Hoe vaak rijden jullie je 3 jarige paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 15:58

Tendance schreef:
Het lichaam zal dan misschien wel nooit zo soepel kunnen worden als dat je jong begint.

Ik neem toch zeker wel aan dat dit een grapje was?
Soepelheid heeft niets met leeftijd te maken, maar met oefening en beheersing!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 16:19

Tendance schreef:
Veel al zullen mensen, die op latere leeftijd en dus niet al in hun vroeger jeugd met een sport beginnen, nooit meer het resultaat behalen, als dat ze dit in hun jeugd wel hadden gedaan. Waarom.... Te stijf of bepaalde bewegingen en houdingen niet beheersen met het lichaam. Dit zorgt regelmatig voor blessures.
Waarom zou dit bij een paard niet hetzelfde kunnen zijn.

Het verschil is dat kinderen die gaan sporten (normaal niveau) dit doen zonder dat ze een rugzakje ophebben. Kinderen die jong geleerd hebben om handig met hun lichaam om te gaan (met een andere sport, bijvoorbeeld) leren veel sneller een nieuwe sport aan, ook als ze al ouder zijn.
Vertaling naar een paard: leer ze handig te worden met hun lijf door onbelast allerlei dingen met ze te doen. Dat geeft ze goede reflexen, goede balans, ontwikkelde spieren en pezen die gewend zijn aan regelmatige belasting, zonder dat je ook het skelet dwars zit (letterlijk!).
Vanaf dat ze een jaar of 2 zijn kun je ze al netjes leren om hun kont onder te zetten bij het "werk" (2x per week 10 minuten in de bak loswerken), dat is pure winst als je ze later echt gaat inrijden. De meeste 3-jarigen die je gaat inrijden zijn zwabberig met hun evenwicht, toen ik op ons vorige jonkie stapte toen hij ruim 4 was voelde dat meer dan stabiel aan, hij had zo'n goede eigen balans en eigen houding dat hij mijn gewicht er moeiteloos bij kon hebben en ervoor kon compenseren. Puur door de voorbereidingen vanaf de grond.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:10

Bovendien indien die soepelheid al gewenst is zo jong kan dat óók bereikt worden vanaf de grond :)*. Niet voor niets worden paarden van de spaanse rijschool eerst beleerd aan de lange lijnen.

Dát stuk is het merendeel van de ruiters gewoon 'vergeten'. Die paarden gaan pas op hun 10e jaar meedraaien in shows! Daarvoor wordt héél veel gedaan aan de lange lijnen. De vraag is voor hoe lang nog omdat ze onder druk komen te staan van commerciele belangen :x

Kortom; ik moet op mijn paard als hij 3 is want anders krijg ik hem niet soepel meer is geen argument.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:22

Mijn paard is net vier geworden. Hoe vaak ik op haar heb gereden op haar derde? Uhm, 0 keer!

Ik ga met Arabesk mee.

Ik heb de jaren dat ik niet kon rijden als een kans gezien om me te verdiepen in grondwerk en in alle andere dingen die je met een paard kunt doen behalve rijden (je kunt óók dressuur doen naast je paard!!! Lange teugelen!). Mijn paard kan alles waarvan ik vind dat ze het moet kunnen, dus als ze er lichamelijk eenmaal klaar voor is, is het opstappen en wegrijden :D :j.

Berthaxp

Re: Hoe vaak rijden jullie je 3 jarige paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:54

ik zelf zou 2 keer per week rijden, en voor de rest veel vrijheidsdressuur :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:01

Dani_ schreef:
Ik heb de jaren dat ik niet kon rijden als een kans gezien om me te verdiepen in grondwerk en in alle andere dingen die je met een paard kunt doen behalve rijden (je kunt óók dressuur doen naast je paard!!! Lange teugelen!). .

Dát is ook zo. Ik merk nu mijn paarden oud genoeg zijn om te rijden en ook de laatste is ingereden, dat grondwerk etc een beetje blijft liggen, omdat het bos zo vaak roept :D

fairmaiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 11:41

Ik heb ook een driejarige, maar ik rij nog helemaal niet met hem! Hij is wel helemaal gewend aan zijn zadel, zo af en toe hang ik eens wat aan de beugels en hij komt volop buiten in het verkeer (naast de fiets). Verder leef ik me lekker uit met oefeningen aan de hand, beetje vrijheidsdressuren en hij rekt en strekt er op los ;).
Trouwens, hij is er geestelijk, mijns inziens, ook nog helemaal niet aan toe. Hij is soms echt nog zo'n lekkere peuter die een beetje op onderzoek uit is. En dat rijden, dat komt wel als hij wat gegroeid en wat volwassener geworden is :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 13:31

Arabesk schreef:
De gemiddelde leeftijd waarop (sport)paarden uit de verzekering worden gehaald is 7 jaar. Dat zegt mij genoeg. De bron van deze info heb ik zo niet even paraat, maar het was n.a.v. een onderzoek bij verschillende verzekeringsmaatschappijen. De meest genoemde reden, meer dan 80% is kreupelheid.

En het feit dat groeischijven kunnen beschadigen tijdens te vroeg inrijden, maakt dat ik het risico te groot vind om jonger dan 6 in te rijden. Misschien beschadigen ze niet nee, maar eenmaal wel beschadigd is die schade onherstelbaar :oo

Sportpaarden vind ik weer iets heel anders dan een recreatief gereden pony'tje. Totaal andere vorm van belasting.
Ik vind het ook absoluut geen feit te noemen dat groeischijven beschadigt kunnen raken tijden te vroeg (en wat is dan te vroeg volgens onderzoek?) inrijden, want ik heb nog geen onderzoek gezien die dat kan bevestigen.
Ik zie het verhaal van groeischijven als informatie, dat je dat altijd in je achterhoofd houdt tijdens het (in)rijden vooral met verschil tussen paard en pony; een 3 jarige pony is anders dan een 3 jarig paard.

En wat betreft soepelheid, daar heb je gelijk in: dat kan ook aan de hand want dat heb je ook letterlijk zelf in de hand.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 13:51

Ik heb een 3 jarige hengst, toen ik hem kocht heeft hij 2 maanden niks gedaan daarna rustig gaan longeren met bijzet na paar weken ben ik gaan hangen en ging/gaat zo goed dat ik paar dagen erna los door de bak ging.. Zo hebben we rustig aan 1 à 2 keer per week rond gehobbeld en andere dagen vrij.. Toen is hij een maand in training gegaan bij een vriendin en kwam erna terug en heb hem na een week 6 à 7 weken op het land gehad ('s nachts binnen, mijn hengst staat wel lekker buiten) en nu sinds maandag weer opgepakt ik kon zo zonder longeren erop.. En rij dan zo 3 à 4 keer (meestal minder) per week à 20 min ofzo en daarna langs de weg uitstappen..

Waarom met 3 jaar? Hij was er klaar voor, op aanraden van de DA ben ik met hem begonnen omdat hij zich zelf op at en vol energie zat, nu is het een echte knuffel!!

En iedereen zijn manier van doen maar dit is mijn manier en oplossing m'n pony is echt vreselijk veel positief verandert!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 14:14

vuurneon schreef:
Arabesk schreef:
De gemiddelde leeftijd waarop (sport)paarden uit de verzekering worden gehaald is 7 jaar. Dat zegt mij genoeg. De bron van deze info heb ik zo niet even paraat, maar het was n.a.v. een onderzoek bij verschillende verzekeringsmaatschappijen. De meest genoemde reden, meer dan 80% is kreupelheid.

En het feit dat groeischijven kunnen beschadigen tijdens te vroeg inrijden, maakt dat ik het risico te groot vind om jonger dan 6 in te rijden. Misschien beschadigen ze niet nee, maar eenmaal wel beschadigd is die schade onherstelbaar :oo

Sportpaarden vind ik weer iets heel anders dan een recreatief gereden pony'tje. Totaal andere vorm van belasting.
Ik vind het ook absoluut geen feit te noemen dat groeischijven beschadigt kunnen raken tijden te vroeg (en wat is dan te vroeg volgens onderzoek?) inrijden, want ik heb nog geen onderzoek gezien die dat kan bevestigen.
Ik zie het verhaal van groeischijven als informatie, dat je dat altijd in je achterhoofd houdt tijdens het (in)rijden vooral met verschil tussen paard en pony; een 3 jarige pony is anders dan een 3 jarig paard.

En wat betreft soepelheid, daar heb je gelijk in: dat kan ook aan de hand want dat heb je ook letterlijk zelf in de hand.

Wat is het exacte verschil volgens jou tussen de anatomie en mentale ontwikkeling van een pony of een paard?
Tussen beiden zit enorm veel verschil volgens jou, ik ben erg benieuwd wat die verschillen exact zijn.

Wat is het verschil tussen de rug belasten voor sportdoeleinden en de rug belasten voor recreatieve doeleinden exact? Daar ben ik ook wel benieuwd naar.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 14:32

Niet een enorm verschil, dat zeg ik niet, maar bij pony's sluiten de groeischijven vroeger. Dus is eerder volwassen. Mentale ontwikkeling heb ik het sowieso niet over, dat kun je niet meten of benoemen. Dat is iets wat je zelf in moet schatten.
De verwachtingen voor een recreatief gereden dier zijn anders, die hoeft minder en ook minder snel dan een sportdier. Prestatie is geen streven itt tot een wedstrijddier. Dus de eisen liggen anders, waardoor ook de belasting anders is in mijn ogen. Daarom mis ik ook in de genoemde artikelen hier wat de effecten zijn voor een recreatiepaard, want in dit: http://www.pgtbeilen.nl/paard-en/jong-paard/artikel gaat het ook alweer over de paarden in de wedstrijdsport.

en ook in dit artikel gaat het over paarden die moeten presteren:
http://www.freewebs.com/leesvoer/leeftijdinrijden.htm

Al zie ik in al die artikels een hoop info maar geen concrete effecten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:30

vuurneon schreef:

De kraakbeencellen in de groeischijf vermenigvuldigen zich waardoor het botstuk langer wordt (botgroei). Totale inactiviteit (dus helemaal niks doen en nauwelijks beweging) zal tot groeivertraging en osteoporose leiden, en is dus ook niet goed. Maar te grote krachten kunnen schade aanrichten. Indien de belasting de belastbaarheid van de groeischijf overschrijdt (dus meer belasting dan de groeischijf aankan), dan zal diffusie in het gewricht stagneren of zelfs stoppen, waardoor het kraakbeen slecht tot niet meer gevoed wordt. Kraakbeencellen (chondrocyten) kunnen zich niet meer delen. De groei zal vertragen of zelfs stoppen. Nog grotere krachten kunnen zelfs leiden tot botresorptie.

Wanneer de botten volgroeid zijn (en de groeischijven gesloten), kun je beginnen met het trainen van de spieren. Wanneer je ook hier te vroeg mee begint, dan zijn de spieren sneller sterk dan de botten harder worden, waardoor de zwakke structuren het snel 'begeven' (blessures) en er bijv. ook scheefgroei kan ontstaan.

Aangezien kraakbeen geen zenuwbanen heeft, voelt en toont een paard geen pijn bij bovenstaande gevolgen. Je merkt dan dus ook niks aan het paard. Pas wanneer het kraakbeen dermate beschadigd is (slijtage/arthrose) en de uiteinden van de botten tegen elkaar wrijven, of als er botafsplinteringen in de gewrichtsruimte zitten, wordt de pijn zichtbaar en uit het zich in kreupelheid. Dit slijtageproces kan een proces zijn van járen.

Kortom: wacht gewoon tot de botten volgroeid zijn, begin dan éerst met het trainen van de spieren. Dit kun je het beste onbelast doen. Wanneer de spieren sterk en soepel genoeg getraind zijn, kun je je paard met je gewicht gaan belasten, dan pas is het paard daar klaar voor.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:34

vuurneon schreef:
Niet een enorm verschil, dat zeg ik niet, maar bij pony's sluiten de groeischijven vroeger. Dus is eerder volwassen. Mentale ontwikkeling heb ik het sowieso niet over, dat kun je niet meten of benoemen. Dat is iets wat je zelf in moet schatten.
De verwachtingen voor een recreatief gereden dier zijn anders, die hoeft minder en ook minder snel dan een sportdier. Prestatie is geen streven itt tot een wedstrijddier. Dus de eisen liggen anders, waardoor ook de belasting anders is in mijn ogen. Daarom mis ik ook in de genoemde artikelen hier wat de effecten zijn voor een recreatiepaard, want in dit: http://www.pgtbeilen.nl/paard-en/jong-paard/artikel gaat het ook alweer over de paarden in de wedstrijdsport.

en ook in dit artikel gaat het over paarden die moeten presteren:
http://www.freewebs.com/leesvoer/leeftijdinrijden.htm

Al zie ik in al die artikels een hoop info maar geen concrete effecten.

Die laatste link is mijn pagina :P

Dus een recreatiepaard kan wel vroeg ingereden worden en sportpaarden moeten wachten tot >5,5 jaar oud?

Dat artikel op de leesvoer pagina gaat niet per se over sportpaarden, de sport is erbij gehaald aan het einde om te laten zien dat 'ja maar je mag starten met 3 of 4' GEEN argument is dat het dan DUS ook gezond is.

Sport is niet bedacht vanuit welzijnsoverwegingen voor het paard, maar voor de competitiedrang van de mens :)*

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:35

Geen concrete effecten over vroeg inrijden?

Hmmmm hoe lang gaat een quarter horse mee, die zijn over het algemeen met hun 10e al afgeschreven, helemaal kapot. Die worden helemaal te vroeg ingereden omdat ze 'er al bespierd genoeg' uitzien.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:22

Ik heb in het verleden heel veel paarden zadelmak gemaakt op hun 4e. Van die paarden is er geen enkel paard meer beneden de 7 en allemaal lopen ze nog redelijk succesvol in de amateursport en 1 in de topsport en 1 in de fokkerij en 1 bij de bereden politie. Geen van allen heeft last van kreupelheid of andere gebreken....
Ik heb alles rustig aan gedaan, maar blijkbaar hadden die paarden dan een heel sterk gestel!

Mijn merrie, die met 6 pas zadelmak gemaakt is heeft al 3 keer een lichte peesblessure gehad.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:25

Arabesk schreef:

Hmmmm hoe lang gaat een quarter horse mee, die zijn over het algemeen met hun 10e al afgeschreven, helemaal kapot. Die worden helemaal te vroeg ingereden omdat ze 'er al bespierd genoeg' uitzien.

Bron???

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:41

Mijn pony is helaas net voor haar 3e ingereden. Zelf wilde ik liever wachten, maar ik was 14 en de gene die mijn ouders hadden geregeld om me te helpen met beleren zei dat het wel kon. Ze was al stevig gebouwd en geestelijk al redelijk volwassen. Zelf had ik liever nog een jaartje gewacht. Maar goed, toen ze 3 was liep ze 2 a 3x per week 20 minuten/half uurtje. Overigens is ze nu 13 en nog niet afgeschreven hoor, helaas door hb een jaar stil gelegen, maar we gaan nu weer rustig aan het werk, eerst aan de longe en als er weer wat spieren opzitten aangespannen/onder het zadel. Mijn shetten heb ik overigens pas beleerd toen ze 4 waren en Hans was 5. Die was nog erg puppy in zijn kop.

Meisje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 20:10

Mijn paardje is in mei pas 3 geworden en ik rijd haar eigenlijk niet een vast aantal keer per week.
Soms rijd ik een hele week niet (kan daarna ook rustig weer opstappen) en soms rijd ik 3 weken elke dag en intensief.
Ze heeft ook wel echt een hele goede conditie, 3 uur in het bos crossen is geen probleem!
Ik heb ook nog nooit aan haar gemerkt dat het haar te veel wordt ofzo. Ze komt altijd vrolijk dravend naar me toe in het land.
Ik denk dat het gewoon echt aan het paard ligt! Mijn vriendin heeft namelijk een 5 jarige merrie en die is na 3 dagen rijden echt helemaal moe.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:53

Elke dag en dan heel intensief, dat vind ik persoonlijk niet goed om te doen. Ook niet als je haar daarna weer een week laat staan.

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:54

Inderdaad dit is dan weer het andere uiterste dat zou ik persoonlijk ook niet doen.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 10:39

ik had net een topic geopend en zag dit topic
mijn merrie is in juni 3 geworden en nu 3 maand onder het zadel 1 a 2 keer per week en puur buiteritten.
nu zit ik er sterk aan te denken haar van september tot eind feb rust te geven en lekker alles te verwerken en verder te ontwikkelen.
zal ze de 3 maand onder zadel vergeten als ik haar in maart weer oppak? dan is ze 3 jaar en 9 maand en wil haar dan naar 2 keer per week brengen puur buitenritten.
vindt haar nog erg jong namelijk en is nog druk bezig met uitzwaren.
is een tinker.
wil nu dan wel 1 keer per week met haar gaan wandelen langs de weg en dan de rest in het land (zolang het weer het nog toelaat) en anders van 10.00 tot 17.00 in de bak met andere paardjes.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 10:44

toen ze 3 was? 0 keer :P nu is ze 4 en rij ik haar ongeveer 4 a 5 dagen in de week. ze kan het prima aan en wol het ook erg graag :)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 10:46

Dribbelkont schreef:
ik had net een topic geopend en zag dit topic
mijn merrie is in juni 3 geworden en nu 3 maand onder het zadel 1 a 2 keer per week en puur buiteritten.
nu zit ik er sterk aan te denken haar van september tot eind feb rust te geven en lekker alles te verwerken en verder te ontwikkelen.
zal ze de 3 maand onder zadel vergeten als ik haar in maart weer oppak? dan is ze 3 jaar en 9 maand en wil haar dan naar 2 keer per week brengen puur buitenritten.
vindt haar nog erg jong namelijk en is nog druk bezig met uitzwaren.
is een tinker.
wil nu dan wel 1 keer per week met haar gaan wandelen langs de weg en dan de rest in het land (zolang het weer het nog toelaat) en anders van 10.00 tot 17.00 in de bak met andere paardjes.

Vergeten doen ze het niet, maar ieder paard reageert hier anders op. Het ene paard doet heel makkelijk door, je legt het zadel erop en rijd weer weg.
Een ander paard zal het eerst even vreemd vinden, maar vindt het daarna geen probleem.
En weer een ander vindt het niet zo'n goed idee, dat je nu ineens weer denkt op zijn rug te moeten gaan zitten.

Het is dus echt per dier verschillend en dus ook niet te voorspellen.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 10:49

Arabesk schreef:

gaat het lekker? niet onderbouwen doe je maar bij je volgende huis....

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 10:52

essiedepessie schreef:
Arabesk schreef:

gaat het lekker? niet onderbouwen doe je maar bij je volgende huis....

Die is leuk! Mag ik hem jatten? Kan ik hem ook een keer gebruiken!