Ik heb geen respect voor mensen met bijrijders.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:39

Dan begrijp ik het misschien verkeerd? Wat zegt ze dan wel?

Citaat:
De afgelopen honderd jaar zijn onze paarden heel erg veranderd en steeds meer gewend aan onze manier van met paarden om gaan. Of jij het er nu mee eens bent of niet en of jij het bewezen vind of niet. Paarden worden tegenwoordig gefokt in een stal, groeien op in een stal en weten niet beter als een stal en overdag op de wei.

Dat dit veel gebeurd en een gewoontedier als een paard op den duur niet anders weet en daar naar reageert, wil niet zeggen dat het ook het beste is.
Kippen die met tientallen bijelkaar gehouden worden op een kleine ruimte weten ook niet anders. Zijn het ook gewend. Maakt het het dan oké?

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:42

Nou dat paarden tegenwoordig vanaf de geboorte in een stal staan. Ze weten niet beter en zijn in de situatie zoals hij nu is gelukkig omdat ze niet beter weten! Hetzelfde geldt voor paarden die altijd buiten staan vanaf de geboorte, die weten niet beter als het buiten zijn en zijn daar gelukkig mee.

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:44

sflj schreef:
Dan begrijp ik het misschien verkeerd? Wat zegt ze dan wel?

Citaat:
De afgelopen honderd jaar zijn onze paarden heel erg veranderd en steeds meer gewend aan onze manier van met paarden om gaan. Of jij het er nu mee eens bent of niet en of jij het bewezen vind of niet. Paarden worden tegenwoordig gefokt in een stal, groeien op in een stal en weten niet beter als een stal en overdag op de wei.

Dat dit veel gebeurd en een gewoontedier als een paard op den duur niet anders weet en daar naar reageert, wil niet zeggen dat het ook het beste is.
Kippen die met tientallen bijelkaar gehouden worden op een kleine ruimte weten ook niet anders. Zijn het ook gewend. Maakt het het dan oké?

Nee, maar ze zegt dus ook niet dat het het beste is.
Ik zou mijn paarden in de winter ook graag buiten zien, maar dat gaat domweg niet. Die kleigrond hier laat het niet toe, de stal ligt vrij kort aan de Maas. Om ze 's winters buiten te zetten levert alleen maar meer risico op met slippertjes en vallen etc.

lillytjuh

Re: Ik heb geen respect voor mensen met bijrijders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:06

@sorriso: ik zie nu dat je dicht bij mij woont haha
Inderdaad als de bodem het niet toe laat zal een paard gewoon binnen moeten blijven. Hoewel ik dit zelf beperk en ze liever een uurtje onder toezicht buiten laat spelen als ze helemaal binnen houden. Maar dan ben je wel weer veel aan vrije tijd gebonden en als je fulltime werkt lukt dat niet altijd.

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:21

Oh ja? Ook lekker aan de kleigrond dus?
Oh ze komen bij ons 's winters ook echt wel uit stal hoor. Maar niet op de wei, dat is gewoon niet verantwoord. Maar goed, kennelijk is dat geen redelijkheid.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:27

haha ik zoek in de winter de droogste wei op die we hebben, staat alles blank dan gaan ze in de bak hoewel ze dat geen uitdaging vinden meestal haha

Jenny_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 13:43

Als je zelf te weinig tijd voor je paard hebt, is het toch logisch dat je op zoek gaat naar een bijrijder? Beter zo dan dat het paard dagen stil moet staan.
Vind het juist goed.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 14:11

Als jij vanaf kinds aan in de wc gehouden wordt, ben je dan per definitie gelukkig omdat je 'niet beter weet'?

Paarden zijn niet gek, die kijken wel uit als het glad of glibberig is. Of niet, en dan gaan ze eventueel onderuit. Heb mijn jaarling over bevroren plassen zien galopperen, draaien en stoppen zonder moeite. En hem heel voorzichtig over bevroren, onregelmatige grond zien stappen. Andere dagen is het glad en modderig, en hij is wel eens gierend onderuit geklaptl En hij is nog steeds helemaal heel ;)
Op mijn vorige stal stond ook alles 24/7 buiten, en was het land aan het eind van de winter echt niet fraai meer. Maar dat ligt de hele zomer 'braak', en is dus in de herfst, als ze er weer op gaan helemaal hersteld. Dat was zand/klei grond afgewisseld.

Een bijrijder moeten nemen omdat je paard anders dagenlang in zijn box staat is in principe oké maaaarr.. je paard zou sowieso niet dagenlang in zijn box moeten hóeven staan. In een stal geboren of niet, elk paard hoort gewoon minimaal een aantal uren buiten te staan en contact kunnen hebben met soortgenoten. Anders ontzeg je hem gewoon zijn basisbehoeften.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 16:37

Als een bijrijder/manegeruiter zou ik me graag mengen in deze discussie.

Bij mijn vorige verzorgpaard heb ik geleerd dat je in het verzorgen van een paard hoe dan ook afhankelijk bent van de eigenaresse. Bij alles wat je wilt, moet je opbouwen, en daarvoor moet de eigenaresse je uitleg geven. Je kan niet zomaar op een paard stappen en ermee wegrijden. En het is heus niet zo dat wanneer je een bijrijdster aanstelt voor een paard, omdat je er zelf geen tijd voor hebt een bepaald aantal dagen in de week, dat een paard niet meer weet wie hij op zijn rug heeft. Een bijrijder zal, hoe dan ook, nooit een sterkere band krijgen met een paard dan zijn eigenaar, hoe vaak een bijrijdster ook komt.

Daarbij komt, dat iedereen een kans nodig heeft. Sommige mensen hebben het geluk dat ze vanaf het begin van hun leven al te paard zitten, geboren zijn in het zadel en altijd eigen paarden gehad hebben, maar andere mensen moeten het doen met één keer per week een lesje rijden op de manege en later eventueel verzorgpaarden. Dat iemand op manegepaarden heeft leren rijden, betekend niet gelijk dat die gene niet kan rijden of per definitie streng in de hand is of iets in die richting. Een bijrijdster hoeft je paard niet per sé te verpesten, ook al blijft het natuurlijk altijd een risico hoe iemand met een paard om gaat als je er niet bij bent.

Ik hoop dat ik niet te veel afdwaal van het huidige onderwerp in dit topic, maar ik heb slechts de openingspost gelezen en ga vanavond de tijd nemen om het hele topic door te kammen.

mis_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:00

ik ben er niet tegen, ben jarenlang een bijrijder van iemand geweest

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 12:45

Emmaa_ schreef:
Daarbij komt, dat iedereen een kans nodig heeft.

Nee hoor.
Dat is geen recht maar een luxeprobleem.

Een paard heeft wel welzijnsrécht.

De welzijnsrechten van een paard zijn niet onderschikt aan het hobbybelang van de mens.

He manége-argnument voor beginnende truiters is vergelijkbaar met het dierentuin-probleem;
is het welzijnsbelang van het individulee dier ondergeschikt aan een groter belang en zo ja in hoeverre.
Bij paarden is dat ´grotere belang´ het hobbybelang van de mens en het welzijnsbelang van het paard is daaraan niet ondergeschikt.

Alle vormen van paardverhuur zijn principieel problematisch in het licht van de welzijnsbehoeftes van het paard. Ook het bijrijden op een enkele uitzondering na.
Dat een mens graag wil paardrijden is geen reden voor het niet respecteren van welzijnscriteria voor paarden.
Dat kan prima samen. Een bijrijder opdat het paard eens uit de stal komt echter is ver in de duistere zelfkant van ruiterbelang.

hc

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 12:46

Het liefst alle dieren vrij en de mens van de aarde vagen, lijkt me een strak plan voor de oplossing van het "bredere probleem".

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 13:01

Hehe.. dat is wel een heel typische onzinnige bijdrage!
Voelt er iemand zich aangevallen? :D

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 13:04

Ligt eraan in wat voor'n situatie...in jou situatie vind ik het onzin.
Maar ken ook mensen die houden paarden die eigenlijk ook nog niet in staat zijn parttime te rijden...nouja dan denk ik wel van misschien kan het paardje beter ergens heen waar die aandacht krijgt. Aan andere kant...als je goede bijrijder hebt die wel vaak komt en het paard krijgt zijn aandacht..prima.

Zelf niet op je paard rijden en geen bijrijder dus een paard dat zich kapot staat te vervelen vind ik erg..

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 13:10

Dan zoek je toch een andere oplossing?
Ik heb een fulltime job en ben 's avonds soms behoorlijk moe.
Ik zorg er zo goed als mogelijk voor dat als ik niet de tijd heb om mijn paard "z'n beweging te geven" (dit is dus op zich al fout), hij zichzelf in beweging houdt = op een wei met vriendjes.
Mijn paard heeft mij in feite niet 'nodig'. Hij krijgt aandacht van z'n soortgenoten, als met hem ga rijden, dan is dat eigenlijk een vraag van mij. Ik hoop dat hij akkoord is dat ik met hem rij, ik verleen hem er geen gunst mee. Juist het omgekeerde.

Mijn paard heeft geen aandacht van een bijrijder nodig.

Op sommige dagen kom ik aan de kudde en zie ik mijn paard zich verstoppen achter de rest. Andere dagen steekt z'n hoofdje omhoog boven de anderen en komt hij met oortjes naar voor uit zichzelf op mij af. Ze laten zelf zo gemakkelijk weten of ze zin hebben in samen iets doen of niet. Waarom zouden ze geen keuze mogen hebben? 't zijn toch individuen?

Mijn paard is eigenlijk één van de tofste mensen die ik ken :D

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 14:54

Sin schreef:
Hehe.. dat is wel een heel typische onzinnige bijdrage!
Voelt er iemand zich aangevallen? :D

Nee hoor absoluut niet, ging mij erom dat wat HC probeert te bereiken met haar standpunt waarschijnlijk niet haalbaar is.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 14:59

Huertecilla schreef:
Emmaa_ schreef:
Daarbij komt, dat iedereen een kans nodig heeft.

Nee hoor.
Dat is geen recht maar een luxeprobleem.

Een paard heeft wel welzijnsrécht.

De welzijnsrechten van een paard zijn niet onderschikt aan het hobbybelang van de mens.

He manége-argnument voor beginnende truiters is vergelijkbaar met het dierentuin-probleem;
is het welzijnsbelang van het individulee dier ondergeschikt aan een groter belang en zo ja in hoeverre.
Bij paarden is dat ´grotere belang´ het hobbybelang van de mens en het welzijnsbelang van het paard is daaraan niet ondergeschikt.

Alle vormen van paardverhuur zijn principieel problematisch in het licht van de welzijnsbehoeftes van het paard. Ook het bijrijden op een enkele uitzondering na.
Dat een mens graag wil paardrijden is geen reden voor het niet respecteren van welzijnscriteria voor paarden.
Dat kan prima samen. Een bijrijder opdat het paard eens uit de stal komt echter is ver in de duistere zelfkant van ruiterbelang.

hc

Manegeargument voor beginnende ruiters? Sorry maar dit slaat nergens op. Je hebt toch een kans nodig om ooit verder te komen? Dat je ouders niet altijd een paard willen/kunnen vergoeden noem ik geen luxeprobleem...

Maar stel je voor hé, dat een paard één uur per dag op de wei kan, en er is echt níemand die hem er verder even uit kan halen, is een bijrijder dan niet het belang van een paard? Ik hoef niet per sé te rijden, maar ik ben wel heeeel erg blij dat ik de kans krijg om binnenkort te beginnen met het rijden op een paard. En voor de duidelijkheid, dit paard is op dit moment geblesseerd, en ik heb zelf aangeboden dat ik er ook evt. mee wil stappen, dus een luxeprobleem is het zeker niet.

Ik vind dat jij manegeruiters op deze manier in een heel slecht licht zet, terwijl iedereen ergens moet beginnen.

En inderdaad, waarom vagen we niet alle mensen van de aarde en laten we de paarden lekker vrij rondlopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:00

Sin schreef:
Dan zoek je toch een andere oplossing?
Ik heb een fulltime job en ben 's avonds soms behoorlijk moe.
Ik zorg er zo goed als mogelijk voor dat als ik niet de tijd heb om mijn paard "z'n beweging te geven" (dit is dus op zich al fout), hij zichzelf in beweging houdt = op een wei met vriendjes.
Mijn paard heeft mij in feite niet 'nodig'. Hij krijgt aandacht van z'n soortgenoten, als met hem ga rijden, dan is dat eigenlijk een vraag van mij. Ik hoop dat hij akkoord is dat ik met hem rij, ik verleen hem er geen gunst mee. Juist het omgekeerde.

Mijn paard heeft geen aandacht van een bijrijder nodig.

Op sommige dagen kom ik aan de kudde en zie ik mijn paard zich verstoppen achter de rest. Andere dagen steekt z'n hoofdje omhoog boven de anderen en komt hij met oortjes naar voor uit zichzelf op mij af. Ze laten zelf zo gemakkelijk weten of ze zin hebben in samen iets doen of niet. Waarom zouden ze geen keuze mogen hebben? 't zijn toch individuen?

Mijn paard is eigenlijk één van de tofste mensen die ik ken :D

Maaarrr, je praat nu over het feit dat je paard de hele dag in een kudde staat. Als jij tot laat moet werken, en je paard de hele dag in een stal staat, is een bijrijdster (of verzorgster?) dan niet juist handig? Iemand die even een rondje kan wandelen, het hoeft niet eens rijden te zijn. Gewoon zodat het paard ook even uit het hokje van een paar meter mag.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:07

Is het dan niet beter om ineens naar een goede oplossing te zoeken? Te zorgen dat je paard in een kudde kan staan ipv een makkelijke oplossing te nemen en een halve stal (=bijrijder in't Vlaams) te zoeken?
Een investering van jou naar je paard toe?
Ik zit dagelijks een half uur langer dan vroeger in de auto om naar mijn paard te gaan, puur voor zijn welzijn.
En het kan altijd nog beter.
Laatst bijgewerkt door Sin op 08-09-09 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:14

Geen respect voor mensen met bijrijders / verzorgers...ach ieder zijn mening toch, we proberen er vaak het beste van te maken.

Zo iemand zal ook mij veroordelen omdat die van ons al ongeveer 6 maandjes stil staat ( met zo nu en dan een stapritje) terwijl er niks met het beest is. Ik hoef toch niet voor bezigheidstherapie te zorgen? Ik heb bijrijders gehad, maar voor ons en zeker voor het paard is dat niet de oplossing. Als mijn paard maar lekker in de kudde staat, een schone stal heeft en zijn natje en zijn droogje krijgt hoef ik hem toch niet dat uurtje op een dag te rijden?

sorrell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:15

Ik heb alleen de eerste en laatste pagina gelezen..

Ik ga elke dag naar mijn paard, ze staat de hele dag op de weide ( wordt er opgezet en er afgehaald door de stalhouder s morgens en s avonds) en ik rij haar gemiddeld 3 maal per week en longeer haar. En toch heb ik een bijrijder :D en deze is dus niet voor de verzorging en / of voor de weidegang of voor voldoende beweging want dat krijgt ze van mij. De bijrijder gun ik gewoon dat ene uurtje plezier op mijn paard en mijn paard wordt er niet minder van, samen hebben ze plezier en daarvoor doe ik het :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:16

Sin schreef:
Is het dan niet beter om ineens naar een goede oplossing te zoeken? Te zorgen dat je paard in een kudde kan staan ipv een makkelijke oplossing te nemen en een halve stal te zoeken?
Een investering van jou naar je paard toe?
Ik zit dagelijks een half uur langer dan vroeger in de auto om naar mijn paard te gaan, puur voor zijn welzijn.
En het kan altijd nog beter.

Niet iedereen heeft helaas zo'n stal in de buurt, óf de beschikking om elke dag met een auto naar het paard toe te gaan. Ik ken genoeg mensen die het met de fiets of een brommer moeten doen, en zo raar vind ik dat niet.

Bijvoorbeeld bij ons op de manege. Ik rij daar zelf al een aantal jaar, maar niet op eigen paarden. De eigen paarden kunnen hier maximaal 2 uur per dag. Voor de rest is er één paddock en staan de meeste paarden de rest van de tijd buiten. Paarden die bijvoorbeeld niet op stro kunnen en hun hooi snel op hebben, staan dus de hele dag niks te doen.

Dit vertel ik vanuit mijn eigen situatie, aangezien ik dus alleen mijn fiets heb als vervoer, en hier in Almere geen geweldig aanbod aan stallen is waar de paarden de hele dag buiten in een kudde kunnen staan. Ze zijn er wel, maar je moet goed zoeken, als je ook in de winter wilt kunnen rijden tenminste.

En misschien deelt niemand mijn mening met mij, maar als ik een eigen paard zou hebben, zou ik het niets meer dan prettig vinden als ik iemand kon bellen als ik weer eens een belangrijke dag heb, om even naar het paard toe te gaan.

Daarbij komt dat een stal waarin een paard niet dag en nacht buiten kan staan zeker geen halve stal is. Soms heb je gewoon simpelweg die mogelijkheid niet. Of je paard kan niet in een groep buiten en moet daardoor een weitje wisselen met andere paarden, je weet het maar nooit.

Ik ben in ieder geval niet van mening dat een paard per sé de hele dag buiten moet staan. Mits mogelijk is het natuurlijk wel ideaal, maar als je het vervoer of de mogelijkheid uberhaupt gewoon niet hebt, is het geen rede om gelijk te verhuizen, je paard te verkopen of iets in die richting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:17

sorrell schreef:
Ik heb alleen de eerste en laatste pagina gelezen..

Ik ga elke dag naar mijn paard, ze staat de hele dag op de weide ( wordt er opgezet en er afgehaald door de stalhouder s morgens en s avonds) en ik rij haar gemiddeld 3 maal per week en longeer haar. En toch heb ik een bijrijder :D en deze is dus niet voor de verzorging en / of voor de weidegang of voor voldoende beweging want dat krijgt ze van mij. De bijrijder gun ik gewoon dat ene uurtje plezier op mijn paard en mijn paard wordt er niet minder van, samen hebben ze plezier en daarvoor doe ik het :D

_/-\o_

(hiermee zeg ik niet dat iedereen een bijrijder moet nemen om dat persoon er een pleziertje mee te doen, maar sorrell is dus duidelijk het type mens dat andere mensen een kans gunt wat betreft paardrijden, mensen die anders misschien lang hadden moeten wachten op zo'n kans ;) )

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:20

ahja: 'halve stal' zeggen wij hier in België voor 'bijrijder' .. dus dat kan wel voor verwarring zorgen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:21

Sin schreef:
ahja: 'halve stal' zeggen wij hier in België voor 'bijrijder' .. dus dat kan wel voor verwarring zorgen ;)

Aha, dat verklaart een hoop :)