Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 10:01

oji schreef:
Nu ik toch weer even in de reageer modus zit, wil ik toch ook even reageren op de opmerking van Simpelman met betrekking tot het gewicht van het hoofd van het paard. Ja het absolute gewicht van het hoofd is natuurlijk gelijk, waar je het ook houdt. Maar het absolute gewicht is maar een onderdeel van de inwerkende krachten, zodra dat gewicht aan een hefboom geplaatst wordt. Een hefboom zoals bv een arm...of idd de hals van een paard. Op dat moment wordt de kracht op het schanierpunt bepaald door het absolute gewicht en de afstand van dat gewicht tot het schanierpunt. Neem bv een tas met boodschappen en houdt die tegen je lichaam aan en houdt diezelfde tas eens met een gestrekte arm vooruit…en voel het verschil in op de kracht dat uitgeoefend wordt op je schouders en rug.
Dus op het moment dat je de hals maximaal strekt en die afstand tussen gewicht en schanierpunt (de schoft) dus maximaal maakt, wordt de naar voren trekkende kracht op de schoft wel degelijk groter als wanneer een paard het hoofd dichter bij het lichaam draagt. Dit heeft een gunstig effect, want door die extra kracht waaiert idd de schoft mooi uit, maar dit betekent ook dat een paard met de hals maximaal gestrekt wel degelijk meer de neiging krijgt om op de voorhand te gaan lopen. Wanneer een paard volledig neerwaarts is en op de voorhand komt, zal het nooit in staat zijn zelf die kanteling in het lichaam naar een horizontaal evenwicht te maken. Dat kost simpelweg te veel kracht. Dan zul je eerst weer terug moeten naar de arbeidspositie, daar het horizontale evenwicht herstellen en van daaruit kun je weer uitschuiven. Juist daarom is correct voorwaarts neerwaarts, en met correct bedoel ik in horizontaal evenwicht, voor een ongetraind paard wel degelijk een hele zware oefening en niet uitsluitend ontspannend. Daarom staat voor halsstrekken in de B en L ook tot ongeveer kniehoogte en niet tot aan de grond en maximaal 1 volte en niet een hele proef. Het kost voor een paard aan het begin van de opleiding (wat B en L is) gewoon veel kracht om correct in die houding te lopen.


Ik denk dat wij het eens zijn omtrent het Scala. :)

Wat betreft het relatieve gewicht van het hoofd zijn we het helaas niet helemaal eens.
Je hebt het terecht over de hefboom en de afstand ten opzichte van het scharnierpunt.
Maar in de mechanica gaat het dan om de afstand gemeten over de horizontale lijn, we hebben namelijk met zwaartekracht te maken.
Praktisch betekent dit dat of het hoofd nu hoog en rond gedragen wordt of lang en laag, met de neus voor de voeten, zolang de neus en de poll niet verder naar voren komen ten opzichte van de schoft er geen verandering in belasting van de voorbenen optreedt.
Voor de heel preciese lezers, dit geldt in stilstand, in beweging wordt alles oneindig veel gecompliceerder.

Dat wat we willen bereiken met het strekken van de hals is al een groot aantal keren belicht.
Ten eerste brengt het het paard in een staat van ontspanning, wie heeft ooit een gestresst paard met een gestrekte hals zien lopen?
Het doet de schoft uitwaaieren, elementair bij het correct beoefenen van dat wat we heden ten dage Klassieke Dressuur noemen.
Het uitwaaieren van de schoft laat het paard de spieren van zijn bovenlijn ontspannen zodat hij deze kan gebruiken bij het afwikkelen van zijn bewegingen.
Wanneer we bij het strekken het paard voorwaarts drijven dan zal het gaan buigen in de knieën en het bekken, het brengt de achterhand iets meer onder de massa en lift in de beweging bij iedere pas de voorhand iets op.
De natuurlijke manier van bewegen van het paard, zo is het paard paard.
Hier van uit gaan we de bewegingen verder ontwikkelen.

Wanneer we als ruiter op een paard gaan zitten stopt het namelijk met zich op een natuurlijke manier te bewegen, het past zich aan aan zijn door de ruiter verstoorde evenwicht, maar het doet dat op een instinctieve reactieve manier, die maakt dat hij zich meer en meer onnatuurlijk gaat bewegen en er is gebleken dat dat slecht is voor zijn gezondheid op de lange duur.


De harmonische ontwikkeling van het organisme en de natuurlijke eigenschappen van het paard.
Dat is een afspraak die we ooit samen hebben gemaakt wanneer we hedendaagse klassieke dressuur willen beoefenen binnen de kaders die daarvoor opgesteld zijn. FEI art 401

Het uitwaaieren van de schoft, het wisselend aanspannen van buik en rug spieren in de beweging is het meest elementaire verschil met andere vormen van dressuur. Het paard zich op natuurlijke wijze laten bewegen is het doel.
Het is het eindresultaat van eeuwen van rijkunstige ontwikkeling.

oji

Berichten: 4298
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 16:28

Simpelman het is idd in beweging nog oneindig veel complexer. Toch is het ook in stilstand niet alleen de horizontale afstand. Ik heb anderhalf jaar geleden mijn rug gebroken. Geopereerd, rugspieren doorgesneden, maanden in stalen korset en daarna dus helemaal niets meer aan torso spieren over (zowel houdings als bewegingsspieren spierkracht 0,0). Ik mocht maximaal 1 kg tillen. Die kilo mocht ik maar op 1 manier tillen, en dat was tegen mijn borst aan geduwd. Als ik diezelfde kilo aan gestrekte armen die recht voor mijn lichaam naar beneden gingen, dan had die kilo dezelfde horizontale afstand tot mijn lichaam, maar toch was het veel moeilijker om mijn rug recht te houden. Zou ik datzelfde nu doen, voel ik dat verschil niet meer omdat ik weer voldoende spierkracht terug heb. Maar toen was het overduidelijk.

Ik zal overigens nergens bestrijden dat vwnw heel goed en nuttig is voor een paard. Ik denk dat het een zeer krachtige oefening is, juist om balans, ontspanning, lengte in het lijf en swung te krijgen. Het enige is dat ik geen voorstander ben om hele trainingssessies alleen in deze houding te rijden. Het is in mijn ogen een oefening en dient daarmee een bepaald doel. Geen enkele oefening en geen enkele houding zou in mijn ogen een hele training door doorgevoerd moeten worden. Ik ben voor afwisseling in oefeningen en houding, zodat spieren nooit overbelast raken door eentonig gebruik. Ik ga ook niet een hele training alleen maar 8-tjes rijden omdat mijn paard daar zo lekker los van wordt. Het is aan de vaardigheid van de ruiter om te waarborgen dat dezelfde ontspannenheid als in het vwnw behouden blijft in een andere houding. Dat is moeilijk, maar niemand heeft ooit gezegd dat goed paardrijden makkelijk is.
Simpelman schreef:
Wanneer we bij het strekken het paard voorwaarts drijven dan zal het gaan buigen in de knieën en het bekken, het brengt de achterhand iets meer onder de massa en lift in de beweging bij iedere pas de voorhand iets op.
De natuurlijke manier van bewegen van het paard, zo is het paard paard.
Hier van uit gaan we de bewegingen verder ontwikkelen.

In de ideale situatie is dit natuurlijk een waarheid als een koe. Echter in de praktijk vrees ik dat veel paarden en ruiters nog niet toe zijn aan dit goed toe te passen. Paarden missen vaak nog de kracht om in het neerwaartse bij aandrijven een liftende beweging te maken. Veel zullen een meer stuwende beweging gaan maken en daarmee wel echt meer kracht op de voorhand gaan uitoefenen. Veel ruiters herkennen het gevoel van een op de voorhand gaand paard niet.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 17:00

oji schreef:
Ik zal overigens nergens bestrijden dat vwnw heel goed en nuttig is voor een paard.
Ik denk dat het een zeer krachtige oefening is, juist om balans, ontspanning, lengte in het lijf en schwung te krijgen.
Het enige is dat ik geen voorstander ben om hele trainingssessies alleen in deze houding te rijden.
Het is in mijn ogen een oefening en dient daarmee een bepaald doel.
Geen enkele oefening en geen enkele houding zou in mijn ogen een hele training door doorgevoerd moeten worden.
Ik ben voor afwisseling in oefeningen en houding, zodat spieren nooit overbelast raken door eentonig gebruik.
Ik ga ook niet een hele training alleen maar 8-tjes rijden omdat mijn paard daar zo lekker los van wordt.
Het is aan de vaardigheid van de ruiter om te waarborgen dat dezelfde ontspannenheid als in het vwnw behouden blijft in een andere houding.
Dat is moeilijk, maar niemand heeft ooit gezegd dat goed paardrijden makkelijk is.


Simpelman schreef:
Wanneer we bij het strekken het paard voorwaarts drijven dan zal het gaan buigen in de knieën en het bekken, het brengt de achterhand iets meer onder de massa en lift in de beweging bij iedere pas de voorhand iets op.
De natuurlijke manier van bewegen van het paard, zo is het paard paard.
Hier van uit gaan we de bewegingen verder ontwikkelen.



Uiteraard werken we met afwisseling.
Waar het bij het principe van het vwnw om gaat is dat dit bij het paard eerst bevestigd moet worden.
Kan het niet met gestrekte hals rustig stappen en draven, buigen en enkelvoudige overgangen maken dan kan het dat zeker niet op correcte wijze in meer opgerichte houdingen.
Wanneer we voor dat het bevestigd is dan toch in meer opgerichte houdingen gaan werken dan zijn we het paard aan het bevestigen in een verkeerd lichaamsgebruik en bezig om het steeds handiger en sterker te maken om verkeerd te bewegen.
Hoe langer we daar in doorgaan hoe meer werk om dat weer om te buigen.

Het werken doen we in het begin kort wisselend tussen de houding die het paard zelf kiest aan een contactteugel en het strekken en bouwen het strekken progressief op.
Het zal velen verbazen hoe snel een paard deze houding uit zichzelf op gaat zoeken.

oji schreef:
In de ideale situatie is dit natuurlijk een waarheid als een koe.
Echter in de praktijk vrees ik dat veel paarden en ruiters nog niet toe zijn aan dit goed toe te passen.
Paarden missen vaak nog de kracht om in het neerwaartse bij aandrijven een liftende beweging te maken.
Veel zullen een meer stuwende beweging gaan maken en daarmee wel echt meer kracht op de voorhand gaan uitoefenen.
Veel ruiters herkennen het gevoel van een op de voorhand gaand paard niet.


Waarom zou dit dan in de cavalerie tot ergens 1960 dé manier van werken zijn voor alle paarden en ruiters?
Duizenden paarden en ruiterjes.
Ik geef het antwoord, omdat het de methode is waarbij gebleken is dat het het meest efficiente rusultaat oplevert bij alle paarden en alle ruiters en de minste uitval creert.
Het is gewoon de mainstream.

Alle paarden lopen "op de voorhand", zo zijn ze gebouwd.
Pas in het allerlaatste deel van de africhting, tijdens de verzameling en alleen dan zijn paarden in staat gewicht te verplaatsen naar de achterhand.
Waar het om gaat is de vering in de beweging, deze maakt dat er minder slijtage plaats vindt, de krachten worden dan voor een groot deel gedempt in de spieren, als schokbrekers.
Die vering bouwen we op in het vwnw.
Prof. dr. dierenarts en GP ruiter Rob van Wessum heeft in de jaren 90 wetenschappelijk vastgesteld dat er tijdens het dressuurrijden (GP) nauwelijks sprake is van gewichtsverplaatsing tussen voor en achter, toendertijd o.m. gepubliceerd in een groot artikel in de Hoefslag.

Alle mensen die het strekken bevestigd hebben bij hun paard zullen kunnen beamen dat er een duidelijke verandering plaats heeft in hoe het paard voelt, in de soepelheid van de bewegingen, de vering, het gemak waarmee het paard gaat bewegen, de lichtheid in de hand, de werkgewilligheid van het paard.

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:32

Van de achtergronden van verschillende stromingen in de dressuur heb ik weinig verstand. Hetzelfde geldt voor natuurkunde. Het enige dat ik kan zeggen is dat geen enkele manier van rijden voor mij zo logisch en zo goed gevoeld heeft als de manier van Will Faerber. Dat begint met het bevestigen van de stretch, dus voorwaarts neerwaarts. Mijn paard is met veel meer veer gaan lopen, protesteert niet meer, is losser en soepeler, volgt mijn hand onvoorwaardelijk, is vrolijker in het werk en begint de juiste bespiering op te bouwen. Op geen enkel moment heb ik het gevoel gehad dat hij er moeite mee had om een hele trainingssessie in de stretch te lopen. Natuurlijk wordt het nu tijd om weer wat meer de arbeidshouding erbij te pakken. Ik merk echter dat dit averechts werkt zolang de stretch nog niet bevestigd is. Een correcte arbeidshouding vinden mijn paarden ook moeilijker dan een correcte stretch.

Sizzle

Berichten: 35736
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:37

Ik ben vandaag sinds tijden weer even op mijn schimmie gestapt (die nog steeds op een zadel wacht) met 1 van mijn test-zadels (kan het me helaas niet veroorloven die tijdelijk uit de 'handel' te halen).

Poeha, wat een tegenaller zeg. Het is wel duidelijk dat het een paard is dat routine nodig heeft.
Vreselijk onzeker en van de oren tot de staart gespannen. Heb uiteindelijk bijna alleen maar aan de lange teugel gestapt todat ze diep zuchtte en haar tong niet meer naar buiten drukte.
Pauze is duidelijk niet voor elk paard een goed idee -O-
Ze was juist zo fijn aan het worden 2 maandjes geleden.

Aan de longe loopt ze echter momenteel wel de sterren van de hemel dus hopelijk kan ze het snel weer omzetten.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 19:00

Hier ongeveer dezelfde ervaring als Horseware. Geen ruzie met paard meer, onspanning, geen opgekruld paard, geen vluchtgedrag meer. Wat overigens niet wil zeggen dat een andere methode niet zou werken, maar deze in elk geval wel voor ons. Vandaag wat meer aan de impuls gewerkt en ik moet zeggen dat dit ook weer beter gaat. Paard is toch niet meer zo 'bozig' als ik dacht wanneer ik dat vraag. Alsof het 'ineens' lukt en hij eraan toe is. En zo komen we steeds een stapje verder.

Ik begin de training in de diepe stretch en pak dan wat meer op als dat gelukt is en wissel daarna steeds af in houding. De diepe stretch doe ik ook als beloning als iets gelukt is of hij iets beter dan normaal gedaan heeft.

En het allerbelangrijkste, ik stap na iedere training helemaal gelukkig van mijn paard af!! Onze band is sindsdien ook beter geworden, we voelen elkaar beter aan (ik hem vooral denk ik).

Wyb_ster

Berichten: 788
Geregistreerd: 22-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 19:37

Goedenavond allemaal,

Omdat dit topic toch een discussietopic is wat betreft dressuur en trainingen heb ik de volgende stelling voor jullie, ik zal hem eerst eventjes onderbouwen ;) Ik ben mijn paard op dit moment aan de longe aan het leren te ontspannen zonder dat er eventueel op zn rug iets in de weg zou liggen. Nu heb ik al vanaf het begin dat ik mijn eigen paard heb een trainer/begeleider/discussiemaatje dat me altijd helpt en zijn mening geeft over mijn bezigheden. Zelf heeft hij uit zijn jonge jaren ervaring met paarden en dat komt altijd wel goed van pas. Hijzelf was altijd behoorlijk anti-longeren maar nu ik hem met een aantal goede redenen overtuigd hebt staat hij me ook weer 100% bij tijdens mijn trainingen.

Vandaag kwam hij voor het eerst sinds lange tijd weer eens echt kijken om te helpen (hij heeft een drukke periode achter de rug) en was erg tevreden over het tot nu toe behaalde resultaat. Maarrr zijn opmerking was (hij geeft zelf aan dat hij denkt erg old-school te zijn) dat als een paard tijdens de training op zo'n volte geen stelling geeft dat een vorm van wegdrukken is omdat hij dan zijn binnenachterbeen minder ver naar voren hoeft te zetten en dus bepaalde spieren niet hoeft op te rekken.

Hij dacht daarmee zelf behoorlijk old-school te zijn maar we waren het er wel over eens dat er een kern van waarheid in verscholen zit. Dus mijn vraag aan jullie is: Is dit echt zo old-school als hij dacht óf zit er meer achter.

Sizzle

Berichten: 35736
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 19:42

Loopt jouw paard dan zonder stelling op de volte?

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 19:48

Lijkt me dat ze altijd wat stelling hebben op een volte? Of het paard moet zo scheef zijn?

Wyb_ster

Berichten: 788
Geregistreerd: 22-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 19:48

Sizzle schreef:
Loopt jouw paard dan zonder stelling op de volte?


Normaal gesproken natuurlijk niet maar ik heb haar nu aan de longe en dan alleen aan het halster omdat we opnieuw zijn begonnen vanaf punt 0 omdat ze niet geleerd is te ontspannen onder het zadel en we daardoor vast liepen.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 19:52

Maar met juiste stelling en buiging moet paard inderdaad het achterbeen beter gebruiken.. ipv bij het recht door de bocht gaan.. dat is wel iets van wegdrukken vind ik... het proberen van het paard om het zichzelf makkelijker te maken uit onbalans of stress of iets anders.
Daarom begin je eerst met grote voltes en wendingen en pas als je paard sterker wordt gaan kleinere wendingen en voltes gaan rijden.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 20:06

Wyb_ster schreef:
dat als een paard tijdens de training op zo'n volte geen stelling geeft dat een vorm van wegdrukken is omdat hij dan zijn binnenachterbeen minder ver naar voren hoeft te zetten en dus bepaalde spieren niet hoeft op te rekken.

Hij dacht daarmee zelf behoorlijk old-school te zijn maar we waren het er wel over eens dat er een kern van waarheid in verscholen zit. Dus mijn vraag aan jullie is: Is dit echt zo old-school als hij dacht óf zit er meer achter.

Natuurlijk is dat zo.

Je zult merken dat wanneer je paard zich echt gaat ontspannen aan de longe dat hij dan ook gemakkelijker stelling en buiging zal aannemen, oftewel zich minder drukt.
Dat is wel een kwestie van geduld, je paard moet zich eerst ontspannen leren bewegen op een cirkel.
Het is overigens niet een kwestie van oprekken, maar eerder een kwestie van het ontwijken van de inspanning.
Iets dat volkomen begrijpelijk is, wij doen ook niet meer dan nodig is om ons voort te bewegen.

Fransje_70

Berichten: 978
Geregistreerd: 16-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 22:38

Maar Wybster, het is toch nog niet erg dat jouw pony nog niet in de juiste buiging en stelling loopt als je net bent begonnen met stretchen aan de longe. Dat is weer wat stappen verder. Ik zou zeggen, geef je pony de tijd om er aan te wennen, en als je ziet dat ze het makkelijker gaat doen ga je een stap verder. Dan zou ik wel zeggen dat je met iets anders moet gaan longeren dan met een halster, dat schuift en zit te los op het hoofd, en je kan er geen duidelijke hulpen mee geven. De voorwaartse impuls ga je uiteindelijk ook meer opvangen in je hand, juist om haar op den duur iets meer op t achterbeen te gaan vragen, maar eerst moet je de ontspannen stretch krijgen, daaruit komt een goede schwung en een goed werkende rugspier, samen met een regelmatige energieke takt en dan komt in zicht dat je het paard gaat vragen de energie ook niet alleen voorwaarts te laten stromen maar ook opwaarts, meer verzameld en meer op t achterbeen, maar nooit zonder de juiste takt en schwung te verliezen.

Sizzle

Berichten: 35736
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 22:55

Stalhalster geeft inderdaad snel reden tot kantelen en ontwijken van stelling.
Kaptoom werkt beter, ook minder risico dat ze op de lijn stappen.

XavierB

Berichten: 228
Geregistreerd: 11-04-14
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 00:51

Simpelman schreef:
De harmonische ontwikkeling van het organisme en de natuurlijke eigenschappen van het paard.
Dat is een afspraak die we ooit samen hebben gemaakt wanneer we hedendaagse klassieke dressuur willen beoefenen binnen de kaders die daarvoor opgesteld zijn. FEI art 401

Het uitwaaieren van de schoft, het wisselend aanspannen van buik en rug spieren in de beweging is het meest elementaire verschil met andere vormen van dressuur. Het paard zich op natuurlijke wijze laten bewegen is het doel.
Het is het eindresultaat van eeuwen van rijkunstige ontwikkeling.


Dit is mij niet geheel duidelijk, Simpleman. Lees ik jouw stelling correct wanneer jij stelt dat jij de 'Skala' (of FN) methode typeert aan de hand van de voorwaarts neerwaarts beweging in combinatie met impulsie en net daarin het onderscheid ziet met andere vormen van dressuur (zijnde dat de traditionele dressuur, de Franse methode, de Portugese methode of de Spaanse methode)? Met andere woorden zijn het deze aspecten (impulsie en vwnw?) die de FN methode bij uitstek onderscheidt van andere methodes volgens jou?

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 01:14

Ik ga hier even meelezen :)

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 08:39

XavierB schreef:
Simpelman schreef:
De harmonische ontwikkeling van het organisme en de natuurlijke eigenschappen van het paard.
Dat is een afspraak die we ooit samen hebben gemaakt wanneer we hedendaagse klassieke dressuur willen beoefenen binnen de kaders die daarvoor opgesteld zijn. FEI art 401

Het uitwaaieren van de schoft, het wisselend aanspannen van buik en rug spieren in de beweging is het meest elementaire verschil met andere vormen van dressuur. Het paard zich op natuurlijke wijze laten bewegen is het doel.
Het is het eindresultaat van eeuwen van rijkunstige ontwikkeling.


Dit is mij niet geheel duidelijk, Simpelman. Lees ik jouw stelling correct wanneer jij stelt dat jij de 'Skala' (of FN) methode typeert aan de hand van de voorwaarts neerwaarts beweging in combinatie met impulsie en net daarin het onderscheid ziet met andere vormen van dressuur (zijnde dat de traditionele dressuur, de Franse methode, de Portugese methode of de Spaanse methode)? Met andere woorden zijn het deze aspecten (impulsie en vwnw?) die de FN methode bij uitstek onderscheidt van andere methodes volgens jou?

Wat zou dat moeten zijn de Skala methode?
Het Skala der Ausbildung is precies wat de titel aangeeft een (verglijdende) schaal bij de africhting van het paard, het is geen methode, simpel gezegd is het een omhulsel dat zou kunnen passen als begeleiding bij totaal verschillende methodes.

Dat wat ik gedaan heb bij het starten van het topic is de discussie indammen binnen twee kaders omdat hij anders eindeloos zou worden.
De twee kaders zijn aangegeven door dat wat we geacht worden vandaag te beoefenen binnen de reglementen van wedstrijden, rijverenigingen en cultuur.
De algemene rijscholen en alle wedstrijdsport worden omkaderd door FEI art401 en alle bijbehorende paragraven.
Het is met name het door (voorzover ik mij herinner ) Decarpentry aangereikte art 401 dat mij fascineert door zijn hoge ethiek, respect en liefde voor het wezen van het paard, het staat boven eigenbelang.
Ik heb het hier over het "oude" art 401, het nieuwe (ong 1995) is door de hengstenboeren en gouddelvers aangepast en gaat nog slechts over fatsoen en geld.

Het Skala der Ausbildung, het resultaat van een oneindige ervaring in de africhting van heel grote aantallen paarden.
Het Skala is puur praktijkgericht en het kader past bij dat wat wij heden ten dage geacht worden te willen bereiken in de dressuur, namelijk zie FEI art401.

Ik maak nu een vergelijking, het spelen van klassiek viool is een kunst.
Het is volmaakt onmogelijk om op te schrijven hoe een violist een bepaalde toon met een bepaald vibrato, diepte en nuance, passend binnen de frase die hij speelt zou moeten creëren.

Klassieke dressuur is voor mij het eindresultaat van culturele evolutie, het generaal optimaal mogelijke gebaseerd op alles dat we geleerd hebben.
Vergelijkbaar met geneeskunde, ga naar de huisarts en hij is gehouden je te behandelen volgens de principes van de klasieke geneeskunde.
Hopelijk zal hij niet de methodes op je toepassen uit 1800.

Wetenschap kunnen we opschrijven, kunst wordt doorgegeven van mens op mens, bij rijkunst hebben we met beide te maken.

De voorwaarts neerwaartse beweging in combinatie met impulsie zie ik als het verschil met voorgaande methodes, hij benaderd het meest de natuurlijke bewegingen van het paard in vrijheid, is harmonieus en respectvol maar stelt tegelijkertijd de ruiter in staat een hoge mate van contrôle te behouden over zijn paard.

Wyb_ster

Berichten: 788
Geregistreerd: 22-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:50

Sizzle schreef:
Stalhalster geeft inderdaad snel reden tot kantelen en ontwijken van stelling.
Kaptoom werkt beter, ook minder risico dat ze op de lijn stappen.


Ik ben de overstap naar hoofdstel aan het maken, maar ik wilde kijken of het probleem zich al voordeed zonder bit in haar moment => niet tot bijna niet, toen wilde ik kijken of ze met bit in haar mond maar aan de neusriem gelongeerd te worden de spanning opbouwde => niet, of ze spanning opbouwt als ik de longe aan het bit bevestig => :j , eerst heel erg hoofdschudden toen lekker wat overgangen gereden en dat ging véél beter waardoor ze op het laatst niet schudde *\o/*

Als ik hier dan toch bezig ben een vraagje aan jullie, als jullie aan het bit longeren, hoe bevestigen jullie de longe daaraan.

Ik zelf heb altijd geleerd om hem eerst door de binnenste bitring te halen en dan te bevestigen aan de buitenste. Nu was ik daar vandaag mee begonnen maar toen ik haar het teken gaf om om te draaien was ik even vergeten dat je het dan weer om moet wisselen. Wat ik dus kreeg was dat de longe om de buitenste ring gedraaid zat, hierdoor kon ik dus de buitenkant begrenzen als ik druk legde op de lijn. Ik had persoonlijk het idee dat ik hierdoor beter contact had met de hele mond. Maar ik twijfel nog heel erg, weet iemand of deze manier kwaad kan en hoe ik het anders het beste kan doen. Ik was eventjes aan het googelen en vond de onderstaande foto, wat is jullie mening over het zo bevestigen van de longe. Ik zelf vind het wel fijn dat het niet meer schuift maar ik vraag me af of je als nog niet te veel op een kant zit. Ik hoor het graag.

Afbeelding

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:52

Ik doe het precies zo als op het plaatje, alleen dan haal ik de lijn er zo doorheen en clip ik hem vast, maar idd door de bitring, door de neusriem. Dit is wat mij betreft ook de enige manier waarop er geen rare druk op het bit komt tijdens het longeren, de druk wordt over de neusriem verdeeld. Ik gebruik wel een oud hoofdstel aangezien er wel eens een neusriem gesneuveld is toen mijn toen groene paard er vandoor ging :')

De kaptoom wil ik eventueel ook overwegen omdat je dan buiging achter de kaak kan vragen, leek me wel logisch. Alhoewel ik nu ook vaak gewoon een het stalhalster longeer en dat gaat prima.
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 24-08-15 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:53

Ik gebruik zelf een longeerstukje, hierdoor hoef ik hem tussendoor niet bij me roepen om te wisselen. Vind het zelf ook prettiger dan door bitring te halen en aan de ander vast te maken.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 13:57

Wanneer je daar niet een heel specifiek doel mee hebt én een bekwame longeerder bent dan kun je beter niet aan het bit longeren.
Het bit is het contact met de hand van de ruiter.
Het contact met de hand is zacht, nageeflijk, teder, vriendelijk, intiem.
Het paard krijgt daar een groot vertrouwen in.
Aan de longe maak jij zelf, of je paard, snel te brute bewegingen.

Gebruik een kaptoom of een goed passend halster met de longe aan de binnenring.
Je kunt ook hier een prima aanleuning op krijgen.

Door de binnenring halen en buiten vastzetten werkt als een soort strop als het paard er even tegen in gaat.

ankem

Berichten: 2463
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Ergens in Friesland

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:00

Ik doe de longe door de binnenste bitring, over het hoofd achter de oren langs en dan klik ik hem vast aan de buitenste bitring.

maralyn

Berichten: 10485
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:11

Sinds ik de kaptoom heb, longeer ik alleen nog maar met kaptoom.

Mij is namelijk geleerd:
Het maakt niet uit aan welke bitring je hem vast zet, trekken doet hij toch en dat is niet goed.
Klik je hem buiten vast, achter de oren langs en door binnen heen, trekt hij ook van binnen naar buiten.
Klik je hem aan de buitenste vast, onder de kin door, naar de binnenste, trekt hij automatisch aan de buitenste ring, en krijg je de stelling naar buiten.
Klik je hem aan een longeerstukje, trekt hij hem ook aan de buitenste ring.
Klik je hem alleen aan de binnenste ring, trekt hij op de binnenste ring. Krijg je wel stelling, maar is niet vriendelijk.

Daarom is mij geleerd om hem niet zo te bevestigen, dat een paard daar last van ondervind aan het bit.
Ik ben het gaan testen, en warempel, het is precies zoals die man mij dat uitlegde.

Ik vergeet het nooit weer :D

Fransje_70

Berichten: 978
Geregistreerd: 16-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 15:13

maralyn schreef:
Sinds ik de kaptoom heb, longeer ik alleen nog maar met kaptoom.

Mij is namelijk geleerd:
Het maakt niet uit aan welke bitring je hem vast zet, trekken doet hij toch en dat is niet goed.
Klik je hem buiten vast, achter de oren langs en door binnen heen, trekt hij ook van binnen naar buiten.
Klik je hem aan de buitenste vast, onder de kin door, naar de binnenste, trekt hij automatisch aan de buitenste ring, en krijg je de stelling naar buiten.
Klik je hem aan een longeerstukje, trekt hij hem ook aan de buitenste ring.
Klik je hem alleen aan de binnenste ring, trekt hij op de binnenste ring. Krijg je wel stelling, maar is niet vriendelijk.

Daarom is mij geleerd om hem niet zo te bevestigen, dat een paard daar last van ondervind aan het bit.
Ik ben het gaan testen, en warempel, het is precies zoals die man mij dat uitlegde.

Ik vergeet het nooit weer :D


Ja!
Ik ben ook echt tegen longeren aan het bit, mits noodgeval en even niks anders voor handen. Koop een kaptoom, of een Micklem, die gebruik ik vaak als ik tijdens een sessie wisselende dingen doe: starten met longeren aan t neusringetje, dan aan het bit met de lange lijnen. Zo praktisch!
Werken aan het bit doe ik alleen als ik de druk in mijn handen kan voelen en die kan beïnvloeden, lange lijnen, lange teugel, dubbele longe, en onder het zadel.

Wyb_ster

Berichten: 788
Geregistreerd: 22-10-14

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 15:25

Ik was indd nog aan het wikken en wegen want ik vind het moeilijk om haar toch weer met bit in te laten longeren zonder dat het een negatief effect zou gaan krijgen, ik zoek ontspanning en geen aanspanning. Ik ga er nog eens over nadenken over hoe ik haar verder ga longeren als iemand nog een goede ingeving heeft hoor ik het graag :j