DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille1970

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:40

QQQQ schreef:
Professor schreef:
Als men dat mooi vind????
Daar ben ik nou nieuwsgierig naar: Zien wij exact het zelfde, maar vinden wij iets heel anders, of kijken wij naar totaal verschillende plaatjes?
Ik vermoed steeds meer het laatste, vandaar dat ik om plaatjes vraag. Immers, volgens mij zijn wij het allemaal eens dat de Ulrike DVD beelden NIET mooi zijn en volgens mij vinden niet velen hier de Idool video nou echt mooi. Of vergis ik me?

Dat laatste weet ik dus niet, MAAR: ik denk niet dat we hetzelfde zien, ongeacht de beelden.

Ik kan bijvoorbeeld echt heerlijk genieten van het losrijterrein. Op concours ben ik nooit te vinden bij de proeven, ja van wat goede dieren die ik dan ook in de ring wil zien, maar geen hele proeven. Ik heb overal altijd een bandje zodat ik bij het losrijden kan kijken. En ik kan daar echt genieten. Van bepaalde ruiters, paarden en combinaties.

Tuurlijk zitten er ook strakke dieren bij die ik niets vind, die sjouwen ipv dragen, die aan de grond geplakt lijken, die mij niet bekoren etc etc...

Maar als iedereen hetzelfde mooi vind wordt het heel saai.

Maar net als bij alles geldt: IK lust geen pindakaas, dat maakt pindakaas niet per definitie VIES!!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:44

Goofy44 schreef:
Als je goed naar die foto's kijkt, dan zie je dat de paarden voor het moment dat deze foto's genomen zijn al een veel zwaardere inspanning hebben geleverd. Die inspanning is zwaarder geweest, dan de proef die ze nog moeten doen. Je ziet ook duidelijk hoe deze paarden gereden worden, als ze hun kunstjes in de proef, niet laten zien. Het doel is duidelijk.

Lijkt me logisch. Wij leren ook ALLES om een examen te maken met maar 20 vragen.

Als je thuis en op het losrijterrein alles voor 120 % doet is de kans om de 80% te halen tegen weinig inspanning groter dan wanneer je thuis en op het losrijterrein alles op 60% doet en verlangt dat het paard zich extra inspant in de proef en dan boven zijn kunnen scoort.

Dat geldt thuis ook. Om iets makkelijk en licht te ervaren moet je iets goed kunnen en herhalen, dan wordt het makkelijk en hoef je niet extra in te spannen.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:54

Het is er allemaal goed ingehamerd. Een beetje afstand nemen en je afvragen waar je mee bezig bent kan geen kwaad. Ben je zo'n type dat vlak voor het examen alle stof nog even moet doornemen ? Dan beheers je de materie niet. In theorie en praktijk is het niet nodig om iets wat je beheerst vlak van te voren allemaal door te nemen. Zeker bij een paard niet.

Een goed afgericht en geschoold paard, kan alle bewegingen, die hoef je niet te oefenen. Het paard doet gewoon wat je vraagt. Het paard is niet moe, zwaar bezweet of zo rond ingesteld, dat het kort daarop voor korte duur allemaal wat meer piekt in de bewegingen en vervolgens instort. Dit is puur resultaat gericht rijden. Een paard dat anders wordt geschoold (kost meer tijd), doet die oefeningetjes spelenderwijs. Het paard kent en beheerst al die bewegingen. Het voorspel van de proef is dan alleen maar warmdraaien en wat los en soepel maken. Niet zweten, niet schuimen, geen delen van proefjes oefenen, die zitten er gewoon in.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 16-10-06 14:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:59

Mireille1970 schreef:
Goofy44 schreef:
Als je goed naar die foto's kijkt, dan zie je dat de paarden voor het moment dat deze foto's genomen zijn al een veel zwaardere inspanning hebben geleverd. Die inspanning is zwaarder geweest, dan de proef die ze nog moeten doen. Je ziet ook duidelijk hoe deze paarden gereden worden, als ze hun kunstjes in de proef, niet laten zien. Het doel is duidelijk.

Dat is meestal Goofy, dat is niets aanstootsgevend.
je vraagt op het afterein even alles en dat kun je na gelang de toestand van het paard (konditie form noem maar op).
Waar ik U in gelijk geef is de laatste zin.

Lijkt me logisch. Wij leren ook ALLES om een examen te maken met maar 20 vragen.

Als je thuis en op het losrijterrein alles voor 120 % doet is de kans om de 80% te halen tegen weinig inspanning groter dan wanneer je thuis en op het losrijterrein alles op 60% doet en verlangt dat het paard zich extra inspant in de proef en dan boven zijn kunnen scoort.

Dit is een groot verval van 40%, bovendien 120% bestaat niet. lol Clown

Dat geldt thuis ook. Om iets makkelijk en licht te ervaren moet je iets goed kunnen en herhalen, dan wordt het makkelijk en hoef je niet extra in te spannen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:03

Goofy44 schreef:
Het is er allemaal goed ingehamerd. Een beetje afstand nemen en je afvragen waar je mee bezig bent kan geen kwaad.

Een goed afgericht en geschoold paard, kan alle standjes en bewegingen, die hoef je niet te oefenen. Het paard doet gewoon wat je vraagt. Het paard is niet moe, zwaar bezweet of zo rond ingesteld, dat het kort daarop voor korte duur allemaal wat meer piekt in de bewegingen en vervolgens instort. Dit is puur resultaat gericht rijden. Een paard dat anders wordt geschoold (kost meer tijd), doet die oefeningetjes spelenderwijs. Het paard kent en beheerst al die bewegingen. Het voorspel van de proef is dan alleen maar warmdraaien en wat los en soepel maken. Niet zweten, niet schuimen, geen delen van proefjes oefenen, die zitten er gewoon in.

De paarden zweten niet, ze schuimen, dit is de oorzaak van stress, en stress is fout, niet door de zenuwen, nee dat niet.
Maar dat overdadig zweten (schuimen) is juist zo opvallend bij de LDR paarden.
Bovendien de paarden gaan aan de langeteugel, dus halsstrekken en nog zijn de stangen doorgetrokken, hangen niet loodrecht.
Het instrument stang, is voor de ophoudingen, dat weet iedereen, is een verfijnering voor de hulpen, en dat mis ik van alle kanten. Maar ook bij andere die niet LDR rijden. Maar bij LDR vindt ik het nog het meest gebeuren dat de paarden niet weg zijn van de stang.
Een ophouding eindigt met nageven, anders is het trekken. (dit is niet van mij, dit beschrijven vele en vele voor mij.)

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:12

Goofy44 schreef:
Het is er allemaal goed ingehamerd. Een beetje afstand nemen en je afvragen waar je mee bezig bent kan geen kwaad. Ben je zo'n type dat vlak voor het examen alle stof nog even moet doornemen ? Dan beheers je de materie niet. In theorie en praktijk is het niet nodig om iets wat je beheerst vlak van te voren allemaal door te nemen. Zeker bij een paard niet.

Een goed afgericht en geschoold paard, kan alle bewegingen, die hoef je niet te oefenen. Het paard doet gewoon wat je vraagt. Het paard is niet moe, zwaar bezweet of zo rond ingesteld, dat het kort daarop voor korte duur allemaal wat meer piekt in de bewegingen en vervolgens instort. Dit is puur resultaat gericht rijden. Een paard dat anders wordt geschoold (kost meer tijd), doet die oefeningetjes spelenderwijs. Het paard kent en beheerst al die bewegingen. Het voorspel van de proef is dan alleen maar warmdraaien en wat los en soepel maken. Niet zweten, niet schuimen, geen delen van proefjes oefenen, die zitten er gewoon in.

Tuurlijk en juist daar ligt het vergelijkings verschil, of je daar van houdt of niet. Het gaat om de gradatie. Voor een perfectie benaderend appuyement heb je meer inspanning nodig als voor een huis tuin en keuken opzijgaangang.... Knipoog

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:14

Professor schreef:
Goofy44 schreef:
Het is er allemaal goed ingehamerd. Een beetje afstand nemen en je afvragen waar je mee bezig bent kan geen kwaad.

Een goed afgericht en geschoold paard, kan alle standjes en bewegingen, die hoef je niet te oefenen. Het paard doet gewoon wat je vraagt. Het paard is niet moe, zwaar bezweet of zo rond ingesteld, dat het kort daarop voor korte duur allemaal wat meer piekt in de bewegingen en vervolgens instort. Dit is puur resultaat gericht rijden. Een paard dat anders wordt geschoold (kost meer tijd), doet die oefeningetjes spelenderwijs. Het paard kent en beheerst al die bewegingen. Het voorspel van de proef is dan alleen maar warmdraaien en wat los en soepel maken. Niet zweten, niet schuimen, geen delen van proefjes oefenen, die zitten er gewoon in.

De paarden zweten niet, ze schuimen, dit is de oorzaak van stress, en stress is fout, niet door de zenuwen, nee dat niet.
Maar dat overdadig zweten (schuimen) is juist zo opvallend bij de LDR paarden.
Bovendien de paarden gaan aan de langeteugel, dus halsstrekken en nog zijn de stangen doorgetrokken, hangen niet loodrecht.
Het instrument stang, is voor de ophoudingen, dat weet iedereen, is een verfijnering voor de hulpen, en dat mis ik van alle kanten. Maar ook bij andere die niet LDR rijden. Maar bij LDR vindt ik het nog het meest gebeuren dat de paarden niet weg zijn van de stang.
Een ophouding eindigt met nageven, anders is het trekken. (dit is niet van mij, dit beschrijven vele en vele voor mij.)

Bullshit. De een zweet meer dan de ander. Ik zelf zweet minder dan mijn schoonvader bijvoorbeeld. Mannetjes zweten meer dan vrouwen bijvoorbeeld. Het ene paard schuimt en zweet meer dan het andere paard. En als het warm is hoop ik dat ze allemaal zweten. Zweten is heel normaal EN heel gezond.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:30

Nu wordt alles gequote, maar op het zweten het overmatig zweten alleen gereageerd, dat met de stang daar wordt niet opgereageerd??

En Billshit, is gewoon een uitdrukking van machteloosheid, met dat zweten dat de een meer zweet dan de ander is duidelijk.

Maar wat Goofy en ik vertellen is schuimen, dus een overmatige vocht uitscheiding.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:35

Is maximale inspanning van het paard wat we tegenwoordig willen zien? Of gracieuse, harmonische bewegingen?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:49

Professor schreef:
Nu wordt alles gequote, maar op het zweten het overmatig zweten alleen gereageerd, dat met de stang daar wordt niet opgereageerd??

En Billshit, is gewoon een uitdrukking van machteloosheid, met dat zweten dat de een meer zweet dan de ander is duidelijk.

Maar wat Goofy en ik vertellen is schuimen, dus een overmatige vocht uitscheiding.

Schuimen doen ze ook na het heerlijke eten Lachen

Op de stang wil ik wel weeeeeeeeeeeeeer reageren: een kaarsrechte stang wil ik niet (duidt op een te vaste kinketting). Een stang moet los genoeg hangen om niet te klapperen en wel stil terug te liggen, dus niet evenredig aan de mond blijven staan.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:59

Mireille1970 schreef:
Professor schreef:

Schuimen doen ze ook na het heerlijke eten Lachen

Op de stang wil ik wel weeeeeeeeeeeeeer reageren: een kaarsrechte stang wil ik niet (duidt op een te vaste kinketting). Een stang moet los genoeg hangen om niet te klapperen en wel stil terug te liggen, dus niet evenredig aan de mond blijven staan.

Loodrecht of kaarsrecht????
Dat is niet geheel waar, maar een stang die constant in een hoek van 45 graden staat is niet goed.
Evenredig in de mond, dat heb je al als je de verbinding met de stang maakt, daarvoor hoeft hij niet te klapperen, en ook niet aangetrokken te worden.
Een stang is alleen gedacht om de ophoudingen te maken, dus aannemen en nageven.
De trens is daarbij gedacht te sturen.
Deze onafhankelijke werking stang en trens onafhankelijk van elkaar die zie je maar zelden.
Klapperen doet een stang niet, bij een goed gereden paard.
Dit onstaat door ongecontroleerd openen van de mond.
Een te strakke kinketting herken je door dat wanneer de ruiter een ophouding maakt de stang loodrecht blijft.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:09

Professor schreef:

Schuim tussen de billen,lekker hoor, daarna onder de slang, voelen ze zich weer fris Lachen

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:10

Don_Marcello schreef:
Is maximale inspanning van het paard wat we tegenwoordig willen zien? Of gracieuse, harmonische bewegingen?

Dat laatste. Hoe perfecter hoe meer je rijtechnisch onderlegd moet zijn en samen een maximale inspanning moet leveren.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:12

En een te strakke kinketting herken je ook doordat je je hand ontspant en de stang voor de loodlijn komt ipv het paard.

Klapperen doet een stang die te laag ligt en/of te strak zit.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:35

Ik heb stapels fotos uit een tijd dat ik vergeten was een eigen mening te hebben en als je maar vaak genoeg hoort van mensen waar je heel erg tegen op kijkt van het is slecht het deugd niet dan ga je er vanzelf in geloven.
Die foto van AvG in het oranje shirt is door mij gemaakt, tussen de LDR rijerij door. En een uur is overdreven in ldr te rijden.

Zweten, volgens mij is dat gezond die van mij zweet al als hij een ander alleen maar ziet werken. Schuimen, heerlijk hij kwijlt ook nog erbij vooral na een lekkere appel uit de boomgaard.

Die stang oke maar ga eens bij de basis kijken zie je het ook in het klassieke rijden.

En verder ik durf te verstellen dan 90% van de ruiters vaker van voor naar achter rijd dan van achter naar voor.

Maar mensen kunnen en mogen altijd fotos plaatsen van hoe het wel moet, inscannen of van andere websites hierheen halen. Er zijn er legio die op stang en trens rijden. Ook bijvoorbeeld professor ik heb laatst nog fotos van hem gezien met stang en trens, plaats die dan die waren toch goed.

Zorbadegriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:46

Dank U voor het grootste compliment. Afgod

Geen dank is je man er vandoor?
Citaat:

Hoezo bied je je aan ????

Laat maar gaan
Laatst bijgewerkt door Zorbadegriek op 16-10-06 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:48

Zorbadegriek schreef:
Dank U voor het grootste compliment. Afgod

Geen dank is je man er vandoor?
Citaat:

Hoezo bied je je aan ????

Ik heb een foto van je gezien maar geef mijn portie maar aan fikkie.
dank je ik heb ze wel beter in mijn bal boekje staan

Uit de catalogus dus Lachen

Zorbadegriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:49

Kafue schreef:
Ik heb stapels fotos uit een tijd dat ik vergeten was een eigen mening te hebben en als je maar vaak genoeg hoort van mensen waar je heel erg tegen op kijkt van het is slecht het deugd niet dan ga je er vanzelf in geloven.
Die foto van AvG in het oranje shirt is door mij gemaakt, tussen de LDR rijerij door. En een uur is overdreven in ldr te rijden.

Zweten, volgens mij is dat gezond die van mij zweet al als hij een ander alleen maar ziet werken. Schuimen, heerlijk hij kwijlt ook nog erbij vooral na een lekkere appel uit de boomgaard.

Die stang oke maar ga eens bij de basis kijken zie je het ook in het klassieke rijden.

En verder ik durf te verstellen dan 90% van de ruiters vaker van voor naar achter rijd dan van achter naar voor.

Maar mensen kunnen en mogen altijd fotos plaatsen van hoe het wel moet, inscannen of van andere websites hierheen halen. Er zijn er legio die op stang en trens rijden. Ook bijvoorbeeld professor ik heb laatst nog fotos van hem gezien met stang en trens, plaats die dan die waren toch goed.

???
Laatst bijgewerkt door Zorbadegriek op 16-10-06 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:50

Zorbadegriek schreef:
l'amour est dans l'air

volgens mij is die gevlogen

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:52

Don_Marcello schreef:
Zorbadegriek schreef:
l'amour est dans l'air

volgens mij is die gevlogen

Net als de teksten, is zijn liefde "lucht"........... gebakken lucht? (niet te verwarren met "als lucht")

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 16:36

Don_Marcello schreef:

Er wordt gepreekt voor het eerste, het tweede is een heel ander doel. De combinatie maximale inspanning en maximale harmonie is uitgesloten. Als je kiest voor maximale harmonie, dan nooit maximale inspanning. Als kiest voor maximale inspanning, dan nooit voor maximale harmonie. Het moderne denken is, paard zwaarder belasten bij trainingsarbeid, dan is de inspanning bij het proefje relatief lager, dus gaat het beter....
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 16-10-06 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Zorbadegriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 16:40

Goofy44 schreef:
Don_Marcello schreef:

Er wordt gepreekt voor het eerste, het zou moeten gaan om het tweede.
De combinatie maximale inspanning en maximale harmonie is uitgesloten. Als je kiest voor maximale harmonie, dan nooit maximale inspanning. Als kiest voor maximale inspanning, dan nooit voor maximale harmonie. Het moderne denken is, paard zwaarder belasten bij trainingsarbeid, dan is de inspanning bij het proefje relatief lager, dus gaat het beter....

Precies

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 16:49

Is dat MODERN denken of gewoon LOGISCH denken.

Voor iemand met een HBO opleiding is veel meer gemakkelijk en simpel super uit te voeren dan voor iemand met LBO...
Of denk ik te modern?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 16:54

Goofy44 schreef:
Don_Marcello schreef:

Er wordt gepreekt voor het eerste, het tweede is een heel ander doel. De combinatie maximale inspanning en maximale harmonie is uitgesloten. Als je kiest voor maximale harmonie, dan nooit maximale inspanning. Als kiest voor maximale inspanning, dan nooit voor maximale harmonie. Het moderne denken is, paard zwaarder belasten bij trainingsarbeid, dan is de inspanning bij het proefje relatief lager, dus gaat het beter....

Maximale inspanning is niet per definitie KEIhard werken... maar wel optimale concentratie, maximaal meewerken en dus wel degelijk nodig om iets super uit te voeren.

Zorbadegriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 16:58

Mireille1970 schreef:
Is dat MODERN denken of gewoon LOGISCH denken.

Voor iemand met een HBO opleiding is veel meer gemakkelijk en simpel super uit te voeren dan voor iemand met LBO...
Of denk ik te modern?

Als je modern en logisch door el kaar heen hutselt, komen we allemaal nog eens op het zelfde uit !!!Mits er naar het trouwe edele dier word geluisterd.
En met liefde met het paard word omgegaan.
Hier zie ik mensen die maar gelijk willen hebben
Willen en wetens dat het arme paard daar de dupe van is
Laatst bijgewerkt door Zorbadegriek op 16-10-06 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt