Totilas, is het niet te extreem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bomba

Totilas, is het niet te extreem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 16:46

Om even een discussie op te laten laaien... Is Totilas nou niet te extreem? Ik vind het een fantastisch paard en hij zou ook werkelijk wel een fenomeen zijn, maar ik vind het geen mooi en evenwichtig beeld meer. Officieel is het zo dat de helling van het pijpbeen gelijk moet zijn aan die onderkant van het spaakbeen van het voorbeen (gezien de kracht juist vanuit de achterhand moet komen). Bij Totilas is dit absoluut niet het geval, ik heb een beetje het gevoel dat het bij hem enkel gaat om spektakel. Wat vinden jullie ervan?

Afbeelding
Als zesjarige met Jiska van den Akker.

Afbeelding
Hedendaags met Edward Gal.

cherie78

Re: Totilas, is het niet te extreem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 16:51

WAt een verschil tussen beide plaatjes!!!!

Mijn "negatieve" uitlatingen over Totilas komen volledig door het onderste plaatje

Ook ik vind het een "geweldig" paard, maar geen "geweldig" gereden paard.....

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 16:52

Buiten het feit dat Totilas een goed paard is, is tot spijt dat de show belangrijker is dan de uitvoering. Beter was geweest Totilas meer tijd te geven, dan nu al op zo een jonge leeftijd op zo een hoog niveau te moeten showen. Afwachten hoeveel wij nog van Totilas mogen aanschouwen.
Het lijkt wel of de moderne ruiter een gangenpaard wil?
Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 27-09-09 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 16:53

Goed punt, ik weet ook niet helemaal wat ik er van moet denken. Maar deze foto met edward is misscien ook wel een slecht moment? Hier zit de achterhand er namelijk duidelijk niet onder...

Maar misschien is het de nieuwe generatie sportpaarden? Het is maar net hoe ze gefokt worden.. of spreken we hier net als bij sommige honden rassen van door gefokt?? Hij is nog redelijk jong.. ben benieuwd hoe hij oud word!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 16:53

Is dit aangeboren, of aangeleerd?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 16:54

Bomba, zijn dit allebei foto's van de draf? Is het onderste niet een foto van de passage?

Hier kan je pas een echte vergelijking maken als je een foto (of nog beter een filmpje) op hetzelfde moment in eenzelfde gang.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 16:55

Dit is toch precies hetzelfde loopje dat Gribaldi ook laat zien :) Ik vind het absoluut niet mooi, die laatste foto geeft me echt kriebels. Ik hoop dat Edward weet wat hij doet.

@ Zap: Als die laatste foto van de passage is, zou ik me ernstig zorgen gaan maken over de rug en achterhand van het dier.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 16:55

Equidea combinatie van beide, met u laatste punt het meeste. Wil de moderne ruiter van een rijpaard een gangenpaard maken?

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 16:56

hij is inderdaad wel erg gepushd op zon jonge leeftijd, maar lopen kan die wel , en hij heeft er zichtbaar ook erg veel plezier in! En ik zou me als paard geen betere ruiter kunnen wensen dan Edward Gal ;)

De laatste foto's vind ik wel een slecht foto moment trouwens..

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 16:56

Dit si absoluut aangeleert. Het blijkt ook hier maar weer dat het een jurisport is en zeg nou eerlijk,,,,in de dressuur draait het tog ook allemaal om de show?

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 16:57

Hoe oud moet Totilas nu zijn?

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 16:59

Het is natuurlijk een geweldig paard, met ontzettend veel talent.
Ik vind het er soms ook niet erg 'natuurlijk' uitzien. De foto is ook op een ongelukkig moment genomen lijkt mij.
Ik ben benieuwd hoe hij over 2 jaar loopt, en wat voor scores hij haalt!

isverwijderd

upperlady schreef:
Hoe oud moet Totilas nu zijn?

Hij is nu 9.

Anoniem

maar 1 ding snap ik dan weer niet zo goed,
waarom kan heel bokt er commentaar op hebben?
En krijgt die van een internationale jury 90%

ligt dat dan aan de onkunde van de jury
of aan de 'kunde' van bokt ;)
Een jury die zo hoog jureert, zou ziet het toch (helemaal als een combinatie al zoveel kritiek krijgt, daar zullen ze zich vast van bewust zijn ) als het incorrect, onnatuurlijk etc. is. Of overschat ik de jury nu ?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:00

Mijn god, die hals op de 2e foto.... dit is geen krul meer, het hoofd zit tegen de onderhals geplakt...
Dit zie ik niet graag...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:02

Henkjan schreef:
Het is natuurlijk een geweldig paard, met ontzettend veel talent.
Ik vind het er soms ook niet erg 'natuurlijk' uitzien. De foto is ook op een ongelukkig moment genomen lijkt mij.
Ik ben benieuwd hoe hij over 2 jaar loopt, en wat voor scores hij haalt!

Dan zijn wel heel veel foto's verkeerd genomen... Deze foto is namelijk geen uizondering.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:03

Menino schreef:

Een jury die zo hoog jureert, zou ziet het toch (helemaal als een combinatie al zoveel kritiek krijgt, daar zullen ze zich vast van bewust zijn ) als het incorrect, onnatuurlijk etc. is. Of overschat ik de jury nu ?

Wat een jury graag ziet, of wat de huidige smaak van een stamboek is, is niet per definitie de meest vriendelijke rijstijl, of het best mogelijk gefokte paard.
Dit is allemaal aan mode onderhevig, en in een visueel ingestelde maatschappij wint het plaatje het veelal van de inhoud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:03

ja maar komop, je kan moeilijk zeggen dat Totilas zo de ring door huppelt, dat is echt overduidelijk een heel verkeerde momentopname (die laatste foto) ...

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:04

Nu is het natuurlijk wel zo dat een foto een momentopname is en dat dat nog niet bepalend hoeft te zijn. Maar als je kijkt naar de kür waarvoor Totilas 90% scoorde, vind ik (als ondeskundige, maar wel geïnteresseerde) zwaar overschat en lijkt het een hype te worden. Paard kan prachtig bewegen, maar het komt zo hectisch over dat ik er niet graag naar kijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:04

Menino schreef:

Dat de jury het graag ziet betekent helaas niet dat het ook het beste is voor het paard...

Dressuur was er ooit voor het paard, tegenwoordig lijkt het paard er te zijn voor de dressuur...

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:06

Ja maar dit gaat toch tegen alle basisprincipes in?
Waar is de schwung gebleven? Die hoofdhouding, dat word toch bij al die friezen hier op bokt, ook gezien als ongewenst?
Het lijkt net alsof het 2 paarden zijn zo, de voorhand is al in Nijmegen, terwijl de achterhand nog in Arnhem is :=

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:10

Weet niet zo goed wat ik hier van moet vinden.... Vind het eigenlijk zonde....

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:11

Heeft iemand een link van de kur waar hij 90 % haalde?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:14

Pff.. ja wat moet je hier van zeggen..
Auw aan de rug vooral denk ik ;(
Als dit toch de tegenwoordige dressuur is of moet worden. Nee dank u :n

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:16

De jury heeft zich net als ieder zich aan de regels te houden, waarom men dat niet doet mag u mij uitleggen.
Een belangrijke factor is dat de show belangrijker is dan de uitvoering. Mijn smaak gaat naar een beeld zoals meneer Klimke geeft, maar dat is niet wat aan het moderne beeld voldoet. Omdat je dan vast blijft houden, vast geroest bent en niet modern met de tijd bent mee gegaan.