paardrijden: denksport of gevoelssport?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

paardrijden: denksport of gevoelssport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 20:57

Mijn oude instructeur zei altijd: paardrijden is een halve denksport: je moet eerst voor jezelf duidelijk hebben wat je precies van het paard verlangt en daarná moet je nog duidelijk hebben hoe je dat aan je paard wilt vragen. Na deze twee stappen kun je pas overgaan op het daadwerkelijk géven van de hulpen. Pas dan kun je correcte hulpen geven en een correct gereden paard krijgen. Mijn toenmalige instructeur had zelfs hele mantra's voor bijv. het aandraven (bekken kantelen, kruis aantrekken, kuitdruk verhogen, teugel geven) die ons regelmatig gevraagd werden en die we dan à la minute moesten opratelen :D

Aan de andere kant moet je je paard kunnen aanvoelen en hierop je (re)acties afstemmen. Soms helpen de geijkte regeltjes niet en moet je je gevoelsmatig openstellen om tot een oplossing te komen. Soms denk je niet na en volg je gewoon je ruitergevoel, maar krijg je toch het gewenste effect.

Hoe denken jullie hierover: denksport of gevoelssport?

Anoniem

Re: paardrijden: denksport of gevoelssport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:58

Beide, om de redenen die jij al aandraagt. ;)

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:58

Woow, dit is dus echt een denkertj..

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:01

Ik denk toch dat paardrijden uiteindelijk meer een gevoelssport is. Inderdaad om de reden die jij als laatste geef, soms helpen de 'theorieregeltjes' niet en moet jij tot een oplossing komen zonder er eerst over nagedacht te hebben. Of in ieder geval, snel. Hierbij gebruik je toch het meeste je gevoel denk ik.

En ik ben nog steeds van mening, iemand die niet 'het gevoel' heeft bij paardrijden, zal er ook niet ver in komen. Je kan het in theorie allemaal nog zo goed op kunnen dreunen, maar zie het in de praktijk maar eens zo toe te passen dat je paard echt met je mee wil werken. En daar heb je dus weer dat echte paardrijd-gevoel voor nodig ;)

Lilian_AapIe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:02

Gevoelssport --> Jij reageert op wat je paard doet, dus wat je voelt.
Uiteindelijk moet het toch automatisch gaan.....
Uiteindelijk is het ook een wisselwerking natuurlijk want je bedenkt natuurlijk wat als je reageert :D ..
Nou ik ben er nog niet helemaal uit :P ... misschien toch beide ;)

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:02

Paardrijden begint als een denksport maar wordt na verloop van tijd (mits aanleg) een gevoelssport waar je na het rijden weer over nadenkt... beetje van beide maar als je te paard nog te veel na moet denken ben je altijd te laat in je actie´s!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:03

Careano schreef:
Ik denk toch dat paardrijden uiteindelijk meer een gevoelssport is. Inderdaad om de reden die jij als laatste geef, soms helpen de 'theorieregeltjes' niet en moet jij tot een oplossing komen zonder er eerst over nagedacht te hebben. Of in ieder geval, snel. Hierbij gebruik je toch het meeste je gevoel denk ik.

En ik ben nog steeds van mening, iemand die niet 'het gevoel' heeft bij paardrijden, zal er ook niet ver in komen. Je kan het in theorie allemaal nog zo goed op kunnen dreunen, maar zie het in de praktijk maar eens zo toe te passen dat je paard echt met je mee wil werken. En daar heb je dus weer dat echte paardrijd-gevoel voor nodig ;)

Dat klopt wel, maar als je totaal niet nadenkt kom je ook nergens.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:03

ik vind het ook meer een gevoelssport. Want juist als ik erbij ga denken gaat het fout! Ik moet juist mijn verstand uitschakelen, en op gevoel rijden! (Dus van instructrice ook regelmatig met ogen dicht, of naar boven kijken)

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:05

denksport, voor mij wel helaas...ik zou willen dat het een gevoelssport is, maar helaas heb ik geen aangeboren ruitergevoel..wel kan je het door veel oefening verbeteren, maar sommige mensen hebben nou eenmaal wat meer ruitergevoel dan andere.

zap

Gevoelssport :j. Als je gaat denken wat je moet doen als er iets gebeurt ben je al te laat. Paardrijden is juist bij mij echt de enige sport waarbij ik niet hoef en kan nadenken.

Mijn instructrice zei altijd: niet gaan denken, dan gaat het fout! Gewoon doen op je gevoel. En ik moet zeggen dat altijd gelijk had/heeft :P.

Maar aan de andere kant moet je natuurlijk weten hoe het moet, maar het uitvoeren is wel degelijk gevoel.

Careano

Juul schreef:
Dat klopt wel, maar als je totaal niet nadenkt kom je ook nergens.

Dat is ook zeker waar, maar ik ga niet bij elke stap die ik op het paard doe nadenken wat de volgende stap is. Ik denk wel na, maar dit gaat uiteindelijk zo snel en je voelt dan in principe gelijk aan wat je daarna moet doen. Daarom denk ik toch dat ik paardrijden geen echte denksport vind. Snap je het nog :D ?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 21:07

Nell_ schreef:
ik vind het ook meer een gevoelssport. Want juist als ik erbij ga denken gaat het fout! Ik moet juist mijn verstand uitschakelen, en op gevoel rijden! (Dus van instructrice ook regelmatig met ogen dicht, of naar boven kijken)

Dat heb ik dus andersom: ik moet juist heel goed voor mezelf op een rijtje hebben waar ik nu eigenlijk mee bezig ben, want anders merk ik dat direct aan mijn paard. Doe ik iets wat hij niet snapt/kent/begrijpt, dan ziet het er meteen niet meer uit. En hij staat heel correct aan de hulpen en is erg goed afgericht (door zijn vorige eigenaresse). Ik moet juist heel bewust nadenken wat ik moet doen en wat ik op dat specifieke moment doe, vooral als het verkeerd gaat. Dan snap ik namelijk pas wat er fout gaat, juist omdat mijn paard aangeeft dat ik iets verkeerd doe. Hij is heel welwillend, maar als ik het niet goed zo, doet hij het nog minder....

Soms denk ik zelfs wel eens dat de ruiters om mij heen wel wat vaker mogen nadenken (of hiertoe aangezet moeten worden). Ik zie ze soms dingen doen waarvan ik denk dat als ze hardop tegen zichzelf zouden uitleggen waar ze mee bezig waren, dat ze dan veel sneller zouden inzien dat hun manier misschien toch niet helemaal de beste is....Geldt voor iedereen: als je hardop tegen jezelf zegt wat je op dat moment aan het doen bent om een bepaald doel te bereiken, bijv een correcte volte rijden, dan zal je misschien wel versteld staan van het verschil tussen je gevoel en je denken.....

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:38

zap schreef:
Gevoelssport :j. Als je gaat denken wat je moet doen als er iets gebeurt ben je al te laat. Paardrijden is juist bij mij echt de enige sport waarbij ik niet hoef en kan nadenken.

Mijn instructrice zei altijd: niet gaan denken, dan gaat het fout! Gewoon doen op je gevoel. En ik moet zeggen dat altijd gelijk had/heeft :P.

Maar aan de andere kant moet je natuurlijk weten hoe het moet, maar het uitvoeren is wel degelijk gevoel.

hier ga ik helemaal in mee, als ik na ga denken dan gaat het zo fout, doe ik het op gevoel, gewoon doen zeg maar dan gaat het veel beter, maar je moet het daarvoor wel een keer hebben ervaren vind ik. je meot wel weten naar welk gevoel je zoekt.
als je er over na moet denken, ben je eigelijk ook al te laat met reageren, denk ik, zo denk ik er over.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 22:47

Beide, zoals met bijna alles gaat het om 'gevoel en verstand'.
Het een kan niet zonder het ander.
Het ontwikkelen van ruitergevoel kan iedereen, al heeft de een wat meer talent meegekregen dan de ander. Maar het is een fabeltje dat het voor weinigen is weggelegd.
De een zal er wel wat harder voor moeten werken dan de ander.

De een leert het gemakkelijk uit een boekje, de ander doet het door aanvoelen.
Dat hangt helemaal af van je eigen leerstijl en ook wel wat voor paard(en) je kunt rijden.
Wat wel goed is, is te rijden op meerdere goed doorgereden paarden.
Zodat je een keer kunt voelen wat er wordt bedoeld met een bepaalde 'opdracht'.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 22:55

volgens mij beide, begint echt als pure denksport. zoals eerder gezegd mantra's voor alles wat je wil/kan doen. MAAR dit moeten uiteindelijk allemaal automatismen worden en je rijdt voornamelijk op je gevoel. als je over alles moet nadenken, ben je steevast te laat.
wel moet je eenmaal je zover bent een doel voor ogen houden en dan ga je terug nadenken, hoe en met welke oefeningen/hulpen je dat het snelst/gemakkelijkst kan bereiken, maar je moet aanvoelen of je aanpak werkt of niet

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 07:21

Een instructeur heeft ooit eens tegen mij gezegd dat paardrijden een mix is tussen schaken en ballet, en daarom zo verrekte moeilijk is.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 07:30

Voor mij is het een gevoelssport tot ik een probleem tegen kom en dat door denken moet proberen op te lossen. Want als ik moet gaan denken aan wat ik wil gaan doen, dan ben ik altijd te laat.
Maar ik denk dat het ook per persoon verschillend kan zijn. De een wil precies weten wat ze moeten doen, de ander leert door het te doen en te ervaren. Ik kan zelf ook lastig uitleggen wat ik doe. Bijv galop aanspringen, ik spring gewoon aan.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 12:15

Het een kan niet zonder het andere.
Je kunt wel voelen, maar als je niet weet wat het betekend en hoe je erop moet reageren, heb je er nog niets aan.
Je kunt wel denken, maar als je niet voelt hoe je paard erop reageert, weet je dus ook niet of je goed hebt gedaan.

Oftewel, op zekere punten gevoelssport. Zeker als je bijv. denkt aan corrigeren. Als jou paard over de schouder wegvalt, heb je geen tijd om na te denken: Oh ik voel dit, dus hij doet dat, dus nu moet ik zo doen om hem weer goed te krijgen. Dan ben je te laat.
Maar als je rijdt zonder te denken, zal je steeds in dezelfde fouten vallen. Stel je paard schrikt iedere keer van die ene plantenbak. Dan kun je het alleen op gevoel oplossen, je voelt dat hij opzij springt dus zet hem direct weer terug. Maar je kunt er ook over nadenken en hem 20 meter van tevoren alvast iets anders laten doen, zodat je voorkomt dat hij wegspringt.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 12:59

Inderdaad, voelen doe ik als ik op mijn paard zit. Denken doe ik meestal als ik onder de douche sta, dan komen ook de voornemens hoe ik het anders wil doen.

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:09

Ik merk aan mezelf dat ik wel eens teveel aan het nadenken ben, en dan gaat het mis, dan is direct reageren lastiger :) Op mijn gevoel gaat het beter, maar je moet van te voren wél bedenken wat je wilt gaan doen, en hoe je dat gaan bereiken. Als het mis gaat, moet je daar met je gevoel op reageren tot je tijd hebt om na te denken. En achteraf reflecteren: wat heb ik gedaan, hoe, waarom en hoe reageerde mijn paard? is natuurlijk ook heel belangrijk.

Ik zeg dus beide.

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:11

Careano schreef:

Helemaal mee eens!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:23

zonder gevoel kom je nergens op een paardenrug dat staat buiten kijf.......

maar zonder enig denkvermogen en kennis kom je er ook niet :) :)

belangrijkste is denk ik toch gevoel, want als je het allemaal in theorie weet, maar je hebt nul gevoel voor het beest... dan gaat het helemaal niet lukken...... terwijl als je wel gevoel hebt voor het dier, maar je hebt de theoretische kennis niet dan kom je al wel een heel stuk verder :)

een combinatie is het allerbeste :) maar als ik moet kiezen dan kies ik voor gevoel :)

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 21:21

Ik denk een combinatie. Je moet deels op gevoel doen, en deels toch met je gezonde verstand. :D

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:42

voor mij puur gevoel!!
ik volg geregeld clinics en workshops en lessen, maar kan enkel oppikken wat naar mijn gevoel past. En als ik begin te denken of zo , dan loopt het sowieso verkeerd. Heb het dus opgegeven, en nu speel ik puur op gevoel bij paarden. En zo lukt het ook perfect!!

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:43

beide, je doet een hoop op gevoel maar je kan zonder er over na te denken eigenlijk ook niks, een mix eigenlijk