[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xAnnouk
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 14:42

In het vorige deel ben ik een stille meelezer geweest maar ik wil toch proberen om wat meer mee te praten en misschien een keer een foto plaatsen van mij :)
Vindt dit toch wel één van de leerzaamste topics van heel bokt!

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 14:43

pien_2010 schreef:
Zo deel vijf alweer. Als ik in Frankrijk ben zal ik wat stukjes verzamelen voor het boekje. Ik heb ondertussen op vraag namelijk ook per PB info naar mensen verstuurd en ik zal daar eens iets van gaan kopiéren.
Morgen gaan we naar Frankrijk dus ben weer even wat rustiger binnen dit topic.
Succes meiden en duimen voor ons dat we goede reis hebben morgen met de paarden naar douce france.


Wat ga je doen in Frankrijk?
Alvast een goede reis en veel plezier!!!

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 14:46

_iDj_ schreef:
Jaaa, leuk! Een nieuw deel! Wat snel al weer hè :D

Wat een informatieve OP, goed gemaakt LoveUggs! *\o/*
Klein puntje: Er zijn wat kapotte quotes in de OP en er staat een quote dubbel.
Enne, het doel van dit topic is wellicht niet helemaal duidelijk genoemd :=


lienus_dandy schreef:
Leuk! Ik volg!
Ik had ook een vraagje. Van de meeste mensen hoor ik dat je pony vanzelf met de goede hulpen, aan de teugel gaat. Nu heb ik een 3jarige merrie, die het gewoon niet doet. Andere mensen hebben het ook geprobeerd, maar het wil niet.
Het is een kwestie van geduld, dat weet ik. Maar ik ben er nu zeker 2 maand mee bezig, maar ze is nog maar 1x echt naar beneden gegaan.

Is je paard wel goed aan de teugelhulpen? Of blokkeert je paard op je hand? Of gaat hij "terugtrekken" op je hand?
Wellicht kan je eens wat foto's / een filmpje laten zien van jullie?


Kan je me vertellen wat er dan dubbel staat enzo..? Want ik kan het niet vinden! -O-

jst_lyske
Berichten: 599
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: Friesland

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 14:58

Hallo, ik zal ook een een berichtje plaatsen, misschien hebben jullie ervaren ruiters tips voor mij. Ik heb nu sinds 1 maand een kwpn'er die heel braaf is en ook tegen de M aan gelopen heeft. Dus voor mij als beginnende ruiter zitten alle knoppen erop. Nu is het zo, dat ik ook graag wil dat ze nageefelijk wordt. Het probleem is dat ze het heel goed kan, want als mijn nichtje erop stapt, die overigens heel goed kan rijden. Wordt ze meteen nageeflijk en als ik haar dan overneem blijft ze daar ook. Soms komt ze eruit maar is dan makkelijk terug te krijgen. Maar als ik er vanaf het begin op rijd en probeer, lukt mij dit niet. Misschien tips? Wees lief voor me, hihi dit is mijn eerste eigen paard. Eerst altijd les geren op manege paardjes.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 15:03

jst_lyske schreef:
Hallo, ik zal ook een een berichtje plaatsen, misschien hebben jullie ervaren ruiters tips voor mij. Ik heb nu sinds 1 maand een kwpn'er die heel braaf is en ook tegen de M aan gelopen heeft. Dus voor mij als beginnende ruiter zitten alle knoppen erop. Nu is het zo, dat ik ook graag wil dat ze nageefelijk wordt. Het probleem is dat ze het heel goed kan, want als mijn nichtje erop stapt, die overigens heel goed kan rijden. Wordt ze meteen nageeflijk en als ik haar dan overneem blijft ze daar ook. Soms komt ze eruit maar is dan makkelijk terug te krijgen. Maar als ik er vanaf het begin op rijd en probeer, lukt mij dit niet. Misschien tips? Wees lief voor me, hihi dit is mijn eerste eigen paard. Eerst altijd les geren op manege paardjes.


Hoelang heb je manegelessen gereden? :+
Wat doe jij om haar nageeflijk te krijgen?

jst_lyske
Berichten: 599
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: Friesland

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:06

8 jaar, ik probeer zoveel mogelijk stelling te vragen in de bochten, goed voorwaarts te rijden en dan voor spelen met de teugels (kleine kneepjes enz.), voltes rijden etc. Maar rij ook veel in de bossen.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 15:08

jst_lyske schreef:
8 jaar, ik probeer zoveel mogelijk stelling te vragen in de bochten, goed voorwaarts te rijden en dan voor spelen met de teugels (kleine kneepjes enz.), voltes rijden etc. Maar rij ook veel in de bossen.


Veel overgangen en schakelen, goede verbinding met de teugels. Vraag desnoods aan je nichtje wat zij doet. Ik denk dat die je op dit moment beter kan helpen dan wij.

jst_lyske
Berichten: 599
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: Friesland

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:20

Ik heb ook wel het idee dat het aan mijn houding ligt want soms is ze sloom en geef ik meer been en pats dan is ze er weer uit :(, misschien sporen? Om de disbalans van mij te verminderen?

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 15:25

Nee, juist geen sporen. Waarom sporen als jij denkt dat het ligt aan je houding? Dan zit je haar alleen maar in de weg, en gebruik je ze om de verkeerde reden. Ik denk dat dat stukje gevoel bij jou nog ontbreekt. Het is een kwestie van snel en logisch na denken. Als jij weet dat als jij been geeft, dat ze eruit gaat, dan vang je haar eerst wat op met je buiten tegel. Je wil een actief paard, en geen paard dat sloom, of voorwaarts is. Je paard kan het wel, maar ik denk dat het een stukje van jou is. Heb je les?

jst_lyske
Berichten: 599
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: Friesland

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:27

Nee, op dit moment niet. Maar ik wil wel graag beginnen. Probleem is dat er hier in de weekenden geen les wordt gegeven. En ik doordeweeks niet bij haar kan omdat ze niet thuis staat.

jst_lyske
Berichten: 599
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: Friesland

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:29

Wat ik vergeten ben te zeggen, in de stap gaat het wel goed. Maar in de draf komt ze er gelijk uit. Zal wel een houding probleem van mij zijn denk ik dan

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:31

Ik zou zeker niet met sporen gaan beginnen als je zelf een onbalans hebt! :n
Kans dat je het paard dan gaat afstompen is heel groot! Zo te lezen reageert je paard nu juist goed op je been want je krijgt direct een reactie. :) Is dat een reactie naar voren ook? Of alleen het hoofd de lucht in gooien? Want ik denk dat ze dus juist wel goed aan het been is maar jij je hulp wellicht wat te groot geeft.

Ook het kneepjes geven afleren en zelf zorgen voor een nette houding die in balans is. Je kan bijvoorbeeld aan de longe oefenen op je balans en zit (paard kan je dan met bijzet laten longeren door een ervaren longeur die het paard fijn aan het lopen krijgt aan de longe), er zijn echt tal van oefeningen daarvoor te vinden. Dit helpt jou om een betere zit te krijgen, je leert er van goed in balans zitten, hulpen leer je onafhankelijk van elkaar te geven etc. Omdat je zegt dat je zelf nog niet volledig in balans zit lijkt me dit zeker niet verkeerd om aan te werken.

Daarnaast kan een paard alleen je hand opzoeken als het prettig is in je hand, continu kneepjes geven geeft een storing en is voor het paard juist onprettig in de mond. Je krijgt dan dat paarden gaan wijken voor druk en in een houdinkje gaan lopen maar geen paard die fijn nagevelijk is. Afleren dus en bied een rustige, constante, fijne, zachte verbinding voor je paard. Zet je handen niet vast, laat ze wel mee bewegen met de paardenmond als het ware.

En goed voorwaarts rijden heeft geen enkel nut als jij die energie die je erin zet van voor weer laat ontsnappen. Naast het voorwaarts rijden dus ook met je zit en ietwat teugelhulpen je paard opvangen zodat ze haar bekken gaat kantelen en wat meer bergopwaarts gaat lopen. Als je haar alleen voorwaarts laat lopen en verder niets en eigenlijk gigantisch over haar tempo heen 'jaagt' als het ware dan valt ze je gigantisch op de voorhand. Is niet wat we willen hè? Daarnaast kan een te hoog tempo er ook voor zorgen dat je zelf niet meer lekker op je paard kan zitten en dan word je onbalans alleen maar groter. ;)

Heb je toevallig ook les met dit paard? Want dat is denk ik wel een hele goede voor jullie! Vooral jij hebt nog erg veel te leren en ik denk dat je een paard hebt die jou ook enorm veel kan leren MITS je dus goed les hebt. Het is zeker niet verkeerd om daarin te investeren, daarbij haal je het er dubbel en dwars weer uit als je goed en fijn leert paardrijden! :)

Edit lees net dat je wel les wilt volgen met haar! Maar waarom is er in de weekend geen mogelijkheid om les te geven? Er zijn vast wel goede instructeurs te vinden die in het weekend ook wel eens een lesje kunnen geven!

Heb je misschien ook een filmpje ofzo van het rijden met haar? Kunnen we misschien net even wat beter zien waar het probleem ligt.
Laatst bijgewerkt door _Marinke_ op 22-03-13 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6692
Geregistreerd: 28-08-12

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:35

Als trouwe, maar stille meelezer ga ik ook dit topic weer volgen :)
Ik hoop nu wat actiever mee te praten en binnenkort ook eens foto's van mezelf te plaatsen!

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 15:36

Ik zou je toch het advies geven met haar te gaan lessen. Misschien dat iemand van buitenaf je les kan geven in het weekeind? Doet ze dan de rest van de week niets?

Als ze het in stap wel doet, en in draf verlies je de ontspanning, denk ik dat je toch meer been moet geven, en haar op moet vangen. Meer activiteit erin stoppen.

Marinke zegt hierboven al, dat je de kneepjes sowieso moet afleren. Mij is daarin tegen geleerd om te vragen en los te laten. Als je paard ontspant, ontspan jij ook. Dan vraag je dus niet meer, maar je blijft ontspannen. Als je merkt dat je paard weer spanning opbouwt, en omhoog komt met haar hoofd, dan vraag je weer, en ontspan je meteen weer.

EdkingEnzo

Berichten: 3474
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:39

Ik volg ook hier weer!

jst_lyske
Berichten: 599
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: Friesland

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:47

Ja, ik ga zeker proberen om les volgen en ik heb haar ook gekocht omdat het een super lief leerpaard is voor mij om mee te starten. Als ik haar voorwaarts rij gaat ze inderdaad gigantisch hangen in de teugels waardoor ik heel erg naar voren wordt getrokken. Sporen is inderdaad dan geen goed idee. Gebruik nu een klein zweepje om haar bij te tikken op de schouder om haar bij de les te krijgen mocht dit nodig zijn. Ik vind het cker moeilijk om dan juist als ze zo gaat hangen in mijn handen om goed te blijven zitten.

jst_lyske
Berichten: 599
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: Friesland

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:48

Met die kneepjes, zo doe ik het inderdaad ook, althans dat probeer ik. Het is geen zagen zoals ook wel ruiters doen. Maar de spanning blijft heel hoog. En als ik de teugel dan iets langer maak heb ik geen goede aanleuning meer als ze omhoog komt. Dus... Vindt het lastig

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:48

Het vragen (aanspannen) en loslaten (ontspannen) word echt super vaak verkeerd opgevat. Vooral op manege's word er geleerd dat je als het ware kneepjes moet geven, als in een spons. En eigenlijk klopt dat ergens ook wel maar helaas ontbreekt er vaak aan tijd bij de instructeur om dit in een manegeles goed te leren aan de (beginnende) ruiters. Erg jammer want hierdoor moeten ruiters die net van de manege afkomen ineens erg omschakelen als ze op een bijrijdpaard of eigenpaard komen en eigenlijk opnieuw leren rijden.

Wat je doet is inderdaad vragen en loslaten. In de OP staat een filmpje over de teugelvoering, je geeft niet een te strakke hand (extreem dichtgeknepen) maar ook geen te losse hand (erg open en teugels die er doorheen kunnen glijden). Je zorgt voor een fijne constante verbinding met een teugel die ook op de juiste lengte is (niet te lang als in boogjes laten hangen en niet te kort als in het paard zowat in elkaar trekken). Maar hoe doe je dat dan verder?

Want hoe vraag je dan en hoe laat je dan los zonder dat contact te verliezen? Wanneer jij de juiste teugelvoering hebt geeft dat mogelijkheden in je hand om hem of wat meer te sluiten (ophouding maken) of juist wat te openen (ontspanning geven). Het is best lastig en vooral echt een gevoelskwestie, ik ben ook van mening dat je dit niet leert zo van de theorie maar dat het vooral oefenen oefenen oefenen en héél véél voelen is met iemand erbij die je kan vertellen wanneer je het goed doet en wanneer je het fout doet.

Al goed, als je dan dus wilt vragen dan sluit je je hand wat (opletten dat je niet gaat 'trekken', liever even vragen terug naar de normale positie en dan weer 'vragen'), vervolgens als je paard dan ontspant dan geef jij dat ook weer terug aan je paard door ook je hand te ontspannen. Maar opletten dat je hierin niet een te losse hand krijgt en zo de verbinding met de mond weer verliest. Ga als je paard dan ontspannen is weer terug naar de normale positie en zodra die weer spanning opbouwt en omhoog komt vraag je even weer. Het is echt een kwestie van voelen en het zijn eigenlijk hele kleine hulpen die je geeft. :)

En als je het dan goed doet krijg je daar een hele fijne verbinding met de paardenmond voor terug. :D
Je versmelt een beetje met je paard dan! :)

Het is als het ware dus wel zo alsof je in een spons knijpt. Normaal houd je hem gewoon normaal vast. Je kunt hem niet te strak vast houden want dan knijp je hem fijn maar ook niet te los want dan valt ie uit je hand. Maar het word vaak gewoon verkeerd uitgelegd en volgens mij is er aan mijn verhaal ook nog wel genoeg toe te voegen (vind het zelf ook nog ingewikkeld genoeg en kan het op het paard ook nog lang niet goed doen zoals het zou moeten... := ).
Laatst bijgewerkt door _Marinke_ op 22-03-13 15:54, in het totaal 2 keer bewerkt

jst_lyske
Berichten: 599
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:49

LoveUggs schreef:
Ik zou je toch het advies geven met haar te gaan lessen. Misschien dat iemand van buitenaf je les kan geven in het weekeind? Doet ze dan de rest van de week niets?

Als ze het in stap wel doet, en in draf verlies je de ontspanning, denk ik dat je toch meer been moet geven, en haar op moet vangen. Meer activiteit erin stoppen.

Marinke zegt hierboven al, dat je de kneepjes sowieso moet afleren. Mij is daarin tegen geleerd om te vragen en los te laten. Als je paard ontspant, ontspan jij ook. Dan vraag je dus niet meer, maar je blijft ontspannen. Als je merkt dat je paard weer spanning opbouwt, en omhoog komt met haar hoofd, dan vraag je weer, en ontspan je meteen weer.


Door de week wordt ze 2x bijgereden door mijn nichtje.

jst_lyske
Berichten: 599
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: Friesland

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:52

Ok, dankjewel. Het lijkt mij inderdaad verstandig om lessen te nemen. Want het rijden gaat voor de rest wel heel goed. Alleen wil graag dat ze ontspant, is voor haar ook prettiger. Bedankt voor de antwoorden. Ga er zeker iets mee doen. En als het beter gaat, horen jullie van mij :)

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 15:56

_Marinke_ schreef:
Het vragen (aanspannen) en loslaten (ontspannen) word echt super vaak verkeerd opgevat. Vooral op manege's word er geleerd dat je als het ware kneepjes moet geven, als in een spons. En eigenlijk klopt dat ergens ook wel maar helaas ontbreekt er vaak aan tijd bij de instructeur om dit in een manegeles goed te leren aan de (beginnende) ruiters. Erg jammer want hierdoor moeten ruiters die net van de manege afkomen ineens erg omschakelen als ze op een bijrijdpaard of eigenpaard komen en eigenlijk opnieuw leren rijden.

Wat je doet is inderdaad vragen en loslaten. In de OP staat een filmpje over de teugelvoering, je geeft niet een te strakke hand (extreem dichtgeknepen) maar ook geen te losse hand (erg open en teugels die er doorheen kunnen glijden). Je zorgt voor een fijne constante verbinding met een teugel die ook op de juiste lengte is (niet te lang als in boogjes laten hangen en niet te kort als in het paard zowat in elkaar trekken). Maar hoe doe je dat dan verder?

Want hoe vraag je dan en hoe laat je dan los zonder dat contact te verliezen? Wanneer jij de juiste teugelvoering hebt geeft dat mogelijkheden in je hand om hem of wat meer te sluiten (ophouding maken) of juist wat te openen (ontspanning geven). Het is best lastig en vooral echt een gevoelskwestie, ik ben ook van mening dat je dit niet leert zo van de theorie maar dat het vooral oefenen oefenen oefenen en héél véél voelen is met iemand erbij die je kan vertellen wanneer je het goed doet en wanneer je het fout doet.

Al goed, als je dan dus wilt vragen dan sluit je je hand wat (opletten dat je niet gaat 'trekken', liever even vragen terug naar de normale positie en dan weer 'vragen'), vervolgens als je paard dan ontspant dan geef jij dat ook weer terug aan je paard door ook je hand te ontspannen. Maar opletten dat je hierin niet een te losse hand krijgt en zo de verbinding met de mond weer verliest. Ga als je paard dan ontspannen is weer terug naar de normale positie en zodra die weer spanning opbouwt en omhoog komt vraag je even weer. Het is echt een kwestie van voelen en het zijn eigenlijk hele kleine hulpen die je geeft. :)

En als je het dan goed doet krijg je daar een hele fijne verbinding met de paardenmond voor terug. :D
Je versmelt een beetje met je paard dan! :)

Het is als het ware dus wel zo alsof je in een spons knijpt. Normaal houd je hem gewoon normaal vast. Je kunt hem niet te strak vast houden want dan knijp je hem fijn maar ook niet te los want dan valt ie uit je hand. Maar het word vaak gewoon verkeerd uitgelegd en volgens mij is er aan mijn verhaal ook nog wel genoeg toe te voegen (vind het zelf ook nog ingewikkeld genoeg en kan het op het paard ook nog lang niet goed doen zoals het zou moeten... := ).


Eigenlijk een langere uitleg als wat ik zei? :P De manier die jij nu verteld, en ik net ook, vragen en loslaten.. Vragen, ontspanning? Loslaten, ontspannen. En niet te vergeten, aanvullen met je kuit.

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:58

Ik ben wel benieuwd of je ook nog een filmpje ofzo hebt? :)

Oh en over dat hangen, dat komt toch voort uit dat je waarschijnlijk te veel voorwaartse energie erin rijd en dit aan de voorkant weer laat ontsnappen. Probeer dit op te vangen met je buitenhand (hand sluiten) + je zit. Dan moet je paard namelijk die overtollige energie omzetten naar een bergopwaartse beweging. Het kantelt de bekken wat en treed er van achteren onder. Van voor komt juist een beetje de voorhand als het ware omhoog waardoor ze ook niet meer gaat hangen in je teugels. ;)

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 16:00

Hihi inderdaad LoveUggs... :)
Maar het gaat mij vooral om die andere tekst die erin staat, hoe je dan ontspanning geeft in je hand en hoe je juist vraagt. Een goede teugelvoering is daarbij dus heel belangrijk en bovenal knap lastig... :=

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 16:03

Je vraagt met een fijn contact, niet door al te gaan knijpen oid. :n In de juiste basis is dat helemaal niet nodig. Als een paard niet omlaag wil bij normaal contact doe je zelf iets verkeerd.... en dat wordt niet opgelost aan de vorkant, maar in de rest van het lichaam.

jst_lyske
Berichten: 599
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: Friesland

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 16:08

Dat filmpje over de teugelvoering heb ik inderdaad heel veel over mijzelf geleerd. En ook de houding. Ik merk dat ik een te strakke teugelvoering hanteer :), die vogel zou het bij mij niet overleven hihi. Ik ga er mee aan de slag en ook met mij zit. Veel oefenen, oefenen, ik heb helaas nog geen foto of filmpje. Bedankt allemaal!