Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance
cissy schreef:Omdat je dat zo op de meeste maneges leert en het dan zo ingesleten is dat je het blijft doen??
Festeropre schreef:Ik wil een oude hardnekkige traditie aan de kaak stellen, nl; het aan de linkerkant leiden van een paard en het opstijgen aan de linkerkant.
Eeuwenoud en niet meer van belang.
Waarom doen we dit nog steeds terwijl dit het rechtrichten van onszelf en ons paard niet ten goede komt....
( uitzonderingen daar gelaten voor iedereen die nu heel hard gaat reageren dat hij het wel anders doet, het gros nog niet nl ik kijk ook om mijzelf heen )
Festeropre schreef:hetzelfde met leren schrijven, je bent of links of rechts, zijn zelden mensen die alletwee kunnen.cissy schreef:Omdat je dat zo op de meeste maneges leert en het dan zo ingesleten is dat je het blijft doen??
Maf toch?
Klakkeloos iets blijven doen omdat je het zo hebt geleerd terwijl het lijnrecht tegenover het rechtrichten staat...
Rechts opstijgen gaat bijna niemand makkelijk af..
Ik vind dat toch wel heel bijzonder.
newt schreef:zo maar een wilde gok, maar komt het niet voort uit dat de meerderheid van de bevolking rechts handig is? En de zwaai van links naar rechts handiger is en meer balans draagt voor de persoon? Geen idee hoor.
Vroeger stapte ik wel eens rechts op ter afwisseling en leren van nieuwe situaties tegenwoordig nooit meer, handigd mij niet
Leiden doe ik zowel links als rechts maar recht loopt het makkelijkst voor mij
Festeropre schreef:newt schreef:zo maar een wilde gok, maar komt het niet voort uit dat de meerderheid van de bevolking rechts handig is? En de zwaai van links naar rechts handiger is en meer balans draagt voor de persoon? Geen idee hoor.
Vroeger stapte ik wel eens rechts op ter afwisseling en leren van nieuwe situaties tegenwoordig nooit meer, handigd mij niet
Leiden doe ik zowel links als rechts maar recht loopt het makkelijkst voor mij
Het stamt uit de riddertijd, mensen rechtshandig dus zwaard links op de heup.
En dan stap je links dus makkelijker op...
Maar ff serieus, wie rijd er nog met zwaard?
rider schreef:Aan de linkerkant leiden lijkt me vrij logisch. Dan plaats je jezelf namelijk tussen je paard en ander verkeer - wel zo veilig.
In een bak zonder andersoortig gedoe kan rechts leiden en aan beide zijden opstijgen natuurlijk prima. Maar de meeste ruiters zullen links opstijgen geleerd hebben en dan is het best lastig om rechts op te stijgen.