Hoe verzamelt men de galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 06:52

FaberSmid schreef:
Dat is niet aan mij u te leren, krijg al genoeg commentaar de les te wijzen en leren zonder dat ik dat doe. In de handleiding ten behoeve van Nederlandse ruiters en hun instructeurs, staat alles beschreven. Bent u bekend met dat kleine rode boekje? Vraag het eens ook na bij uw instructie, ben benieuwd of u mij dan gelijk kan geven, of nog beter een discussie met mij kan aan gaan? Het zal vast een combinatie worden, daar zie ik erg naar uit.

Ik nodig u uit om meer uitleg te geven, dus van mij wel ten laatste het verwijt dat u mij de les probeert te lezen. Anders moet ik me per slot van rekening ook niet mengen in een discussie ;)

Wat mij persoonlijk eerder onaangenaam treft, is dat terwijl ik bereid ben om me kwetsbaar op te stellen door uit te leggen hoe ik rijd, zelfs nog met het aanbod het te ondersteunen met videomateriaal, waar dus door heel rijdend Nederland en ook daarbuiten op geschoten kan worden (vergist u zich niet hoe kwetsbaar dat is als het om het paardrijden gaat en wat u dus aan Modie vraagt!), mij het gevoel bekruipt dat die open houding om van elkaar te leren maar van een kant af komt, aangezien er van uw zijde geen uitleg komt. Natuurlijk kan ik dingen opzoeken en aan anderen vragen, maar dan kan ik net zo goed niet op Bokt lezen en uitsluitend de boeken induiken.

Toevoeging:
Zoals al eerder gezegd: ik ben een mens van de praktijk. Ik krijg instructies mee of probeer zelfstandig een probleem op te lossen en ik ga uitproberen, voelen wat mijn hulp met dat paard doet, verbetert hij erop, maak ik het probleem alleen maar erger? Zoals Tineke Bartels ooit ook tegen me zei: al ga je er tegen alle regels in achterstevoren op zitten, je moet doen wat er werkt voor jou en je paard!

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 07:59

Urielle schreef:
Ik nodig u uit om meer uitleg te geven, dus van mij wel ten laatste het verwijt dat u mij de les probeert te lezen. Anders moet ik me per slot van rekening ook niet mengen in een discussie ;)

Goed als u mij dat niet zal verwijten, zal ik in jip en janneke taal het proberen samen te vatten. Dan is het afwachten, wat de anderen te verwijten hebben.

Wat mij persoonlijk eerder onaangenaam treft, is dat terwijl ik bereid ben om me kwetsbaar op te stellen door uit te leggen hoe ik rijd, zelfs nog met het aanbod het te ondersteunen met videomateriaal, waar dus door heel rijdend Nederland en ook daarbuiten op geschoten kan worden (vergist u zich niet hoe kwetsbaar dat is als het om het paardrijden gaat en wat u dus aan Modie vraagt!), mij het gevoel bekruipt dat die open houding om van elkaar te leren maar van een kant af komt, aangezien er van uw zijde geen uitleg komt. Natuurlijk kan ik dingen opzoeken en aan anderen vragen, maar dan kan ik net zo goed niet op Bokt lezen en uitsluitend de boeken induiken.

Naar mijn mening is dat niet kwetsbaar opstellen, maar juist karakter tonen. U heeft immers niks te verbergen en laat uw rijden zien. Die op u om die rede zullen schieten, die zijn het rijden niet waard. Die zijn niet de gene die hun kunnen tonen. Modie heeft ook karakter genoeg, de beslissing is natuurlijk aan modie zelf.

Toevoeging:
Zoals al eerder gezegd: ik ben een mens van de praktijk. Ik krijg instructies mee of probeer zelfstandig een probleem op te lossen en ik ga uitproberen, voelen wat mijn hulp met dat paard doet, verbetert hij erop, maak ik het probleem alleen maar erger? Zoals Tineke Bartels ooit ook tegen me zei: al ga je er tegen alle regels in achterstevoren op zitten, je moet doen wat er werkt voor jou en je paard!

Met mevrouw Bartels ben ik dat niet eens, het rijden zijn vaststaande feiten, die beschreven zijn hoe en waarom zo te rijden. Dat is niet omdat dat het beste is voor de ruiter, maar voor het paard. Dat paard en ruiter een combinatie kunnen worden en vormen. Met de instelling van mevrouw Bartels, is een voertuig rijden beter. In plaats van tegen de anatomie en karakter van paarden in te rijden. Een doodzonde dat al het rijden van de grootmeesters etc, zo in het belachelijke wordt gemaakt. Juist mevrouw Bartels zou beter moeten weten, na het schrijven van boeken en dus het vertalen al me is het met fouten.
Ik kom vanavond terug op uw vraag.

KiWiKo

Re: Hoe verzamelt men de galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 08:03

en hier ziet men duidelijk het verschil tussen boekenwijsheid en praktijkervaring.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:04

Mijnheer Kadankovitch, om eerst terug tekomen op ons Duel, waarbij u waarschijnlijk op het laatste moment met uw staart tussen de benen bent weggelopen.
Mijn secondant deheer FaberSmid hebben de moeite genomen met onze Rossen naar Maastricht te rijden, na vele lekke hoefijzers, gelukkig hadt ik een FS mee, met zijn pakezel vol beladen met ijzers, keukenrollen en wapenmateriaal.
Dinsdag waren wij om punt 23.45 uur, bij het Waldeckbastion in Maastricht, helaas geen spoor van u te bekennen. Wil niet veronderstellen dat u “ ein Angst Hase” bent, maar wilde het wel even mededelen alhier op het topic.
Na uren zoeken in verschillende Herbergen ( zijn er genoeg) hebben wij de moed opgegeven en zijn wij weer huiswaarts gegaan. (wat zeer verzwaard werd door de vele file´s op de snelwegen, en vooral de uitlaatgassen, dat merkt men meer als men op een paard zit).

Daarom kan ik u nu eerts een antwoord geven op uw geweldige referaat op dit topic.
Hieronder enige Ausschnitten van aantekeningen van mijn leermeester dhr. Evers, die zelf nog les ontvangen heeft van de heer James Fillis. Enkele begrippen heb ik zowel in het Frans en Duits erbij geschreven.

Aangezien de hogeschool altijd geweest is en ook moet blijven de hoogste uiting van de kunst van het rijden, spreekt het wel vanzelf dat een dergelijke hoogste uiting van kunst alleen voor de Meesters is weggelegd. Het is daarom wel van belang na te gaan wat onder de hogeschool moet worden verstaan; aan de lezer blijft dan de beoordeling wat daartoe niet moet worden gerekend en er derhalve buiten valt.

Tot de hogeschool van het rijden (haute école, équitation savante, artistique, haute quitation, Hohe Schule) behoort elke gang, elke figuur, elke beweging die in ‚verzameling‘ wordt gereden, m.a.w. met het verzamelde, in verzameling gaande paard. Om derhalve te weten wat tot de hogeschool gerekend wordt en wat niet, moeten wij nagaan wat men verstaat onder ‚verzameling‘.
Alvorens hiertoe over te gaan, is een waarschuwing op zijn plaats in verband met de verschillende begrippen die men omtrent ‚verzameling‘ in de buitenlandse literatuur aantreft. De Franse literatuur maakt n.l. onderscheid tussen ‚verzamelen‘ (rassembler) en ‚in de hand stellen‘ (la mise en main). Waarbij het in de hand gestelde paard als hoogste uiting voert tot het horizontaal evenwicht, waar mede men op het gebied van het gewone rijden blijft (Campagne Schule, quitation courante), terwijl de verzameling (rassembler) voert tot het evenwicht op de achterhand, waarmede het terrein van de hogeschool wordt betreden.

De Duitse literatuur geeft ons alleen de uitdrukking ‚Versammlung‘, waarmee zowel ‚la mise en main‘, als ‚le rassembler‘ bedoeld wordt; het hangt dus van de graad van ‚Versammlung‘ af of men al dan niet op het gebied van de ‚Hohe Schule‘ is aangekomen. Toch treft men in de Duitse Iiteratuur ook wel de uitdnrukking in de Hand stellen‘ aan.

Wat is nu verzameling? Het is de volmaking, (het perfektioneren) van het “ in de Hand stellen.

De lichtheid (légèreté/Durchlässigkeit) is niet anders dan de nageeflijkheid in alle gewrichten en spieren, d.w.z. gewrichten en spieren van de achterhand, lendenen, rug , hals, nek en kaakgewricht.
De nageeflijkheid verkrijgt men door oefeningen die steeds meer met meer inpulsiviteit gereden worden.
De nageeflijkheid is dus in het gehele paard, waarvan de hand de manometer is, die voelt door het nageven van het kaakgewricht en nek hoe de lichtheid is.
Generaal L´Hotte citaat: De na te streven lichtheid wordt gekenmerkt door het in actie brengen door de ruiter en het gebruik, dat het paard maakt van die krachten die nodig zijn voor de gevraagde beweging.
Voor de kundige ruiter komt het eropaan, welke oefeningen hij benutten moet om bepaalde weerstanden op te heffen.

De ‚lichtheid‘ (légèreté/Durchlässigkeit) is niet anders dan de nageeflijkheid in alle gewrichten en spieren, d.w.z. gewrichten en spieren van de achterhand, lendenen, rug, hals, nek, kaakgewricht. De nageeflijkheid verkrijgt men langzaam opbouwende door de verschillende oefeningen, steeds meer en meer impulsief gereden. De na te streven volmaakte lichtheid wordt gekenmerkt door het in actie brengen door cle ruiter en het gebruik, dat het paard maakt van die krachten die nodig zijn voor de gevraagde beweging.
Dc algehele nageefhijkheid van het paard, of het gemis daarvan, voelt men steeds in de hand. Waar zich ook weerstanden voordoen, in de achterbenen, lendenen, rug, hals of nek, men voeit deze weerstanden in de hand. De nageeflijkheid van het kaakgewricht is der halve de manometer voor de algehele nageeflijkheid van het paard. Voor de kundige ruiter komt het er nu op aan, indien hij die weer standen voelt, oefeningen te vinden, waardoor die weerstanden worden opgeheven om zodoende te trachten de algehele nageeflijkheid te bereiken.

Het spreekt vanzelf, dat evenmin als een campagnepaard steeds ‚in de hand gesteld‘ is, een schoolpaard steeds in verzameling gaat. B.v. bij het rijden van gewone draf en gewone galop zal het paard niet verzameld zijn, maar meer of minder ‚in de hand gesteld‘. Bij het uitstrekken van de tempo‘s zal het gewicht meer naar de voorhand worden verplaatst.
Toch zijn er enkele gangen en bewegingen die meer of minder verzameling eisen en deze behoren dan ook tot de zgn. ‚school gangen‘.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 16:38

Mijnheer Kadankovitch:

Wat de „ volendente hoge verzameling“ aangaat, als Baucher schrijft: de hulpen van de hand zonder benen, en been hulpen zonder de hand betreft, is het gewoon absurd (absurde). We lezen in de 14e en laatste editie van Baucher, pagina 82: Mijn methode legt het paard in een dergelijke afhankelijkheid van de ruiter, en dat bereik ik via de verbinding van de benen, en de teugel (mains) en de minste bewegingen rijken uit om de drijvendeveer van dit machtige dier naar onze gevallen te leiden. Er is niet beters als dat.!
Maar waarom, beweert dat hij in hetzelfde nummer, pagina 178, dat de enige ware dressuur Rijkunst, Benen zonder handen, Handen, zonder benen is.
Hoe kon het dat hij dat hij niet ingezien heeft dat deze twee verklaringen tegenstrijdig zijn? De benen van de ruiter heeft maken de Hanken achtsam (Vaillant) en de handen houden den mond nageefelijk (galant), zonder dat de afwisselende combinatie van deze twee hulpen kan zelfs door middel van geweld geen goede rijkunst mogelijk.
Wat overigens het bewijs daarvoor is dat Baucher zich vergiste toen hij dacht dat de perfecte rijkunstig evenwicht met zijn Benen zonder Handen, en Handen zonder benen, gevonden te hebben . Dat hij het paard trainde met beide hulpen, en dat hij alleen later erop kwam de een enof de anderen te gebruiken. Omdat men gedwongen is de benen te gebruiken om de impuls te geven, en met de hand te sturen. Daarom is Baucher aan het einde van zijn leven weer op beide hulpen terug gekomen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 17:07

Urielle schreef:

Die uitspraak van Tineke Bartels is natuurlijk een volkomen onzin.
Dat is ein Armut Zeugnis, van de kant van Tinneke Bartels.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 17:15

KiWiKo schreef:
en hier ziet men duidelijk het verschil tussen boekenwijsheid en praktijkervaring.

Wederom heeft u weer alles verloren met vergokken, met uw gokken kan u niet winnen.
Hoeft u niet te werken, u bent toch geen uitkeringsgerechtigde? In ieder geval moet ik zoals anderen hier gewoon werken. U heeft niet gelezen of overheen gelezen. Lees het nog eens, dan zal dat u wel duidelijk worden waarom u wederom weer alles verloren heeft met vergokken.
Interessant was het te lezen, dat u beleving over aquarijden zo tegenovergesteld is van anderen die hetzelfde gezien hebben? Was even aan het zoeken op bokt over rijden zonder aanleuning en ophoudingen en kwam uw bericht ook tegen. Het geeft duidelijkheid over uw denkwijze over rijden.

Professor zeer interessant en het was een zeer mooie maar gevaarlijke, vermoeide en natte kruistocht. Het leek wel het slagveld Waterloo van Napoleon. Uw wapen uitrusting is weer in top conditie, u mag uw zonnebril wel dragen om uw ogen te beschermen tegen de prachtige gepolijste wapen uitrusting. Mijn arts heeft de diagnose "lasogen" vast gesteld, de oorzaak is hierboven te lezen. Gelukkig kon ik zo snel een van mijn honden tot blinde geleiden hond scholen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 19:30

Uriele zoals beloofd, kunnen we weer verder discussieren.
Door de aanleuning (contact ruiterhanden en paardenmond, met constante lichte teugelspanning) zijn de teugelhulpen (hulpen via de teugels in combinatie met de zit- en beenhulpen) mogelijk, zonder de aanleuning komen de teugelhulpen niet door. Zonder aanleuning komen de ophoudingen ook niet door. En zonder de ophoudingen is rijden niet mogelijk. Dan is het hobbelen, het vallen in tempi en overgangen en slenteren.
Door het rijden van tempi en overgangen, wordt het paard actief gereden van achter naar voor. Van uit de achterhand komt de impuls, met tacmatische gangen en tempi. Dit alles is te begeleiden via de hulpen, waaronder de ophoudingen.
Een paard kan net als de mens en dier niet continu 100 % alert blijven en zeker niet voor lange duur. Een half uur a uur “aandachtig” opletten voor de mens, is al een hele opgave. Dat is geestelijk en lichamelijk niet vol te houden. De verveling kan ook zijn slag toeslaan, juist daarom is het de taak van de ruiter afwisselend te rijden, zodat het paard wordt uitgedaagd met zijn nieuwsgierigheid, leergierigheid, werklustigheid etc. Kort, krachtig en afwisselen rijden. Verzameld rijden kan de ruiter afwisselen door tempi, overgangen, figuren, dressuur oefeningen, balken, cavaletti en buiten rijden. Heuvels rijden is ook een prachtige oefening, met name dan niet heuvel af maar heuvel af rijden.
De verzameling en houding is afhankelijk van de oefening die gereden wordt, veranderd steeds en wordt steeds aangepast. De leeftijd en niveau van paard en ruiter is ook een bepalende factor. Dat is juist het moeilijke van paardrijden, ruiter en paard zijn steeds bezig een combinatie te vormen en blijven.
De instructie zal hier ook mee op in spelen en zijn ruiter dat leren. Paardrijden is niet rondjes slenteren te paard.

KiWiKo dank voor uw pb met de links.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 19:58

FaberSmid, dit is mij allemaal bekend en heb ik ook nergens weersproken, noch kies ik er voor om dit niet toe te passen (afgezien van de heuvels dan, die zijn hier niet :+ ). We spraken niet over aanleuning, over afwisseling en over trainingsopbouw. :)
Ik zou graag informatie hebben die specifiek gericht is op ophoudingen. Waarom de ophouding toe te passen, welk gevoel geeft het paard wanneer u besluit dat er nu een ophouding nodig is en kunt u de hulpen en de functie ervan voor me ontleden?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 20:05

Urielle schreef:
FaberSmid, dit is mij allemaal bekend en heb ik ook nergens weersproken, noch kies ik er voor om dit niet toe te passen (afgezien van de heuvels dan, die zijn hier niet :+ ). We spraken niet over aanleuning, over afwisseling en over trainingsopbouw. :)
Ik zou graag informatie hebben die specifiek gericht is op ophoudingen. Waarom de ophouding toe te passen, welk gevoel geeft het paard wanneer u besluit dat er nu een ophouding nodig is en kunt u de hulpen en de functie ervan voor me ontleden?

Hoe kan u dan uw aanleuning verbeteren, naar mijn mening is dat een samenwerking van hulpen waarbij de halve ophouding niet uit te sluiten is.
Denk dat u iets heeft tegen het woord ophouding, wat ik persoonlijk ook heb, maar dan tegen vele dingen in de Nederlandse taal aangezien ze nog al hard zijn, ik bedoel de woorden.
Misschien vind u halbe Paraden of demi-parade of half-halt betere woorden??

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 20:25

Urielle schreef:

In mijn ervaring, heeft een paard wat vanaf zijn zadelmak maken, met lichte aanleuning gereden is, heel weinig "ophoudingen" nodig.
Ophoudingen hebben alleen maar "nut", als een paard niet voldoende impuls heeft en daardoor op de hand gaat "hangen"
Zelfs dan is het nog maar de vraag of een paard op "ophoudingen" of weerstandbieden gaat nageven.

Als een paard door de oefeningen, sterker van achterhand geworden is. reageert op de "kleinste" hulp, meer door "verzameling" verzameld gaat, zijn er eigenlijk geen halve ophoudingen meer nodig.

Het enige nut van ophoudingen in het algemeen, vind ik als een paard "even" niet luistert naar de zit/gewichtshulpen en besluit om zelf even teveel initiatief te tonen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 20:27

Ik heb niet zo'n probleem met het gegeven ophouding, wat ik zoals eerder te lezen valt ook toepas wanneer een zithulp niet doorkomt of om een paard lichter in de aanleuning te krijgen als aanvullen met het been niet goed aangepakt wordt. :)

Probleem wat er volgens u beiden in mijn rijden zat:
- ik vraag geen extra impuls op, maar stel voldoende impuls als voorwaarde.
- ik gebruik geen ophoudingen voor ik een oefening inzet om de aandacht van het paard op mij te vestigen omdat ik van mening ben dat het paard op mij gericht moet zijn (en wanneer het niet het geval is, ben ik idd meer aan het hobbelen geweest dan aan het werken ;) )

Dat werd bekritiseerd met als achtergrond dat ik doel, functie etc. van ophoudingen niet goed geleerd heb. Dat hiaat probeer ik nu op te vullen ;)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 20:31

Urielle schreef:
Ik heb niet zo'n probleem met het gegeven ophouding, wat ik zoals eerder te lezen valt ook toepas wanneer een zithulp niet doorkomt of om een paard lichter in de aanleuning te krijgen als aanvullen met het been niet goed aangepakt wordt. :)

Probleem wat er volgens u beiden in mijn rijden zat:
- ik vraag geen extra impuls op, maar stel voldoende impuls als voorwaarde.
- ik gebruik geen ophoudingen voor ik een oefening inzet om de aandacht van het paard op mij te vestigen omdat ik van mening ben dat het paard op mij gericht moet zijn (en wanneer het niet het geval is, ben ik idd meer aan het hobbelen geweest dan aan het werken ;) )

Dat werd bekritiseerd met als achtergrond dat ik doel, functie etc. van ophoudingen niet goed geleerd heb. Dat hiaat probeer ik nu op te vullen ;)

Dat probeer ik al veel langer :') maar tot nu toe, zonder resultaat 8-)

vlooike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 20:39

modie schreef:
In mijn ervaring, heeft een paard wat vanaf zijn zadelmak maken, met lichte aanleuning gereden is, heel weinig "ophoudingen" nodig.
Ophoudingen hebben alleen maar "nut", als een paard niet voldoende impuls heeft en daardoor op de hand gaat "hangen"
Zelfs dan is het nog maar de vraag of een paard op "ophoudingen" of weerstandbieden gaat nageven.

Als een paard door de oefeningen, sterker van achterhand geworden is. reageert op de "kleinste" hulp, meer door "verzameling" verzameld gaat, zijn er eigenlijk geen halve ophoudingen meer nodig.

Het enige nut van ophoudingen in het algemeen, vind ik als een paard "even" niet luistert naar de zit/gewichtshulpen en besluit om zelf even teveel initiatief te tonen.

U zegt zelf dat u een recreant bent en dat lees ik hier ook in. Heeft u nog nooit van verzameling gehoord?
Dressuurrijden is echt wel wat anders dan een bosrit. Jammer Modie dat u hier twee dingen door elkaar haalt. Van dressuurrijden moet u nog veel leren.
Ik denk dat dit topic op dit moment uw pet nog te boven gaat.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 20:48

modie schreef:
Dat probeer ik al veel langer :') maar tot nu toe, zonder resultaat 8-)

Geweldig antwoord, kunt u ook nog de vragen beantwoorden die andere aan u gesteld hebben??

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 20:50

FloortjeS schreef:
modie schreef:

U zegt zelf dat u een recreant bent en dat lees ik hier ook in. Heeft u nog nooit van verzameling gehoord?
Dressuurrijden is echt wel wat anders dan een bosrit. Jammer Modie dat u hier twee dingen door elkaar haalt. Van dressuurrijden moet u nog veel leren.
Ik denk dat dit topic op dit moment uw pet nog te boven gaat.

Betekenis van recreant: Alle activiteiten die in de vrije tijd plaatsvinden en ontspanning als doel hebben.

Dus vraag ik me zeer wel af, wat uw doel is van het paardrijden :')
U werkt dus in de paardensector?
En u vindt paardrijden niet ontspannend? Dus eigenlijk meer inspannend?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 21:03

Jammer dat de tendens van een an sich volgens mij potentieel heel leerrijk topic lijkt te vervallen in 'Trap Modie de modder in'.
Of Modie dressuurruiter, boscrosser of voor mijn part motorrijder is, doet toch totaal niet ter zake? Het gaat om de hulpen die besproken worden.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 21:29

Urielle paardrijden bestaat niet uit een iets, maar is een combinatie van en is geen keuze voor de ruiter in een hulp maar een combinatie van hulpen. Dat komt door de anatomie en reflexen etc van paard en ruiter.
De aanleuning dient zo licht mogelijk te zijn, net als de ophoudingen en alle hulpen etc. Daar werkt ruiter en paard als combinatie continu aan, dat is paardrijden. Door ophoudingen krijgt u de volledige aandacht van uw paard, ook de "verzameling" die nodig is uw opdracht uit te kunnen voeren. Zonder de ophoudingen geen aandacht, verzameling en dus geen achterhand en impuls etc. Dat heeft de ruiter nodig om te rijden, rijden is actief rijden en hobbelen is passief hobbelen.
Een ophouding "klinkt" hard, maar is zo zacht als de ruiter ze kan geven. Dus is de ophouding hard, ligt het niet aan de ophouding maar aan de ruiter zo bij alle hulpen. De fout die ruiters maken is de hulpen hard te vinden en in plaats van beter te leren rijden zogenaamde alternatieven te zoeken. Daar spelen piramiden sekte goeroes handig op in. Ik stel u de vraag hoe komt het dat juist die beweren het rijden uitgevonden te hebben, hun rijden nog niet verder geleerd te hebben aan hun volgelingen? Laten we aquarijden als voorbeeld nemen. Het is te mooi om waar te zijn, wil dat graag leren maar is een doodlopende weg door smoesjes. Modie schrijft geen aqua te rijden, maar bügeltrit toe passen. Wat ik moeilijk kan begrijpen dat het werkelijk van modie afkomstig is, gezien de handleiding compleet vreemd was laat staan dat. Zoiets had ik eerder verwacht van Professor of Kadankovitch, omdat die op dat niveau met hun theorie en praktijk zitten. Ik herken het ook van western riding.

vlooike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 21:36

modie schreef:

Wat je schrijft snap ik zeker wel maar hoe leer jij het paard om op dat nivo te komen?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 21:38

Welk niveau?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 21:41

FaberSmid schreef:
Urielle paardrijden bestaat niet uit een iets, maar is een combinatie van en is geen keuze voor de ruiter in een hulp maar een combinatie van hulpen. Dat komt door de anatomie en reflexen etc van paard en ruiter.
De aanleuning dient zo licht mogelijk te zijn, net als de ophoudingen en alle hulpen etc. Daar werkt ruiter en paard als combinatie continu aan, dat is paardrijden. Door ophoudingen krijgt u de volledige aandacht van uw paard, ook de "verzameling" die nodig is uw opdracht uit te kunnen voeren. Zonder de ophoudingen geen aandacht, verzameling en dus geen achterhand en impuls etc. Dat heeft de ruiter nodig om te rijden, rijden is actief rijden en hobbelen is passief hobbelen.
Een ophouding "klinkt" hard, maar is zo zacht als de ruiter ze kan geven. Dus is de ophouding hard, ligt het niet aan de ophouding maar aan de ruiter zo bij alle hulpen. De fout die ruiters maken is de hulpen hard te vinden en in plaats van beter te leren rijden zogenaamde alternatieven te zoeken. Daar spelen piramiden sekte goeroes handig op in. Ik stel u de vraag hoe komt het dat juist die beweren het rijden uitgevonden te hebben, hun rijden nog niet verder geleerd te hebben aan hun volgelingen? Laten we aquarijden als voorbeeld nemen. Het is te mooi om waar te zijn, wil dat graag leren maar is een doodlopende weg door smoesjes. Modie schrijft geen aqua te rijden, maar bügeltrit toe passen. Wat ik moeilijk kan begrijpen dat het werkelijk van modie afkomstig is, gezien de handleiding compleet vreemd was laat staan dat. Zoiets had ik eerder verwacht van Professor of Kadankovitch, omdat die op dat niveau met hun theorie en praktijk zitten. Ik herken het ook van western riding.

FaberSmid uw intellect gaat met u op hol.
Ik heb de handleiding al veel eerder dan u, hier op Bokt geciteerd.
Dus van wie u de "wijsheid" heeft, dat de handleiding mij volkomen vreemd is, is alleen maar stemmingmakerij.

Het was mij een waar genoegen, maar niet heus

vlooike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 21:50

FaberSmid schreef:
Welk niveau?

Ik bedoel dat nivo waar Modie het over heeft. Het rijden zonder teugelhulpen. Daar gaat toch wat training aan voor af denk ik zo.
Ik wil graag van haar weten hoe haar training is om dat nivo te bereiken.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 21:50

modie schreef:
FaberSmid schreef:

FaberSmid uw intellect gaat met u op hol.
Ik heb de handleiding al veel eerder dan u, hier op Bokt geciteerd.
Dus van wie u de "wijsheid" heeft, dat de handleiding mij volkomen vreemd is, is alleen maar stemmingmakerij.

Het was mij een waar genoegen, maar niet heus

Modie ik ben niet vergeten wat ik gelezen heb, wat u geschreven heeft. Maar kunt u mij de bügeltrit uitleggen, die is mij "vreemd". Ik doe mijn uiterste best uw rijden zonder aanleuning en ophoudingen te begrijpen. Maar u zal het op mijn niveau mij moeten uitleggen, wil ik uw rijden kunnen begrijpen? De toezegging voor de volgende clinic, voor uw rijden en de anderen ruiter is toegezegd. Geen idee nog wie de anderen ruiter is, misschien aquarijden?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 21:51

FloortjeS schreef:
FaberSmid schreef:
Welk niveau?

Ik bedoel dat nivo waar Modie het over heeft. Het rijden zonder teugelhulpen. Daar gaat toch wat training aan voor af denk ik zo.
Ik wil graag van haar weten hoe haar training is om dat nivo te bereiken.

Geen idee welk niveau dat is, vandaar mijn vraag welk niveau?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 21:52

@FaberSmid:
Ik ben helemaal met u eens dat paardrijden een samenspel van hulpen is, dat maakt het idd ook zo moeilijk. Maar als ruiter die zijn eigen rijden analyseert en als instructeur, vind ik wel dat je moet trachten om uit te pluizen wat je nu precies doet op dat paard in losse hulpen, waarom, en waarom op dat moment. Dat maakt mij overigens ook niet de gemakkelijkste leerling van mijn instructeurs, ik wil altijd maar weten waarom ik iets moet doen :o

Op uw vraag over sektes kan ik geen antwoord geven. Ik rij/reed (momenteel liggen mijn lessen even stil) zelf bij twee gerenommeerde instructeurs die hun sporen verdiend hebben en heb verder niks met allerhande goeroe's. Wel probeer ik steeds te luisteren en een open geest te houden voor alle mogelijke langskomende informatie, of die nu komt vanuit de Spaanse Rijschool, van Anky of van Pat Parelli. Of dus van mensen van Bokt. Wellicht kunt u daar de vragen dus beter aan de toegankelijke bron stellen, zoals ik mijn vragen over de ophouding aan u en aan Professor stel.

Vandaar mijn verzoek om stap voor stap voor mij uit te pluizen: wat doet een ophouding? Wat gebeurt er in het lichaam en geest van het paard? Welke spieren verkorten, welke spieren verlengen? Voor welk doel wordt het gebruikt, welke problemen lost men ermee op, hoe voelt een paard aan op het moment dat dit probleem zich voordoet?

Excuus als het als doorzeuren aanvoelt.
U merkt misschien: ik ben iemand die graag leert, maar ik ben van het concrete, ik heb graag gerichte antwoorden die ik kan plaatsen in mijn bestaande 'kennisdatabase' om nieuwe koppelingen te kunnen leggen.