Te diep of de sterrenkijker?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DL_

Berichten: 5256
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Lith, NB

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 00:17

ooh zoo jaja Tong uitsteken
misschien dezee

DL_

Berichten: 5256
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Lith, NB

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 00:17

JAAAAAAAAAA Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Clown

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 00:18

joeppppppppieeeeeeee!

DL_

Berichten: 5256
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Lith, NB

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 00:19

Clown werd tijd.. de oneindige pagina 5 is dan toch geeindigt!

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 00:21

haha op naar de oneindige pagina 6.....

casperrr waar blijf je we wachten......

DL_

Berichten: 5256
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Lith, NB

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 00:26

Tong uitsteken idd

edit; maar die zal nou nie meer kome denk k..

Lielle

Berichten: 66269
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 10:07

Ik weet niet waarom je zo nodig je gelijk wil halen, maar wat me iig opviel was de opmerking op blz 5

"ik versta onder een valse knik een paard dat naar rechts kijkt maar toch eigenlijk naar links wil kijken"

of iets in die strekking.

het kan dat jij dat eronder verstaat maar in de rest van de dressuurwereld wordt daar een paard onder verstaan dat het hoogste punt niet bij de nek maar erachter bij de 5e of 6e halswervel heeft liggen, en dat is zeer ongewenst.

verder worden hier volgens mij twee rare dingen tegenover elkaar gezet, nl een paard dat met zijn hoofd bij God op tafel loopt (de "sterrenkijker") versus een die eeen beetje te veel naar beneden loopt ("te diep"). Dat is geen eerlijke vergelijking, dan moet je er of een hebben die met al zijn gewicht in je handen hangt en met zijn neus ergens tussen zijn knieen loopt (dan wel een die volkomen opgekruld zonder enig contact achter de teugel loopt) of het vergelijken met een paard dta de neiging heeft om zich er wat uit te drukken en wat te hoog te lopen.


En ik rijd nog altijd het liefste die sterrenkijker omdat je die met gewoon correct rijden kunt corrigeren en vanzelf front zal maken in de ring, terwijl die duikboot altijd zal blijven duiken en zich niet groot maakt in moeilijke momenten.

Barco

Berichten: 2609
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Harmelen

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:12

Lielle schreef:
Ik weet niet waarom je zo nodig je gelijk wil halen, maar wat me iig opviel was de opmerking op blz 5

"ik versta onder een valse knik een paard dat naar rechts kijkt maar toch eigenlijk naar links wil kijken"

of iets in die strekking.

het kan dat jij dat eronder verstaat maar in de rest van de dressuurwereld wordt daar een paard onder verstaan dat het hoogste punt niet bij de nek maar erachter bij de 5e of 6e halswervel heeft liggen, en dat is zeer ongewenst.

verder worden hier volgens mij twee rare dingen tegenover elkaar gezet, nl een paard dat met zijn hoofd bij God op tafel loopt (de "sterrenkijker") versus een die eeen beetje te veel naar beneden loopt ("te diep"). Dat is geen eerlijke vergelijking, dan moet je er of een hebben die met al zijn gewicht in je handen hangt en met zijn neus ergens tussen zijn knieen loopt (dan wel een die volkomen opgekruld zonder enig contact achter de teugel loopt) of het vergelijken met een paard dta de neiging heeft om zich er wat uit te drukken en wat te hoog te lopen.


En ik rijd nog altijd het liefste die sterrenkijker omdat je die met gewoon correct rijden kunt corrigeren en vanzelf front zal maken in de ring, terwijl die duikboot altijd zal blijven duiken en zich niet groot maakt in moeilijke momenten.



hier kan ik me volledig bij aansluiten!

DL_

Berichten: 5256
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Lith, NB

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:56

wat betreft die vals knik; naja zo heb ik het altijd geleerd! maar goed, dat maakt dan nog niet uit, want er staan nog tíg andere argumenten op.
en ik wil niet 'zonodig mijn gelijk halen' dit is een discussie, daar weerleg je argumenten.. daar houd je discussie's voor..
en het zal er dan wel misschien spectaculair uit zien in een ring omdat zon paard veel front maakt, maar dat wil dan niet zeggen dat ze correct gereden worden, en de vergelijking die jij maakt is dan ook niet helemaal eerlijk, want dan ben jij al een stap verder.. dan heb je aan de ene kant de sterrenkijker die al wat meer in de aanleuning komt en dus in de oprichting loopt, en aan de andere kant de duikboot, die nog steeds duikboot is en waar nog niks aan is gedaan/gecorrigeerd. dus ook díe vergelijking is níet terecht !

Lielle

Berichten: 66269
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 22:27

Maar je slaagt er niet in argumenten te weerleggen, je gebruikt valse logica. Bovendien denk ik niet dat er hier een gelijk of ongelijk is, de ene ruiter zal beter met een sterrenkijker, de ander beter met een duikboot overweg kunnen.

Voor alle duidelijkheid, je kunt twee dingen vergelijken, en dat heb ik net ook al aangegeven als je mijn bericht zorgvuldig leest:

- de extreme sterrenkijker met zijn hoofd bij God op tafel versus de duikboot met zijn neus tussen zijn knieën en een ton in je handen (of evt 0 gram in je handen in kin op de borst)
- het paard dat zich eruit drukt als het moeilijk wordt versus het paard dat in een valse knik gaat lopen.

In beide gevallen geef ik de voorkeur aan het eerste paard, omdat het voor mij makkelijker op te lossen is, en dan heb ik het over thuis in je rijtechnische training. Daarnaast vind ik het ook nog een voordeel in de ring omdat het paard dat front toont een betere indruk maakt dan een paard dat duikt, terwijl ze beide op dat moment rijtechnisch niet 100 % voor elkaar zijn.

PS
nu snap ik je opmerking op WD, had niet door dat ik je twee keer tegen kwam.

woppiedoppie
Berichten: 163
Geregistreerd: 04-05-06

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 22:40

Ik denk dat ik er dan even overheen heb gelzen..Tong uitsteken
maargoed, zal vandeweek wel weer even reageren Knipoog

Lielle

Berichten: 66269
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 23:24

en als we het dan toch over argumenten weerleggen hebben, bijt je hier maar eens in vast.
DresslOver schreef:
jij zegtdat je paarden in de wei ook ziet sterrenkijken. Ik weet niet hoor, maar ik heb nog nooit een paard uit zichzelf écht zien sterrenkijken zoals ze dat onder het zadel wel doen, wel zie ik (vooral mijn eigen paard) dat een paard (vooral in showstand ) met zijn hoofd in een boogje loopt, of hem in ieder geval gewoon draagt, dus een natuurlijkere houding als het échte sterrenkijker.

Je mag een keer bij onze Pablo komen kijken, die kan echt sterrenkijken in de wei, en dan bij voorkeur nog zijn hoofd in rondjes gooien. En hij kan onder het zadel zijn hoofd zo hoog gooien dat alletwee mijn teugels aan een kant van de hals terecht komen, geen prettig gevoel Haha! Typisch voor een Flemmingh trouwens. Hij is overigens een prima voorbeeld van een paard dat zich er graag wat uitdrukt als het moeilijk wordt, scoort wel megapunten in de ring daarmee *LOL* terwijl het rijtechnisch niet juist is. Maar dan komt er een mooi koppie op, stralend oog en front, en dat wordt gewaardeerd. Geldt trouwens ook voor onze Trammelant, ook zo'n paard dat zich graag omhoog eruit drukte.

Maar samengevat, absoluut natuurlijk gedrag dus.


Casperrr schreef:
dan zit er toch echt iets vreemds in de zeeuwse lucht... het boogje wat jij bedoelt (en ik hoop nu dat we het over hetzelfde hebben)
buigt zich in de 7/8e wervel, het 'valse knikje dus! en niet de correcte! en ik geloof dat hier ook weer een miscommunicatie is, over het feit welk sterrenkijker we beiden bedoelen.

dresslover schreef:
Onder een ‘valse knik’ versta ik een paard dat met zijn nek bijv. naar links gebogen is en toch nog naar rechts kijkt.. ik zal eens kijken of ik een foto kan vinden van de zgn. showstand..

hier heb ik het al over gehad, en zoals Casperrr het uitlegt gebruikt ook de rest van de dressuurwereld het.

Citaat:


Citaat:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=6DKWL3IR
het dressuur paard.. in dressuur houding..
lijkt er best veel op niet?

absoluut niet, die 2e is nl een valse knik, de eerste foto (niet echt te beoordelen) lijkt wel het hoogste punt achter de oren te hebben maar is verder ook een weggedrukte rug.

Citaat:
Zo zie je een paard wel eens lopen.. maar je zal hem nooit of te nimmer in de wei écht zien sterrenkijken (damn, wat heb ik nu hard een foto van een sterrenkijker nodig)

zie onze Pablo dus. Ik heb er helaas geen foto's van.


Citaat:
Next; onder sterrenkijker versta ik (gaan we nog een keer.. ) een paard dat hoog en ver voor de loodlijn loopt, tegen de hand komt, en eigenlijk door de hand heen wil lopen, dus continu uit wil breken (want dat is dus – zoals jij zelf ook al beschreef- een bijkomstigheid van het zgn. sterrenkijken.

Met zijn hoofd bij God op tafel dus, een beetje dit idee
http://i70.photobucket.com/albums/i91/l ... C00648.jpg
Casperrr schreef:
en dan hebben we nog iets waarom ik tegen het te diepe ben, bij vele paarden ziet het eruit alsof ze aan het hangen zijn! zelfs al zijn ze niet aan het hangen, ik vind het gewoon een onprettig beeld, alsof hij niet op zijn eigen benen kan lopen, en dan maar op jouw handen rijd, dat jij hem alles als het ware voorkauwd, met andere woorden, hij loopt niet op zijn eigen benen.

Dat is ook vaak het geval, ze hebben nl onvoldoende balans om op het achterbeen te blijven en zoeken dus steun op de ruiterhand en lopen op de voorhand.

Citaat:
dit is puur een kwestie van smaak. Ík persoonlijk zie liever een paard dat te diep loopt, er is contact met de mond, het paard heeft geen neiging tot uitbreken (ongehoorzaamheid, verzet) en er is enige vorm van aanleuning en ontspanning.
Bij een sterrenkijker is dit niet zo, die wil constant uitbreken, is constant gespannen en er is geen aanleuning laat staan nageeflijkheid.

Hangt er dus vanaf wat jij onder te diep verstaat. Een echte sterrenkijker is niet fijn rijden maar een echte duikboot ook niet.
Zelf ga ik liever uit van een paard met deze halshouding:
http://home.tiscali.nl/antoinederksen/p ... eiger1.jpg (en dit neigt al behoorlijk naar een sterrenkijker. Voor alle duidelijkheid, ik ben het zelf, Pablo staat op het punt vol in de ankers te gaan voor een enorm enge crosshindernis Haha! )

want dit is een kwestie van been geven, voor sluiten en dan zakken ze terug in je hand.

Citaat:
Dit is bullshit, en als je eerlijk bent weet jij dat ook. Ten eerste; Dressuur is het gymnasticeren (is dat nou met s of c.. naja, nevermind) van je paard, je rekt spieren op, je verkort spieren, maar eigenlijk ben je continu bezig met het soepeler en leniger maken van je paard. Dat is punt 1.

eens

Citaat:
Punt 2; het komt nóóit vanzelf Knipoog

eens

Citaat:
Punt 3; natuurlijk moet je dan geen half uur doorgaan, maar het heeft geen nut, om hem daar door heen te vragen en op stal te zetten, dan gymnasticeer je niets.. dan heb je er ook niets aan. Je moet altijd daar even doorgaan, die bevestiging opzoeken. En daarbij moet áltijd de ontspanning blijven, want uit onderzoek is gebleken.. (nu ga ik ff heeeel slim klinken.. Haha! ) dat stresshormonen een negatief effect hebben of de hippocampus, het deel van het brein dat zich met het geheugen en dus ook het LEERVERMOGEN van een paard bezig houdt. Om ontspanning te krijgen op een positie waar het paard éigenlijk liever niet wil zijn, omdat het spieren moet gaan gebruiken waarvan deze niet wist dat deze die had, moet je daar even doorgaan, de bevestiging opzoeken, pas dán leert het paard.

ook eens

Citaat:
En natuurlijk moet je zorgen dat het paard goed uit gestapt wordt, hij niet nat is en evt. ff onder het solarium zetten (gebeurt bij ons trouwens standaard), maar dan nóg zal deze daar spierpijn hebben, en het zou ook níet goed zijn als deze dat niet zou hebben.

ook nog eens

Citaat:
Maar nu ga ik ff mijn eigen paardje als voorbeeld nemen. Ze is als 3 jarige al vroeg ingereden geweest, vollédig op één teugel.. dus ze was ook op een kant, toen ik haar weer opnieuw in ging rijden ( paar maanden in de wei gestaan) kon ik niet eens linksom.. nu ben ik maanden later (ik begon in december) nog stééds bezig met het rechtrichten van mijn paard, continu controleren of ze aan twéé teugels is en of ze dat binnenachterbeen voldoende belast, want die wil ze graag ontzien, het is moeilijk (vergelijkbaar met de sterrenkijker) maar íedere keer weer opnieuw heeft ze daar spierpijn als het ff een tijdje minder is geweest (en dat is continu want steeds sluipt het er toch weer een beetje in, nu zijn we bezig met schouderbinnenwaarts, nog veel moeilijker, dus wederom spierpijn) daar wil ze in het begin dan steeds weer in het verzet, niet nageven, niet dat binnenbeen er onder plaatsen, want dat is moeilijk, dit krijg je met een sterrenkijker op. Spierpijn zullen ze hoe dan ook hebben.

ook eens. Recht richten blijf je trouwens altijd doen, dat houdt niet op. Overigens is juist een duikboot lastig in zijgangen omdat ze niet genoeg balans hebben om op het achterbeen te blijven en dus je hand zullen zoeken als steun.

Citaat:
Zéker als het gaat om een sterrenkijker die moet leren nageven, bij een duikboot is dit niet het geval.

opnieuw vergelijk hier je twee onvergelijkbare grootheden. Een sterrenkijker kun je geen schouderbinnenwaarts laten rijden, die moet eerst nageeflijk worden. Je kunt wel vergelijken tussen een sterrenkijker die rond gereden wordt om de rug op te bollen en een duikboot die je opricht om van die voorhand af te halen.

Citaat:
Als een paard zwaar getraind is en gegymnasticeerd word heeft hij écht spierpijn, of je hem nou onder een solarium zet of niet..

Ja, maar het mag niet zo zijn dat dat na een kwartiertje los werken de volgende dag niet weg is. Als hij er dan nog last van heeft, heb je hem te hard gepakt.

Casperrr schreef:
maar als je het paard correct op 4 benen wilt hebben, en niet het grootste gedeelte op de voorhand dus, moet hij van het te diepe af.

Dat zeg ik dus ook.

Citaat:
Wist jij dat een paard van nature 60% van zijn lichaamsgewicht op zijn voorhand draagt, en slechts 40% op zijn achterhand? Wist je dat wij dit in de verzameling omgooien naar 30% op de voorhand en 70% op de achterhand? ( jaa, ook blondjes kunnen slim uit de hoek komen)

Heb je ook al gelezen dat dat waarschijnlijk helemaal niet zo is, maar vooral zo lijkt door de visuele indruk die je opdoet?

DresslOver schreef:
en casperrr; jij zegt dat een correct jurylid ook naar het GEHEEL kijkt.. Dat klopt. Maar is het niet zo dat we streven naar nageeflijkheid, aanleuning, vertrouwen, rust en ontspanning? Het plaatje moet compleet en er gemakkelijk uit zien. Toch?
Heeft een sterrenkijker dat, ziet een combinatie met een sterrenkijker er dan zou uit? straalt die nageeflijkheid, aanleuning vertrouwen rust en ontspanning uit? Ziet het plaatje er compleet en gemakkelijk uit? Nee. en waarom niet? omdat de basis er niet in zit!

Je zult ook niet snel met een echte sterrenkijker de ring in gaan nietwaar? Die corrigeer je eerst thuis, net als je dat met een duikboot doet.


Citaat:
Ik zal niet zeggen dat dat bij een paard dat te diep loopt wel zo is, maar er is wel enige vorm van basis en het beel ziet er wel rustiger, ontspannen en gemakkelijker uit! Dát is iets wat jij moet toegeven casperrr!

Ik ben geen casperrr, maar ik ben het hier niet mee eens. Ik zie liever deze zelfhouding :
http://i70.photobucket.com/albums/i91/l ... Issedy.jpg

dan deze :
http://i70.photobucket.com/albums/i91/l ... n00-26.jpg

Die laatste foto is met Thiedemann, en niet echt erg charmant Knipoog , maar ik gebruik liever een niet flatteuze foto van mezelf dan van iemand anders. Wel grappig trouwens, want ook dit is Pablo en dat is zeker geen duikboot.

Citaat:
Ik zeg ook niet dat een paard dat te diep loopt correct gereden is, máár ik zeg wel dat er énige vorm van basis is, er is ontspanning, er is aanleuning, er is vertrouwen en er is (met enige uitzondering daargebleven) over het algemeen gehoorzaamheid.
Dit is bij een sterrenkijker niet zo, er is géén aanleuning, er is géén ontspanning, er is géén controle, er is géén gehoorzaamheid en er is géén vertrouwen. Mij hebben ze toch echt altijd geleerd dat vertrouwen, aanleuning, ontspanning, gehoorzaamheid en controle samen de basis vormen.. niet dan? En aangezien de B voor Basis staat.. zegt dat dan niet al genoeg?

wederom, onvergelijkbare grootheden.

Citaat:
Conclusie; Al met al Casperrr denk ik dat jij vooral met 'gevoels' argumenten en meningen komt, kom nu eens met echte feiten. Knipoog


Conclusie, kom nu eens met een wat gefundeerde redenering waarin je vergelijkbare grootheden naast elkaar zet Haha! Ik heb van jou geen objectieve argumenten gezien waar ik waarde ana kan hechten, je bent vooral bezig om aan te geven dat een echte sterrenkijker onwenselijk is, en dat zal iedereen met je eens zijn. Ga nu eens uitleggen waarom een beetje te diep beter is dan een beetje tegen de hand Haha!
Ik ben van mening dat het vooral een persoonlijke voorkeur is, en jij overduidelijk liever een duikboot rijdt. Geef mij dan maar dat paard dat front maakt en zich laat zien in de ring.

En die laatste alinea is nu een voorbeeld van niet-correct discussieren Knipoog

Djiez, ik moet inpakken voor de vakantie Lips are sealed

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 23:26

wow goed je best gedaan.......

even lezen hihi

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 10:44

wow net alles gelezen, je hebt me overtroffen Lielle met de grootheid van je bericht. Dressl0ver: ik vind het een beetje vreemd dat je denkt dat ik niet terug zou durven reageren, ik heb toch ergens neergezet dat ik het super druk heb? eind van de middag Ga ik reageren, dus a.u.b niet zo ongeduldig, bereid je maar voor want het gaat ook weer een verhaal worden!!!

DL_

Berichten: 5256
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Lith, NB

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 10:55

DresslOver schreef:
Tong uitsteken idd

edit; maar die zal nou nie meer kome denk k..


ik denk dat jij het hierover hebt casperrr maar dit ging over de oneindige pagina 5, marloezzke vresde dat 6 ook oneindig werd, en ik zei dat dat waarschijnlijk niet zo zal zijn (wel eindig dus.. Knipoog ik zal zo nog ff mijn argumenten erop zetten.. Knipoog

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 10:57

ok.. toch komt het over alsof het lijkt dat jij denkt dat je mij hebt uitgelüld en dat ik daarom niet meer terug zou komen......

DL_

Berichten: 5256
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Lith, NB

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 10:59

misschien dat dat dan zo is over gekomen, sorry dan, maar dat was in ieder geval hélemaal niet de bedoeling.. echt niet!

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 11:01

ow ok dan Haha! fijn dat dat misverstand uit de wereld is geholpen!

DL_

Berichten: 5256
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Lith, NB

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 11:02

Haha! inderdaad, deze les is nu bijna afgelopen dus geen tijd meer om nog te gaan reageren.. heb t 4e weer ict dus dan reageer ik dan wel ff.. misschien dat jouw reactie er dan ook al op staat casperrr dan valt er voor mij ook weer meer te doen als jullie allebij hebben gereageerd tegen mij (arme ik Knipoog )

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 11:05

mijn les eindigt op half 11, daarna heb ik 2 uur Duits, gevolgd door 2 tussenuren + pauze, maar dan kan ik niks schrijven want ik moet dan even mijn moeder naar de bank, ik wil internetbankieren maar omdat ik nog geen 18 ben heb je een handtekening nodig van een van je ouders... daarna heb ik 2 uur geschiedenis, in het 2e uur zitten we achter de computer, ik ga dan mijn verhaal plaatsen aangezien we echt nooit wat doen in dat uur (hopelijk dit uur ook niet)
ik ga dan nog een keer mijn gehele mening neerzetten + feiten, overigens is Lielle niet volkomen tegen jou Knipoog
edit: en ik ben ook niet zo zwaar tegen jou, sommige dingen ben ik het mee eens, maar het grootste gedeelte niet Lachen

Lielle

Berichten: 66269
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 11:38

hm, blijft het wel een beetje on topic Knipoog

Ben geen mod meer, maar kan me af en toe niet helemaal beheersen Haha!

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 12:44

jaja ik we zullen het ontopic houden

(dit bericht is trouwens ook behoorlijk ontopic.... Schijnheilig wacht maar af vanmiddag)

DL_

Berichten: 5256
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Lith, NB

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 12:57

ik wacht met mijn verweer beurt (lijkt wel ons debat wat we moeten doen voor NL Nagelbijten / Gniffelen ) tot jij jouw verweer nog ff hebt geplaatst dan heb ik ook wat meer te doen.. Knipoog

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 17:29

zo daar ben ik weer Lachen

Lielle schreef:
Ik weet niet waarom je zo nodig je gelijk wil halen,

tsja tis een discussie, om eerlijk te zijn kom ik hier ook om te leren, het is natuurlijk leuk als je 'wint', ik hoop alleen dat Dressl0ver open staat voor andere meningen, en niet alleen maar kijkt hoe ze het beste kan winnen...

en dan had jij het een keer over bullshit, nou dan zal ik daar ook eens over beginnen,
Dressl0ver schreef:
Onder een ‘valse knik’ versta ik een paard dat met zijn nek bijv. naar links gebogen is en toch nog naar rechts kijkt.. ik zal eens kijken of ik een foto kan vinden van de zgn. showstand..

waar heb jij dit in godsnaam geleerd?? dat is dus niet de valse knik!!!! Knipoog

getver dit is echt sh.it, ik had gister het een en ander nagelezen en op een papiertje geschreven dat ik het niet moest vergeten, gooit mijn moeder dat papiertje weg Rolleyes en ik vergeet altijd dingen zo snel...

Dressl0ver schreef:
en de vergelijking die jij maakt is dan ook niet helemaal eerlijk, want dan ben jij al een stap verder.. dan heb je aan de ene kant de sterrenkijker die al wat meer in de aanleuning komt en dus in de oprichting loopt, en aan de andere kant de duikboot, die nog steeds duikboot is en waar nog niks aan is gedaan/gecorrigeerd. dus ook díe vergelijking is níet terecht !

en nu ga je de zaken behoorlijk verdaaien!
wat Lielle bedoelt is het volgende:
- óf je neemt een sterrenkijker die zijn hoofd zo hoog heeft dat je zijn neus zowat kan aanraken zonder dat je er wat moeite voor moet doen, en dan aan de andere kant een paard dat een enorme duikboot is
- óf je neemt een paard dat zijn hoofd wat hoger draagt dan normaal, en een paard dat iets dieper loopt dan normaal
en de definitie die nu wordt gebruikt vind ik niet echt eerlijk, jij hebt heel de tijd een sterrenkijker voor je die zijn hoofd dus zo hoog heeft dat je zijn neus zowat kan aaien, en voor het te diepe gebruik jij een paard dat zijn hoofd iets dieper heeft dan een normale correcte nagevend paard!!
dus dan zit jij weer een stap voor, als de discussie zo wordt gevoerd Knipoog

Lielle schreef:
Bovendien denk ik niet dat er hier een gelijk of ongelijk is, de ene ruiter zal beter met een sterrenkijker, de ander beter met een duikboot overweg kunnen.

helemaal mee eens Ja zoals ik ook al zij in de begin post:
casperrr schreef:
Wat vinden jullie nou zelf? zien jullie liever een paard dat een sterrenkijker is, of een paard dat te diep loopt! (en dan a.u.b niet van de reacties, ik zie liever een paard dat correct loopt) want waar het ons ook om gaat, is het feit wat nou eigenlijk slechter is voor een paard, de sterrenkijker, of het paard wat te diep loopt?
En wat is nou het moeilijkste "probleem" om op te lossen, de sterrenkijker dat een correct paard moet worden, of een paard dat veels te diep loopt en een correct paard moet worden!

en aangezien ik alle 2 de soorten heb gereden, en dan bleef het niet bij 1 paard, maar tot nu toe alle paarden die ik heb gereden waren of te diep of waren de "sterrenkijker" dus dan zeg jij Dressl0ver dat ik het niet op mijn gevoelsargumenten moet uitleggen maar met meerdere feite komen. nou neem me niet kwalijk maar zoals ik al zei dat ik vele van die pardne heb gereden weet ik waar ik het over heb!!! Zoals ik ook al zei in de begin post ging het erover wat iedereen nou zelf het liefste ziet en wat het moeilijkste op te lossen is, en wat het slechtse is. en nou kom jij ook alleen maar met gevoelsargumenten! een deel met feiten maar daar klopt ook niet zo heel veel van
(op dit moment wenste ik dat ik dat papiertje bij me had, want daar stond iets op wat ik moest zeggen maar wat me nu even niet te binnen schiet....)
en dan zal ik het nog maar eens even op een rijtje zetten waarom ik voor de sterrenkijker ben Knipoog
- ik vind het makkelijker op te lossen, het enigste probleem waar ik altijd op stuit is dat het wat langer duurt
- het paard loopt tenminste op 4 benen, niet enorm zwaar op de voorhand (en je verhaaltje over dat hij 60 % op de voorhand loopt heb ik wel vaker gehoord, maar als een paard op wei aan het rennen is, loopt hij dus niet extreem op de voorhand Knipoog )
- als je je paard eenmaal zo goed en correct aan het lopen hebt, heb je (vind ik) een voordeel bij bijv. de wedstrijden, hij kan wat hogerin gesteld worden, het paard wat te diep loopt gaat in elkaar lopen
- en voor mij is het altijd een soort triomf gevoel als ik een "sterrenkijker" correct aan het lopen heb
- en nog wat, hoe ga jij je paard naar de verzameling toe rijden? laat je hem dan ook te diep lopen? nee want dat gaat niet want dan moet er meer oprichting komen om te gaat zitten op zijn achterhand.... en tegen die tijd heeft het paard misschien de neiging om iedere keer "in elkaar te duiken" en dan heb je daar weer problemen mee. en de verzameling in de hogere proeven toch veel gevraagd gaat worden. een "sterrenkijker" daarintegen zit al hoog in de oprichting en gaat er minder moeite mee hebben.
en dan nog dit:
Dressl0ver schreef:
en het zal er dan wel misschien spectaculair uit zien in een ring omdat zon paard veel front maakt, maar dat wil dan niet zeggen dat ze correct gereden

en eerst zij je dat ze geen hoge punten zouden scoren en dat het paard wat te diep loopt hogere punten

en dan over die foto's van jou, zoals lielle al zegt, de 2e is een valse knik Knipoog

en dan over het spierpijn:
Citaat:
Dit is bullshit, en als je eerlijk bent weet jij dat ook. Ten eerste; Dressuur is het gymnasticeren (is dat nou met s of c.. naja, nevermind) van je paard, je rekt spieren op, je verkort spieren, maar eigenlijk ben je continu bezig met het soepeler en leniger maken van je paard. Dat is punt 1.

Lielle is het er mee eens, ik deels niet. je bent dan wel een hele tijd bezig om de spieren op te rekken, maar als je het eenmaal voor elkaar hebt dat hij zo loopt (en nou komt het wat ik bedoelde) dat je dan niet een half uur doorgaat omdat hij dan lekkerder loopt Lachen ok hij zal waarschijnlijk wel wat spierpijn hebben, maar minder dan als je hem minstens nog eens een half uur op de correcte manier door zou laten gaan....
Citaat:
Punt 2; het komt nóóit vanzelf [/quote}
gedeeltelijk mee eens, je moet er natuurlijk wel wat voor doen, maar waar ik het over het dat het vanzelf komt (en nu komt het Haha! )
dat als hij eenmaal gaat onstpannen en overal los laat, dán gaat het vanzelf dat hij naar beneden gaat!
Citaat:
En daarbij moet áltijd de ontspanning blijven, want uit onderzoek is gebleken.. (nu ga ik ff heeeel slim klinken.. ) dat stresshormonen een negatief effect hebben of de hippocampus, het deel van het brein dat zich met het geheugen en dus ook het LEERVERMOGEN van een paard bezig houdt.

je bent het gedeelte over endorfine vergeten Knipoog

Citaat:
Ik zal niet zeggen dat dat bij een paard dat te diep loopt wel zo is, maar er is wel enige vorm van basis en het beel ziet er wel rustiger, ontspannen en gemakkelijker uit! Dát is iets wat jij moet toegeven casperrr!


dat zeg jij! maar de dressuur is een jury sport, en bij een groot gedeelte van de jury's speelt de smaak een grote rol!
zo heb ik jury's gehad die mij met een sterrenkijker winst hebben gegeven (en het was een officiele wedstrijd, als je me niet geloofd kan ik de coupon voor je opzoeken en inscannen!!!!! en je zult zien dat er bij staat de gehele proef t.d.h!)
dus het ene jury lid vind het ene beter en kijkt naar wat andere dingen dan de ander

en nu moet ik gaan want de bel gaat........ Scheve mond

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 17:38

volgens mij gaan we binnenkort naar pagina 7 Haha! ben benieuwd hoe lang dit topic gaat duren, ik hoop nog héél lang Haha!

ben benieuwd naar je ongezouten mening Nagelbijten / Gniffelen