Welke dressuuroefeningen op buitenrit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Daniquee

Re: Welke dressuuroefeningen op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 18:03

wat ik doe op een buitenrit, is lekker hun gang laten gaan zodat ze een keer kunnen genieten, zonder dat ze aan het werk moeten :)

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 12:47

op de weg naar het bos mag hij zelf bepalen waar hij zijn hoofd draagt.

Dressuuroefeningen leer ik hem in het bos aan (prille begin) en werk ze in de bak verder uit.
Afgelopen zondag het bos ingeweest. veel dressuuroefingen gereden, bochten in contragalop nemen, appuyeren etc etc. en tussendoor een smal paadje inslaan en heuvel op en af :D vind ie helemaal leuk. Kun je ook goed in schakelen, in galop heuvel op en bovenaan meteen stap of halt. worden ze sterk in de achterhand van!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 18:56

ik lees toch dat veel mensen het zien als ontspanning
maar wat als je elke dag buiten zou kunnen rijden én je oefeningen zou kunnen doen
is dat dan niet dubbelleuk, dan alleen in de bak??

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:24

Ik vraag sowieso altijd wat van hem op buitenrit. Wil hem over de rug hebben en ik doe veel afwisseling in tempo, hoofdhouding en buiging. Vind ik belangrijk. Ik zit op hem, dus moet hij mij dragen.

Ik heb onlangs het boek Ervaar het buiten trainen gekocht. Heel leuk om te lezen en makkelijk om toe te passen! Zeker een aanrader!

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 19:43

Ik zelf rijd geen dressuur buiten. Natuurlijk kan het wel, en best veel zie je terug in het "normaal" rijden, maar meestal is het gewoon lekker ontspannen rijden en zorg ik dat het paard het ook naar zijn zin heeft. Maar verruimen en ontspannen dat moet overal kunnen

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:05

Slalommen om bomen of paaltjes in een rij is ook een leuke en goede oefening.
Als er afgebroken takken lagen stapte ik soms af om ook een mini sprongetje te maken.
Verder is het maar hoe creatief jezelf bent, je kan van alles buiten doen, ik reed bijna nooit in de bak (kon in de winter door gladheid ook nooit) ik oefende alles buiten in weer en wind.
Ik gebruikte bomen of paaltjes vaak als 'letters' als je in de bak wil aandraven bij de letter K bijvoorbeeld, dan koos ik een boom uit en bij die boom moest ik in draf zijn (of wat dan ook, is maar ef een voorbeeldje).

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 17:53

Fem_daf schreef:
Ik vraag sowieso altijd wat van hem op buitenrit. Wil hem over de rug hebben en ik doe veel afwisseling in tempo, hoofdhouding en buiging. Vind ik belangrijk. Ik zit op hem, dus moet hij mij dragen.

Ik heb onlangs het boek Ervaar het buiten trainen gekocht. Heel leuk om te lezen en makkelijk om toe te passen! Zeker een aanrader!

hey, dat ziet er leuk uit dat boek! ga ik ook eens aanschaffen denk ik!!

in dit topic meer over boeken trouwens [TAO] Welk boek over paardrijden kopen?? ben nog op zoek naar goede boeken dus vandaar ;-)

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 16:03

ik doe vrij weinig in het bos, lekker onstpannen zodat ze weet dat ze die keer alleen maar aan het werk hoeft!

wat ik wel doe is af en toe wat verruimen, omdat ze veel moeite heeft met verruimen, en zo kan ik dat ook mooi oefenen op de lange paden :j
en ook pasjes wijken opzij en dan rechtstellen en dan voor het andere been opzij.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 09:33

Eigenlijk alles wat er in een bak ook geoefend kan worden.

In mijn ogen is juist buitenrijden en beetje werken heel wat leuke dan eentonig in een bak..

Wat ik vooral prettig vind en in een bak niet kan oefenen is het sterk maken van de achterhand door hem flink vlot te laten draven en beetje voorwaars/neerwaarts...niet afjakkeren dat bedoel ik niet.. we stappen veel en lang, en dan stukjes draf, stap weer, stukje galop, ook handgalop kun je perfect in het bos rijden.. op deze manier leren ze om balans te krijgen, zonder dat het al te zwaar wordt...

Mijn bak is best zwaar en ik wil niet teveel zijn pezen belasten met die bak.. Dus buiten op een rechttoe rechtaan is het ideaal om dat te doen..

Je houdt ze er fris mee, en dan is ter afwisseling werken in de bak ook niet saai of eentonig..

Daarnaast werk/rij ik ook regelmatig in mijn wei.. Omdat ik daar een opstakelparcours heb gebouwd is ook dat weer een afwisseling.. En dressuurmatig kun je hier ook heel veel doen..(voltes slalommen, om tonnen heen oefenen..)

galopswisseling is bv heel wat gemakkelijker om te oefenen in een grote wei dan in een bak.. ook goed voor de balans ect.. probeer het zo veelzijdig te doen..Leuk voor mijn paardje en mijzelf...

IrisVal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 14:39

buiten dressuur kan natuurlijk wel, alleen ik zou het niet doen, ik zou er een ontspannende rit van maken, je paard is ook in een andere omgeving en hij moet er ook van kunnen genieten.
Als je wel persee dressuur wilt doen in het bos zou je schouderbinnewaarts kunnen oefenen, halt, achterwaarts enzo.

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 21:23

veel overgangen rijden en wijken dat is leuk op van die bospaatjes

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 21:33

Op de heenweg ga ik meestal beetje overgangen rijden vooruit aangezien hij nogal slingerend wil lopen en wil gaan stilstaan. Op de terugweg doe ik juist verzamelen en een beetje appuyeren, travers, sb etc. Op de heenweg een beetje pittig maken en op de terugweg juist wat rustiger rijden... Ik heb dan ook niet het snelste paard ter wereld :D

sannexennas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:35

buiten is bij ons ook echt buiten.. lekker ontspannen rondsjokken in het bos aan een lang teugeltje zowel stap, draf als galop.
Oefeningen doen we eigenlijk niet.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 20:24

Als ik buiten rijd en een lang stuk heb, maak ik gebruik van schouderbinnen, stukje sb links rechtstellen weer goed rechtgesteld en stukje sb rechts, en zo een paar keer, omdat je langere stukken hebt in het bos, vind ik schakelingen ook ideaal ,je kan hem even gas open zetten in een middengalop bijv en dan weer terugnemen, dit kan je blijven herhalen zonder dat je een hoek tegen komt waardoor je zowiezo moet afremen. Maar vaak als ik buiten rij, op zn jan allemakies wat rondhobbelen en een paar sprintjes trekken hou ik dan wel van!