Geweld gebruiken bij je paard nut of geen nut

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Geweld gebruiken bij je paard nut of geen nut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 22:28

bij een hormoonafwijking had het dier ohz zeker gereageerd op prikkels

geloof me we hebben alle wegen bewandeld, dier gekocht voor 1000 euro.......... hadden het dier alleen op papier al kunnen verkopen voor 10.000 dus was de investering meer dan waard........ ze was gewoon niet goed. In dr koppie niet goed.............. en ze was buiten "haar' gebied zo ontzettend leuk, zo meewerkend, zo lief, zo verzorgend...........

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 22:42

Ravenna schreef:
ik zou dat dier 1x een flinke tik verkopen als die zo op me afkwam (dat leren ze snel af hoor) want, dat heb ik ook een keer meegemaakt dat er 1 zo op me afkwam toen ik hem naar buiten moest gooien (nou die heeft het geweten en het was meteen over "ff snel kijken wie de hoogste rang had denk ik").
IKKE DUS!

Geloof het of niet, maar er zijn gevallen die harder terug slaan dan dat de mens ooit zou kunnen, jammer genoeg in levende lijve meegemaakt. Op zo'n moment ben je echt ten einde raad, en merk je pas hoe machtig zo'n beest kan zijn Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 22:44

geloof me, ik heb zoveel respect voor het wezen paard, en de kracht die het bezit.................... maar ik kom altijd als winnaar uit de strijd

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 22:55

KiWiKo schreef:
geloof me, ik heb zoveel respect voor het wezen paard, en de kracht die het bezit.................... maar ik kom altijd als winnaar uit de strijd

Dan was deze een mooie uitdaging voor je geweest, haha!
Maanden lang midden in de rijbak staan en een zweep vast hebben, en hem daarmee met alle kracht in je lijf op z'n achterste slaan, en reactie?? stond doodstil, gewoon gevoelloos, en op het moment dat je een paard strak met bijzet in de molen zet omdat hij te gek is om meteen op te stappen, en gewoon de stroomhekken over zijn lijf laat lopen?? En slaan naar alles wat óf hengst was óf met kinketting liep? Heeft zelfs een lidteken op de borst van paard van mederuiter veroorzaakt.

Paard is in training gegaan bij Internationale amazone (waar ik al bij trainde) en heeft al haar moed bij elkaar moeten verzamelen om op dit paard te stappen. Heeft tevens hoog opgeleide amazone die geinterreseerd in hem was er af gegooid. (niet dat niveau altijd iets zegt, daar buiten gelaten)

Nu staat hij de hele dag op de wei, bijzonder jammer, paard had speciale bloedvoering en was een springwonder.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 22:58

zonde van het paard en het paard haar leven..................... maar er zijn gewoon paaarden bij die een heel stuk minder dienstbaar zijn dan doorsnee

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 23:08

KiWiKo schreef:
zonde van het paard en het paard haar leven..................... maar er zijn gewoon paaarden bij die een heel stuk minder dienstbaar zijn dan doorsnee

Ja absoluut, maar dat vechten was ook niks voor hem, hij wou niet meewerken waarin hij bot gezegd gefokt is, zonde van de investering, maar voor mij is het belangerijker dat het dier gelukkig is.

Was even in je profiel aan het gluren en zag dat je op Den Dulder hebt gewerkt! Mijn eerste pony'tje komt daar vandaan, toevallig Knipoog

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 22:35

je paard een tik geven omdat hij niet luistert doet iedreen weleens! mag ook!!
maar je paard slaan om niks vind ik onzin!

en trekken in zijn mond is ook not done bij mij!!!!!!!

bassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 12:59

met trekken en slaan bereik je helemaal niks ja iets wat wij niet willen je paard wordt steedst onhandelbaarder en wordt steeds sterker in de mond enzo.
maar soms moet je het wel eens doen omdat je paard niet wil luisteren maar dan als hij braaf is gewoon weer rustig verder rijden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 16:16

saffire: Niet weer he, de discussie dat OM NIKS slaan niet nodig is hebben we eerder gehad

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 21:34

stef schreef:
saffire: Niet weer he, de discussie dat OM NIKS slaan niet nodig is hebben we eerder gehad

Daar lijkt mij ook geen discussie over mogelijk... Dromen

bassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 21:49

randalinpony schreef:
stef schreef:

kan wel hebben we al een heele tijd terug over gehad wel 32 pagina's lang dus er is wel een discussie over mogelijk Tong uitsteken
alleen op een gegeven moment ging het helemaal nergens meer over Tong uitsteken

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 22:01

Citaat:
alleen op een gegeven moment ging het helemaal nergens meer over

I rest my case... Clown

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 22:51

randalinpony schreef:
stef schreef:

volgens saffire wel, 35 pagina's lang uit mijn hoofd

Lennek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 22:02

Ik heb bij goofy wel eens gehad , dat we op een buiterit waren en hij opeens zich omdrijde en keihard naar huis toe rende !! Hij doet het bit dan tussen zijn tanden dus je kan trekken wat je wild maar helpen doet het niet . Dus toen ik thuis was heb ik hem echt wel op zijn lazer gegeven hoor !!!

( Ik moest het gewoon ffies zeggen Tong uitsteken )

bassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 22:20

ik vind dat je je paard af en toe wel is mag laten weten dat je het er niet mee eens ben wat hij doet. maar als hij dan braaf is gewoon normaal verder rijden en niet aan het trekken en slaan blijven want daar wordt je paard nou ook niet bepaald vrolijk van. een tik mag best op zijn tijd is net als bij kinederen Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 08:02

Lennek schreef:
Ik heb bij goofy wel eens gehad , dat we op een buiterit waren en hij opeens zich omdrijde en keihard naar huis toe rende !! Hij doet het bit dan tussen zijn tanden dus je kan trekken wat je wild maar helpen doet het niet . Dus toen ik thuis was heb ik hem echt wel op zijn lazer gegeven hoor !!!

Dat is dus een duidelijk voorbeeld van verkeerd straffen, hoe moet dat paard nou invredesnaam snappen dat ie straf kreeg omdat ie het bit tussen zijn tanden nam? Hij kan ook wel denken dat je boos wordt omdat je thuiskomt... echt waar als je niet consequent kunt zijn, en je straf niet kunt timen, straf dan niet, heeft geen enkel nut imo.

Overigens ben ik ook erg van de NH, maar ik heb niks tegen op straffen. Ik heb op een manege gewerkt, daar was een ruin die totaal verkeerd was opgevoed door de eigenaresse, verkeerd beloond en slecht gestraft, daar krijg je beroerde paarden van...
Meneer verzon het om recht tegenover me met zijn voorbenen te gaan maaien, toen ik hem uit de paddock wilde halen, en hij geen zin had om te komen.... die heeft toch even een paar goeie klappen gehad... was ie goed van onder de indruk ook.
Heeft het nooit weer gedaan. Liep daarna gewoon netjes mee zonder slag of stoot. Hij moest even op de plek gezet worden. Overigens was ie bij de eigenaresse nog altijd even vervelend, het probleem lag ook bij haar, niet bij het paard. Paard was best lief.
Maar eigenlijk valt dat niet bij mij onder geweld. Punt 1 had ik een aardig duidelijke reden. Punt 2, als ik het beest ermee weg had laten komen, weet ik niet wat er de volgende keer gebeurt... en ik gok het er niet op.

Was eigenlijk wel NH. (ja, ja had ook een join-up kunnen doen, maar geen roundpen en los lang touw tot mijn beschikking, en paard wou niet mee).
Paard snapte het volkomen, en mijn lichaamstaal was heel duidelijk. En het was in zijn taal... en volgens mij gaan Pat Parelli en Klaus Ferdinand Hempfling ook niet lief staan doen als er een paard recht op hen afkomt... KFH mept ook dan.

Maar ik ben helemaal niet van het slaan en schoppen, ben eigenlijk heel lief. Ik laat alleen niet over me heen walsen. Maar wat is nou liever dan: een paard 1 keer goed op de plek zetten, of een hele tijd een beetje inconsequent zijn, en paard krijgt een enkeltje slager?
Ik voed liever consequent op. En daar hoort af en toe corrigeren bij, maar wel gepast en met mate. Als een "nee" genoeg is ga ik niet slaan. Als het een angstig paard is, ga ik heel veel belonen en laten zien hoe trots ik ben... ligt aan het paard.

Ik heb niks tegen op NH-ers trouwens, ben het zelf ook, maar ik heb wel een probleem, met iedereen die vindt dat straffen en corigeren 'sielughhh' is. M.I. Kweek je daar onhandelbare paarden mee, en ik zou vele malen liever die mensen eens corrigeren (en dat gaat dat heus niet lief, leren de meeste mensen niks van) dan de paarden. Maar als je op een manege werkt, en paarden kennen de normale omgangsvormen al niet (en dan kwam ik láng niet die ellende tegen die KiWiKo iedere dag tegen komt), zal je toch hier en daar moeten corrigeren... maar meestal kan dat zonder fysiek te worden, is HÉ al genoeg.

@ bassa: volgens mij waren we er al eerder uit dat kinderen en paarden niet met elkaar vergeleken kunnen worden...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 09:33

Lennek schreef:

Dat zal je paard wel ergens flink van geschrokken zijn. Clown
En hier weer een voorbeeld dat met bit rijden, dus niets zegt van het onder controle houden van je paard, maar dat terzijde (kon het niet laten na die domme zeurpiet van de SRR die beweerde dat je een paard niet onder controle kan houden zonder bit en dat ik daarom niet mee zou kunnen doen aan het examen voor het ruiterbewijs, want regels zijn regels, jaja, hahaha!). Clown

Juist doordat jij trok en waarschijnlijk met je benen klemde door je paniek, rende je paard door. Als je dan thuis afstijgt en hem op zijn lazer geeft, snapt het paard er al niets meer van, want hij volgde gewoon zijn vluchtinstinct. Ik vind het een hele verkeerde manier van straffen in elk geval.

Yamcha, als je NH doet corrigeer je ook, hoor. NHers zijn echt geen watjes, want ook het opbouwen van wederzijds respect tussen paard en ruiter is heel belangrijk. Maar het is wel zo dat ik juist heb geleerd om je paard al voor te zijn in bepaald gedrag, iets wat ik erg mis bij veel 'gewone' ruiters. Dat lukt natuurlijk niet altijd, maar in het geval met mijn eigen jonge paard kan ik wel zeggen dat goed blijven kijken naar wat je paard aangeeft, zijn lichaamstaal, ik heel relaxt met hem om kan gaan zonder vaak te hoeven slaan (ik sla eigenlijk nooit). Lachen

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 09:53

Nadya schreef:
Dat lukt natuurlijk niet altijd, maar in het geval met mijn eigen jonge paard kan ik wel zeggen dat goed blijven kijken naar wat je paard aangeeft, zijn lichaamstaal, ik heel relaxt met hem om kan gaan zonder vaak te hoeven slaan (ik sla eigenlijk nooit). Lachen

Daar ben ik het wel mee-eens, bij je eigen jonge paard kan je hem wat dat betreft nog helemaal naar jou hand vormen en als je eenmaal de goede verhoudingen hebt gevonden is een tik niet zo vaak meer nodig. Alhoewel.. ik sloeg de weken voor mijn tijdelijke stop hem wel vaker, maar dat was meer om de dazen van hem af te slaan Clown

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 09:59

Ik ben van mening dat je duidelijk moet zijn en consequent naar een dier, maakt niet uit wat voor dier. Zijn ze braaf dan laat je dat merken, doen ze iets wat niet kan moet je dat ook laten merken. Ikzelf ben er een voorstander van om eerst 2x te waarschuwen op een duidelijke manier (stem verheffen en een waarschuwende wijsvinger) en de derde is raak. Ze weten het echt heel erg snel hoor! Nu heb ik een paard die nog al eens de uitdaging aangaat om te kijken of ze boven je kan komen. Eerst probeer ik dat rustig op te lossen, maar soms moet ik echt heel duidelijk zijn (ja dat betekend dan een pets of een schop tegen zijn kont) en dan ben ik echt super streng tegen haar en dan gaat het weer een lange tijd goed en is het een heerlijk dier om mee om te gaan (verzorgen-poetsen-rijden enzovoorts)
Bedenk wel dat het ene paard de andere niet is en dat je met 100x waarschuwen in mijn ogen meer kapot maakt dan 2x duidelijk zijn! Het gezegde is niet voor niets, zachte heelmeesters maken stinkende wonden!

Lennek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:06

Nadya schreef:
Lennek schreef:

Dat zal je paard wel ergens flink van geschrokken zijn. Clown
En hier weer een voorbeeld dat met bit rijden, dus niets zegt van het onder controle houden van je paard, maar dat terzijde (kon het niet laten na die domme zeurpiet van de SRR die beweerde dat je een paard niet onder controle kan houden zonder bit en dat ik daarom niet mee zou kunnen doen aan het examen voor het ruiterbewijs, want regels zijn regels, jaja, hahaha!). Clown

Juist doordat jij trok en waarschijnlijk met je benen klemde door je paniek, rende je paard door. Als je dan thuis afstijgt en hem op zijn lazer geeft, snapt het paard er al niets meer van, want hij volgde gewoon zijn vluchtinstinct. Ik vind het een hele verkeerde manier van straffen in elk geval.

Yamcha, als je NH doet corrigeer je ook, hoor. NHers zijn echt geen watjes, want ook het opbouwen van wederzijds respect tussen paard en ruiter is heel belangrijk. Maar het is wel zo dat ik juist heb geleerd om je paard al voor te zijn in bepaald gedrag, iets wat ik erg mis bij veel 'gewone' ruiters. Dat lukt natuurlijk niet altijd, maar in het geval met mijn eigen jonge paard kan ik wel zeggen dat goed blijven kijken naar wat je paard aangeeft, zijn lichaamstaal, ik heel relaxt met hem om kan gaan zonder vaak te hoeven slaan (ik sla eigenlijk nooit). Lachen

Maar hoe kan je hem dan duidelijk maken dat hij niet naar huis toe mag race ??
Hij rend nu trouwes niet meer naar huis !!
maar ik snap wat je bedoelt , en ik zal er nu voortaan rekening mee houden , al bedenkt hij het ooit nog is !!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:24

Lennek; is het 1x gebeurd dat hij naar huis rende of vaker?
Helaas kan ik van hieruit niet precies zeggen wat je het allerbeste kan doen in zo'n geval, want ik ken de oorzaak niet en juist de oorzaak is voor mij heel belangrijk. Ik verdiep me altijd heel erg in paardengedrag, dus ik kan het gedrag van mijn eigen paard eigenlijk vrijwel altijd verklaren en vaak dat van anderen ook (als ik alles van begin tot eind gezien heb, anders niet natuurlijk). Lachen

Vanuit mijn eigen situatie met mijn eigen paard, zou ik zeggen dat ik spanning direct in zijn lijf aanvoel (ik rij o.a. boomloos en met bareback pad en doe aan centered riding) en daar meteen op reageer door hem bv. af te wenden van datgene wat hem angst aanjaagt e.d. Wat ik ook heel belangrijk vind is dat je een paard leert om op jou gericht te zijn, jou te vertrouwen en te respecteren (heb veel grondwerk gedaan met mijn eigen jonkie om dat te bereiken). Iets wat ik tijdens het berijden ook wil in de verhouding tussen mij en mijn paard. Je paard moet op jou gaan vertrouwen. Maar goed, ik ken jouw paard niet, dus ik vind het moeilijk om te zeggen wat je precies moet doen. Sorry.

Tuurlijk snap ik dat je boos was, hoor, het lijkt mij heel beangstigend. Gelukkig gebeurt het nu niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 19:42

Nadya schreef:

Weet je dat ik dus nooit sla? Dat met die onopgevoede ruin is nou alweer 3 jaar geleden... met een gedrag wat ik nooit en nooit voor had kúnnen zijn, en ook niet anders op had kunnen lossen. Negeren had in dit geval gelijkgestaan aan onderdanig zijn (dan had ik het gedrag beloond en was een en ander waarschijnlijk flink uit de hand gelopen), was ik weggelopen, dan was het paard achter me aangekomen, en had ik hier niet gezeten, of in een rolstoel.
Meestal ben ik goed in staat ongewenst gedrag te voorkomen, en meestal is negeren of de beloning wegnemen genoeg. Ik ben aardig thuis in de lichaamstaal van paarden, blijk het zelf ook redelijk te kunnen 'spiegelen'. Gaat puur instinctief, daar is nooit een cursus aan te pas gekomen. Veel gedrag kan voorkomen worden, door afleiding, een stuk vertrouwen, door stress weg te nemen...

Maar als ik moet straffen doe ik het dus wel. En wel direct, en on zo'n manier dat het paard het ook kan associeren met zijn eigen gedrag, daarom is het dus ook bijna nooit nodig.

Ik zeg niet dat NH-ers watjes zijn, hoor. Knipoog
Ik vind een hoop NH-ers (en dan vooral mensen die weten wat ze doen) helemaal geen watjes. Ze durven tenminste op te voeden, grenzen te stellen, maar ook belonen, en op het juiste moment ook nog Knipoog
Rijden hun paarden zelf in, en voeden hun eigen veulens op Knipoog

Maar ik heb een probleem met mensen die zich NH nóemen, maar de ballen verstand hebben van opvoeden; de mensen die NH-profeten zijn nagevolgd om een excuus te hebben om hun dieren niet op te voeden, daar heb ik een probleem mee. Omdat ik het voor die paarden zo rot vind.

Het kán niet eerlijk zijn om nooit grenzen te krijgen, altijd te mogen doen wat je wilt, terwijl de ruiter een beetje zwakjes nog hier en daar probeert te corrigeren: "nee, liefje..." "niet doen, schatje..."
En die ruiter dan op een dag besluit dat je onhandelbaar bent en je een enkeltje slager doet... mag je nog blij zijn als die idioot je naar een africhtingsstal stuurt, dan heb je nog enigszins kans op een normaal leven...

Dan vind ik een goede opvoeding veel liefdevoller en eerlijker. Dat je daarbij af en toe corrigeert, dat zij zo. Maar een paard wil weten waar hij/zij aan toe is. Een paard wil duidelijkheid.
Paarden ruilen al die verwennerij met koekjes en snoepjes en knuffeltjes met plezier in voor duidelijkheid met veel minder geknuf. Paarden worden onzeker van onduidelijke opvoeders, die zelf niet weten wat ze willen... paarden willen je écht graag een plezier doen, en worden onzeker, als ze op rare, onlogische momenten gestraft of beloond worden.

Die ruin werd door zijn baasje doodgeknuffeld, had alles aan spullen wat een paard zich maar kon wensen. Maar nadat ik hem op de plek heb gezet, hem beloonde wanneer hij netjes meeliep, zich liet pakken zonder verzet of rare grappen, hem vertelde wat hij niet mocht doen en wat wel, was hij gekker op mij...

Dat paard wilde gewoon duidelijkheid. Daarom was hij zo aan het uitproberen, hij wilde gewoon weten waar de grens lag. Toen hij die grens kreeg, werd de behoefte om uit te testen steeds minder, en het paard werd gemakkelijker (voor ons dan) in de omgang...

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 21:10

Yamcha schreef:
Maar ik heb een probleem met mensen die zich NH nóemen, maar de ballen verstand hebben van opvoeden; de mensen die NH-profeten zijn nagevolgd om een excuus te hebben om hun dieren niet op te voeden, daar heb ik een probleem mee. Omdat ik het voor die paarden zo rot vind.

Het kán niet eerlijk zijn om nooit grenzen te krijgen, altijd te mogen doen wat je wilt, terwijl de ruiter een beetje zwakjes nog hier en daar probeert te corrigeren: "nee, liefje..." "niet doen, schatje..."
En die ruiter dan op een dag besluit dat je onhandelbaar bent en je een enkeltje slager doet... mag je nog blij zijn als die idioot je naar een africhtingsstal stuurt, dan heb je nog enigszins kans op een normaal leven...

Ben ik met je eens. Ik ken zo iemand. Nagelbijten / Gniffelen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 09:23

Yamcha, die nep NHers die jij beschrijft lijken me vreselijk. Ik ken persoonlijk niemand die zo is, eerlijk gezegd, maar als ze inderdaad bestaat, brrrrrr.... Het principe van NH is juist duidelijkheid in wederzijds respect en wederzijds vertrouwen. Zo'n persoon mist dan de hele essentie van NH. Koe

Ik ken helaas vooral mensen die op de botte, ruwe manier met paarden omgaan, vaak ook kinderen en je wilt niet weten hoe de ogen van de paarden staan van mensen die het zo doen. Ik heb er een paar bij mij op de paardenboerderij staan. Die griet ging van de week in de hitte in onze zware bak springen. De pony droeg een te strakke martingaal en te grote peesbeschermers. En maar slaan met de zweep en schreeuwen. Onze stalbaas zegt er niets meer van, ik dus wel, want ik kan dat echt niet aanzien. Dat meisje is waarschijnlijk bang voor me en achter me rug zal ze wel lekker over me kletsen, maar dit soort dingen zie ik dagelijks en daarom ben zo van het anti-geweld, want ik word er letterlijk doodziek van. Helaas houdt ze op zo'n moment op, omdat ik me ermee bemoei, maar de volgende dag (als ik er niet ben op dat tijdstip) gaat ze gerust weer. Niemand, echt niemand zegt er verder iets van. Men vindt het 'normaal' of zielig, maar er iets van zeggen, ho maar. Dit is nog maar 1 voorbeeld, ik ken er inmiddels tientallen, misschien nog wel meer. Stoom uit je oren

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 09:34

Nadya, ik denk zeker dat je mening wordt gevormd, door wat je veel ziet mis gaan.
Ik heb helaas ook meer ervaring (wat ik gezien heb dus)met mensen die geen duidelijke grenzen zetten voor het paard.Volgens mij is dat net zo "pijnlijk"voor en paard. Het paard voelt zich niet prettig, omdat hij geen duidelijke plaats heeft. Terwijl iemand die z'n paard vaak verkeerd slaat etc daar wel op wordt aangesproken.
Ik vind het beide not-done

Nog maals helaas, wordt het in de paarden-wereld niet erg op prijs gesteld als je er wat van zegt, laat staan dat ze er over na willen denken Slapen