Tendance schreef:Het lichaam zal dan misschien wel nooit zo soepel kunnen worden als dat je jong begint.
Ik neem toch zeker wel aan dat dit een grapje was?
Soepelheid heeft niets met leeftijd te maken, maar met oefening en beheersing!
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tendance schreef:Veel al zullen mensen, die op latere leeftijd en dus niet al in hun vroeger jeugd met een sport beginnen, nooit meer het resultaat behalen, als dat ze dit in hun jeugd wel hadden gedaan. Waarom.... Te stijf of bepaalde bewegingen en houdingen niet beheersen met het lichaam. Dit zorgt regelmatig voor blessures.
Waarom zou dit bij een paard niet hetzelfde kunnen zijn.
Dani_ schreef:Ik heb de jaren dat ik niet kon rijden als een kans gezien om me te verdiepen in grondwerk en in alle andere dingen die je met een paard kunt doen behalve rijden (je kunt óók dressuur doen naast je paard!!! Lange teugelen!). .
Arabesk schreef:De gemiddelde leeftijd waarop (sport)paarden uit de verzekering worden gehaald is 7 jaar. Dat zegt mij genoeg. De bron van deze info heb ik zo niet even paraat, maar het was n.a.v. een onderzoek bij verschillende verzekeringsmaatschappijen. De meest genoemde reden, meer dan 80% is kreupelheid.
En het feit dat groeischijven kunnen beschadigen tijdens te vroeg inrijden, maakt dat ik het risico te groot vind om jonger dan 6 in te rijden. Misschien beschadigen ze niet nee, maar eenmaal wel beschadigd is die schade onherstelbaar
vuurneon schreef:Arabesk schreef:De gemiddelde leeftijd waarop (sport)paarden uit de verzekering worden gehaald is 7 jaar. Dat zegt mij genoeg. De bron van deze info heb ik zo niet even paraat, maar het was n.a.v. een onderzoek bij verschillende verzekeringsmaatschappijen. De meest genoemde reden, meer dan 80% is kreupelheid.
En het feit dat groeischijven kunnen beschadigen tijdens te vroeg inrijden, maakt dat ik het risico te groot vind om jonger dan 6 in te rijden. Misschien beschadigen ze niet nee, maar eenmaal wel beschadigd is die schade onherstelbaar
Sportpaarden vind ik weer iets heel anders dan een recreatief gereden pony'tje. Totaal andere vorm van belasting.
Ik vind het ook absoluut geen feit te noemen dat groeischijven beschadigt kunnen raken tijden te vroeg (en wat is dan te vroeg volgens onderzoek?) inrijden, want ik heb nog geen onderzoek gezien die dat kan bevestigen.
Ik zie het verhaal van groeischijven als informatie, dat je dat altijd in je achterhoofd houdt tijdens het (in)rijden vooral met verschil tussen paard en pony; een 3 jarige pony is anders dan een 3 jarig paard.
En wat betreft soepelheid, daar heb je gelijk in: dat kan ook aan de hand want dat heb je ook letterlijk zelf in de hand.
vuurneon schreef:Ik vind het ook absoluut geen feit te noemen dat groeischijven beschadigt kunnen raken tijden te vroeg (en wat is dan te vroeg volgens onderzoek?) inrijden, want ik heb nog geen onderzoek gezien die dat kan bevestigen.
Ik zie het verhaal van groeischijven als informatie, dat je dat altijd in je achterhoofd houdt tijdens het (in)rijden vooral met verschil tussen paard en pony; een 3 jarige pony is anders dan een 3 jarig paard.
vuurneon schreef:Niet een enorm verschil, dat zeg ik niet, maar bij pony's sluiten de groeischijven vroeger. Dus is eerder volwassen. Mentale ontwikkeling heb ik het sowieso niet over, dat kun je niet meten of benoemen. Dat is iets wat je zelf in moet schatten.
De verwachtingen voor een recreatief gereden dier zijn anders, die hoeft minder en ook minder snel dan een sportdier. Prestatie is geen streven itt tot een wedstrijddier. Dus de eisen liggen anders, waardoor ook de belasting anders is in mijn ogen. Daarom mis ik ook in de genoemde artikelen hier wat de effecten zijn voor een recreatiepaard, want in dit: http://www.pgtbeilen.nl/paard-en/jong-paard/artikel gaat het ook alweer over de paarden in de wedstrijdsport.
en ook in dit artikel gaat het over paarden die moeten presteren:
http://www.freewebs.com/leesvoer/leeftijdinrijden.htm
Al zie ik in al die artikels een hoop info maar geen concrete effecten.
Dribbelkont schreef:ik had net een topic geopend en zag dit topic
mijn merrie is in juni 3 geworden en nu 3 maand onder het zadel 1 a 2 keer per week en puur buiteritten.
nu zit ik er sterk aan te denken haar van september tot eind feb rust te geven en lekker alles te verwerken en verder te ontwikkelen.
zal ze de 3 maand onder zadel vergeten als ik haar in maart weer oppak? dan is ze 3 jaar en 9 maand en wil haar dan naar 2 keer per week brengen puur buitenritten.
vindt haar nog erg jong namelijk en is nog druk bezig met uitzwaren.
is een tinker.
wil nu dan wel 1 keer per week met haar gaan wandelen langs de weg en dan de rest in het land (zolang het weer het nog toelaat) en anders van 10.00 tot 17.00 in de bak met andere paardjes.
Arabesk schreef:Geen concrete effecten over vroeg inrijden?
Hmmmm hoe lang gaat een quarter horse mee, die zijn over het algemeen met hun 10e al afgeschreven, helemaal kapot. Die worden helemaal te vroeg ingereden omdat ze 'er al bespierd genoeg' uitzien.
essiedepessie schreef:Arabesk schreef:Geen concrete effecten over vroeg inrijden?
Hmmmm hoe lang gaat een quarter horse mee, die zijn over het algemeen met hun 10e al afgeschreven, helemaal kapot. Die worden helemaal te vroeg ingereden omdat ze 'er al bespierd genoeg' uitzien.
gaat het lekker? niet onderbouwen doe je maar bij je volgende huis....