Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 09:11

Benzz schreef:
Maar er is nog steeds geen antwoord op de vraag: Is rijden op paarden wel degelijk schadelijk?

Dat dit de wereld weer in is gekomen door ( inderdaad het zuidas typje die het zelf zielig vind en daar een zelfonderzoek naar is gaan doen. Zelf uitermate handig met marketing en met social media een podium heeft gevonden) iemand en iedereen dat volgt terwijl er volgens mij helemaal nog nooit onderzoek naar is gedaan.

( overigens, in 2005 is er door het kwpn al een onderzoek gedaan naar het paardenmens 2020. Hoogopgeleide vrouwen uit de randstad die veel vanuit emotie doen en heel zachtaardig zijn, waar uiteraard niets mis mee is. Maar het is wel een ander uitgangspunt en je ziet sinds jaren ook veel gedragsproblematiek bij diverse dieren) Let op, dit is geen goed of kwaad. Ik ben zelf ook vele malen zachter geworden dan toen ik nog op de boerderij rondliep. Al ben ik qua rijden altijd een zachte ruiter geweest. Zo zacht als het kan en zo hard als het moet.

Je probeert her gehele onderzoek weg te zetten als ongeldig door te stereotyperen. Je noemt de vooroordelen van de onderzoeker op basis van woonlocatie en sociale stand maar dit noem je geen vooroordeel?
Natuurlijk is er veel aan te merken. Maar het weergeeft absoluut dat meer onderzoek nodig is. Het hele punt is dierenwelzijn, dat is nummer 1 prioriteit. En niet of die onderzoeker in de randstad woont. Deze post klinkt meer alsof het vanuit emotie is geschreven dan het onderzoek.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-23 09:29

Benzz schreef:
De schoftlift is ook een nieuw bedacht woord. Net als verticale balans. Vroeger zeiden we gewoon: gewicht op 4 benen. Dat is misschien wel wat mij het meest tegenstaat aan deze personen. Nieuwe woorden bedenken om interessant over te komen en klanten te winnen. Oude wijn in nieuwe zakken, al kunnen de lesgevers de oude wijn theoretisch vertellen, maar praktisch totaal nietl.

Nu heb ik het boek van Karin Leibbrand gelezen, en ook behoorlijk wat online materiaal bekeken.... Ik herken de summiere opsomming die je hier geeft daar niet in.
Ik denk dat het heel goed is dat er mensen opstaan zoals zij die voor een grotere groep mensen een soort stappenplan/ check-list hebben gecreëerd om te leren zien en voelen wat het wenselijke 'duurzame' bewegingspatroon is om in de basis 'veilig' (fysiek voor het paard dus) te kunnen rijden.

Wanneer die oude wijn en reeds bestaande theorie heel breed gedragen werd en uitgevoerd, dan hadden we minder kapotte paarden nu.
De meeste ruiters leren nog steeds van hun instructeurs het paard zoveel mogelijk op tempo in de hand naar 'trappen' (ik chargeer), met een paard dat dan nog steeds niet recht is... de schoft naar beneden drukt, afbreekt in de hals en met de achterbenen er een beetje achteraan fladdert.

Dus wanneer we het allemaal wel weten, en het allemaal al op die manier gedoceerd wordt, dan zou je dus veel meer correct gaande paarden op wedstrijden zien.
Het tegendeel is waar.

Maar ik ben benieuwd, wanneer deze mensen allemaal suffe prutsers zijn: op welke mensen moeten we ons oog dan wel richten?
Ik vroeg datzelfde ook al aan Veronica2... maar die blijft ook stil.

Hoe kunnen we nou stappen maken wanneer we er een sport van maken mensen af te zeiken die trachten ruiters bij te brengen een paard functioneler en dus veiliger te laten bewegen onder de ruiter, maar niet met alternatieven aan komen en inhoudelijke informatie?

Dus: Benzz en Veronica2 beschikken over DE informatie over hoe een paard correct te trainen, de manier waarop Karin Leibbrand dat doet is volgens hen absoluut foutief. Maar er wordt niet gedeeld HOE het dan wel moet, en WIE op deze manier onderwijst zodat je weet naar welk beeld je moet streven.
Dus kom maar op Benzz en Veronica2, deel jullie kennis!!!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 09:34

Benzz schreef:
De schoftlift is ook een nieuw bedacht woord. Net als verticale balans. Vroeger zeiden we gewoon: gewicht op 4 benen. Dat is misschien wel wat mij het meest tegenstaat aan deze personen. Nieuwe woorden bedenken om interessant over te komen en klanten te winnen. Oude wijn in nieuwe zakken, al kunnen de lesgevers de oude wijn theoretisch vertellen, maar praktisch totaal nietl.

Maar het woord grondwerk kende ik vroeger ook niet.
Dat was gewoon je paard opvoeden, zoals braaf mee lopen, achterwaarts en op zij.
En aan de longeerlijn was longeren.

Zo was zadelmak maken ook met ruiter, ruitermak bestond ook niet. Want een zadeltje opleggen stelt zo weinig voor dat het niet als iets apart benoemd werd :)

Avalanche

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 09:58

Denk dat Benzz aardig op een lijn zit met mij :o

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-23 10:11

Avalanche schreef:
Denk dat Benzz aardig op een lijn zit met mij :o

Maar ook dan: deel kennis! Deel mensen waarvan je vindt dat ze goede kennis delen zodat anderen daar hun voordeel mee kunnen doen.

We weten nu dat degenen die hiervoor genoemd werden het niet goed doen.
Maar wie doet het wel goed? En hoe vinden we die mensen?

En op welke manier doen leibbrand en consorten het verkeerd? Met andere woorden: op welke manieren ondervindt het paard schade door hun wijze van trainen?

Doordat zij wel heel inhoudelijke, diepgaande en goed te volgen informatie delen zijn ze heel toegankelijk.

We hebben gewoon niets aan verzuurde bejaarde ruiters (ik ben zelf ook de jongste niet meer! Haha) die roepen dat vroeger alles beter was, maar niet delen WAT er beter was en HOE je dat doet

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 10:14

Nu even wat anders tussendoor weer, sorry

Er werd aangetoond dat de paarden meer schade hadden aan bijvoorbeeld de elleboog.
Maar hoe zit dat dan bij niet gereden merries die elk jaar een veulen krijgen? Ook veel gewicht dragen.
En als ik kijk naar een echte fokmerrie die vind ik vaak met de 20 ook zo florissant niet uitzien.
In de natuur zal dat niet veel anders zijn gok ik.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 10:16

Ninx schreef:
We hebben gewoon niets aan verzuurde bejaarde ruiters (ik ben zelf ook de jongste niet meer! Haha) die roepen dat vroeger alles beter was, maar niet delen WAT er beter was en HOE je dat doet

Oh wacht, dit is de uitnodiging om meer uitleg te geven?

JoyJoy4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 10:18

Bij ons op stal hadden we een paard met een blessure die tijdje alleen in de wei heeft gestaan. En ik had het niet verwacht maar moet toch concluderen dat alleen in de wei staan ook schadelijk is voor een paard. Vooral de hoeven gingen erg hard achteruit. Gelukkig wordt er weer regelmatig met hem gestapt en paard vind fijn om regelmatig uit te zijn.
En eigenlijk is dit geen science rocket, iedereen weet dat te weinig beweging schadelijk is. Gelukkig dat er toch mensen zijn die ze wel de nodige beweging geven.

Ook vraag ik mij af hoe oud een paard normaal in de natuur wordt. De paarden die hier gereden worden halen makkelijk de 20 jaar en ouder.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-23 10:21

Veronica2 schreef:
Ninx schreef:

Oh wacht, dit is de uitnodiging om meer uitleg te geven?

Ik vroeg het je al eerder….

Maar men blijft steken in verzuurd commentaar. Dat is gewoon zonde.
Als je kennis hebt, deel die kennis. Anders hebben we gewoon niet zoveel aan het afwijzen van mensen die dat wel doen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 10:21

Maar we hebben het over kapotte paarden. Ik vraag mij dan af of deze paarden ook preventief elk half jaar een arts zagen?
Dus niet enkel wanneer ze ,last, van iets begonnen te krijgen.

Je kan zo veel ellende voor zijn als je je paarden preventief laat onderzoeken en behandelen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 10:31

DuoPenotti schreef:

Er werd aangetoond dat de paarden meer schade hadden aan bijvoorbeeld de elleboog.
Maar hoe zit dat dan bij niet gereden merries die elk jaar een veulen krijgen? Ook veel gewicht dragen.
En als ik kijk naar een echte fokmerrie die vind ik vaak met de 20 ook zo florissant niet uitzien.

Ik denk ook eerlijk gezegd niet dat het zo goed is voor merries ieder jaar een veulen te krijgen.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 10:41

Maar dat jaarlijks een baby krijgen is wel wat in de natuur kan gebeuren. Zolang ze vruchtbaar zijn gebeurt het
Het manipuleren van dier (en mens) om vruchtbaar te worden terwijl ze van nature niet vruchtbaar zijn is in dat opzicht bezien een verzwakking van het ras.

Alleen kennen we mogelijk de lange termijn schade nog niet (volledig)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 10:42

Nee dat denk ik ook niet. Maar dat is toch wel het lot van een merrie, ook in de natuur.
Kan wel eens een jaartje overslaan maar meer ook niet

edit, nee het onnatuurlijk vruchtbaar maken is natuurlijk ook weer anders.
Vaak ook nog afvragend of dat niet komt door te vroeg in het jaar willen en teveel op stal dus daglicht verstoring.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 05-03-23 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 10:42

Benzz schreef:
Toch vertalen ze de theorie niet. Als je bij de lessen gaat kijken is het een hoog: Heel goed gehalte, terwijl je erbij staat en denkt: Huh, zadel ligt voor geen meter, ruiter zit kats scheef, paard loopt voor geen meter. Maar hee, het is fantastisch. Het hele systeem is bedacht op: Ik kan het zelf niet, dus ik verander het systeem. Zo is Marijke de Jong ook bekend geworden, ik kan geen volte rijden, dus ik heb het licht gezien en ga anderen hiermee helpen. Terwijl ze niet door had dat het nivo: de lamme helpt de blinde was. Maar marketing technisch zo sterk, dat iedereen er in mee ging.

"Wie een hond wil slaan, die vindt al gauw een stok..."

Nounounou....

Binnen zeer nauwe grenzen herken ik deze beschrijving.
En ik vind het kolder.

De theorie word, helaas voor Benz, goed vertaald.
Karin is nadrukkelijk van het 'prijzen wat goed gaat en zeggen wat je hebben wil' (" Ja goed! Meer energie! Blijf van de binnenteugel af!")
En ze is trainer voor revalidatie paarden: 'dit is perfect voor nu', tuurlijk is er een volgende stap nodig, maar dat is nu nog niet mogelijk.

(En ik distancieer mij van onzin als scheef zittende ruiters en slecht liggende zadels, paard loopt niet en ik kan zelf niet rijden - en mensen komen omdat het marketingtechnisch sterk zou zijn.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 10:45

DuoPenotti schreef:
Nee dat denk ik ook niet. Maar dat is toch wel het lot van een merrie, ook in de natuur.

Wel nee. Zo werkt Moeder Natuur niet, hoor.
Is een dier niet in conditie wordt ze niet vruchtbaar.
En als een merrie niet gedekt wenst te worden, gebeurt het niet.

Dus nee, dat is geen 'lot', het is echt heel anders dan onze melkkoeien.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 10:49

JoyJoy4 schreef:
Bij ons op stal hadden we een paard met een blessure die tijdje alleen in de wei heeft gestaan. En ik had het niet verwacht maar moet toch concluderen dat alleen in de wei staan ook schadelijk is voor een paard. Vooral de hoeven gingen erg hard achteruit. Gelukkig wordt er weer regelmatig met hem gestapt en paard vind fijn om regelmatig uit te zijn.

Maar dit gaat over een geblesseerd paard, dan spelen er toch meerdere factoren mee?
Het paard was geblesseerd, had dus pijn of op zijn minst ongemak, stond waarschijnlijk op medicatie, viel ineens terug in de training, kreeg waarschijnlijk minder intensief de dagelijkse zorg die een bereden paard krijgt (borstelen, hoeven die schoongemaakt worden, misschien zelfs in de lak, ...).
Daar kan de wei bij wijze van spreken ook niets aan doen. :D

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 10:51

Janneke2 schreef:
DuoPenotti schreef:

Wel nee. Zo werkt Moeder Natuur niet, hoor.
Is een dier niet in conditie wordt ze niet vruchtbaar.
En als een merrie niet gedekt wenst te worden, gebeurt het niet.

Dus nee, dat is geen 'lot', het is echt heel anders dan onze melkkoeien.

Dat klopt maar nageslacht leveren en opvoeden is in essentie de taak van een merrie
Als ze niet wilt, is dat omdat ze nog niet optimaal vruchtbaar is… niet omdat ze hoofdpijn heeft of geen zin in een vrij partij.

Als ze niet in optimale conditie is, vind ze geen hengst.. want de natuur “weet” dat het niet verstandig is om voort te planten met een zwakkere soort genoot.. das onderdeel van de survival of the fittest.

JoyJoy4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 10:52

@Gini

Of wel het in handen zijn en bereden worden doet een paard meer goed dan dat het schade aan richt.

Wist je dat trouwens de lucht die je in ademt ook vervuild is en schade aan richt? :D
Laatst bijgewerkt door JoyJoy4 op 05-03-23 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 10:53

Ja dat zeg ik een jaartje overslaan kan.
Maar voor de rest is het toch wel veulens krijgen.
Eentje die echt wat onder de leden heeft is een roofdier hapje.
En dan kom je dus uit bij de selectie die wij hier niet hebben.
Net zo als met nageboorte blijven staan naar wat ik begreep erfelijk is. Dat is merrie en veulen dood.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 10:57

DuoPenotti schreef:

Accoord, maar het klinkt mij veel te veel naar noodlot in de oren, terwijl het veulen alleen komt als de merrie dat wil en er aan toe is. (Waarmee je voorkomt dat de merrie echt een beroerde conditie krijgt
en dus een roofdier hapje wordt.)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 10:59

JoyJoy4 schreef:
@Gini

Of wel het in handen zijn en bereden worden doet een paard meer goed dan dat het schade aan richt.

Ik kom oprecht niet tot die conclusie.

Er is een bereden paard >> paard raakt geblesseerd >> paard moet op rust op wei >> paard krijgt slechtere hoeven
Conclusie: op de wei staan is ook schadelijk
Ik vind het een hele gekke sprong.

Het in handen zijn en bereden worden vind ik ook twee verschillende dingen. Een paard moet inderdaad regelmatig in handen komen om een goede zorg te verzekeren. Een paard het maar laten uitzoeken op de wei, daar ben ik ook absoluut niet zo voor.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 11:04

Citaat:
Dat klopt maar nageslacht leveren en opvoeden is in essentie de taak van een merrie
Als ze niet wilt, is dat omdat ze nog niet optimaal vruchtbaar is… niet omdat ze hoofdpijn heeft of geen zin in een vrij partij.

Als ze niet in optimale conditie is, vind ze geen hengst.. want de natuur “weet” dat het niet verstandig is om voort te planten met een zwakkere soort genoot.. das onderdeel van de survival of the fittest.

Oeps. Dit klinkt naar sexuologie uot de 1950er jaren.
De schone taak van het schone (in werkelijkheid: sterke) geslacht is baren en ukjes opvoeden....

En oejjj, welke fokker geeft de merrie haar eigen keuze mbt de hengst...?
(Ik ken een oude boer die dit soms deed, maar hij was eigenaar van zowel merries als hengsten.)

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 11:08

Slechtere hoeven is toch ook een kwestie van bijhouden? Op de wei staan wil niet zeggen "op de wei dumpen en er niet meer naar omkijken". Ook een weidepaard heeft voer nodig, extra vitaminen etc. want in gras/hooi/etc zit ook niet alles. Mijn pony heeft een tijd ook heel snel zijn hoeven afgesleten, waar dat aan lag, geen idee... maar dat heeft denk ik meer met vitamine, weer / weerstand te maken dan iets anders.

Een paard dat meer in de hand is, wordt sneller iets bij gezien (goh, hij wordt dunner, ow hij heeft hier een wondje"

Rijden tjah... Als ik kijk naar wat ik zie, vraag ik me af of het goed voor ze is. Maar dan zeg ik ook, het gespannen paard, wat zijn rug wegdrukt, de hup in de krul-manier etc. Daarvan geloof ik niet dat het goed is voor een paard.

Gewoon ontspannen rijden, ruiter die meebeweegt... tjah... Het zal niet ideaal zijn (paarden zijn volgens mij niet gemaakt om dingen te dragen ;)) maar echt veel last zullen ze er niet van hebben. (Mits voorwaarden zoals een passend zadel etc.) dan geloof ik ook wel dat een paard beter kan worden (gespierder, soepeler etc.) Per definitie slecht niet... Maar daar zitten veel voorwaarden aan.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 11:09

Janneke2 schreef:
DuoPenotti schreef:

Accoord, maar het klinkt mij veel te veel naar noodlot in de oren, terwijl het veulen alleen komt als de merrie dat wil en er aan toe is. (Waarmee je voorkomt dat de merrie echt een beroerde conditie krijgt
en dus een roofdier hapje wordt.)

Alleen wordt dat er aan toe zijn niet bepaald door mentale factoren maar puur door fysieke factoren. En dus zal dat jaartje overslaan maar beperkt voorkomen in de natuur.
Again het gaat daar over de survival van the fittest.

En dan terug naar het onderwerp van dit topic.

Zonder nog na te kunnen gaan of bij de paarden van voor de medische hoogtij dagen en ongebreideld fokken het berijden van paarden tot schadelijke effecten leidde, kun je onmogelijk beweren dat een paard berijden schadelijk is.
Je kunt hooguit concluderen dat het huidige fokbeleid (wellicht beperkt tot bepaalde rassen zelfs) tot ongewenste schade lijdt dat verergerd wordt door een paard te berijden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 11:15

DuoPenotti schreef:

daar heb ik er eentje van gezien aan de binnenkant DP. Flinke vergroeiingen aan de onderkant van de achterste wervels. Merrie was "zuur". Ja dat zou ik ook zijn als er scherpe botuitsteeksels tegen mijn organen aan zouden drukken.... Elleboog was OK wat ik me kan herinneren.