Goed kunnen rijden = opleidingsniveau gerelateerd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 18:01

Denk dat paardrijden meer met E.Q. dan met I.Q. te maken heeft. Daarnaast heb je ook nog mensen die eenzijdig begaafd zijn, zo ben ik erg taalvaardig, maar kan ik niet rekenen en heb ik al helemaal geen ruimtelijk inzicht, noch heb ik enig gevoel voor ritme, en toch kan ik behoorlijk paardrijden, al is het niet op wedstrijdniveau (maar daar liggen mijn ambities dan ook niet).

Cassidy

Re: Goed kunnen rijden = opleidingsniveau gerelateerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 18:02

En daar hadden we het over, dat wedstrijdniveau. En dan ga ik er automatisch van uit dat je ambities daar ook liggen, want zonder drive kom je er nog niet.

vonderhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 18:11

Cassidy schreef:
Gevoel en talent heb je, of heb je niet, is niet afhankelijk van opleiding. Het is daarentegen wel belangrijk om intelligent te zijn als je hogerop wilt komen. Ten eerste om de theorie te begrijpen die ermee is gemoeid als je de paarden in hogere klasses wilt gaan rijden, en daarnaast om met sponsoren en paardeneigenaren te kunnen praten en ze over te kunnen halen dat ze hun paard bij jouw stallen zodat jij kunt rijden, geld kunt verdienen en wedstrijden kunt rijden om zo hogerop te kunnen komen.

ja ok zit wat in, maar denk dat je met een lagere opleiding en veel gevoel voor paardrijden verder komt dan anders om.
mijn dochter is twaalf, dan heb ik het wel over pony's, wedstrijd gericht , maar ze heeft nu al drie pony's staan van andere mensen , waarvan ze twee zadelmak heeft gemaakt en uitbrengt op wedstrijd en de andere pony in het M uitbrengt . dus denk eerder dat een sponsor of iemand die een paard gereden wil hebben kijt na hoe je rijdt dan naar je opleiding, en voor gesrekken aan te gaan hoef je echt niet hoogopgeleid te zijn, maar nogmaals is mijn mening en ieder de zijne ;)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 18:17

Onzin. Goed kunnen paardrijden is een combinatie van talent (het lichaam ervoor hebben, goede motoriek, balans, paard aanvoelen) en de wil om te leren! Hard werken dus.

Ik ken meerdere universitair geschoolden maar die verdiepen zich er niet in of zijn een houten plank. Als je slim ben wil dat nog niet zeggen dat je je overal even hard voor inzet.

Ik denk wel dat als je talent heb, de motivatie hebt én dan ook nog slim bent, dat je dan uiteindelijk wel verder kan komen. SImpelweg omdat je je misschien meer en beter zal verdiepen in theoretische aspecten van het paardrijden. Theorieen over manieren van trainen, invloed op het paardenlichaam etc.
Laatst bijgewerkt door Waves op 17-03-12 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 18:17

niet mee eens. straks denkt iedereen, oh, dat is een vmbo'er dus...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 18:19

Volgens mij had ik op de vorige pagina al geroepen dat gevoel en talent aanwezig moeten zijn. Maar dan, is intelligentie een beslissende factor: iemand met gevoel en talent, die niet zo slim is, komt niet zo ver als iemand met gevoel, talent en IQ. (En voordat iemand begint over EQ, dat staat in mijn ogen gelijk aan gevoel).

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Ik ga mee met Cassidy, er zit zoveel meer achter het rijden.
Kennis van het lichaam van een paard, begrijpen hoe de psyche van het paard werkt, keuzes maken wat betreft harnachement etc. Het is nog best ingewikkeld allemaal.

Dat sluit niemand uit, maar kan iemand met een hoger opleidingsniveau net een extra voordeel geven.

mysa

Excuses, openingspost niet goed gelezen.

Cassidy schreef:
En daar hadden we het over, dat wedstrijdniveau. En dan ga ik er automatisch van uit dat je ambities daar ook liggen, want zonder drive kom je er nog niet.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 18:20

mysa schreef:
Denk dat paardrijden meer met E.Q. dan met I.Q. te maken heeft. Daarnaast heb je ook nog mensen die eenzijdig begaafd zijn, zo ben ik erg taalvaardig, maar kan ik niet rekenen en heb ik al helemaal geen ruimtelijk inzicht, noch heb ik enig gevoel voor ritme, en toch kan ik behoorlijk paardrijden, al is het niet op wedstrijdniveau (maar daar liggen mijn ambities dan ook niet).

Ben jij mijn tweelingzus? :')

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 18:20

schotjes schreef:
niet mee eens. straks denkt iedereen, oh, dat is een vmbo'er dus...

Er zijn meerdere redenen waarom iemand beslist om een VMBO opleiding te doen. Een daarvan kan bijvoorbeeld zijn dat iemand het helemaal niets vindt om hele dagen op school te zitten, of nog een een studie aan zijn middelbare schoolopleiding te plakken. Of er is thuis geen geld om door te leren.
Opleidingsniveau heeft niets te maken met de opleiding die je volgt of hebt gevolgt. Het heeft te maken met je capaciteiten.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 18:23

Cassidy schreef:
Volgens mij had ik op de vorige pagina al geroepen dat gevoel en talent aanwezig moeten zijn. Maar dan, is intelligentie een beslissende factor: iemand met gevoel en talent, die niet zo slim is, komt niet zo ver als iemand met gevoel, talent en IQ. (En voordat iemand begint over EQ, dat staat in mijn ogen gelijk aan gevoel).

Oh pardon, niet gelezen. :o

Ja, dan ben ik het met je eens wat betreft verdiepen in theorie en instructies goed interpreteren. Zakelijk inzicht, sponsors regelen etc dat kan iemand met minder IQ net zo goed, daar komt vaak lef en sociale vaardigheden bij kijken. Lekker babbelen hangt niet samen met IQ. Soms zelfs integendeel..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 18:27

Lekker babbelen, socializen in de kroeg, of zakelijk correct onderhandelen: wie goed is in het een, hoeft nog niet goed te zijn in het ander, ben ik het mee eens.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 18:29

Hmmm, zit er nog eens over na te denken. Ben vroeger wel veel naar wedstrijden geweest als toeschouwer, kende ook veel wedstrijdruiters, maar geloof niet dat daar veel hoogopgeleiden/erg intelligente mensen tussen zaten.(was ook geen grand prix niveau, misschien scheelt dat nog)

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 18:39

Volgens mij heeft het niets met opleidingsniveau of intelligentie te maken. Anky komt er openlijk voor uit dat ze met school gekapt is om verder te gaan in de paarden en niet geheel zonder succes hè. En ik ken succesvolle ruiters die meerdere opleidingen hebben, vloeiend Engels en Duits spreken, nog een woordje Japans en een stuk of wat doctoralen in het een of ander. En da's ook een succesvolle trainster. Kan allemaal dus.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 18:41

Anky zou de capaciteiten gehad hebben om ook met school door te gaan en succesvol te worden in een andere baan dan in de paarden. Helemaal mee eens. Het is haar KEUZE geweest om door te gaan in de paarden.

Maar ik heb het hier niet over de opleiding die gevolgd wordt en wel of niet wordt afgemaakt, maar over de capaciteiten om een dergelijke opleiding te doen. Dus idd het opleidingsNIVEAU, en niet de opleiding zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 18:45

Weleens in de paardensport meegelopen? Dan had je vast gemerkt dat echt niet alle trainers academici zijn :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 18:48

Ik ken heel wat trainers die de capaciteiten zouden hebben gehad op een academische graad, maar in jonge jaren de keuze hebben gemaakt om de paarden in te gaan (als ruiter), en vervolgens trainer zijn geworden. Dat is hun KEUZE geweest. Niet omdat ze de CAPACITEITEN niet hadden om door te leren...desnoods tot aan een Academische titel toe.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 18:54

Als we uitgaan van 2 personen met een gelijkwaardige aanleg, die gevoelsmatig en elkaar gewaagd zijn, en die dezelfde kansen en ervaringen hebben gekregen qua training.
Dan ben ik ervan overtuigd dat de intelligentere van de 2 het beter zal doen dan de ander.

Verder hebben intelligentie en opleidingsniveau inderdaad niks met elkaar te maken. Het is maar net wat de situatie is, waar je interesse ligt, en welke mogelijkheden/kansen je krijgt. Genoeg mensen die best een goed stel hersens hebben, maar om wat voor reden dan ook niet zijn gaan verder studeren, of hun studies niet hebben afgemaakt. Zijn die dan per definitie dom? Neuh, die hebben gewoon wat minder kennis dan iemand die 5 jaar met zn neus in de boeken heeft gezeten :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 18:57

In mijn ogen zijn intelligentie en opleidingsniveau gelijk. Of je uiteindelijk de opleiding gaat doen waar je de capaceiten voor hebt is een tweede. Ik maak dus verschil tussen opleidingsniveau en opleidingsgraad. En ik denk aan de reacties tot nu toe in dit topic dat veel mensen dit verschil niet zien. Die bestempelen alles met opleidingsniveau ;).

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 18:59

Ik denk ook dat ergens wel een verband is, maar het grootste gedeelte toch gevoel is en dat is een soort talent denk ik. Wat mij wel vaak opvalt is dat er toch nog redelijk wat ruiters rond rijden die niet nadenken over wát ze doen, wáárom je iets doet, wat je precies vraagt je paard te doen etc. Dan kun je dus 1000x iets oefenen maar dan oefen je dus iets waar je niet logisch over na gedacht hebt, wat dus hoogstwaarscheinlijk fout gaat en iets wat je 1000x fout doet wordt dan niet goed lijkt mij zo..
En het stukje ''wat, waarom, wanneer'' logica en inzicht heeft denk ik toch wel met IQ te maken, niet dat mensen met een lager IQ niet zo kunnen na denken maar ik denk dat een ''slimmer'' iemand sneller kan zijn.

Overigens is het altijd maar de vraag wat je ''goed rijden'' noemt, dat is ook iets compleet verschillends voor sommige mensen.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 19:02

Cassidy schreef:
In mijn ogen zijn intelligentie en opleidingsniveau gelijk. Of je uiteindelijk de opleiding gaat doen waar je de capaceiten voor hebt is een tweede. Ik maak dus verschil tussen opleidingsniveau en opleidingsgraad. En ik denk aan de reacties tot nu toe in dit topic dat veel mensen dit verschil niet zien. Die bestempelen alles met opleidingsniveau ;).

Dan gebruik ik inderdaad andere woorden dan jij, Cassidy. Opleidingsniveau is voor mij wat je daadwerkelijk doet of gedaan hebt. Opleidingsgraad is imo iets waar je een diploma van hebt, iets wat je dus succesvol hebt afgemaakt.
Intelligentie staat voor mij los van alles wat met studeren te maken heeft, ik zie het als iets wat te maken heeft met hoe snel je verbanden legt, en hoe snel je bepaalde inzichten verwerft. Hoe goed je dingen kan beredeneren, en logisch nadenken is voor mij een belangrijke factor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 19:10

bakkabouter schreef:
Intelligentie staat voor mij los van alles wat met studeren te maken heeft, ik zie het als iets wat te maken heeft met hoe snel je verbanden legt, en hoe snel je bepaalde inzichten verwerft. Hoe goed je dingen kan beredeneren, en logisch nadenken is voor mij een belangrijke factor.

En dat zie ik net zo. En dat is voor mij opleidingsniveau. Wat je uiteindelijk doet of gedaan hebt staat daar los van. Kijk maar naar vacatures: als ze het hebben over opleidingsniveau, dan vragen ze niet om een afgerondde opleiding, diploma of titel. Het is een indicatie voor de intelligentie van iemand. Of hij/zij de functie theoretisch aan zou kunnen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 19:16

Cassidy schreef:
Je kunt dingen nog zo vaak doen, als je het verkeerd doet, gaat het nog niet het gewenste resultaat geven. Je kunt als een zoutzak op een paard gaan zitten en nog zo veel gevoel daarbij tonen, gevoelvol de teugels lang laten en er vooral niet aan gaan zitten, het paard met gevoel uit elkaar laten sloffen: het zal je paard niet helpen bij het dragen van je gewicht en maakt jou beslist geen betere ruiter.

Dan rijd je imo dus niet met gevoel...

Iemand kan de theorie nog zo fantastisch begrijpen, maar als die niet weet wanneer hij wat moet voelen word het niks.elle] Als iemand weet dat hij zijn hand moet ontspannen als het paard nageeft, maar niet kan voelen wanneer hij nageefd, dan heeft hij niks aan de theoretische kennis.
Ik ben er dus van overtuigd dat goed paardrijden totaal niks met intelligentie te maken heeft. Een minder intelligent persoon kan meer rijkunstig gevoel, meer ritmegevoel, meer gevoel in de omgang met het karakter van het paard en meer lef hebben dan de intelligentere persoon, zonder de theoretische achtergrond helemaal te kennen.
Ik denk dat dat de minder intelligente persoon een goede ruiter maakt, als we het alleen over het ruiter zijn hebben. Wil zo'n ruiter voor zichzelf werken, dan komt daar natuurlijk veel meer bij kijken en zou hij een derde nodig hebben voor de zaken als management en sponsoring wat eerder genoemd is...

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 19:21

Cassidy heeft met niveau niet het juiste woord te pakken, maar we begrijpen wat ze bedoelt. Ik denk toch niet dat beide zaken gerelateerd zijn. Wat moet je dan b.v. met mensen met een disharmonisch intelligentieprofiel, zouden dat goede of gemiddelde of slechte ruiters zijn?
Laatst bijgewerkt door mysa op 17-03-12 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 19:26

mysa schreef:
Cassidy heeft met niveau niet het juiste woord te pakken, maar we begrijpen wat ze bedoelt.

Wat is de reden dat jij denkt dat ik verkeerd zit, en niet iedere ander hier in dit topic die dit woord anders gebruikt dan ik dat doe? Heeft de meerderheid gelijk, ook al zitten ze fout? Is correct taalgebruik een kwestie van wat de meerderheid doet?