[AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 10:11

xLaura schreef:
Klassieke dressuur en Antoine de Bodt ligt toch heel dicht aan elkaar? Antoine gaat toch ook uit van de klassieke principes?

Antoine ís klassieke dressuur.
Maar omdat er veel kreupele/verreden paarden volgens het systeem van AdB worden gereden wordt daar het skala omgegooid en wordt rechtrichten bovenaan geplaatst ipv het standaard rijtje
1. Takt en zuiverheid van de beweging
2. Souplesse, ontspanning en losgelatenheid
3. Aanleuning
4. Impuls
5. Rechtgerichtheid
6. Verzameling

En daar zit hem het verschil in, AdB haalt het rechtirchten heel erg naar voren, dus op nr 1 en dan pas de rest van het rijtje.

Maar een gezond paard dat niet extreem scheef is wordt ook volgens de AdB methode gewoon volgens de 'standaard' volgorde van het skala gereden.
Met (gezonde, brave) Hilde ben ik bv lang niet zo erg puur met rechtrichten bezig als met (de soms onzuivere en gevaarlijke) Wis, maar ben ik veel meer bezig met oa de aanleuning

En nog een verschil, AdB werkt niet alleen aan het horizontale evenwicht ook aan het verticale evenwicht, je zal dus als je op de klassieke manier rijdt erg veel herkennen van AdB, en andersom :)

xLaura

Re: [AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 16:09

Renske dat dacht ik dus ook al. Maar ik wist het niet 100% zeker, en voordat ik dadelijk iets heel stoms zeg haha. :=

Maar dan had ik het dus goed gedacht. :)
Daarom vond ik het ook zo gek dat die instructrice alleen het rechtrichten volgens Antoine deed en daarna op een andere methode overstapte. Omdat de methode veel meer is dan alleen het rechtrichten. :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 14:06

Ik heb nog nooit van AbD gehoord, lijkt me wel interresant naar jullie reacties. :)

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 14:12

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 14:42

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:03

Even een vraagje aan de ervaren AdB-ers ;)
Trainen jullie de stijve kant nu extra of doen jullie alle oefeningen beide kanten evenveel?

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:41

Je moet zorgen dat je de 'stijve' kant gaat oprekken en dat moet je niet te snel doen want dat is pijnlijk voor je paard. De spieren moeten soepeler worden. Als je paard naar links of rechts gebogen is, ga je daar oefeningen voor doen maar wissel je die af met de goede kant ivm teveel belasten.
Mijn paard is nogal stijf (Arabier) en nu moet ik 'slangetjes' rijden op de A-C lijn in stap en draf en binnenkort ook in galop. Nou gingen we dat gisteren oefenen (in galop) en dat trekt hij niet, dus nu moet ik eerst hele kleine gebroken lijnen rijden in galop. Hij pakt alles erg snel op (hij is al wel 9 maar hiervoor op een hele andere manier gereden) dus we blijven dit even doen zodat we niet té snel gaan.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 18:58

Ik forceer ook absoluut niets, maar was wel benieuwd naar de hoeveelheid aandacht naar de goede en de slechte kant :)
Schoudervoor gaat rechtsom bvb in stap en draf prima! Linksom echter heeft ze in draf de grootste moeite. Ik train echter niet bewust haar stijve kant meer ofzo, maar vroeg me af hoe anderen volgens AdB dat doen (werk nml. deels via AdB)

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:17

Als schoudervoor linksom moeilijk gaat(dat was bij hil ook echt rampzalig in t begin) ga ik juist rechtsom schouderbuiten rijden, heb je net ff dat beetje steun aan de bakrand op het moment dat het nog net ff te moeilijk is.
Als je na wat oefenen merkt dat je paard sterker is en de schouderbuiten goed doet zonder steun nodig te hebben van bakrand(ik rij hem expres 2 meter van de kant ter controle en op volte's enz maar bij het aanleren liep hilde weleens bijna dóór de bakrand heen :+ ) dan kan je daarna stukjes schouderbinnen linksom mee pakken.

Jouw paard is zo te horen rechtsgebogen, linksachter is het slapste achterbeen en daardoor is de sb linksom zo moeilijk.
Als linksachter sterker wordt(mede dus door schouderbuiten te rijden op de rechterhand) zal je zien dat dan de sb linksom ook goed lukt.

vergeet niet op beide kanten schouderbinnen en buiten te oefenen, anders krijg je net als ik dat dan de moeilijke kant ineens super gaat en de makkelijke kant ineens niet zo goed meer gaat ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:33

Ze is idd rechtsgebogen ja :)
Schouderbuiten rechtsom heb ik idd ook geprobeerd, maar dat werkt toch minder prettig dan schouderbinnen linksom.
Verder rij ik standaard al op de binnenhoefslag, bakje is niet van geweldige kwaliteit en heeft een rare vorm ;)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 07:29

Ik heb afgelopen woensdag een zeer verhelderende les gehad. Ik had een zitles gepland. Ik heb moeite met lichtrijden in draf en wilde graag goed zitten ivm bekken dat nu weker wordt door zwangerschap.
We hebben eerst op de balimokruk, zitbal en evenwichtsschaal gewerkt en gekeken naar de beweeglijkheid van het bekken en het bewust worden hiervan. Daarna op het paard. In stap al snel de smaak te pakken. Draf gaat bij mijn paard zo voorwaarts en ongecontroleerd op de voorhand, dat ik eerst een oefening kreeg om haar meer op de achterhand te krijgen. Daardoor kon ik beter zitten en werd mijn paard lichter van voren. Door daarna te letten op mijn bekken en rechterschouder (liet ik wat hangen), was ze ook niet meer zo sterk op de linkerteugel.
Was echt aha. Daarna thuis weer geprobeerd en als ik vanuit die rustigere draf aanspring in galop, gaat dat ook veel meer bergop en lichter van voren.
Ik moet mijn paard dus niet meer zo voorwaarts rijden, dat werkt voor haar niet en ze kan er niet in ontspannen. Moet haar eerst terugzetten op de achterhand en vandaar uit verder.
Ga over 1,5 week weer.

SkipSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:53

Ik ben net terug met ons paard vanuit Belgie bij Antoine de Bodt vandaan.
Ons paard moest volgens de veearts naar de slager, want ze had een 3tje op hoefkatrolonsteking en hij vermoedde (dit kon hij niet goed zien) een aanhechtingsprobleem bij een pees. (Diepe buiger). Ze liep erg kreupel aan haar rechtervoorbeen.
Ik kende de methode van ADB en vond het de moeite waard om buiten de standaard hokjes te denken en die kant op te rijden.
Zodra hij (of een van zijn stagiaires) met je paard aan de slag gaat zie je verbetering.
Ze heeft onder hun geen stap verkeerd gezet. Nu rijden we weer thuis en het gaat nog steeds erg goed.

Het is geen kwestie van wel of niet geloven in iemands methode. En waar ik allang achter ben is dat de meeste mensen uit de "paardenwereld" bang zijn voor verandering.
Iedereen weet zelf hoe het het beste moet, maar ondertussen belanden er talloze jonge paarden bij de slager omdat ze "kreupel" zijn.
Alle paarden worden met hun hoofd in de krul gereden en daar is geen discussie over mogelijk.

Ik heb gezien wat de methode van ADB met ons paard heeft gedaan en ik heb het bij meerde paarden gezien die daar kwamen, in de tijd dat ik er verbleef.
Je kunt het niet ontkennen dat het werkt.
Wel ben ik van mening dat het goed werkt, maar er meerdere methodes zijn die goed kunnen zijn en de kunst is om van alle methodes het bruikbare te halen en te gebruiken!

Het enige wat ik zou willen is dat mensen durven om andere methodes toe te laten en niet vast te blijven houden aan je eigen ding. Er is meer dan je eigen manier, dat hoeft niet persé de methode van ADB te zijn, maar laat het idee eens los dat je het zelf het beste weet!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 14:05

Renske_ schreef:
xLaura schreef:
Klassieke dressuur en Antoine de Bodt ligt toch heel dicht aan elkaar? Antoine gaat toch ook uit van de klassieke principes?

Antoine ís klassieke dressuur.
Maar omdat er veel kreupele/verreden paarden volgens het systeem van AdB worden gereden wordt daar het skala omgegooid en wordt rechtrichten bovenaan geplaatst ipv het standaard rijtje
1. Takt en zuiverheid van de beweging
2. Souplesse, ontspanning en losgelatenheid
3. Aanleuning
4. Impuls
5. Rechtgerichtheid
6. Verzameling

En daar zit hem het verschil in, AdB haalt het rechtirchten heel erg naar voren, dus op nr 1 en dan pas de rest van het rijtje.

Maar een gezond paard dat niet extreem scheef is wordt ook volgens de AdB methode gewoon volgens de 'standaard' volgorde van het skala gereden.
Met (gezonde, brave) Hilde ben ik bv lang niet zo erg puur met rechtrichten bezig als met (de soms onzuivere en gevaarlijke) Wis, maar ben ik veel meer bezig met oa de aanleuning

En nog een verschil, AdB werkt niet alleen aan het horizontale evenwicht ook aan het verticale evenwicht, je zal dus als je op de klassieke manier rijdt erg veel herkennen van AdB, en andersom :)

AdB methode is geen klassieke dressuur, er word veel al wel gewerkt met de zelfde onder.delen alleen word er een deel uitvergroot en daar word hoofdzakelijk mee gewerkt, en zo werkt de klassieke dressuur dus niet. Recht richten is een terug lerende onderdeel en en je geheel de rij periode van het paard mee bezig dit houd nooit op.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 14:10

Dat hoef je mij niet te vertellen hoor Mol, ik weet als geen ander hoe belangrijk rechtrichten en een goede basis zijn en dat je hier altijd mee bezig blijft in de training & opleiding van je paarden ;)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 14:16

SkipSam schreef:
Ons paard moest volgens de veearts naar de slager, want ze had een 3tje op hoefkatrolonsteking en hij vermoedde (dit kon hij niet goed zien) een aanhechtingsprobleem bij een pees. (Diepe buiger). Ze liep erg kreupel aan haar rechtervoorbeen.
Ik kende de methode van ADB en vond het de moeite waard om buiten de standaard hokjes te denken en die kant op te rijden.
Zodra hij (of een van zijn stagiaires) met je paard aan de slag gaat zie je verbetering.
Ze heeft onder hun geen stap verkeerd gezet. Nu rijden we weer thuis en het gaat nog steeds erg goed.

Het is geen kwestie van wel of niet geloven in iemands methode. En waar ik allang achter ben is dat de meeste mensen uit de "paardenwereld" bang zijn voor verandering.
Iedereen weet zelf hoe het het beste moet, maar ondertussen belanden er talloze jonge paarden bij de slager omdat ze "kreupel" zijn.
Alle paarden worden met hun hoofd in de krul gereden en daar is geen discussie over mogelijk.

Ik heb gezien wat de methode van ADB met ons paard heeft gedaan en ik heb het bij meerde paarden gezien die daar kwamen, in de tijd dat ik er verbleef.
Wel ben ik van mening dat het goed werkt, maar er meerdere methodes zijn die goed kunnen zijn en de kunst is om van alle methodes het bruikbare te halen en te gebruiken!

Het enige wat ik zou willen is dat mensen durven om andere methodes toe te laten en niet vast te blijven houden aan je eigen ding. Er is meer dan je eigen manier, dat hoeft niet persé de methode van ADB te zijn, maar laat het idee eens los dat je het zelf het beste weet!

Ik heb de DVD van AdB meermalen bekeken :j
Deze heb ik aangeschaft omdat ik nieuwsgierig geworden was na het verhaal van iemand die ook op deze manier bij AdB terecht kwam.
Paard was ook door de DA opgegeven en de eigenaresse wilde als laatste "redmiddel" inderdaad ook deze methode proberen.
Dit heeft net zoals bij jou, heel goed uitgepakt en het paard heeft daarna op wedstrijden goed gepresteerd.

AdB is inderdaad zo klassiek als wat.
Heel zijn achtergrond is ook klassiek.
Dat er door hem een "aparte" methode is gekomen, is zeer gunstig uitgevallen voor paarden.
Dat dit stuk flink uitvergroot is, is in feite niet voor niets.
Wel is het zo, dat rechtrichten altijd een onderdeel blijft van het rijden, maar bij deze paarden is het nodig om ze eerst van het meestal extreme scheefzijn af te helpen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 14:44

SkipSam schreef:

Allemaal heel mooi maar HKO krijg je niet weg met een lesje recht richten, je paard leert er misschien beter mee omgaan.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 16:30

HKO krijg je sowieso niet hoe je ook je paard traint, in welke.methode dan ook.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 11:05

Er moet weg tussen staan

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 12:47

"Hoefkatrolontsteking ontstaat uit een verkeerd gebruik van de rug doordat de ruiter geen rekening houdt met de natuurlijke scheefheid van het paard, het paard niet recht richt, waardoor spanning ontstaat, waardoor aanleuning niet mogelijk is, laat staan verzameling en oprichting, wat uiteindelijk leidt tot overbelasting van de voorbenen.

In tegenstelling tot wat doorgaans wordt gedacht, zien wij dus in heel veel gevallen geen medische oorzaak van hoefkatrolontsteking maar is verkeerde training de oorzaak. Door een verkeerde training ontstaat een overbelasting van de voorhand. Als deze overbelasting lang aanhoudt zijn ontstekingen en kreupelheid niet meer dan een logisch gevolg.Een paard inspuiten, rust geven, pijnstillers geven, de rug kraken, medicijnen geven, zenuwsnedes, ander hoefbeslag geven enz. zijn geen juiste remedies om kreupelheid en hoefkatrolontsteking te verhelpen. De genoemde remedies zijn symptoombestrijding en pakken de oorzaak van de kreupelheid niet aan."

Ik geloof hier wel in....

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 13:47

PinkyPie schreef:
"Hoefkatrolontsteking ontstaat uit een verkeerd gebruik van de rug doordat de ruiter geen rekening houdt met de natuurlijke scheefheid van het paard, het paard niet recht richt, waardoor spanning ontstaat, waardoor aanleuning niet mogelijk is, laat staan verzameling en oprichting, wat uiteindelijk leidt tot overbelasting van de voorbenen.

In tegenstelling tot wat doorgaans wordt gedacht, zien wij dus in heel veel gevallen geen medische oorzaak van hoefkatrolontsteking maar is verkeerde training de oorzaak. Door een verkeerde training ontstaat een overbelasting van de voorhand. Als deze overbelasting lang aanhoudt zijn ontstekingen en kreupelheid niet meer dan een logisch gevolg.Een paard inspuiten, rust geven, pijnstillers geven, de rug kraken, medicijnen geven, zenuwsnedes, ander hoefbeslag geven enz. zijn geen juiste remedies om kreupelheid en hoefkatrolontsteking te verhelpen. De genoemde remedies zijn symptoombestrijding en pakken de oorzaak van de kreupelheid niet aan."

Ik geloof hier dus ook in.
Dit is ook wat AdB laat zien; op beeld en in de praktijk.

Het zijn ook (meestal) alleen de paarden waarbij klinische HK wordt geconstateerd.
Klinisch; omdat er op foto's niets te zien is.

En hier is dan een discussie op zijn plaats wat nu "verkeerd gebruik van de rug" in de hand werkt.
bv,
de valse knik,
een paard in de hand gaan stellen voordat het überhaupt in balans loopt (op eigen benen van achteruit)
hulpteugels in alle maten en vormen,
met gas en rem tegelijk rijden,

(een treffende uitdrukking "in de hand werken" :+ )

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:18

PinkyPie schreef:

Daar ben ik het ook helemaal mee eens. Antoine de Bodt is absoluut te prijzen voor het feit dat hij heeft gezorgd voor meer bewustwording bij ruiters dat zij zelf grotendeels veranwoordelijk zijn voor het onstaan van HKO. Ik denk zelf dat zich dat niet alleen beperkt tot HKO maar dat iets als Kissing spines daar ook wel onder te plaatsen. Ik denk echt dat 9 vn de 10 blessures worden veroorzaakt door verkeerd rijden.

Ik ben het alleen niet eens met zijn oplossing

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:20

Abacab schreef:
PinkyPie schreef:

Daar ben ik het ook helemaal mee eens. Antoine de Bodt is absoluut te prijzen voor het feit dat hij heeft gezorgd voor meer bewustwording bij ruiters dat zij zelf grotendeels veranwoordelijk zijn voor het onstaan van HKO. Ik denk zelf dat zich dat niet alleen beperkt tot HKO maar dat iets als Kissing spines daar ook wel onder te plaatsen. Ik denk echt dat 9 vn de 10 blessures worden veroorzaakt door verkeerd rijden.

Ik ben het alleen niet eens met zijn oplossing
en hier ben ik het ook mee eens

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:48

Waar ben je het dan niet mee eens van de methodiek ?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 22:01

Vraag je dat aan mij? Dat antwoord is terug te vinden in dit topic.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 22:04

heb het hele topic nog niet teruggelezen ;-) zal ik bij deze doen...