Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 23:11

Professor schreef:
Citaat:
Dus als ik bovenstaand goed "begrijp", zou een paard in vrijheid nooit kunnen verzamelen

Het paard kan zeer goed met zit, been, gewichtshulpen gereden worden.

Verkeerd begrepen u mag een paard in de vrijheid dus los zonder ruiter nooit met een bereden paard vergelijken, wij vragen dingen die in de natuur maar heel kort worden getoond en onder veel meer spanning.
Dat is een vergelijk tussen appels en peren. Wanneer u begrijpt wat er werkelijk gebeurd wanneer men paardrijd dan zou u deze stelling hier niet neerzetten.
Het paard kan met zit, been en gewichtshulpen gereden worden daar heeft u gelijk in men kan hem daarmee voorwaarts laten lopen maar niet gaan.
U begrijpt niet wat een ophouding is het is een vervelend woord in het Nederlands, een Parade klinkt al minder hard, maar in wezen is het niet hard, men brengt het paard tot kauwen het nageven in nek en kaak.
Begrijpt u het goed??? Wanneer u ballet zou doen dan zou u begrijpen waarom men spieren moet ontspannen die men normaal zou spannen of makkelijk zou verspannen wanneer men een bepaalde beweging maakt, daarom traint men daarop,
Zithulpen zijn: eenzijdig belastend bijdezijde belastend en ontlastend.
Been/Kuithulpen: voorwaartsdrijvend, zijwaartdrijvend begrenzend.
Zegt u nu hoe men dat dus met deze hulpen doet????

Maar prof, kent u dan niet de grondregel van de klassieke dressuur/rijkunst :D
Datgene wat het paard in vrijheid laat zien, onder de ruiter verfijnen (of zoiets dergelijks :D )

Een beenhulp kan wel degelijk begrenzend gebruikt worden, een zithulp kan wel degelijk begrenzend gebruikt worden, een gewichtshulp idem dito.

Sommige ruiters gebruiken zelfs een "knietje" om te begrenzen :')

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 23:17

Citaat:
Maar prof, kent u dan niet de grondregel van de klassieke dressuur/rijkunst
Datgene wat het paard in vrijheid laat zien, onder de ruiter verfijnen (of zoiets dergelijks )

Een beenhulp kan wel degelijk begrenzend gebruikt worden, een zithulp kan wel degelijk begrenzend gebruikt worden, een gewichtshulp idem dito.

Sommige ruiters gebruiken zelfs een "knietje" om te begrenzen

U heeft ook niet begrepen dat de grondregel van de Klassieke Dressuur het paard sterken, zodat de ruiter erop kan zitten.
Die hulpen heeft u nieuw ontwikkeld aangezien die ik opgeschreven heb Klassiek zijn, u maakt er Black Magic van wat geheel niet functioneren kan alleen u denkt dat u geen ophoudingen geeft deze zinlose discussie heb ik al veel eerder hier op Bokt meegemaakt dat Aqua rijden wat ook verdronken is.
Carolla en modie de grote profeten op dit gebied, er blijft niets van over helemaal niets van de Kunst van het rijden wanneer ik u woorden lees.
Wat u hier verkondigd heeft niets met de Klassieke Rijkunst te maken, en ik stop ook met deze discussie omdat het alleen maar energie kost die men beter kan gebruiken voor andere dingen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 23:23

Prof, ik stop ook met de discussie met jou.

Wat dat betreft zijn we het roerend met elkaar eens :')

En wellicht kom je ooit nog eens tot andere gedachten en gaat er een "andere", minder starre wereld voor je open.

Zolang men denkt, dat paarden die een bolling vertonen achter de kaaklijn, licht gereden worden, is heel deze discussie zinloos.
Daar zijn inderdaad halve en zelfs hele ophoudingen voor nodig om die weer nageeflijk te "soebatten"

En wat Aqua-denken hier mee te maken heeft, gaat mijn pet echt te boven. Sorry hoor :(

Ohh, ik lees net dat je dat aqua veranderd hebt in Carolla :+

liberty22

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 23:27

u doelt op het uitpuilen van de oorspeekselklier?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 00:33

liberty22 schreef:

daar schrijft steinbrecht ook nog een interessant stuk over

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 00:34

ja ja heb ik al gelezen maar schroom niet om een stukje samentevatten :D

dat er gepretendeert word dat met klassiek rijden het paard zo in elkaar getrokken word dat de atlas en de kaak geen ruimte meer laten voor deze is ook nogal een uitting

Appie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 00:50

Professor schreef:
Citaat:
Om in het Z2 al Passage en Piaffe te vragen vind ik voor de basis echt teveel gevraagd.

Dit toch waanzin, dit noemt men basis dressuur nee basis heb ik beschreven dat is zitten leren de basis van het rijden hier worden alle termen door elkaar gehaald echt polderdressuur dat scheiden van meer en minder.
Z is zwaar internationaal net zo, alleen in Nederland zijn ze zo bekrompen om die verschrikkelijke A dressuur proefjes in het wedstrijd program op te nemen, gewoon beschamend de proeven na het niveau toe schrijven, nee wedstrijden zijn een meet lat wanneer je daar aan niet voldoed moet men trainen thuis en je niveau verbeteren.

In Nederland en daar woon ik en dit forum is ook Nederlands! Is Z de basis. Dat jij dat bekrompen vind is niet mijn probleem. Schrijf de KNHS aan.
Z is geen zwaar internationaal, dat is over de hele wereld GRand Prix. Dat is zwaar en dat kan internationaal zijn.

En basis, dat is jouw basis. Basis in Nederland is tot en met Z2 dressuur. Oh en A proefjes hebben we in Nederland alleen bij de ponykids. Je kunt daar heel boos om zijn, maar je zit op een Nederlands forum en dus wordt er vanuit de nederlandse gedachte gediscusseerd.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 08:59

Citaat:
En basis, dat is jouw basis. Basis in Nederland is tot en met Z2 dressuur. Oh en A proefjes hebben we in Nederland alleen bij de ponykids. Je kunt daar heel boos om zijn, maar je zit op een Nederlands forum en dus wordt er vanuit de nederlandse gedachte gediscusseerd.

Normaal reageer ik op zulke bekrompen bemerkingen niet. Wil alleen klaar stellen dat men basis dressuur fout geformuleerd heeft en dat Nederland een deeltje is van de FEI die dit woordgebruik niet kent.
Bovendien de laatste zin klinkt bijna Nationalistisch. U volgt slaafs de Bobo´s en dat doen velen daarom zijn deze uitdrukkingen er gewoon ingeslopen, ken vele Deutsch Bereiters die in Nederland starten die mij telkens weer vragen wat bedoelen zij daarmee, en snappen??? dat doet er geen een.
Daarom polderdressuuruitdrukkingen, arrogant denken vergetend dat men rijd onder de reglementen van de FEI, nee in de "basis" miet?????????
Maar nu weer ontopic liet mij weer provoceren merk dat Nederland niet meer zo liberaal is als het eens was.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 09:03

Moll schreef:
liberty22 schreef:

daar schrijft steinbrecht ook nog een interessant stuk over

Daar wil ik ook van alles over horen. Toevallig had mijn instructeur de hele les gewijdt aan het correct openen van nek en kaak met behoud van aanleuning, en dat de oorspeekselklier dan ruimte krijgt doordat de atlas mooi geopend blijft.

Ofzoiets, kan een beetje door elkaar gehaald zijn, maar heb gewoon mijn les gereden, geen theorieboek bij de hand gehad (behalve mijn instructeur dan).

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 09:20

ok, wacht even.. ik bedoelde denk ik niet dat een paard zonder ophoudingen gereden kan worden. het ligt veel genuanceerder, maar ik kan dat niet zo goed overbrengen. de basis moet zijn dat het paard zelf aanleuning zoekt, maar zodra dit gebeurt kun je als ruiter het contact onderhouden. en dat betekent, dat als het paard dus neigt naar dit contact te verbreken, dat je dan met een snelle reactie dit weer kunt herstellen. dit is een wisselwerking, die op een gegeven moment niet meer nodig zal zijn.

op deze manier wordt het paard uitgenodigd om de hals te laten vallen, zonder dat de klieren uitsteken.
hieronder een voorbeeld, op mijn website Volbloeds.nl vind je nog meer voorbeelden. Dit paard is mijn Engelse Volbloed, die tot voor kort daarvoor alleen maar hard door de baan kon rennen. En natuurlijk is er veel op te merken, verder, maar hij was hier 15 jaar oud en had nog nooit in de dressuurbaan gelopen. Voor hem was dit al heel erg goed.

Afbeelding

met deze foto bedoel ik dus ook vwnw, trouwens. en ik ben het eens met de professor die zegt dat de hoofdhouding afhangt van de graad van verzameling. hij kan het alleen telkens beter verwoorden dan ik.

ik heb ook geleerd om een paard in de zijgangen niet in een hoofdhouding te rijden, maar dit door de zijgangen juist naar een nageeflijkheid toe te laten komen, zodat het zelf daardoor de hand op gaat zoeken. en ja, dat duurt wel langer, maar uiteindelijk krijg je dan wel een paard dat uit zichzelf naar de hand toestrekt.

en natuurlijk moet je in het proces het paard wel begrenzen en op de juiste manier weerstand bieden. dus ook hier kun je weer niet zeggen: ik steek de handen naar voren en ik zie wel, dat bedoel ik niet. je moet wel contact onderhouden, dus weerstand bieden en ophoudingen maken.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 09:48

oke we pakken het boek er even bij BLZ 81 daar word gesproken over de oorspeeksel klier
en daar word onder andere gezegd, "Dit zachte en gevoelige lichaamsdeel raakt bij de zijwaardse buigingen beklemd en afgeknepen door de onderkaak, en tegen die pijn zal het jongepaard zich verzetten"

"Wanneer in de loop van het werk door resorptie van vet en een groote souplesse van de spieren de nodige ruimte onstaat wordt deze klier naar binnen teruggetrokken."
(hier word wel later bedoelt in de opleiding van het paard, het eerste stuk is met name gericht op het jonge paard, die in het begin van zijn opleioding is)

"Tijdens de buiging ligt de klier onder de kaakrand. Dan is eindelijk de kaakarbeid volbracht.
Want pas dan zal de oorspekselklier ongestoord kunnen functioneren en kan de toevoer van speeksel ook tiojdens de stelling ongehinderd plaats vinden"

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 09:53

Het systeem van de rijkunst bestaat uit de volgende drie hoofdcomponenten: de ruiter hulpen, de fundamentelede bak figuren, en de dressuur bewegingen.
Uit deze drie basiscomponent met hun eindig aantal onderdelen kan men een oneindig aantal mogelijke combinaties maken om een probleem op te lossen.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:19

ik vraag me af over wat voor typen paarden Steinbrecht spreekt. Waarschijnlijk paarden met een zware hals of wat voor paarden hadden ze toen in zijn omgeving? Volgens mij nog geen lichte rijpaarden zoals wij nu hebben dankzij de veredeling met de Engelse paarden. Steinbrecht spreekt immers over de paarden in zijn tijd telkens met een vergelijking met de Engelse volbloeds die toen in opkomst waren. KWPN'ers bijvoorbeeld zijn een uitvinding van bijna 100 jaar later.

Het kan heel goed zijn, dat deze passage misschien wel minder van toepassing is op onze huidige generatie warmbloedpaarden die van nature een lange, slanke hals hebben en daarom ook een nek die veel minder vet bevat en ook makkelijker kan buigen en soepeler spieren heeft van nature. Maar, dat zou ik even uit moeten zoeken.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:14

Ok, duurde ff, maar hele topic doorgewerkt.

Ik heb nog een vraag over tempi rijden: Als je een paard rijd waarbij de africhting en de communicatie tussen ruiter en paard nog in de kinderschoenen staat, is het dan rijtechnisch mogelijk, en nuttig, om tempo wisselingen te rijden? Ik ga er hierbij vanuit dat het paard wel aanleuning zoekt, maar nog niet nagevelijk is, en het paard dus nog niet echt verzamelt loopt. Je rijd dan als je tempo wisselingen gaat rijden correcte verruiming omdat het paard niet verzamelt is, dus het is dan voornamelijk het ritme van de pas die versnelt of langzamer word. Valt dit dan nog onder tempi rijden of niet? En is dit rijtechnisch nuttig om te doen en waarom wel of niet?

Naar mijn idee helpt het met a, de communicatie tussen paard en ruiter te verbeteren doordat je het paard leert snel te reageren op de hulpen, b, je kan zo spelen met de voorwaardse drang van het paard, zodat deze de wil heeft om te gaan, terwijl jij de controle houd over het tempo waarmee het paard loopt. Naar mijn idee zal dit ook ervoor zorgen dat het paard meer aanleuning gaat zoeken op de hand. Niet dat deze zwaarder word, maar dat deze een verbinding gaat maken vanuit het lijf, via de mond met de hand van de ruiter.
Echter, de kanttekening waar ik zelf steeds tegenaan loop, is dat je hiermee het paard wel aanleert om het ritme van de pas te versnellen of te verlangzamen in plaats van het vergroten en verkorten van de lengte van de pas.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:26

naar mij mening is hoofd/halshouding bepalend of er tempi gereden kan worden of niet, tempo over gangen stap, draf, galop kan gereden worden zonder nagefelijkheid, echter hier in is de juiste hoofd/hals houding belangrijk dat het paard over de rug blijft gaan, als het paard oud genoeg is om te berijden is hoofd/halshouding een belangrijk onderdeel waar aan gewerkt word.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:35

Dus dan eerst de hoofd/halshouding controleren en dan pas tempo overgangen en tempi gaan rijden? U zou dus tempo overgangen niet gebruiken om het paard te helpen goed over de rug te lopen, maar acht het correct over de rug lopen van het paard een voorwaarde voordat je kan beginnen aan tempo overgangen, en tempi?
(ter controle dat ik u goed begrijp)
Hoe berijkt u dan de voorwaardse drang en de aanleuning op het moment dat de communicatie tussen ruiter en paard nog niet goed genoeg is om effectief met halve ophoudingen te werken?

(in het geval waar ik uit refereer is het paard netjes opgeleid voorzover als ik kan voelen maar heeft maanden stil gestaan, is veel te dik, en zo scheef als een kweeniewat, en heeft de ruiter, ik dus, vooral ervaring met paarden die inelkaar zitten als een bouwpakket waarbij er van het paard niet meer kan worden gevraagt dan dat deze recht gaat en correcte takt en enige swung heeft. Halve ophoudingen komen nog niet goed door omdat er nog geen correcte aanleuning is, en door de scheefheid er teveel blokkades in het lijf zitten om een goede werking van achter naar voor mogelijk te maken. Natuurlijk is het rechtrichten hier stap 1, maar ook daarbij is aanleining en voorwaardse drang onmisbaar.)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 13:13

.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 13:19

Sjolvir schreef:
.

Goede onderbouwing Sjolvir.
Ik begrijp het nu ook meteen :P

Wanneer ik mijn jonge paard rijd ik alleen overgangen stap-draf-galop, ik ben nog niet bezig met tempi.

Als het paard dan geleerd heeft om na te geven en ik het paard beter kan controleren in de bewegingen, dan ga ik tempi rijden. Dit paard is (net) 4 jaar, laatrijp.

Bij de oudere en wat meer doorgetrainde paarden rijd ik heel veel tempi. Tegenwoordig vooral na een sbw, recht richten en middendraf of uitgestrekte draf. Dit een paar passen, dan terugsluiten en als we heel goed bezig zijn ook nog een stukje travers of weer terug naar de sbw.

Dan heb ik het over 6,7 en 8 jarigen die al verder getraind zijn.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 14:28

Airborn schreef:
Dus dan eerst de hoofd/halshouding controleren en dan pas tempo overgangen en tempi gaan rijden? U zou dus tempo overgangen niet gebruiken om het paard te helpen goed over de rug te lopen, maar acht het correct over de rug lopen van het paard een voorwaarde voordat je kan beginnen aan tempo overgangen, en tempi?
(ter controle dat ik u goed begrijp)

Als het voorafgaande traject juist is bewewandeld, is dit inderdaad dat geen wat ik prefereer
zo kan ik dus doormiddel van tempi het paard op het achterbeen plaatsen en werken aan me verticale en daar door horizontale balans.

Citaat:
Hoe berijkt u dan de voorwaardse drang en de aanleuning op het moment dat de communicatie tussen ruiter en paard nog niet goed genoeg is om effectief met halve ophoudingen te werken?

voorwaardse drang heb ik in het voorafgaande traject gestimuleerd in het werk aan de longe en dubbele longe, in dit laatste word er ook al gewerkt aan hoofd/hals houding en aan leuning.
ook ben ik van mening dat de juite hoofd/halshouding gevraagt kan worden in stilstand en daar van uit weg gestapt kan worden.

Citaat:
(in het geval waar ik uit refereer is het paard netjes opgeleid voorzover als ik kan voelen maar heeft maanden stil gestaan, is veel te dik, en zo scheef als een kweeniewat, en heeft de ruiter, ik dus, vooral ervaring met paarden die inelkaar zitten als een bouwpakket waarbij er van het paard niet meer kan worden gevraagt dan dat deze recht gaat en correcte takt en enige swung heeft. Halve ophoudingen komen nog niet goed door omdat er nog geen correcte aanleuning is, en door de scheefheid er teveel blokkades in het lijf zitten om een goede werking van achter naar voor mogelijk te maken. Natuurlijk is het rechtrichten hier stap 1, maar ook daarbij is aanleining en voorwaardse drang onmisbaar.)

recht richten doet men op de volte en buigen op de rechte lijn.
dus als uw paard scheef is zal u moeten beginnen op de volte en daar naar de Losgelassenheit te werken en dan kan u aanleuning creeren, door middel van de juiste hoofd/hals houding te vragen en te onderhouden kan aan het recht richten gaan werken.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 14:57

Moll schreef:
Citaat:

voorwaardse drang heb ik in het voorafgaande traject gestimuleerd in het werk aan de longe en dubbele longe, in dit laatste word er ook al gewerkt aan hoofd/hals houding en aan leuning.
ook ben ik van mening dat de juite hoofd/halshouding gevraagt kan worden in stilstand en daar van uit weg gestapt kan worden.

Als de hoofd/hals houding word gevraagt in stilstand, is er toch geen sprake van aanleuning en zal dus de hoofd/halshouding niet kunnen worden onderhouden als er word weg gestapt omdat de verbinding tussen de achterhand en de hand dan ontbreekt? (weet niet goed hoe ik dit onder woorden moet brengen)

Citaat:
Citaat:

recht richten doet men op de volte en buigen op de rechte lijn.
dus als uw paard scheef is zal u moeten beginnen op de volte en daar naar de Losgelassenheit te werken en dan kan u aanleuning creeren, door middel van de juiste hoofd/hals houding te vragen en te onderhouden kan aan het recht richten gaan werken.

Hmmm, hier moet ik even over na denken.
Ik ben qua rechtrichten "opgeleid" volgens de AdB methode, en combineer zowel rechte lijn als de volte bij het rechtrichten. Als een paard recht is op de volte zal deze buiging in zn lijf hebben, anders zal het achterbeen niet sporen met het voorbeen, toch? Bij paarden die nog niet soepel zijn in hun lijf en moeite hebben met buigen, kan dit soms nog erg moeilijk zijn, en begin ik met rechtrichten op de rechte lijn (gewicht van de ruiter correct verdelen, voorhand voor de achterhand plaatsen, en via lichte buiten stelling voorkomen dat het paard op de binnenschouder valt, en zo het paard uitnodigen om zachtjes aan de teugel te gaan trekken, en zo de aanleuning die je aanbied te accepteren).
Dat is hoe ik gewent ben om recht te richten, in principe werkt dit op de volte en rechte lijn hetzelfde, alleen vraagt recht zijn op de volte om een lichte buiging in het lijf van het paard, en daardoor om een iets andere lichaamshouding van de ruiter. (heupen zijn op rechte lijn paralel met zowel de schouders van het paard als de heup van het paard, en op de volte paralel met de schouders van het paard, maar niet met de heup van het paard, toch?)

Waarom, want dat begrijp ik uit uw post, stelt u dat rechtrichten op de volte moet, en niet op de rechte lijn?

Hmmm, ik denk dat het grote verschil hier het voorgaande traject is. Betreffende paard heeft in verleden een gedegen opleiding gehad, echter lang stil gestaan, en alles moet dus opnieuw worden opgebouwt lichamelijk. Hierbij heb ik simpelweg niet de kunde om dit aan de hand te doen, en begin, naast licht longeer werk, dus onder het zadel. Ik zal dus een aantal stappen die u aan de hand en aan de longe heeft genomen onder het zadel moeten doen.

edit: overigens mis ik ergens iets in de AdB methode. Grotendeels klopt de manier van rijden voor mijn gevoel, maar ergens mis ik iets in de hulpen ofzo... Iig, ik sta open voor nieuwe input, hoewel ik daadwerkelijk veranderen van mijn manier van rijden alleen onder begeleiding van instructie zal doen, omdat de kans me te groot is dat als ik puur op theoretische kennis iets ga uitproberen ik het compleet fout doe.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 15:04

ik zie het toch anders (@Moll), scheefheid blijft terug komen in elke fase en is niet het grootste probleem van de ruiter. je werkt daar al genoeg aan door telkens niet op dezelfde hand te rijden en daarbij voortdurend te letten op de juiste aanleuning op twee teugels en het paard niet te verbuigen. in de loop van de opleiding zal het paard vanzelf zo steeds rechter worden en naarmate het rechter wordt (dus aan beide zijden evengoed gegymnastiseerd is) zal het zich ook laten verzamelen.

Ik denk dat het verwarrend wordt voor een paard om tempi te rijden als het deze niet kan verwerken in het lijf. Duidelijke overgangen rijden, zorgt ervoor dat het paard de hulpen snel snapt. En een correcte overgang rijden waarbij het paard naar voren blijft bewegen is nog niet zo makkelijk!

hierbij kun je de overgangen gaan gebruiken om het paard nog beter in de aanleuning te bevestigen, want het zal dan vanzelf vanuit het achterbeen 'in het bit' terechtkomen en de buikspieren aanspannen.

Zodra het paard geen moeite meer heeft om in de overgangen voorwaarts naar de hand te zoeken, kan het ook in de tempowisselingen ontspannen blijven. Ik denk dat je met name in de tempowisselingen naar een lager tempo, in de problemen komt met de voorwaartse drang en dat het paard niet in de aanleuning kan blijven.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 15:12

Quadripes, wat de scheefheid van het paard betreft, is de grote van het probleem ook niet afhankelijk van de scheefheid van het paard? Hoe schever het paard is, hoe groter het probleem. Als een paard erg scheef is, is het vrijwel onmogelijk om juiste aanleuning op twee teugels te krijgen naar mijn neming. Juist door het rechtrichten krijg je daarbij een correcte aanleuning op twee teugels. Daarnaast kun je van een erg scheef paard niet verwachten dat deze in aanleuning komt omdat er door de scheefheid blokkades in zijn lichaam zitten, waarvoor bv zijn achterbeen niet correct kán ondertreden, en hij dus ook niet over de rug zal kunnen lopen.
Pas als de scheefheid van het paard alleen tot uiting komt in lichte druk verschillen tussen de teugels en iets naar binnen of buiten vallen, zal het paard recht kunnen worden zonder dat je steeds heel actief rechtricht. Dus dan kun je idd zelf juiste aanleuning nemen en met bv volte vergroten en verkleinen het paard al rechter maken.
Naar mijn inziens is bij een paard dat echt scheef is en ook scheef loopt en erg op een schouder valt, het normaal rijden van een volte niet nuttig en kan het zelfs schadelijk zijn, en móét je dus eerst werken aan de rechtgerichtheid, al dan niet op de volte.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 15:23

mijn Flex was echt extreem scheef. en door hem gewoon normaal te rijden, kreeg ik hem op twee teugels en eigenlijk alle paarden tot nu toe in de aanleuning. Dat is stap 1, namelijk.

rechtrichten is geen eerste stap, dressuur is hetzelfde als rechtrichten. Rechtrichten is het hele proces, niet een stapje daaruit. je gymnastiseert een paard en bij elk niveau is je paard opnieuw scheef. dus je begint met het eenvoudige proces van op de volte en de rechte lijn telkens ervoor te zorgen, dat het paard genoeg zijn binnenachterbeen eronder zet, zodat hij op beide teugels aanleuning kan zoeken.

deze aanleuning zal niet elke pas precies 50% zijn, maar dat hoeft ook niet.

vervolgens ga je in de africhting een stapje verder, opnieuw is het streven om het paard nu weer op twee teugels te kunnen rijden. natuurlijk kost dat in het begin veel moeite, maar in de loop van het proces, zal het paard ook hierin weer beter worden op beide handen. het is dus dan weer een stukje meer gegymnastiseerd en zo gaat het steeds verder.

van mijn website gepakt en dit is gebaseerd op het boek van Radtke:

'De natuurlijke scheefheid zorgt ervoor dat het paard niet op beide handen gelijkmatig beweegt of aanvoelt. Door middel van rechtrichtende buigingsarbeid (stelling, buiging, gebogen lijnen, zijgangen) kan men zijn paard in de loop van de africhting steeds beter rechtrichten.

Men mag niet in de verleiding komen om het paard door middel van de zit 'recht te richten'. Een ruiter dient zich in eerste instantie aan het scheve paard aan te passen. Pas in de loop van de africhting kan de ruiter dan werkelijk in het 'midden' boven het paard gaan zitten.

Voor een zuivere verzameling dient het paard rechtgericht te zijn. Een rechtgericht paard zal soepeler worden en bijna niet meer struikelen of verstappen.'

een paard maakt zich bij genoeg snelheid vanzelf recht, trouwens. (dit heb ik uit een handleiding voor cavalerie)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 15:30

quadripes schreef:
ik zie het toch anders (@Moll), scheefheid blijft terug komen in elke fase en is niet het grootste probleem van de ruiter. je werkt daar al genoeg aan door telkens niet op dezelfde hand te rijden en daarbij voortdurend te letten op de juiste aanleuning op twee teugels en het paard niet te verbuigen. in de loop van de opleiding zal het paard vanzelf zo steeds rechter worden en naarmate het rechter wordt (dus aan beide zijden evengoed gegymnastiseerd is) zal het zich ook laten verzamelen.

Hoe wil je dan je verticalebalans creeren en behouden? je heb verticaal balans nodig wil je correcte buiging hebben, ook om de binne schouder niet te overbelasten, en om horizontaal balans te verkrijgen.
en dat scheefheid altijd sluimerend aanwezig is klopt vandaar dat je als ruiter altijd bezig bent het paard everedig te blijven, en dat de aanleuning gelijk moet zijn ben ik geheel met u eens, echter moet de teugel voering al correct zijn alvoords er aan buiging gewerkt kan gaan worden.

Citaat:
Ik denk dat het verwarrend wordt voor een paard om tempi te rijden als het deze niet kan verwerken in het lijf. Duidelijke overgangen rijden, zorgt ervoor dat het paard de hulpen snel snapt. En een correcte overgang rijden waarbij het paard naar voren blijft bewegen is nog niet zo makkelijk!

ga ik weer, je kan nooit meer gewicht op het achterbeen plaatsen dan dat het paard toestaat.
en overgangen kunnen pas gereden worden als het paard over de rug gaat, en in de voorgaande gang Losgelassenheit heeft, dus als een paard terug komt in de overgang is het paard er nog niet klaar voor.
eerst de stap correct, dan de draf en dan pas de galop.

Citaat:
hierbij kun je de overgangen gaan gebruiken om het paard nog beter in de aanleuning te bevestigen, want het zal dan vanzelf vanuit het achterbeen 'in het bit' terechtkomen en de buikspieren aanspannen
.
of van het bit af komen en de rug weg drukken en in 2 delen vallen, het is maar net hoever het paard is en of het paard de hand acsepteerd en aanleuning heeft.

Citaat:
Zodra het paard geen moeite meer heeft om in de overgangen voorwaarts naar de hand te zoeken, kan het ook in de tempowisselingen ontspannen blijven. Ik denk dat je met name in de tempowisselingen naar een lager tempo, in de problemen komt met de voorwaartse drang en dat het paard niet in de aanleuning kan blijven.

je leerd het paard is de verzameling alvoords je midden of uitgesterk vraagt, dit om dat je het paard meer op de achterhand laat dragen en het voorbeen meer ruimte heeft de hoeking in heup, knieen sprong, gerand staan voor een dragen en verend achterbeen.
en een overgang word terug, word immers altijd voorwaard gereden, dit om de voorwaardse drang te behouden en te controleren.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:59

cherie78 schreef:
Wat Quadripes bedoelt, is dat het paard zelf aanleuning mag en moet nemen.
Dit mag nooit of te nimmer van de ruiter uitgaan.

Daarom ook mijn afkeer van die halve ophoudingen om een paard nageeflijk te maken/dwingen.

Een paard wat zelf de aanleuning opzoekt, zal ten alle tijden een goed doorlatend paard zijn.

En inderdaad, prof :j kunnen de handen wel het zenuwcentrum zijn, maar dan is er alweer iets mis in het paardenlijf.
Een blokkade ergens in het paardenlijf zal inderdaad doorwerken op hoofd/halshouding.
Maar daar zijn genoeg oefeningen voor om die blokkade op te heffen.

Daar hoeft geen halve ophouding bij te komen :)

cherie78 ik kan goed volgen wat jij bedoeld. Ik vind ophoudingen waarbij de hand van invloed is, storend werken en ik denk dat je hetzelfde effect viel subtieler kunt bereiken door je zit in hoofdzaak en je been inwerking, de hand heeft daarin een begrenzende functie indien het paard niet is rechtgericht. Indien het paard rechtgericht gaat en met impuls beweegt heb je de hand alleen nodig om een lichte verbinding tot stand te houden.
Professor schreef:
Citaat:
Maar prof, kent u dan niet de grondregel van de klassieke dressuur/rijkunst
Datgene wat het paard in vrijheid laat zien, onder de ruiter verfijnen (of zoiets dergelijks )

Sommige ruiters gebruiken zelfs een "knietje" om te begrenzen

U heeft ook niet begrepen dat de grondregel van de Klassieke Dressuur het paard sterken, zodat de ruiter erop kan zitten.
Die hulpen heeft u nieuw ontwikkeld aangezien die ik opgeschreven heb Klassiek zijn, u maakt er Black Magic van wat geheel niet functioneren kan alleen u denkt dat u geen ophoudingen geeft deze zinlose discussie heb ik al veel eerder hier op Bokt meegemaakt dat Aqua rijden wat ook verdronken is.
Carolla en modie de grote profeten op dit gebied, er blijft niets van over helemaal niets van de Kunst van het rijden wanneer ik u woorden lees.
Wat u hier verkondigd heeft niets met de Klassieke Rijkunst te maken, en ik stop ook met deze discussie omdat het alleen maar energie kost die men beter kan gebruiken voor andere dingen.

Prof ik heb het topic niet gevolgd, maar zie Aqua weer voorbij komen dus voel ik mij genoodzaakt toch even te reageren. Aqua rijden is verre van verdronken :D
De praktijk wijst uit dat de methode werkt en als jij het niet kunt of wilt begrijpen is dat jouw keuze, maar dat heeft niets met Aqua of de manier van rijden te maken.
Ik wil best nog eens een poging doen één en ander toe te lichten.