Kadankovitch schreef:Ik heb 'n idee over wat wij zouden kunnen doen! Maar ik weet niet of dat ik dit topic gaat. In dat geval heb ik de naam van die nieuwe topic al. "BOEKENWIJSHEID": er wordt afgesproken een bepaald (nieuw??)boek te kopen (lenen)en dat dan van top tot teen te bespreken. Per onderdeel en rustig aan, we zijn geen beroeps dus 'de kopij' hoeft niet op tijd naar de pers.
Met vriendelijke groet, Kadankovitch
Kortom dit moet de geboorte worden van een hippische leesclub op Bokt.
Naar aanleiding van dit idee zijn er al wat gedachten geventileerd, die ik hier even kort samenvat:
- Als eerste boek de Nederlandse klassieker Ruiters en Rechters van Ernest van Loon zie: [VN] Ernest van Loon op 88-jarige leeftijd overleden
- We moeten een duidelijke afspraak maken niet te lang door te gaan over een onderwerp anders wordt 'n boek nooit in zijn geheel besproken. Een voorstel is om bijvoorbeeld af te spreken 1 hoofdstuk per week te lezen. Dus bijvoorbeeld in week 1 het eerste hoofdstuk lezen en in week 2 het tweede hoofdstuk lezen (en commentaar geven op het eerste), enz. Uiteindelijk na twee à drie maanden zou iedereen dan het hele boek gelezen hebben en kan dan de discussie over de kwaliteit van het boek als geheel losbranden.
- Er moet duidelijk van tevoren worden vastgelegd wat beoordeeld wordt, anders praat men gemakkelijk langs elkaar heen. In de toekomst en als dit idee gaat lopen zou het misschien een subforum kunnen worden met een eigen tabblad en eigen spelregels zoals bijvoorbeeld "Horses at Work" (Is er iemand bij boktbeheer die dit een leuk idee vindt?)
- Kadankovitch merkte nog het volgende op: naar mijn smaak moet er de absolute verplichting bestaan, alleen 'parlementair taalgebruik' de bezigen, m.a.w. geen hatelijk opmerkingen, beschuldigingen, schimpen e.d. Daar wordt niemand wijzer van.
- Elcke stelde het volgende voor: Reacties kunnen praktisch zijn (wat haal je er voor jezelf uit met rijden) en inhoudelijk (wat vind je van de theorie).
- Als er een boek uit is en wij dus nog een paar weken bezig zijn met de discussie over het hele boek zouden we allemaal een voorstel kunnen doen voor een nieuw boek met een korte omschrijving van dat boek. Vervolgens kan democratisch worden gekozen wat het volgende boek wordt om te lezen en bespreken.
Dit is maar een eerste opzet dus brandt allemaal los met jullie ideeën, vertel het aan iedereen die maar luisteren wil en laat alsjeblieft een reactie achter als je mee wilt doen.