BOEKENWIJSHEID voorbespreking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hermelientje

BOEKENWIJSHEID voorbespreking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 22:15

In het centrale topic "Problemen met aan de teugel" kwam Kadankovitch met onderstaand idee.

Kadankovitch schreef:
Ik heb 'n idee over wat wij zouden kunnen doen! Maar ik weet niet of dat ik dit topic gaat. In dat geval heb ik de naam van die nieuwe topic al. "BOEKENWIJSHEID": er wordt afgesproken een bepaald (nieuw??)boek te kopen (lenen)en dat dan van top tot teen te bespreken. Per onderdeel en rustig aan, we zijn geen beroeps dus 'de kopij' hoeft niet op tijd naar de pers.

Met vriendelijke groet, Kadankovitch

Kortom dit moet de geboorte worden van een hippische leesclub op Bokt.

Naar aanleiding van dit idee zijn er al wat gedachten geventileerd, die ik hier even kort samenvat:

- Als eerste boek de Nederlandse klassieker Ruiters en Rechters van Ernest van Loon zie: [VN] Ernest van Loon op 88-jarige leeftijd overleden

- We moeten een duidelijke afspraak maken niet te lang door te gaan over een onderwerp anders wordt 'n boek nooit in zijn geheel besproken. Een voorstel is om bijvoorbeeld af te spreken 1 hoofdstuk per week te lezen. Dus bijvoorbeeld in week 1 het eerste hoofdstuk lezen en in week 2 het tweede hoofdstuk lezen (en commentaar geven op het eerste), enz. Uiteindelijk na twee à drie maanden zou iedereen dan het hele boek gelezen hebben en kan dan de discussie over de kwaliteit van het boek als geheel losbranden.

- Er moet duidelijk van tevoren worden vastgelegd wat beoordeeld wordt, anders praat men gemakkelijk langs elkaar heen. In de toekomst en als dit idee gaat lopen zou het misschien een subforum kunnen worden met een eigen tabblad en eigen spelregels zoals bijvoorbeeld "Horses at Work" (Is er iemand bij boktbeheer die dit een leuk idee vindt?)

- Kadankovitch merkte nog het volgende op: naar mijn smaak moet er de absolute verplichting bestaan, alleen 'parlementair taalgebruik' de bezigen, m.a.w. geen hatelijk opmerkingen, beschuldigingen, schimpen e.d. Daar wordt niemand wijzer van.

- Elcke stelde het volgende voor: Reacties kunnen praktisch zijn (wat haal je er voor jezelf uit met rijden) en inhoudelijk (wat vind je van de theorie).

- Als er een boek uit is en wij dus nog een paar weken bezig zijn met de discussie over het hele boek zouden we allemaal een voorstel kunnen doen voor een nieuw boek met een korte omschrijving van dat boek. Vervolgens kan democratisch worden gekozen wat het volgende boek wordt om te lezen en bespreken.

Dit is maar een eerste opzet dus brandt allemaal los met jullie ideeën, vertel het aan iedereen die maar luisteren wil en laat alsjeblieft een reactie achter als je mee wilt doen.

elcke

Re: BOEKENWIJSHEID voorbespreking

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:28

hermelientje goed dat je het topic geopend hebt! Ik was nog steeds op zoek naar een goed boek dus zal eens naar de winkel gaan.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:29

Lijkt me erg interessant! Zoals ik deze post interpreteer is het dus zo dat iedereen zijn eigen betoog (beschouwing?) schrijft over de inhoud van het boek?

Zou 1 boek per maand haalbaar zijn? Dus het niet in hoofdstukken verdelen maar in een bepaald aantal pagina's?

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:31

ja of als iets onduidelijk is kun je ook je dat ook bespreekbaar maken toch? en kunnen anderen met tips komen

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 22:44

Petulan schreef:
Lijkt me erg interessant! Zoals ik deze post interpreteer is het dus zo dat iedereen zijn eigen betoog (beschouwing?) schrijft over de inhoud van het boek?

Zou 1 boek per maand haalbaar zijn? Dus het niet in hoofdstukken verdelen maar in een bepaald aantal pagina's?

1 maand is voor veel boeken een goed idee, maar ik weet niet of dat voor elk boek haalbaar is. Het is de bedoeling dat iedereen uiteindelijk meepraat over het boek als geheel. En terwijl we aan het lezen zijn komen dan misschien meer de kleine inhoudelijke dingen aan bod, zo stel ik het me tenminste voor, vandaar dat het leuk is om af te spreken hoever we die week gaan lezen zodat we allemaal even ver zijn.

Misschien heb ik het wat onhandig neergezet maar de voorlaatste alinea ging even over het uitzoeken van elk volgende boek, dus iedereen geeft de titel van een boek waarvan hij/zij vindt dat het waard is om gelezen/besproken te worden en een korte omschrijving van de inhoud. Dat hoeft maar een paar regeltjes te zijn.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:03

Is het niet handig om deel 2 direct mee te nemen? Aangezien hierin de onderwerpen uitgebreider worden besproken?

Overigens lijkt mij het een goed idee om het Gymnasium des pferdes als volgende te bespreken, hoewel ik denk dat dit niet in 1 maand lukt. (is een boek waarvoor je zeker 1 maand per hoofdstuk voor uit moet trekken). Meeste mensen hebben het wel in de kast staan maar komen niet verder dan hoofdstuk 1.
Er zijn verschillende klassiekers die door het taalgebruik niet toegankelijk zijn voor iedereen. Misschien een idee om juist deze te gaan bespreken en daardoor wel toegankelijk te maken.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 23:14

@Schangah
Als we Steinbrecht er gelijk achteraan doen dan hoeven een heleboel andere boeken niet meer. :+

Van mij mag deel 2 er zeker achteraan maar weet jij dan toevallig waar het te koop is, ik kan het niet vinden op internet. ElCid vroeg het ook al in het topic over het overlijden van Ernest van Loon.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:16

Dit lijkt me zeker een zinnige opzet en een mooie aanvulling voor op RT-D :-)

Ik hoop dat er zich een mooi groepje lezers zal vormen :-)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 23:26

Apple schreef:
Dit lijkt me zeker een zinnige opzet en een mooie aanvulling voor op RT-D :-)

Ik hoop dat er zich een mooi groepje lezers zal vormen :-)

Fijn dat je dat zegt en het lijkt wel een wonder het eerste topic dat ik ooit geopend hebt en het staat gelijk goed. ;)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:35

Ik denk dat het een heel interessant idee is, maar wel verdomd goed gemodereerd moet worden. Niet vanwege persoonlijke aanvallen en zo, maar de kans eindeloos te blijven hangen op een onderwerp is via internet toch wel heel groot. Er moet een duidelijke grens zijn, anders word het al snel oeverloos prutsmuts. Leert de ervaring met een online-studiegroep. Die zijn na ruim een jaar fel discussieren nog steeds bij hoofdstuk 2... Omdat niemand in staat is of bevoegd is een grens te trekken.

Als het werkt kan het alleen maar heel erg informatief zijn, en daardoor voor velen interessant en leerzaam!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:37

Is denk ik ook wel wat mod-werk, maar aangezien Apple ook zelf enthousiast is zal dat wel loslopen.

Toch? O:) ;)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:40

Dat vraagt inderdaad wat richtlijnen. Inderdaad 1 hoofdstuk per week (of misschien meer of misschien een heel boek) en daarna gewoon verder naar het volgende punt. Anders krijg je zo'n boek ook nooit uit :D :D

Kan me wel voorstellen dat als er een interessant onderwerp de kop op steekt dat er dan bijvoorbeeld een nieuwe discussie over dat onderwerp gestart wordt zodat het oorspronkelijke topic over het boek blijft gaan.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 00:16

Hermelientje schreef:
@Schangah
Als we Steinbrecht er gelijk achteraan doen dan hoeven een heleboel andere boeken niet meer. :+

Van mij mag deel 2 er zeker achteraan maar weet jij dan toevallig waar het te koop is, ik kan het niet vinden op internet. ElCid vroeg het ook al in het topic over het overlijden van Ernest van Loon.

Het boek is nooit in gedrukte vorm uitgegeven. Ik heb het via marktplaats (2e hands) gekocht. Een gelukje dus. Misschien wordt het nu wel in gedrukte vorm uitgegeven.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 00:18

Hallo allemaal.
Deel I van R&R lijkt mij een goed idee, het spreekt voor zich, dat het de grondslag van mijn idee was, maar deel II erachter aan? Is dat niet teveel van het goede?
Is het werk van Steinbrecht gemakkelijk te krijgen, in een vertaling? En hoe interpreteer je het correct, gezien het historisch perspectief?
Toen ik op dit idee kwam dacht ik ook nog aan meer hedendaagse boeken zoals het omstreden werk van de dierenarts Gerd Heuschman: "Dressuur onder Vuur" "Wat elke ruiter moet weten om zijn paard gezond te houden". Een boek waarin een wetenschappelijk (?????) bewijs gevoerd wordt tegen rond en diep rijden.
Mijn mening voor een ander.
Nu eerst de organisatie op zetten . Ik heb aan de voorzet van Hermelientje weinig toe te voegen. Zeker niet samen met de opmerking van Mick75. Heeft iemand een idee hoe we kunnen voorkomen dat discussies oeverloos worden?? Zoiets kan namelijk het plezier grondig bederven.

Wellicht moeten wij hier nog een week brainstormen, dan de verschillende gedachten samenvoegen in een enquete, dat laten invullen binnen een termijn, en op basis daarvan de regels vastleggen (hoe dat zou moeten gebeuren, moet ik nog over nadenken).

Laat de storm losbarsten!!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 00:27

Deel II is te Koop bij de Groene Welle in Zwolle, als ik mij niet vergis. Vraag daar naar de heer Frans Berings, Hij is de man die voor die uitgave heeft gezorgd.

Ik ben wel van mening dat de werken die hier besproken worden in het nederlands uitgegen moeten worden, anders worden teveel mensen uitgesloten. Ik zelf heb geen probleem met engels, duits of frans. Spaans, portugees of chinees gaat mij te ver. In alle ernst. Er zijn genoeg interessante boeken in het nederlands.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 00:28

Kadankovitch schreef:
Hallo allemaal.
Deel I van R&R lijkt mij een goed idee, het spreekt voor zich, dat het de grondslag van mijn idee was, maar deel II erachter aan? Is dat niet teveel van het goede?
Is het werk van Steinbrecht gemakkelijk te krijgen, in een vertaling? En hoe interpreteer je het correct, gezien het historisch perspectief?
Toen ik op dit idee kwam dacht ik ook nog aan meer hedendaagse boeken zoals het omstreden werk van de dierenarts Gerd Heuschman: "Dressuur onder Vuur" "Wat elke ruiter moet weten om zijn paard gezond te houden". Een boek waarin een wetenschappelijk (?????) bewijs gevoerd wordt tegen rond en diep rijden.
Mijn mening voor een ander.
Nu eerst de organisatie op zetten . Ik heb aan de voorzet van Hermelientje weinig toe te voegen. Zeker niet samen met de opmerking van Mick75. Heeft iemand een idee hoe we kunnen voorkomen dat discussies oeverloos worden?? Zoiets kan namelijk het plezier grondig bederven.

Wellicht moeten wij hier nog een week brainstormen, dan de verschillende gedachten samenvoegen in een enquete, dat laten invullen binnen een termijn, en op basis daarvan de regels vastleggen (hoe dat zou moeten gebeuren, moet ik nog over nadenken).

Laat de storm losbarsten!!

Steinbrecht is in het Nederlands vertaald en de volgende druk zal eind dit jaar verschijnen heb ik ergens gelezen. Het is op internet trouwens nog steeds te krijgen.

Ik bedoelde eigenlijk om deel 2 erbij te gebruiken bij de discussies omdat zoals de heer van loon in het voorwoord van deel 2 al aangeeft over deel 1
Citaat:
wat heb ik elk onderdeel toch moeten komprimeren in enkele bladzijden. Elk onderdeel zou een klein boekwerkje op zich kunnen zijn om volledig uit te werken

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:52

Ondanks de waarschuwing die met koeienletters in beeld kokt LET OP ! wil ik toch even reageren.

Het bespreken van boeken, met name die van Dhr. Ernest van Loon juich ik enorm toe. Paarden zijn nauwelijks veranderd, maar de mensen wel en hun vele visies.

Dat zou reuze boeiende gesprekken op kunnen leveren.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 13:07

Paardentango schreef:
Ondanks de waarschuwing die met koeienletters in beeld kokt LET OP ! wil ik toch even reageren.

Het bespreken van boeken, met name die van Dhr. Ernest van Loon juich ik enorm toe. Paarden zijn nauwelijks veranderd, maar de mensen wel en hun vele visies.

Dat zou reuze boeiende gesprekken op kunnen leveren.

Fijn nog iemand die hopelijk mee gaat doen. Het bleek dat we allemaal een beetje op elkaar zaten te wachten, maar ik zal binnen enkele dagen het topic "Boekenwijsheid" opstarten.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:18

Ja, maar hoe voorkom je een discussie (waar ik zelf ook aan meedoe geleid door emoties) die verzandt in welles-nietes.

Er zijn zoveel visies, meningen, stromingen enz. enz.

Maar een super initiatief, hoe maken we het bekend aan de rest der serieuzen. (grapje)

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:20

ik zal dan het boek ruiters en rechters eens gaan aanschaffen :)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:26

Deel I en deel II als ik me niet vergis.

Een derde boekwerk, nog altijd in manuscriptvorm is 'vrijheidsdressuur' ook van de hand van Dhr. Ernest van Loon.

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 14:19

iig deel 1 toch? en daarna steinbrecht begreep ik

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:12

Wauw, dit klinkt heel interessant! Gelukkig zie ik het nog net op tijd, of zijn jullie al begonnen?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:36

Het lijkt mij het beste eerst met een boek te beginnen, daarvan werd aangenomen dat dat Ruiters en Rechters zou zijn, laten we het daar op houden.
Als we daarmee bezig zijn kunnen beginnen met het kiezen van het volgende boek, Zodat men ruimschoots van te voren te tijd heeft het gekoze boek te kopen, huren, lenen, stelen of op een andere manier te lezen. Wellicht is het een goed idee dat verschillende mensen hun favoriete boek voorstellen e, uitleggen warom het interessant is om in dit topic te behandelen, waarna wij erover stemmen.
Wie gaat stemmen: degene die zich daarvoor aanmelden?
Wie doet met de bespreking mee, iedereen die er iets zinnig over te zeggen heeft. Het spreekt vanzelf dat commentaren zoals 'dat men toch niets uit boeken kan leren' zijn dus NIET ZINNIG.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:01

Wat ontzettend raar maar ik loop al enkele dagen met hetzelfde idee! Ik zou heel graag steinbrecht doen :o Ben hem weer aan het lezen en merk dat ik sommige dingen graag zou bespreken :j