Wat vinden jullie van Horseball

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:09

ik vind het nu ook niet zo erg. indertijd deden wij ook zulke spelletjes op de manege na een drukke les, en die stonden gewoon te popelen. Het getrek in de mond vond ik op het filmpje nog meevallen. De meeste paarden reageren op zit en beenhulpen. Het vallen van de ruiters is minder, maar daar kiezen ze zelf voor :P
Ik zie soms ook springruiters gemeen in de mond trekken, of zwaar neerkomen. om nog maar van dressuur te zwijgen, zeker op hoogste niveau. Ik denk dat geen enkele paardensport ideaal is.

Myca

Re: Wat vinden jullie van Horseball

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:14

Het ziet er wel vrolijk en enthousiast uit, maar ik zie toch liever een wat subtielere omgang met een paardenmond.

kamorka144

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 08:18

@ cile205 we hebben aankoment weekend een horseballweekend in brabant, west Brabant
het zou leuk zijn als er mensen komen kijken
voor het adres moet je even naar google en dan horseball team brembos
gr kamorka144

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 13:01

Ow wat leuk, in welke plaats ergens?

Ik ga is even kijken of dat kan, want het zou maar kunnen dat ik dan al op vakantie ben..

kamorka144

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 20:07

het vind plaats: moerstraatseweg 23A te Heerle! kom allemaal gezellig kijken!!

michiemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 22:16

ik vind het GEWELDIG!!!
het is echt leuk!!leuk om te zien en heel knap!!
ook vind ik het een leuke afwisseling om te doen en meestal vinden de paarden het ook leuk( als ze het eenmaal niet meer eng vinden).

Daiss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 00:27

Ik vind het filmpje er niet zo vriendelijk uit zien..
Het lijkt me niks..ook voor het paard niet..

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 22:17

ik vind het niet zo leuk uit zien. Niet vervelend bedoeld, maar het is ook gewoon niet mijn 'ding' ofzo.

:)misschien is het wel hartstikke leuk!

saskiatje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 21:15

SUPËR STOM

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 21:26

saskiatje17 schreef:
SUPËR STOM

Misschien vinden de mensen die horseball spelen, springen ook wel super stom ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:37

@saskiatje17
Een dergelijke reactie wordt als "te kort"en "nutteloos" gezien en is tegen de regels. Je moet er op z'n minst bij vertellen waarom je het dan stom vindt.

Zelf heb ik er in maart voor het eerst live bij gezeten en er was ook verslag bij (ik weet niet of dat standaard is) wat het ontzettend leuk, informatief en spannend maakte. Helaas was een plpeg duidelijk veel zwakker dus de doelpunten vielen steeds aan een kant. De finale, waar de twee strekste van de vorige ronde tegen elkaar kwamen, was een stuk leuker.

Ik moet zeggen dat ik niet het idee had dat de paarden nou contant in de mond getrokken werden. Ik heb erger gezien bij (sommige-slechte) western en gewone ritjes van kinderen die maar wat doen. De paarden anticiperen enorm op wat er komt. Ik zag trouwen dat veel ruiters gewoon de kussens aan het einde van de baan als "rem" gebruikten, met andere woorden, die hielden hun paarden niet eens in. ;) Sturen ging veel met nekreining omdat ze met een hand rijden. Ook daar is niks mis mee.

TS, bij welke ploeg zit je, misschien zie ik je hier (in Portugal) nog eens terug. Mag ook per pb.
Moet je waarschuwen, horseball is BIG in Portugal, zijn veel ploegen, en veel goede ploegen!!!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:44

Oef.. deze discussie ben ik een jaar of wat terug een keer begonnen en kreeg toen half bokt over me heen dus kijk maar uit zal ik zeggen.. :')

Ach, ik heb verschillende demonstraties gezien maar ik blijf er bij.. dat getrek van links naar rechts,galop en weer vol op de rem.. Nee ik vind het niks.

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:57

Ik zeg eerlijk, mij lijkt het erg gaaf om te doen. Vind het wel wat hebben.

Alleen zonde van dat geruk en gepluk, maar dat kan ook anders ben ik van mening. Niet iedereen zal zo trekken.

Mij lijkt het iig erg gaaf om een keer te doen. :D

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 09:50

@Lusitana: Ik heb slechter gezien.. Ik snap nooit dat mensen dat zeggen.. Dus als ik in elkaar geslagen wordt maar persoon B vermoord is dat van mij in eens minder erg? Nee.. Dus dat vind ik van dit soort dingen ook niet. Feit dat paarden opeens links-rechts-stop-galop moeten kan niet niet rustig aan ze vragen, dus niet buitenbinnen erbij om ook te sturen met je benen maar gewoon linker teugel trekken om hem om te laten gaan. Ik vind dit niet rechtvaardig tegenover de paarden en het verbaast mij ook niet dat ze meestal haflingers,fjorden en ijslanders gebruiken en je geen volbloed arabieren ziet.. want die pikken dit soort dingen niet.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 09:52

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 10:04

mijn Flex is een oudkampioenspaard horseball uit Belgie, het is een oudrenpaard en Engelse volbloed. Hij is vijf jaar heel erg goed geweest in dit spelletje (niet met mij).

Hij is nu 16 jaar, paard is helemaal zuiver op de benen, geen vocht te zien, nooit kreupel geweest, super aan de hulpen.

De mensen waar hij van was en die met hem op dit niveau gespeeld hebben, hij heeft zelfs korte tijd in Frankrijk internationaal niveau gespeeld, hebben hem altijd super verzorgd. Hij is nergens bang van, heeft overal toernooien meegemaakt ook in drukke hallen.

Paard is nooit geblesseerd geweest, heeft toch elk weekend door heel Belgie een aantal wedstrijden gespeeld. In de winter kreeg hij altijd een paar maanden weiderust.

Nee, mijn paard heeft er absoluut niet onder geleden en was toch echt een van de toppaarden van Belgie (team caramel o.a. voor de insiders). Toen hij het niet meer leuk vond zijn ze er mee gestopt, ook wel zo eerlijk naar je paard, toch?

Flex heeft een sportkarakter: hij wil altijd presteren en zijn best voor je doen, op een hoog niveau horseball spelen kun je niet met elk paard. Dat moet het paard zelf ook willen.

Hij staat nu te genieten van een vervroegd pensioen en ziet er nog steeds top uit.

het is niet mijn sport, maar bij een goede ruiter die weet waar hij mee bezig is, hebben deze paarden het echt goed.

Brembos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 17:58

Nessah schreef:
het verbaast mij ook niet dat ze meestal haflingers,fjorden en ijslanders gebruiken en je geen volbloed arabieren ziet.. want die pikken dit soort dingen niet.

Graag wil ik er even op wijzen dat in de horseball geen haflingers fjorden en ijslanders worden gebruikt. Het ideale horseballpaard is in vele ogen een combinatie van engels met arabisch volbloed, een echt bloedpaardje dus! Zeker 70 % van de belgische competitiepaarden is engels volbloed, en er spelen ook veel goede volbloed arabieren mee. Mijn eigen horseballpaard is een anglo-arabier en doet het uitermate goed! Juist omdat deze paarden het zo goed doen met horseball kun je er wel vanuit gaan dat het zeker geen straf is voor de paarden om in dit spel mee te doen en het overgrote deel van de paarden er veel plezier aan beleeft.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:59

een fjord/haflinger/ijslander pikt het wel en een volbloed arabier niet???

ik vind het er erg ruw uitzien,en het lijkt me ook niet zo fijn voor de ruggen,dat ernaast hangen.

ik geloof wel dat het best spannend is om te doen.

sofriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 23:29

ik geloof inderdaad wel dat dit voor de wat hetere paardjes is weggelegd. Het ziet er op het filmpje niet echt vriendelijk uit tegenover het paard. Ze hangen vaak in de mond wat me erg pijnlijk lijkt en dat aan de zijkant van het zadel hangen is inderdaad niet echt comfortabel tegenover je paard denk ik. Misschien als er minder agressief gereden wordt dat het dan wat vriendelijker tegenover het paard is en dat het dan een gave sport kan zijn, maar op deze manier denk ik niet dat het voor de paarden zo leuk is, en na vaak vallen voor de ruiters ook niet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 00:15

Nessah schreef:
@Lusitana: Ik heb slechter gezien.. Ik snap nooit dat mensen dat zeggen.. Dus als ik in elkaar geslagen wordt maar persoon B vermoord is dat van mij in eens minder erg? Nee.. Dus dat vind ik van dit soort dingen ook niet. Feit dat paarden opeens links-rechts-stop-galop moeten kan niet niet rustig aan ze vragen, dus niet buitenbinnen erbij om ook te sturen met je benen maar gewoon linker teugel trekken om hem om te laten gaan. Ik vind dit niet rechtvaardig tegenover de paarden en het verbaast mij ook niet dat ze meestal haflingers,fjorden en ijslanders gebruiken en je geen volbloed arabieren ziet.. want die pikken dit soort dingen niet.

Okee, was ook niet zo sterk. Maar ja, in elkaar geslagen worden is minder erg dan vermoord worden, hoe je het ook wendt of keert. :D Maar wat ik bedoelde is dat er hier een hele sport wordt afgekraakt op het feit dat er plots gestopt en gedraaid moet worden, wat exact ook in bepaalde western disiplines (oa) moet, en dat is dan ineens leuk en spectaculair. Dus ik bedoel dat er positiever tegenaan gekeken wordt in andere sporten terwijl ik ook wel eens ergere dingen zie. Maar ik ga dan niet zeggen dat de hele sport niet deugt. Daarbij, ik zie hier maar weinig getrek aan de teugels, maar dat kan best erg per ploeg verschillen hoor, ik heb daar geen zicht op, weet alleen wat ik hier gezien heb (vier ploegen).

De paarden begrijpen dondersgoed de intentie van de ruiter en raken daarom niet van streek. Hier gebruiken ze trouwens totaal geen Haflingers en consorten (die bestaan hier niet of nauwelijks), maar vooral Arabieren, Anglo-Lusos, Luso-Arabes en Lusitanos, hete paarden dus.... en die vinden het leuk genoeg om enthousiast de ring in te springen. Het is niet dat ze erin gesleurd of geslagen moeten worden, wat je zult verwachten als ze iets moeten doen wat ze erg vinden.

Ik begrijp volkomen je medeleven (medelijden) met het paard als buitenstaander, en je hebt uiteraard ook gewoon recht op je mening, maar als je erbij bent en je kunt de paarden echt aankijken, dan ziet het er toch anders uit. Ik kon althans geen rollende ogen en oren naar achteren, en totale verwarring en/of pijn ontdekken. Nogmaals, kijkend vanuit mijn zeer kleine ervaring ermee.

Als stuntteams of nepridders in ene themapark weet ik het hoelang naast hun paarden hangen is het okay, maar als ze het in een sport een paar seconden doen is het plots erg?
Dat soort dingen bedoel ik. Het is maar hoe je het bekijkt... ;)

Ik heb hier trouwens helemaal geen ruiters zien vallen, behalve 1 die wat raar moest "afstappen" omdat hij niet goed had aangesingeld... :+
Het ligt er dus blijkbaar maar aan naar welke ploeg je kijkt.

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 08:46

Mij lijkt het best gaaf om te doen.
Alleen vind ik in het eerste filmpje dat er te veel mensen in het veld staan.
Maar het tweede filmpje op de manege vind ik er wel weer leuk uit zien :P

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 17:58

Het lijkt me een onwijs coole sport, denk alleen dat paard het wat minder vind :P

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:28

eierhoofd schreef:
Ik vind het bewonderenswaardig. Die ruiters zitten echt muurvast op het paard.

Wat mij opvalt in het filmpje is dat inderdaad het veld vrij klein is, maar dat de paarden op veel momenten volledig de vrije teugel krijgen, dat de ruiters de paarden nauwelijks in de weg zitten en dat je weinig verzet ziet van de paarden. Ik kan alleen maar dromen van een paard dat direct stilstaat als ik val!

Het is een totaal ander iets dan wat men gewend is in de paardensport, maar denk dat veel ruiters alleen maar kunnen dromen van zo'n vaste zit en incasseringsvermogen (qua vallen). Paarden kunnen keren om een dubbeltje, net als bij Polo.

*knip*

Lusitana schreef:
*knip*

Ik begrijp volkomen je medeleven (medelijden) met het paard als buitenstaander, en je hebt uiteraard ook gewoon recht op je mening, maar als je erbij bent en je kunt de paarden echt aankijken, dan ziet het er toch anders uit. Ik kon althans geen rollende ogen en oren naar achteren, en totale verwarring en/of pijn ontdekken. Nogmaals, kijkend vanuit mijn zeer kleine ervaring ermee.

Als stuntteams of nepridders in ene themapark weet ik het hoelang naast hun paarden hangen is het okay, maar als ze het in een sport een paar seconden doen is het plots erg?
Dat soort dingen bedoel ik. Het is maar hoe je het bekijkt... ;)

Ik heb hier trouwens helemaal geen ruiters zien vallen, behalve 1 die wat raar moest "afstappen" omdat hij niet goed had aangesingeld... :+
Het ligt er dus blijkbaar maar aan naar welke ploeg je kijkt.

Ik heb een tijdje terug in Duitsland een toernooi gezien van diverse ploegen en eigenlijk vond ik het niet zo wreed eruit zien. De paarden hadden regelmatig een lange teugel en de ruiters reden goed op hun zit en hadden een stevige zit.

Ik moet ook zeggen dat dit filmpje niet echt een goed voorbeeld is van deze sport.

_horselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 09:44

Hannah_Menno schreef:
iid. Zou dit liever bitloos zien!

Ik ook!
Ik vind dit enorm leuk om naar te zien maar er word te veel en te hard aan die teugels gesnokt!

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:02

Meestal probeer ik alles wat te relativeren en zal ik nooir zomaar wat roepen... Maar ik heb eens live een spel gezien en ik vond het verschrikkelijk.
Trekken in die mond en schoppen maar met die sporen... tot bloedens toe, en dit waren dan twee Belgische topteams op een groot Belgisch paardenevenement.

Nee, mij kunnen ze niet meer overtuigen.