Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ravenna schreef:ik zou dat dier 1x een flinke tik verkopen als die zo op me afkwam (dat leren ze snel af hoor) want, dat heb ik ook een keer meegemaakt dat er 1 zo op me afkwam toen ik hem naar buiten moest gooien (nou die heeft het geweten en het was meteen over "ff snel kijken wie de hoogste rang had denk ik").
IKKE DUS!
KiWiKo schreef:geloof me, ik heb zoveel respect voor het wezen paard, en de kracht die het bezit.................... maar ik kom altijd als winnaar uit de strijd
KiWiKo schreef:zonde van het paard en het paard haar leven..................... maar er zijn gewoon paaarden bij die een heel stuk minder dienstbaar zijn dan doorsnee
stef schreef:saffire: Niet weer he, de discussie dat OM NIKS slaan niet nodig is hebben we eerder gehad
randalinpony schreef:stef schreef:saffire: Niet weer he, de discussie dat OM NIKS slaan niet nodig is hebben we eerder gehad
Daar lijkt mij ook geen discussie over mogelijk...
Citaat:alleen op een gegeven moment ging het helemaal nergens meer over
randalinpony schreef:stef schreef:saffire: Niet weer he, de discussie dat OM NIKS slaan niet nodig is hebben we eerder gehad
Daar lijkt mij ook geen discussie over mogelijk...
Lennek schreef:Ik heb bij goofy wel eens gehad , dat we op een buiterit waren en hij opeens zich omdrijde en keihard naar huis toe rende !! Hij doet het bit dan tussen zijn tanden dus je kan trekken wat je wild maar helpen doet het niet . Dus toen ik thuis was heb ik hem echt wel op zijn lazer gegeven hoor !!!
( Ik moest het gewoon ffies zeggen)
Lennek schreef:Ik heb bij goofy wel eens gehad , dat we op een buiterit waren en hij opeens zich omdrijde en keihard naar huis toe rende !! Hij doet het bit dan tussen zijn tanden dus je kan trekken wat je wild maar helpen doet het niet . Dus toen ik thuis was heb ik hem echt wel op zijn lazer gegeven hoor !!!
Nadya schreef:Dat lukt natuurlijk niet altijd, maar in het geval met mijn eigen jonge paard kan ik wel zeggen dat goed blijven kijken naar wat je paard aangeeft, zijn lichaamstaal, ik heel relaxt met hem om kan gaan zonder vaak te hoeven slaan (ik sla eigenlijk nooit).
Nadya schreef:Lennek schreef:Ik heb bij goofy wel eens gehad , dat we op een buiterit waren en hij opeens zich omdrijde en keihard naar huis toe rende !! Hij doet het bit dan tussen zijn tanden dus je kan trekken wat je wild maar helpen doet het niet . Dus toen ik thuis was heb ik hem echt wel op zijn lazer gegeven hoor !!!
Dat zal je paard wel ergens flink van geschrokken zijn.![]()
En hier weer een voorbeeld dat met bit rijden, dus niets zegt van het onder controle houden van je paard, maar dat terzijde (kon het niet laten na die domme zeurpiet van de SRR die beweerde dat je een paard niet onder controle kan houden zonder bit en dat ik daarom niet mee zou kunnen doen aan het examen voor het ruiterbewijs, want regels zijn regels, jaja, hahaha!).![]()
Juist doordat jij trok en waarschijnlijk met je benen klemde door je paniek, rende je paard door. Als je dan thuis afstijgt en hem op zijn lazer geeft, snapt het paard er al niets meer van, want hij volgde gewoon zijn vluchtinstinct. Ik vind het een hele verkeerde manier van straffen in elk geval.
Yamcha, als je NH doet corrigeer je ook, hoor. NHers zijn echt geen watjes, want ook het opbouwen van wederzijds respect tussen paard en ruiter is heel belangrijk. Maar het is wel zo dat ik juist heb geleerd om je paard al voor te zijn in bepaald gedrag, iets wat ik erg mis bij veel 'gewone' ruiters. Dat lukt natuurlijk niet altijd, maar in het geval met mijn eigen jonge paard kan ik wel zeggen dat goed blijven kijken naar wat je paard aangeeft, zijn lichaamstaal, ik heel relaxt met hem om kan gaan zonder vaak te hoeven slaan (ik sla eigenlijk nooit).
Nadya schreef:Yamcha, als je NH doet corrigeer je ook, hoor. NHers zijn echt geen watjes, want ook het opbouwen van wederzijds respect tussen paard en ruiter is heel belangrijk. Maar het is wel zo dat ik juist heb geleerd om je paard al voor te zijn in bepaald gedrag, iets wat ik erg mis bij veel 'gewone' ruiters. Dat lukt natuurlijk niet altijd, maar in het geval met mijn eigen jonge paard kan ik wel zeggen dat goed blijven kijken naar wat je paard aangeeft, zijn lichaamstaal, ik heel relaxt met hem om kan gaan zonder vaak te hoeven slaan (ik sla eigenlijk nooit).
Yamcha schreef:Maar ik heb een probleem met mensen die zich NH nóemen, maar de ballen verstand hebben van opvoeden; de mensen die NH-profeten zijn nagevolgd om een excuus te hebben om hun dieren niet op te voeden, daar heb ik een probleem mee. Omdat ik het voor die paarden zo rot vind.
Het kán niet eerlijk zijn om nooit grenzen te krijgen, altijd te mogen doen wat je wilt, terwijl de ruiter een beetje zwakjes nog hier en daar probeert te corrigeren: "nee, liefje..." "niet doen, schatje..."
En die ruiter dan op een dag besluit dat je onhandelbaar bent en je een enkeltje slager doet... mag je nog blij zijn als die idioot je naar een africhtingsstal stuurt, dan heb je nog enigszins kans op een normaal leven...