vind het geen prettige foto's om te zien. Misschien dat een paard het nodig heeft om iets strenger 'gecorrigeerd' te worden, maar moet dat dan op zo'n manier? Het lijkt mij dat je dat niet zo even in een half uurtje doet, maar er gewoon de tijd voor moet nemen. Ik heb net een hele reeks foto's gezien en dan zie ik gewoon een man die zwaar aan de teugels hangt, lijkt me niet dat je dan de onstpanning erin krijgt en dat is toch waar het uiteindelijk allemaal om te doen is? Nou ben ik natuurlijk een leek op het gebied van paarden corrigeren, maar ik zou me hier als eigenaar niet prettig bij voelen.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:24

DDW1190 schreef:
ik zie anders weinig verschil met deze foto's:

http://www.google.nl/images?q=rollkur&o ... 00&bih=689

Als mijn paard zich op zijn borst krauwt ziet het er ook zo uit, maar dat maakt het nog geen rollkur.
Foto's zijn statisch. Een filmpje was veel informatiever geweest.

Laten we hopen dat er binnenkort een filmpje verschijnt van iemand die ter plekke was, kan me haast niet voorstellen dat het niet gebeurd is. Met nagenoeg alle telefoons kan je tegenwoordig filmen. Ik ben heel benieuwd.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:26

tuurlijk was een filmpje informatiever geweest, maar de beste meneer heeft een grote mond over ldr en roll-kur! en ik zie hem zelf niet een beter voorbeeld geven hoor!

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:27

Jammer dat hij het met kracht aan het oplossen is. Dat paard is toch sterker en zal op den duur nog harder door het bit heenlopen. Misschien dat dit dier zich tijdens deze clinic wat liet imponeren door deze brute krachtsinspanningen van de ruiter, maar ook aan deze kracht zal hij ''wennen'' en er weer doorheen lopen.
Zelf heb ik ook een paard die wel eens geneigd is om zo door het bit heen te lopen, maar dat kan ik niet eens oplossen met deze kracht, aangezien ik 1m60 ben en nog geen 50 kilo weeg.....
Nee, zo corrigeer je een paard niet in mijn ogen....

pol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:28

Op bokt zijn eerder wel eens discussies geweest over hoge handen.
Hoge handen zijn vragende handen.
Lage handen zijn dwingende handen.
Na het zien van deze foto's kunnen we concluderen dat de handhouding niets van doen heeft met betrekking tot dwingen. Met andere woorden hoge handen kunnen ook dwingen (tijdens het corrigeren ;) ).

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:51

pol schreef:
Met andere woorden hoge handen kunnen ook dwingen (tijdens het corrigeren ;) ).

Maar enkel bij een paard wat zichzelf oprolt. Zo kun je m nog een paar tandjes verder doortrekken.
Bij een paard wat niet inbuigt hebben die hoge handen dan niet dat dwingende effect.

OT: ik denk dat deze meneer zich er behoorlijk mee in de vingers gesneden heeft.
Dieren corrigeren kun je maar beter niet doen op een clinic en al helemaal niet als je zelf al een moraalridder bent.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:23

die eerste paar foto's en laatste paar foto's zijn zo erg niet...
Alleen de middelste, tja ongelukkig...

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:29

het is even een lap tekst maar hierin is Gerd om uitleg gevraagd:
Citaat:
Two weeks later, he is holding a clinic near Mainz. The vet climbs into the saddle of a Friesian horse which apparently is not permeable to the aids and accepts neither leg nor rein aids. Professional photographer Julia Rau documents the 25-minute ride with her camera and a large telephoto lens. Heuschmann does not let himself be bothered by her and “corrects” the Frisian. The picture series and the timestamp on the photographs show it very clearly: these are no accidental snapshots.

When asked about the photographs by the editorial staff of the German horse magazine St. Georg, Heuschmann first showed contrition: “The error I probably made was to ride this horse in the first place,” he said meekly.

But on the day of the publication of St. Georg, the vet declared via his website: “Since mid-June, I have been the focus of critical reporting. This witch-hunt has various motives, about which I don’t want to say anything here. I made no mistake and will therefore carry on my work unperturbed. For this reason, there is no need for any justification. Only the short advice that ugly situations can occur every day and under every rider when working with horses that need to be corrected.”

Without making a fuss about it, the German FN cancelled the cooperation with Heuschmann completely, so that his clinics are not recognized as official further education courses for instructors any more. In future, he will thus probably not have his say any more, neither at the FN nor the FEI level.

When asked for comment on the accusations and pictures by Dressur-Studien, he first invited us to a clinic – only to inform us just a few hours before it was due to start that taking pictures was forbidden and that he would not ride anyway.

The questions we sent him per email remain unanswered so far, but maybe he simply had no time to reply: in early August he started a three-week “USA tour” on which he is offering clinics – with practical riding sessions. (cls)

bron:dressu-studien.de

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:45

Dat ziet er niet vriendelijk uit :n
Blij te lezen dat hij geen officiële clinics meer mag geven in Duitsland.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:56

Zodiacje, dat paard heeft met zijn kin op de borst maar 1 sec. gelopen, 2 foto's zijn nog in dezelfde seconde, de ander in een sec. later. Dus geen 25 minuten. En zolang er geen filmpje is weten we ook niet wat er de rest van de tijd gebeurde.

Vergeet niet dat een fries zich snel opkrult door zijn bouw, en dan krijg je al snel zo'n plaatje alsie door je teugelhulpen heen banjert.

Aimee schreef:
x_Marr schreef:
Laat ik het zo zeggen: ga zijn boek niet veroordelen om de foto's die je nu ziet.
Idem aan bijv. parelli waar laatst ook een naar filmpje van op bokt stond.

Hoe fout ze het zelf dus ook doen, hun informatie kan wel goed zijn.

Maar Anky mag wel veroordeelt worden op basis van foto's...........

:?

Geldt voor haar niet hetzelfde? Dat is meten met twee maten.

Wie zegt dat? Van mij mag iedereen veroordeelt worden op foto's.
Ik zeg toch nergens dat dat dan voor haar niet geldt?

Ik heb het over zijn boek, niet om de man zelf ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 11:40

Ik wil toch even verwijzen naar een topic op een ander forum,

[NH] Nothing is written in stone....

Is iemand meteen minder geloofwaardig, als hij zijn arsenaal aan methodes opentrekt? Ook als de methode die gebruikt wordt compleet contra staat of lijkt te staan op wat hij normaal zegt en preekt? De interpretatie van de foto's zit in ieders hoofd....en wat de een ziet en interpreteerd, hoeft een ander niet zo te zien.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 12:15

Als je de serie bekijkt geloof ik iig geen donder van dat het a) de eerste keer is dat die meneer dat zo doet en b) dat het maar 1 seconde zo gebeurd.
Daarnaast is vlgs mij gezegd dat rollkur beperkt én in een goede opbouw toegestaan is, dit paard wordt in die fotoserie duidelijk tegen de hand en verzet zich heftig tegen de behandeling.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 12:30

Je hoeft zijn boek ook niet te veroordelen om deze foto's, wat je wel kunt doen is het boek eens voorleggen aan iemand die echt verstand heeft van biomechanica, want dan blijkt dat de inhoud zoiets is als 2 + 3 = 7 voor een wiskundige.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 12:33

Cassidy schreef:
Ik wil toch even verwijzen naar een topic op een ander forum,

[NH] Nothing is written in stone....

Is iemand meteen minder geloofwaardig, als hij zijn arsenaal aan methodes opentrekt? Ook als de methode die gebruikt wordt compleet contra staat of lijkt te staan op wat hij normaal zegt en preekt? De interpretatie van de foto's zit in ieders hoofd....en wat de een ziet en interpreteerd, hoeft een ander niet zo te zien.

Ja, je bent totaal ongeloofwaardig als je als moraalridder ten strijde trekt als je zelf vervolgens een paard letterlijk in zijn bek zit te sleuren.
Net zoals PP totaal ongeloofwaardig is als hij zegt niets met geweld op te lossen en vervolgens het tegenovergestelde doet.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 12:54

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 12:56

Oeps, heb er gisteren nog mee in mn handen gestaan en in twijfel gestaan om het te kopen....Toch maar niet gedaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 13:00

vanLotje, dit topic is ouder ;)

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 13:08

x_Marr schreef:
Vergeet niet dat een fries zich snel opkrult door zijn bouw, en dan krijg je al snel zo'n plaatje alsie door je teugelhulpen heen banjert.

Komop zeg dat méén je toch niet???

Zeer triest wat deze man doet, en ja ik hou mijn (flink sterke) paard ook echt weleens vast door mijn hand te sluiten, maar hierbij trek ik niet zijn kin op zijn borst door mijn handen ergens richting mijn hoofd te verplaatsen
Echt hoe komt ie erbij.. en dan nog zo'n shirt dragen ook...

Wat hij hier doet is in mijn ogen gewoon een enorme fout, en dan kan hij nog zo'n mooie boek geschreven hebben maar dat geeft naar mijn mening niemand het recht om een paard zoveel pijn te doen
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 05-08-10 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

snikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 13:12

NenaC schreef:
die eerste paar foto's en laatste paar foto's zijn zo erg niet...
Alleen de middelste, tja ongelukkig...

zoals hier al wordt gezegd, het zijn de middelste fotos die zo naar beeld geven. daarvoor kan het er mee door en daarna ook. je weet niet wat er gebeurt bij de middelste fotos, omdat je er geen filmpje bij hebt. misschien ging het paard wel aan de kletter, of gebeurde er iets anders en corrigeert hij dit door sterke teugelhulpen te geven. hij parkeert hem ook niet voor niks tegen de bakrand aan tussen de slechte fotos. ik zeg niet dat dit de manier is om het op te lossen, maar wel dat het er slechter uitziet als dat het was denk ik. en zoals x_marr ook zegt, het was slechts enkele seconde dat het paard in een uiterst slechte positie liep. misschien had dit op een film geneens echt opgevallen!

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 13:16

Rock schreef:
vanLotje, dit topic is ouder ;)

ooeps.
sorry :o? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 13:22

Ik lees dit topic van de eerste reactie mee en helemaal niet persoonlijk hoor, maar ik kan niet geloven dat er mensen zijn die dit goedkeuren. :n

Ik ben het er mee eens dat je iemand niet kunt beoordelen op één foute dag of één foute aanpak, maar ik zie nu zoveel reacties die dit proberen goed te praten en dat is i.m.o gewoon onmogelijk.

Tuurlijk mag je het opnemen voor mensen.
Deze man is niet ineens 'slecht'..

Maar als mijn beste vriendin op maandag op haar paard zit en zo rijdt als deze man, dan zal ik niet zeggen dat dat niet erg is, omdat dit nog maar de eerste keer is!
En ik zal dat zeker niet goed gaan praten met allerlei smoesjes.

snikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 13:28

ik persoonlijk probeer het niet goed te praten, wil enkel duidelijk maken dat het om een discussie gaat waar je in mijn ogen vrij weinig over kan zeggen als je er niet zelf bij was of in ieder geval een bewegend beeld hebt van het gebeuren. dat is mijn mening in ider geval...