Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 20:43


Babootje

Berichten: 26637
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 20:59

Ik heb ook last van een haperende video.
Maar ik kan er ook niet echt warm van worden. Ik krijg bij haar het gevoel dat het een goed paard is met alle knoppen erop die zij alleen maar hoeft in te drukken. Het lijkt wel of ze niet helemaal de beheersing heeft in de oefeningen (zoals de zigzag appuyementen).
Ik zie een paar flinke communicatiestoornissen (en een heel braaf paard), Juist stoornissen ook in de overgangen. Taktfouten bij het uitstrekken. (Maar kan ook aan de compu liggen).
Wel een vriendelijke amazone

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 21:20

Idd erg vriendelijk. Passage en piaffe gaat haperend, dat ligt niet aan de video :+

Ayasha
Blogger

Berichten: 58124
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 21:43

Kadankovitch schreef:
ijn internet verbinding is niet goed. Ik heb storingen in het beeld, soms heel traag en dan spring het over naar 'n seconde verder. Ik zal later nog eens kijken

Heb je toevallig tele-slet? Want die hangt hier al een paar dagen de ezel uit. :x :x

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 22:21

Ayasha schreef:
Kadankovitch schreef:
ijn internet verbinding is niet goed. Ik heb storingen in het beeld, soms heel traag en dan spring het over naar 'n seconde verder. Ik zal later nog eens kijken

Heb je toevallig tele-slet? Want die hangt hier al een paar dagen de ezel uit. :x :x

Nee hoor , wij zijn over genomen door Orange; zodat ze een nog betere service kunnen geven -:(- -:(- -:(- -:(-

Ayasha
Blogger

Berichten: 58124
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 22:26

_O- _O- Sorry ik mag niet lachen.... Maar ik kan me de frustratie zóooo voorstellen..

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 22:32

Ik heb de hele proef nu storingsvrij kunnen zien en mijn eerste indruk is zeer goed. Zo mooi heb ik ze nooit kunnen rijden. [ P+P misschien daargelaten].
Later kijk ik er nog eens naar.

}:) Ayasha }:) wat heb jij een slecht karakter :+

Ayasha
Blogger

Berichten: 58124
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 22:34

Dat is toch al oud nieuws Kadankovitch ~~}> ~~}>

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 23:04

Ik zou willen dat ik zo kon rijden.
Hier en daar wellicht wat haperingen maar alles beheerst en met een enorme rust en zelfbeheersing. Ik heb er graag naar gekeken.

Babootje

Berichten: 26637
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 16:44

Sizzle schreef:
Ik zou willen dat ik zo kon rijden.
Hier en daar wellicht wat haperingen maar alles beheerst en met een enorme rust en zelfbeheersing. Ik heb er graag naar gekeken.


Gek, ik zie toch wel wat anders. Wat niet betekent dat ik niet ook zo zou willen rijden :D :D :D Wel heel vriendelijk gereden.

FCSA

Berichten: 6381
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 00:13


oji

Berichten: 4307
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 08:01

Nou mijn springinstructeur (en dat werd laatst bij het trainerseminar ook weer door de bondscoach Rob Ehrens bevestigd) zegt altijd, springen is dressuurrijden met af en toe een hindernis tussendoor.
Ook met springen wil je ze los in het lijf, aan de hulpen, op het achterbeen, schakelbaar, over de rug en goede buiging linksom en rechtsom. Dus ik heb helemaal geen bezwaar tegen hier en daar een uitstapje naar het springen in dit topic :D :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 09:24

Ik ben de laatste tijd (weer) veel Eventing filmpjes aan het kijken (voornamelijk van de Britse, Australische en NZ-se ruiters), wat een verademing! Als ik daarna een dressuurfilmpje kijk van de top van de dressuur dan krijg ik het plaatsvervangend benauwd... wat een hoop getrek en geduw. Heb spontaan mijn springzadel weer uit het stof gehaald (geïnspireerd door :D ) en een rondje getoerd en een klein huppeltje gemaakt... Lekker!

FCSA

Berichten: 6381
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 09:55

Wat leuk! En bedoel je met eventingfilmpjes dan het dressuuronderdeel? Of de cross? Michael Jung staat trouwens bekend om zijn rustige rijden tijdens de cross.

@oji: helemaal eens hoor! Het komt absoluut neer op dressuur rijden tussen de hindernissen :j

knollentuin
Berichten: 10432
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 10:13

Ik vond raf kooremans met Demeter ook geweldig mooi om naar te kijken, zoals die man dat paard voor elkaar had kan menig subtooruiter een puntje aan zuigen. Ik heb m bezig gezien op een trainersseminar op Ermelo en vond dat t mooiste van het dagvullende programma...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 10:41

FCSA schreef:
Wat leuk! En bedoel je met eventingfilmpjes dan het dressuuronderdeel? Of de cross? Michael Jung staat trouwens bekend om zijn rustige rijden tijdens de cross.

@oji: helemaal eens hoor! Het komt absoluut neer op dressuur rijden tussen de hindernissen :j


Het hele gebeuren! Ik kijk graag naar Mary en Emily King en ook Chris Burton is een van mijn favorieten. Zijn dressuurproef trouwens in Burghley 2016 is echt een fijne, vind ik dan. Mijn favo onderdeel van de eventing is natuurlijk de cross, maar ik kijk graag naar alle drie de onderdelen. Heerlijk!

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 10:43

Wat toevallig dat jullie het hier over hebben.... bij mij ligt mijn springzadel ook klaar om mee naar stal te nemen :) en dat is wel maanden geleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 10:44

Evelijn schreef:
Wat toevallig dat jullie het hier over hebben.... bij mij ligt mijn springzadel ook klaar om mee naar stal te nemen :) en dat is wel maanden geleden.


Was het voor mij ook! :D Beetje pijn in mijn rug en bovenbenen nu, maar wat was het heerlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 11:40


Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 12:23


FCSA

Berichten: 6381
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 12:35

Ontzettend fijne ruiter! De dressuur is ook een verademing om naar te kijken :j

maura
Berichten: 1674
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 12:58

Springen en eventing vind ik ook boeiend om naar te kijken. Ook omdat het zulke andere paarden zijn, net of het makkelijker wordt om echt naar de beweging te kijken als ik naar veel verschillende typen paarden kijk.

Het GP filmpje valt voor mij ook in de categorie van z'n lang zal ze leven nie dat ik dat ooit na kan rijden, maar een mens mag dromen toch? Alleen van deze piaffe ben ik niet gecharmeerd. De passage lijkt dit paard gemakkelijk af te gaan, dus ik verwachtte eigenlijk een piaffe die van de grond af komt maar in de eerste plaats heb ik geen verstand van deze oefeningen en in de tweede plaats weet ik niks van dit paard dus misschien is die piaffe nog in ontwikkeling? In de galop vond ik 'm soms wat traag worden, maar ik had wel net daarvoor de eventing filmpjes gekeken en dan lijkt een 'echt' dressuurpaard al gauw wat logger en trager.

Wat ik mooi vind bij Ahlmann is dat hij en het paard echt volledig lijken samen te werken. Hij rijdt terug op z'n zit en zijn paard reageert daar ook goed op. Bij springen zie ik vaak dat ruiters flink in moeten komen om het tempo onder controle te houden, met opengesperde monden en zwiepende staarten als resultaat (en soms alsnog een springfout). Dit paard lijkt er op te vertrouwen dat de ruiter goede suggesties heeft en daardoor ziet de combinatie er echt als een team uit. Als hier nog eens een ander paard komt hoop ik dat het er eentje wordt die van nature een beetje snapt hoe dat werkt, springen. Ik heb dan wel nooit springles gehad, maar ik denk wel dat het klopt, van die dressuur (rijkunst) met af en toe een hindernis onderweg.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58124
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 13:06

Is het heel erg dat ik de proef van Chris Burton veel mooier vind dan de meeste proeven in de "gewone" grandprix?

Wb de amazone van Verdades (ja ik onthoud namen van paarden maar niet van ruiters. :roll:
Ik vond het een fijne proef op zich, Verdades heeft een "aparte" manier van gaan vind ik wel. Niet in de zin van verkeerd maar gewoon "apart". Adelinde heeft ook eentje staan die een gelijkaardige manier van bewegen heeft. Alleen bij deze komt het veel lichtvoetiger en "vrolijker" over. Hij danst zich echt door de proef alsof het hem absoluut geen moeite kost. (Verdades dus.)
Ja, ik zie ook wel een paar taktfouten maar ik zou geld geven om zo te kunnen rijden. :D

Edit; alweer een "ik vindt" er uit gehaald... Gaat lekker vandaag met berichten schrijven. :roll:

FCSA

Berichten: 6381
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 13:32

maura schreef:
Wat ik mooi vind bij Ahlmann is dat hij en het paard echt volledig lijken samen te werken. Hij rijdt terug op z'n zit en zijn paard reageert daar ook goed op. Bij springen zie ik vaak dat ruiters flink in moeten komen om het tempo onder controle te houden, met opengesperde monden en zwiepende staarten als resultaat (en soms alsnog een springfout). Dit paard lijkt er op te vertrouwen dat de ruiter goede suggesties heeft en daardoor ziet de combinatie er echt als een team uit.


Precies! Check bijvoorbeeld het verschil eens met deze ruiters (zeker de eerste twee): https://www.youtube.com/watch?v=P9vLsZG ... ubs_digest

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 15:34