Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cassidy schreef:Gevoel en talent heb je, of heb je niet, is niet afhankelijk van opleiding. Het is daarentegen wel belangrijk om intelligent te zijn als je hogerop wilt komen. Ten eerste om de theorie te begrijpen die ermee is gemoeid als je de paarden in hogere klasses wilt gaan rijden, en daarnaast om met sponsoren en paardeneigenaren te kunnen praten en ze over te kunnen halen dat ze hun paard bij jouw stallen zodat jij kunt rijden, geld kunt verdienen en wedstrijden kunt rijden om zo hogerop te kunnen komen.
mysa schreef:Denk dat paardrijden meer met E.Q. dan met I.Q. te maken heeft. Daarnaast heb je ook nog mensen die eenzijdig begaafd zijn, zo ben ik erg taalvaardig, maar kan ik niet rekenen en heb ik al helemaal geen ruimtelijk inzicht, noch heb ik enig gevoel voor ritme, en toch kan ik behoorlijk paardrijden, al is het niet op wedstrijdniveau (maar daar liggen mijn ambities dan ook niet).
schotjes schreef:niet mee eens. straks denkt iedereen, oh, dat is een vmbo'er dus...
Cassidy schreef:Volgens mij had ik op de vorige pagina al geroepen dat gevoel en talent aanwezig moeten zijn. Maar dan, is intelligentie een beslissende factor: iemand met gevoel en talent, die niet zo slim is, komt niet zo ver als iemand met gevoel, talent en IQ. (En voordat iemand begint over EQ, dat staat in mijn ogen gelijk aan gevoel).
Cassidy schreef:In mijn ogen zijn intelligentie en opleidingsniveau gelijk. Of je uiteindelijk de opleiding gaat doen waar je de capaceiten voor hebt is een tweede. Ik maak dus verschil tussen opleidingsniveau en opleidingsgraad. En ik denk aan de reacties tot nu toe in dit topic dat veel mensen dit verschil niet zien. Die bestempelen alles met opleidingsniveau.
bakkabouter schreef:Intelligentie staat voor mij los van alles wat met studeren te maken heeft, ik zie het als iets wat te maken heeft met hoe snel je verbanden legt, en hoe snel je bepaalde inzichten verwerft. Hoe goed je dingen kan beredeneren, en logisch nadenken is voor mij een belangrijke factor.
Cassidy schreef:Je kunt dingen nog zo vaak doen, als je het verkeerd doet, gaat het nog niet het gewenste resultaat geven. Je kunt als een zoutzak op een paard gaan zitten en nog zo veel gevoel daarbij tonen, gevoelvol de teugels lang laten en er vooral niet aan gaan zitten, het paard met gevoel uit elkaar laten sloffen: het zal je paard niet helpen bij het dragen van je gewicht en maakt jou beslist geen betere ruiter.
mysa schreef:Cassidy heeft met niveau niet het juiste woord te pakken, maar we begrijpen wat ze bedoelt.