Buitenrijden slecht??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Buitenrijden slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 13:23

Of juist goed??
LET op dit is geen topic over Alexander Nevzorov of NHE maar puur over die stelling...
Alexander Nevzorov stelt dat buitenrijden slecht is voor het paard, een paard moet verzameld zijn om een ruiter correct te kunnen dragen, daarom zou het rijden op een paard dat niet verzameld loopt slecht zijn... om het even onorthodox te zeggen.. een beetje door de bossen slenteren is slecht voor het paard.

Ogrop

Re: Buitenrijden slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:27

Volgens mij heeft mijn paard er veeeeeel meer plezier in, om even relaxt rond te huppelen in de vrije natuur, dan altijd zo 'deftig'(om het zo maar te zeggen)te lopen en constant gecorigïeerd te worden.

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:29

volgens mij is het niet goed om alleen maar buiten te rijden, maar kwaad kan het zeker niet volgens mij!
paard en ruiter genieten er alebei van!!

SanneTilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:29

Nee, dat lijkt me echt onzin. Een paard hoeft echt niet elke dag volledig verzameld in de binnenbak te lopen, een dagje lekker ontspannen in de bossen is toch voor elk paard heerlijk. Je voelt toch aan je paard dat hij er rustig en ontspannen van wordt? En een goed getraind paard loopt volgens mij 'verzameld' genoeg om een ruiter te kunnen dragen tijdens een buitenrit.
Laat je niet gek maken door zulke vreemde uitspraken!

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:30

wat heeft mijn pony dan een slecht leven als dat waar is Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:30

Rijden op een paard dat niet verzameld loopt slecht? Hmmm, dan vraag ik me af waarom zo veel van de allerbraafste manegepaarden dan vaak nog meegaan tot ver boven hun 20e of zelfs 30e.

Ik zie buitenrijden als een goed iets, je paard leert er veel van, het is goed voor de afwisseling, goed voor de conditie van je paard en meestal ook nog goed voor het humeur van je paard en jezelf én erg lekker.

En daarnaast, ook in het bos kun je je paard prima verzameld laten lopen, dus dat je paard buiten niet verzameld is, vind ik een slecht excuus. Als het al slecht zou zijn (niet verzameld lopen buiten), dan valt dat op te lossen door gewoon lekker in het bos ook een beetje aan de dressuur te gaan.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:31

dus even cru gezegd is endurance volgens hem ook slecht.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:33

Mentale gezondheid lijkt me ook erg belangrijk voor een paard, dus als je paard geniet van het buiten rijden, niets mis mee. Wat een onzin. Ontspannen is ook belangrijk, hoor.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:33

Hier worden een aantal dingen gezegd waarvan de conclusie volgens mij niet klopt.

1. Buitenrijden is slecht voor een paard

Beargumenteerd door:
a. Paard moet verzameld zijn om een ruiter correct te kunnen dragen
b. Het rijden op een paard dat niet verzameld loopt is slecht

Conclusie:
2. Door de bossen slenteren is slecht voor een paard.

Als je nu kijkt naar de aangegeven argumenten dan kun je het daar eigenlijk alleen maar mee eens zijn. Maar: de conclusie is dan ook gelijk anders. Dan is namelijk alles waarbij een paard niet verzameld loopt en iemand op zn rug heeft slecht voor dat paard (of dat nu in de bak is of op de steppen van mongolie).

Aan de andere kant kun je ook zeggen dat je ook kunt buitenrijden waarbij je paard verzameld loopt. Of dat je wat oefeningen vraagt tijdens het buitenrijden. Of dat je tijdens het buitenrijden minstens van je paard vraagt om zo te lopen dat hij het ruitergewicht het gemakkelijkste kan dragen.

Dat lijkt me het minste, want om je paard vast te rijden of scheef, is ook met buitenritten niet wenselijk.

"door de bossen slenteren" is slechts 1 manier van buitenrijden. "slenteren" kan namelijk overal.

astritos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:34

Ik vind dat de grootste onzin. Ik neem mijn paard ook regelmatig mee lekker naar buiten! Daar geniet hij met volle teugen van en loopt heerlijk ontspannen met de oortjes naar voren..... en een super ontspannen rug. Dus lijkt me niet echt slecht......

jerdjess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:34

je kan een paard inderdaad ook in het bos trainen,een beetje schakkelen,een beetje overgangen rijden of juist even lekker laten gaan.Vaak erg verfrissend voor een paard.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:35

Ontspanning lijkt me voor niemand slecht, dus nee Haha!

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:38

ik train ook wel een met buitenritten hoor
van de ene kant naar de andere kant van de weg wijken bijvoorbeeld *LOL*
maar vind dat buitenrijden vooral ontspanning moet zijn voor het paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:39

Ik vind juist dat buitenrijden heel goed is voor het paard.
Zo kunnen jullie lekker ontspannen rijden en niet trainen.
Lekker relaxt toch! Niks leukers als een lekker ontspannen buitenritje Haha!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:43

whahahaha buiten rijden slecht welke gek kwam op dat idee Ach gut
das juist goed je paard ziet tenminste wat meer dan een saaie binnenbak of altijd dezelfde buiten bak, en een flink sprintje trekken is juist heel goed, conditie training noemt men zoiets.........

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:44

In het wild slenteren paarden toch ook de hele dag? zit natuurlijk niemand op dan, maar wat zullen ze dan slijten?
Buiten rijden, lekker om zich heen kijken, op EIGEN benen lopen, stappen op het harde, goede doorbloeding van de benen, geen krappe bochtjes, lekker rechtuit, een galopje op een bospad in de verlichte zit, allemaal verkeerd?
Sorry, gaat er bij mij niet in. Wat is er nou natuurlijker voor een paard?
Tuurlijk, wij doen ook wel eens een oefeningetje, op een mooi verend bospad even schouderbinnenwaarts, wat heen en weer wijken, (schijn-) overgangen, en dan weer lekker "slenteren". En gezellig kletsen natuurlijk en genieten van de natuur ...............

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:44

vind idd juist dat een paard dat nodig heeft, even kunnen ontspannen en eens niet werken. Wil niet zeggen dat je in bos of over landweggetjes niet kan oefenen en verzameld rijdne hoor, maar waarom?? Ik vind juist fijn, en mijn paarden ook om even wat normaal te rijden buiten, langere teugel, lekker genieten.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 13:45

Apple schreef:
Hier worden een aantal dingen gezegd waarvan de conclusie volgens mij niet klopt.

Beargumenteerd door:

Conclusie:

Als je nu kijkt naar de aangegeven argumenten dan kun je het daar eigenlijk alleen maar mee eens zijn. Maar: de conclusie is dan ook gelijk anders. Dan is namelijk alles waarbij een paard niet verzameld loopt en iemand op zn rug heeft slecht voor dat paard (of dat nu in de bak is of op de steppen van mongolie).

Aan de andere kant kun je ook zeggen dat je ook kunt buitenrijden waarbij je paard verzameld loopt. Of dat je wat oefeningen vraagt tijdens het buitenrijden. Of dat je tijdens het buitenrijden minstens van je paard vraagt om zo te lopen dat hij het ruitergewicht het gemakkelijkste kan dragen.

Dat lijkt me het minste, want om je paard vast te rijden of scheef, is ook met buitenritten niet wenselijk.

"door de bossen slenteren" is slechts 1 manier van buitenrijden. "slenteren" kan namelijk overal.

AN noemt specifiek het buitenrijden, waarschijnlijk omdat hij ervan uitgaat dat je in een 'bak' 'traint' (als in verzameld rijden) Doe je hetzelfde buiten is er niets aan de hand.
MAAR het ontspannen buitenrijden (of zoals AN het noemde in een intervieuw: "durchs Gelände bummeln) is not done.
VWB endurance (AN is tegen iedere vorm van sport, reactie daarop kan HIER
tenminste daar loopt een discussie over de inns en outs..
Laatst bijgewerkt door Alane op 22-02-07 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:45

Fris tussen de oortjes blijven is net zo'n nodig iets als het leren rechtrichten en dragen.

kan allemaal niet zonder elkaar Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:46

Citaat:
Alexander Nevzorov stelt dat buitenrijden slecht is voor het paard,

Fout: Alexander Nevzorov stelt dat het rijden op een onverzameld paard zijn rug overmatig belast en dat een paard dus altijd verzameld moet worden gereden.

Betekent dat dat hij tegen buitenritten is? Nee.

Je mag in elk landschap rijden dat je kiest, of het een berg, bos of strand is, maar alleen als je je paard niet met een hertenhalsje en holle rug laat sjokken. Ook buiten kun je prima oefeningen doen om hem de juiste houding vast te laten houden. En als je paard moe wordt en deze verzameling niet meer volhoudt, stijg je af en ga je naast hem lopen/rennen zodat hij onbelast en onverzameld nog steeds van het uitstapje kan genieten, zonder dat hij zijn lichaam daarmee in de problemen brengt.

Verder is de stelling zelf heel interessant, maar als je die aan een bepaalde trainer toeschrijft, moet je wel eerst weten wat hij precies bedoelt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 13:49

xyzutu2: Niet 1 zin eruit halen en daarop reageren.. even het stukje geheel lezen. Ik schrijf volgens mij hetzelfde als jij doet Haha!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:59

runningkawa schreef:
Fris tussen de oortjes blijven is net zo'n nodig iets als het leren rechtrichten en dragen.

kan allemaal niet zonder elkaar Lachen

Afgod

Helemaal mee eens.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:02

In een bak rijden is slechter dan buiten. Let wel: dit stel ik na ervaringen met mijn éigen paard. Ze heeft een gruwelijke hekel aan het bakwerk en ik rij dus ook vrijwel altijd buiten. Ik kom alleen nog maar tijdens een les in een bak. Verder train ik ook lekker buiten met bijv. de dingen als rechtrichten.

Waarom ook niet? Als het paard er op die manier wel plezier in houdt, dan lijkt mij dit een betere oplossing.

Nogmaals, dit is maar 1 voorbeeld. Voor iedere combinatie zal het anders zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:10

Het maken van buitenritten vind ik minstens net zo belangrijk als trainen in de rijbak. Het is goed voor zowel de lichamelijke als de geestelijke conditie van het paard.
Ook voor onze relatie ervaar ik buitenritten als verrijkend. Samenzijn, samen 'op reis', de omgeving verkennen, nieuwe indrukken en ervaringen op doen, genieten en ontspannen.
Dus ja, in mijn beleving een belangrijk onderdeel van alles wat je samen met je paard doet.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:32

Apple schreef:

Beargumenteerd door:

Conclusie:

Inderdaad, eigenlijk is de stelling:
Is onverzameld rijden slecht voor je paard ?
Waar je dat doet maakt niet uit, ook niet volgens Nevzorov.
De medische wetenschap en talloze studies van skeletten van paarden en ook mijn eigen gepensioneerde paard wijzen dat uit.
Als een paard sterft van ouderdom is dat
a. Omdat hij dood neervalt, of
b. Omdat hij niet meer overeind kan.
Volgens mij is het in vele gevallen het antwoord b.
Mijn paard kan niet meer zelf overeind door schade aan haar rug.