ingereden 3-jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Re: ingereden 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 15:07

Mijn paard is ook met drie jaar zadelmak gemaakt, en toen hij 4 jaar was, heb ik hem gekocht en mocht hij 'echt' aan het werk.

Ik heb eigenlijk pas op bokt gelezen dat mensen 3-jarigen inrijden/berijden, daarvoor was mij altijd geleerd dat je pas op 4 jaar met je paard mocht rijden. Het lijkt me toch dat de inrij-leeftijd in de loop van de jaren gezakt is?

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 15:16

juist niet, solleke, ik hoor van oudere generatie dikwijls dat ze met jaarling & 2jaarse naar "het land" gingen om een ganse dag te werken id ploeg, en dat 2jaarse ook onder het zadel gingen.

Zij vinden ons mietjes, omdat we de paarden pas oppakken op 3jaar, en het eerste jaar ook niet willen springen ermee.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 15:38

Echt? Als klein meisje op ponykamp heb ik toch altijd 'op 4 jaar inrijden' geleerd :)

Verder heb je wel gelijk dat de oudere generatie ons mietjes vind, de boer van wie ik onze weide huur, vind het bijna schandalig dat mijn paard zo weinig moet werken :P

marjox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 17:16

blijft toch apart dat de meningen er zo over verschillen...

maar inrijden met 2? 8)7

Lriissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:21

Ik ben zelf op haar 3e (en 2 maanden) begonnen met inrijden,op advies.
Het was vooral een beetje stap,draf en wat volte's maken.
Na een paar maanden begon ik met galopperen en figuren rijden,dat duurde even voordat het lukte maar nu gaat het goed!
(Is inmiddels 4 jaar)
Ik ben dus begonnen omdat ik dat advies kreeg en ze er plezier in leek te hebben.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:36

Ik vind het niet erg dat een jong paard van slechts drie kennis maakt met het zadel hoofdstel en een beetje een ruiter op zijn rugje dragen. Wat ik wel erg vind is dat er veel paarden af moeten worden gemaakt of veel te vroeg dan nodig had moeten zijn met pensioen gaan omdat ze op veel te jonge leeftijd op een veel te hoog niveau getraind worden. Dat vind ik jammer. Dat het gemiddelde sport paard inderdaad niet ouder wordt dat acht jaar vind ik triest.
Laatst bijgewerkt door Femke16 op 08-08-09 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:40

Jaren geleden (2006 te zien aan het bestand) heeft er op bokt een link gestaan waar je het boek "rijden in evenwicht, evenwicht in rijden" van Johan Miesen gratis kon downloaden. Met de gedachte 'dat lees ik ooit nog wel eens' heb ik het dus gedownload. Gister vond ik het toevallig terug op de oude pc die we hebben leeggemaakt en, omdat ik toch tijd over heb in de vakantie, ben ik eraan begonnen. 188 pagina's op de pc is niet niks, maargoed. Ik moest meteen aan dit soort topcis denken toen ik las:

Citaat:
In het ideale geval leest u dit boek een paar maal
goed door van voor naar achter en omgekeerd. U
bent en blijft enthousiast, probeert enkele
oefeningen uit op andermans “probleempaarden”.
U schaft daarna een drie- of vierjarig veulen aan
om mee te beginnen. Een veulen dat in een goed
samengestelde kudde opgegroeid is. In dit geval
zijn er geen problemen en die zijn ook niet te
verwachten. Vooral omdat u een paard heeft dat
weet hoe het zich moet gedragen, of misschien
beter gezegd, het paard gedraagt zich gewoon als
een opgevoed paard. Daarmee heeft u, zeker als u
het inzicht dat dit boek verschaft heeft opgepakt,
geen enkel probleem. U kunt dan beginnen met
het paard aan de lijn te nemen en ermee te gaan
wandelen. Het vervolg, wat tijd betreft, gewoon
aan het paard over te laten en u merkt vanzelf
wanneer het paard toe is aan een volgende stap.

Het viel me meteen op dat hier werd gesproken van een 3 tot 4 jarig VEULEN. Vele zien een 3 tot 4 jarig paard als jong volwassen. Gezien de groeischijven is het paard idd op die leeftijd eigenlijk nog een veulen. Hij is immers nog niet echt uitgegroeid. Ik ben ook van mening dat je er met 3 jaar gewoon nog niet op hoort te zitten als je kijkt naar de groeischijven. Wat werk adh kan natuurlijk wel op die leeftijd. Ik ga ervan uit dat het klopt wat gezegd word, dat paarden (net als mensen trouwens) op jonge leeftijd veel sneller leren. Ik denk dat dit vaak ook als excuus gezien word om er dan met 3 jaar als op te gaan zitten. Hoe eerder klaar voor wedstrijden hoe beter, en hoe jonger ze zijn, hoe sneller ze de steeds zwaardere dressuuroefeningen leren kennen (en hoe eerder ze kapot gereden worden). En de reden dat dit word gedaan is natuurlijk vaak het kostenplaatje wat eraan zit... Een paard op de wei zetten tot zijn 4e, dan vervolgens rustig oppakken en verkopen met zijn 5e of 6e op B niveau? Er is gewoon veel meer te verdienen op een 6 jarige die al M of Z oefeningen kan(als ze al niet jonger zijn).

Edit: voor de geïnteresseerden de link: Rijden in evenwicht

SnowY4you

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:26

Bij ons op de stal worden de paarden rond de 2,5 ( flak tegen de 3 ) 2 to 4 weken naar de trainer gestuurd en hij begint langzaam met de basis. Daarna worden ze gegroomed en word er grondwerk met ze geleerd totdat ze met 3 hun 3 jarige test doen. Daarna gaan ze weer de wei op tot flak voor dat ze 4 zijn ( valt zo na de zomer rond september ). Dan gaan ze terug naar de trainer en hij gaat ze berijden en trainen voor de 4 jarige test. Daarna worden zo of verkocht, of mee gefokt of er word wedstrijd mee gereden.

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 01:37

@stybba: Het is best interessant boek. ;)

Ik wist wel dat het slecht was om een paard van 3 jaar in te rijden, omdat zijn spieren en botten zijn nog niet sterk genoeg, maar ik heb weer wat geleerd met de dank aan de link van stybba.

Citaat:
Jong paard of een ouder paard
Laat u bij een jong paard niet voor de gek houden
door uiterlijkheden, zoals spieropbouw en stokmaat.
Met de eerste belastingen, anders dan het
eigen gewicht van het paard, kan pas begonnen
worden nadat de openingen tussen de beenderplaten
van het voorste handwortelgewricht
gesloten zijn. Dit gebeurt per ras op een
uiteenlopende leeftijd. Om dit te controleren kunt u
met de nagel van uw duim langs dit gewricht gaan.
Zolang hier nog een gootje te bespeuren valt, is
het paard zeker niet in staat om het extra gewicht
van een ruiter te dragen. De meest voorkomende
paarden kunnen de belastingen als rijpaard dragen
tussen de vijf en zeven jaar.
Bij oudere paarden duurt het gemiddeld een jaar
voordat de gewrichten en spieren zijn aangepast
aan nieuwe belasting. Genoeg reden om de zaken
niet te overhaasten.
Bij sommige paardenrassen is het mogelijk dat de
beenderplaten (als gevolg van fok- en selectiebeleid)
al aan elkaar gegroeid zijn op twee-jarige
leeftijd. Een paard van die leeftijd is uiteraard ook
dán niet te berijden.Onder andere, omdat de achterhand van het paard
zich pas ontwikkelt op volwassen leeftijd. En dat
is zeker niet voor het vijfde levensjaar.

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 06:55

Mechelfan schreef:
een paatrd waar je niet op kan rijden kost geld, doen ze het liefst zo snel mogelijk.

Klopt, zodra ze ingereden zijn kan de vraagprijs omhoog, heb ik het wel over handels paarden.

Wat ik hier verder op wil zeggen: paarden kunnen veel eerder al leren. Ik vind het soms zo zonde dat men die jonge paarden volledig met rust laten en met 3 jaar in eens gaan inrijden. Die jonge dieren zijn heel leergierig. Mijn 3 jarige is nog niet ingereden. Toen hij 1,5 jaar was liep hij al braaf aan een touwtje mee en met 2 jaar was hij verkeersmak en een hoop enge dingen tegen gekomen en kon hij met gemak in en uit geladen worden. Ik vind het goed om ze spelender wijze bekend te maken met wat er op latere leeftijd gaat komen. Ook kon hij met 2 jaar al een dekje op en een elastische singel. Dit zijn dingen die je gemakkelijk kan doen. Ik ben geen voorstander van longeren al ze zo jong zijn.

Vanaf september word hij zadelmak gemaakt. Wij doen dit niet in 1 of 2 weken maar willen er zeker tot het einde van het jaar er de tijd voor nemen. Ook voor het vertrouwen van het dier. Twee keer per week zullen we met hem wat gaan doen. Maar alles langzaam want hier hebben wij de tijd voor. De rest van de week zal het lol trappen zijn voor hem :D
Al met al hoop ik dat hij in januari zover is om bereden te worden. Bij eerdere net ingereden, reden we 3 keer per week 20 tot 30 min. Niet langer. En dat bouw je op. We rijden zo min mogelijk cirkels. Ze moeten op eigen gewicht leren lopen en dat kan je ze alleen maar leren door veel rechtuit te gaan. Ze hebben ook tijd nodig om te herstellen...
Basis, basis, basis daar gaat het om. Een paard geeft aan wat hij kan, kijk naar je dier dan weet je of je verder kan of nog even geduld moet hebben.

:wave:

Women

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 07:11

Ik ga even niet verder in op de discussie... Daar zijn de meningen heel erg over verdeeld en ik maak mijn paarden ook zadelmak op drie jaar, maar dat komt vooral voort uit het feit dat ik veel op handelsstallen rij en paarden klaar maak/ gemaakt heb voor IBOP, EPTM, PAVO etc.
Maar het gemiddelde sportpaard wat maar 8 jaar wordt... Alle paarden die internationaal lopen zijn 8 jaar en ouder. Eerder mag er niet internationaal gestart worden. (Verden en Lanaken daargelaten, omdat dat niet qua hoogte en zwaarte als internationaal staat en specifiek 'jonge' paarden concours is) En er zijn genoeg oudere sportpaarden te noemen... Bonfire, Milton, De Sjiem, Goldfever, Arko III, Barbria, Ferro, Jazz, etc etc

Ook op regio en nationaal concours kom ik genoeg oude(re) paarden in alle klassen tegen... Die allemaal super regelmatig zijn en erg gewoon happy uitzien. *ok, er zijn altijd uitzonderingen* Is gewoon ook een groot deel afhankelijk hoe zuinig je op je beesten bent en hoe je er mee omspringt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 07:33

Brando090309 schreef:
Ik ben van mening dat zoiets heel erg afhangt van paard tot paard... de ene heeft wel al de zelfhouding en kracht om al wat te werken, de andere heeft dat helemaal niet.

Ik merk het aan mijn eigen jonge paarden, mijn merrie heb vorig jaar in februari zadelmak laten maken en hebben we nadien nog een beetje gereden (2 tot 3x per week) en in de winterperiode hebben we haar terug rust gegeven om weer wat door te groeien (ze is ondertussen 1m74).
We merkten dat ze nog teveel reserves verloor aan het groeien en besloten daarom haar wat rust te gunnen.

Nu is mijn 3jarige ruin weg om zadelmak te maken en het ziet er naar uit dat hij helemaal het omgekeerde is, hij is nu ruim een maand weg en is nog steeds zo fris als een hoentje! Is nog steeds heel mooi bespierd en loopt elke dag alsof hij 2 maanden niet gewerkt heeft, enorm veel energie!!
Hij is dus ook niet het type paard dat je ff aan de longe zet en zomaar opstapt als hij een dagje niet gewerkt heeft dus ik ga de eerste tijd hem toch heel regelmatig werken...
Hij heeft op zich al 20min longe nodig vooraleer hij z'n overtollige energie kwijt is. Stel je voor dat je dat niet doet, zo kan je paard ook zware blessures oplopen door ongecontroleerd door te weide te razen!
Ik heb al gedacht dat hij misschien wat teveel energie in z'n eten meekrijgt maar ze hebben met verzekerd van niet, hij zou heel veel ruwvoer krijg en amper krachtvoer dus daarvan kan het ook niet zijn...

Maar ik denk er nu zeker nog niet aan om hem op wedstrijd te rijden, dat alles behalve!

Hmm... en toch krijg ik het idee dat er dan iets niet goed zit in voeding of huisvesting.
Loopt hij wel 24/7 buiten bijvoorbeeld, of staat hij op stal?

Ik zou zeker een jong paard dat beleerd wordt mooi met soortgenootjes in het land zetten, zodat ze fijn met sortgenootjes kunnen spelen. Naar mijn idee hoor je een paard niet moe te longeren, ook niet (of liever juist niet) als ze zo jong zijn.

Mijn haflinger heb ik toen hij 3 was zelf ingereden en er 2 keer per week 20minuutjes mee gereden, bij voorkeur een blokje door de wijk ivm rechte lijnen rijden en ervaring opdoen.
Toen hij 3,5 was wat langer gereden, buitenritjes en ter afwisseling eens in de bak.
Pas vanaf zijn 4e heb ik hem dressuurmatig wat opgepakt en nu hij 5 is moet hij maar eens aan de bak ;)

Mijn nieuwe paard staat nu bij iemand om beleerd te worden.
Hij is nu 3jaar en 3 maanden oud, staat daar een maand met tussendoor een week rust, staat 24/7 op het land.
Als hij terugkomt rijd ik hem eerst zelf 3x per week 20minuutjes en deze herfst krijgt hij nog even lekker vakantie :)

Onze arabier hebben we de basis geleerd en heeft nu ruim een half jaar vakantie, is nog zo'n puppy!
Straks als hij 4 is gaat ze er mee verder.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 07:53

Women schreef:
Ik ga even niet verder in op de discussie... Daar zijn de meningen heel erg over verdeeld en ik maak mijn paarden ook zadelmak op drie jaar, maar dat komt vooral voort uit het feit dat ik veel op handelsstallen rij en paarden klaar maak/ gemaakt heb voor IBOP, EPTM, PAVO etc.
Maar het gemiddelde sportpaard wat maar 8 jaar wordt... Alle paarden die internationaal lopen zijn 8 jaar en ouder. Eerder mag er niet internationaal gestart worden. (Verden en Lanaken daargelaten, omdat dat niet qua hoogte en zwaarte als internationaal staat en specifiek 'jonge' paarden concours is) En er zijn genoeg oudere sportpaarden te noemen... Bonfire, Milton, De Sjiem, Goldfever, Arko III, Barbria, Ferro, Jazz, etc etc

en hoeveel paarden zijn er via de achterdeur afgevoerd omdat ze kapot gingen?

Women

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 07:55

Genoeg.... Maar dat zijn lang niet allemaal jong ingereden paarden geweest. Daar zitten er ook handenvol bij waar gewoon niet zuinig mee omgegaan is of die op latere leeftijd door onkunde stuk gereden zijn. Een 8 jarige die niet zadelmak is, blijft ook gewoon in dat opzicht een baby en ook daar is het schadelijk voor om te snel te gaan in het zadelmak maken.

_hande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 07:59

Als je een sterke pony hebt, kan het best met 3. Ligt er ook aan wat je pony aangeeft, of hij het aankan en of hij er meer in zoekt.
Gewoon beetje stappen draven. Evt. galloperen en balkjes draven. Springen doen wij niet gelijk.
Gewoon relaxt. Als je pony laat zien dat ie meer wil en nieuwschierig is naar wat gaat komen, dan kun je door. Wordt hij 'moe/depressief' dan zou ik nog even rustig aan doen. ;) .

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 07:59

Balkjes draven met een 3jarige?!
Zou mijn keuze niet zijn.

Women

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 08:03

Ook niet mijn keuze... Zo af en toe een keer een losse balk mss, maar nog geen series balkjes draven.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 08:10

Ik heb mijn paard in laten rijden op 3 jarige leeftijd (dit jaar dus) en nu doen we heel rustig aan. 2 a 3 keer per week een kwartiertje.
Verder aan de hand lange stukken rechtuit stappen. Dat is heel goed voor de banden, pezen en gewrichten.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 08:18

Women, ben het helemaal met je eens.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 08:50

musinge schreef:
Als je een sterke pony hebt, kan het best met 3. Ligt er ook aan wat je pony aangeeft, of hij het aankan en of hij er meer in zoekt.
Gewoon beetje stappen draven. Evt. galloperen en balkjes draven. Springen doen wij niet gelijk.
Gewoon relaxt. Als je pony laat zien dat ie meer wil en nieuwschierig is naar wat gaat komen, dan kun je door. Wordt hij 'moe/depressief' dan zou ik nog even rustig aan doen.

_hande schreef:
Gewoon relaxt. Als je pony laat zien dat ie meer wil en nieuwschierig is naar wat gaat komen, dan kun je door. Wordt hij 'moe/depressief' dan zou ik nog even rustig aan doen. ;) .

@ musinge en _handle: Jonge paarden zijn altijd nieuwsgierig en welwillend om nieuwe dingen te leren. Een driejarig veulen kan echter niet aangeven wat hij aankan. Achteraf zal pas blijken of hij het werk aankon. Soms pas na maanden of langer.
Als jullie het over een beetje stappen, draven, galopperen en balkjes draven hebt, bedoelen jullie dan onder het zadel of gewoon aan de hand?

Citaat:
Jong paard of een ouder paard
Laat u bij een jong paard niet voor de gek houden
door uiterlijkheden, zoals spieropbouw en stokmaat.

Met de eerste belastingen, anders dan het
eigen gewicht van het paard, kan pas begonnen
worden nadat de openingen tussen de beenderplaten
van het voorste handwortelgewricht
gesloten zijn. Dit gebeurt per ras op een
uiteenlopende leeftijd.

Bij sommige paardenrassen is het mogelijk dat de
beenderplaten (als gevolg van fok- en selectiebeleid)
al aan elkaar gegroeid zijn op twee-jarige
leeftijd.

Een paard van die leeftijd is uiteraard ook
dán niet te berijden.Onder andere, omdat de achterhand van het paard
zich pas ontwikkelt op volwassen leeftijd. En dat
is zeker niet voor het vijfde levensjaar.

Dit hoor ik voor het eerst: dat dit per ras kan verschillen. Rassen bestaan pas zo ontzettend kort, evolutionair gezien. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat -wij mensen- paarden hebben gefokt die enkele jaren eerder volwassen zijn. Dan zou ik verwachten dat ze helemaal eerder rijpen, en dus ook enkele jaren vroeger hun gebit volledig wisselen.
Wordt er ook in het boek aangegeven om welke rassen dit gaat? Zelf ben ik benieuwd naar onderzoeksgegevens hierover.

nine99 schreef:
Ik zie zelf het probleem ook verder niet,toch zou ik altijd wachten tot 4, maar het duurt neem ik aan wel lang voordat je er 'echt' mee aan de slag kan?

Weet je, als je een driejarige hebt kun je er al écht mee aan de slag: namelijk vanaf de grond. Wanneer je je driejarige veulen als aan de hand neemt en zonder ruiter al went aan de commando's, en door middel van langeteugelwerk of werken aan de hand africht, sterk maakt en rechtricht, bereidt je het paard gericht voor op het werk dat hij in de toekomst moet doen.

Ik zie zo vaak dat mensen het precies andersom doen: eerst erop gaan zitten en dan de commando's aanleren en dan pas leren buigen in de wending, hun achterhand leren gebruiken.

kamsel schreef:
Wat ik nou uit de hele discussie over op welke leeftijd inrijden niet begrijp: waar is het onderzoek dat daadwerkelijk uitwijst dat het beter is ze op latere leeftijd in te rijden en dat ze dan langer meegaan...
Zolang er veel paarden zijn die met 3 of zelfs 2 1/2 ingereden zijn en met 20 jaar nog steeds vrolijk rondlopen gaat het verhaal niet op.
(tenzij bewezen wordt dat een paard dat met 6 ingereden wordt het uithoudt tot z'n 30e)

Die onderzoeken heb ik ook nog nooit gelezen, maar de argumenten vind ik zeer aannemelijk als je je verdiept in de anatomie en fysiologie van het paard. Je noemt mijns inziens al zelf wel het sleutelwoord:'vrolijk'. Ik zie maar weinig oudere paarden (20+) vrolijk (lees: ontspannen, werkwillig, soepel, gespierd) aan het werk. De meeste paarden boven 20+ die nog worden bereden, daar wordt vaak 'rustig aan' mee gedaan. Ze zijn vaak niet meer gespierd en soepel.

Ik zie wel veel (het merendeel) volwassen paarden (8+) die zuur zijn, scheef, afgestompt en zich mentaal hebben afgesloten. Ik denk dat dit een direct gevolg is van verkeerd rijden in combinatie met te vroeg beginnen waardoor paarden lichamelijke klachten krijgen en niet meer vrolijk zijn.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 08:53

_hande schreef:

Het skelet van een paard is er pas aan toe om bereden te worden als een paard 5,5 is! En het volgroeien van het skelet gaat bij elk paard even snel, hooguit scheelt het een paar maanden maar meer ook niet. Ook al ziet een jong paard er heel erg bespierd uit, dat zegt niets over het skelet.

http://www.freewebs.com/leesvoer/leeftijdinrijden.htm

Quarters bijv. zien er al heel jong heel erg bespierd uit, omdat ze zo gefokt zijn, veel westernruiters maken daardoor de fout om quarters in te rijden met 2 of 2,5 en in Amerika zijn er zelfs signalen dat er met 1,5 al gereden wordt... :=

Afbeelding

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:02

Mijn pony is ook met 3 jaar begonnen met longeren met zadelmak maken en daarna is ze lekker de weide op gegaan, heeft ze een veulentje gehad en ze is met 4 en half weer opgepakt. Geweldige pony geworden nooit problemen. Geestelijk helemaal goed, ze is nu van een kind van 9 eb het gaat helemaal geweldig, ook met inrijden nooit gebokt of moeilijk geweest, alle rust en vertrouwen.

Nu heb ik een pony van bijna 4 en die is nog compleet groen. Ze is me nog veels te jeugdig en veel te dun. Daar wil ik nog niet op. Nu staat ze op de weide en ze is gedekt. Hopelijk wordt ze iets voller en sterker en dan zien we wel wanneer ze er klaar voor is.

Ik wil er niet al mee beginnen met de kans dat ze heel vroeg kapot gereden is.

Ponytjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:03

het kan best als het een sterke pony is. die nog niet ziek is geweest o;f dat soort dergelijke :o

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:05

ben ik het helaas niet mee eens, zo dun en iel als ze is kan ze dat nog helemaal niet aan ookal is ze nooit ziek geweest.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:06

Ponytjee schreef:
het kan best als het een sterke pony is. die nog niet ziek is geweest o;f dat soort dergelijke :o

Even een kléin stukje naar boven scrollen en je had gezien dat het niet gaat om sterk zijn of niet, maar of het skelet al volgroeid is

Arabesk @ [RT-D] ingereden 3-jarige?

-O-