een slecht stuk in de bak, erdoorheen of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PocoGaucha

Berichten: 3683
Geregistreerd: 13-03-12

een slecht stuk in de bak, erdoorheen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 09:06

Ik rijd sinds een paar maanden op een hele leuke dikke tinker ruin van zes jaar oud. Voor ik erop ging rijden is hij volgens mij na het inrijden nooit meer in de bak geweest. De eigenaar rijd vooral voor de kar in het bos, en het meisje wat voor mij kwam ging onder het zadel het bos in. Omdat ik het belangrijk vind dat een paard gewoon goed loopt ook in het bos, rij ik heel vaak met hem in de bak. Ik heb ook les, en waar we nu vooral aan werken is dat hij een mooie ronde volte draaft, en netjes galoppeert(mijn instructrice is alleen een tijdje niet geweest ivm vakantie)

Er is laatst een mooie bak aangelegd. nu is het enige probleem dat ze er geen bodem in hebben gedaan, maar je gewoon op de 'grond' rijd. op zich gaat dat wel, want ze hebben daar zandgrond.

Nu zitten er alleen aan de achterkant van de bak een paar hele zware 'pits of doom'. Bijna de hele bak is vlak en vrij hard, en er zitten twee zachte stukken in. eentje bij de C die doorloopt tot de G ongeveer met een doorsnede van ongeveer 3 meter, en eentje rechts daarnaast van ongeveer 5 meter doorsnee. die ook de hoefslag raakt. De staleigenaar is niet zo van het bak slepen, ik heb het al een keer gevraagd. het verschil is echt heel groot, je gaat echt van een harde bodem, naar zwaar zand.

In stap kan ik gewoon de hele bak gebruiken, in draf gaat ook nog wel. Alleen in galop gaat die echt moeilijk doen als die daar doorheen moet. Nu heb ik de laatste keer met rijden de achterkant gewoon gemeden(je gebruikt dan 2/3 van de bak). Ik heb dan nog wel plek genoeg en hij galoppeerde veel rustiger en meer ontspannen.

Ik vind het best moeilijk, want aan de ene kant was ik blij dat het galopperen eigenlijk in eens zo goed ging. maar aan de andere kant baal ik, dat ik hem niet door die rot stukken krijg. Ik ben ook bang dat hij misschien kan struikelen en een blessure oploopt.

wanneer vinden jullie dat je een bepaald deel in de bak mag ontwijken?

stelling: Als je paard moeite heeft met een stuk in de bak, mag je dat ontwijken.

Brand los

EllaBellaah

Berichten: 3640
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Nieuwegein

Re: een slecht stuk in de bak, erdoorheen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:15

Ik zou die stukken ook ontwijken. Denk er zelf maar eens aan, je loopt op het strand waar het zand hard is, dicht bij de zee. Daar kan je gewoon lekker lopen, maar loop je dan ineens het mulle strand in, kan je soms je evenwicht verliezen of je enkel verzwikken. Als je loopt kan je dit goed opvangen, maar als je gaat hardlopen wordt dit veel lastiger.
Als je zelf aangeeft dat het verschil tussen die stukken zo groot is en je paard wil er in galop niet doorheen, zou ik het ook niet doen. Hij wordt er niet voor niets gespannen van in galop.
Je paard geeft aan dat het in stap en draf wel aankan, blijf dit dan ook vooral doen, maar let wel op dat de bak niet nog zwaarder is
Bij mij is de bak ook niet overal even goed, mijn paard vindt galop onder het zadel nog erg lastig dus dan ontwijk ik die stukken liever. Voor mij geld ook, stap en draf is goed te doen, maar de galop is voor hem te lastig in die stukken dus dan rijd ik er liever omheen. Voornaamste reden is ook om blessures etc te voorkomen.

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Re: een slecht stuk in de bak, erdoorheen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:18

Mijn paard mag slechte stukken ook ontwijken. Waarom zou ik haar door een slecht stuk bak laten lopen en daarmee het risico op verstappen of blessures vergroten?

Kun je zelf niet slepen? Desnoods sleepje echter het paard hangen als het niet te zwaar is?