Waarom heeft iedereen zijn paard te diep lopen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Melia

Waarom heeft iedereen zijn paard te diep lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 19:58

Nouja niet iedereen, maar wel veel (dressuur)ruiters die ook echt op een niveau rijden.
Vaak achter de loodlijn, ook met longeren zie ik het wel eens. Waarom als ik vragen mag, dit is toch niet mooi en goed voor het paard of heb ik het mis?

Voorbeeldje van internet;
Laatst bijgewerkt door Apple op 24-02-08 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: willekeurige foto van internet verwijderd.

Urielle

Re: Waarom heeft iedereen zijn paard te diep lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:36

Ik heb mijn paard dieper ingesteld omdat hij nog niet sterk genoeg is om zichzelf dermate te dragen dat hij voor opgericht loopt en omdat dit momenteel beter is voor zijn lendenpartij.
Als ik hem opricht, breekt hij af bij de schoft omdat zijn rug en achterhand dat nog niet kunnen verwerken.

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:37

ik loop dan wel niet op een hoog niveau maar heb ook dit probleem ik laat hem alleen niet te diep lopen maar probeer dit eruit te rijden. mijn paard gaat in de ontspanning makkelijk diep lopen en wanneer ik hem dus de ruimte geef en extra met m'n been ondersteun wil hij helaas vaak z'n neusje er niet uit doen. wel loopt hij dat iets diep maar ook weer laag met z'n neus dus niet opgericht.

Sonja_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:38

@ Urielle lees nou effe je post door zeg, sorry hoor, maar dan spoor je toch niet dat je een paard op die manier maar diep en laag instelt? Of wil je daarmee bereiken dat ie wel sterker word in rug en billen? Keep on dreaming Boos!

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:40

ik heb mijn paard ook te diep lopen, voor de dressuur manier.. ik rij western vandaar..Tong uitsteken

Sonja_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:41

bk_lover schreef:
ik heb mijn paard ook te diep lopen, voor de dressuur manier.. ik rij western vandaar..Tong uitsteken

Tuuuuuuuurlijk

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:42

ik heb mijn paard ook vrij vaak net wat te diep lopen Bloos als ze perfect ingestelt loopt loopt ze vaak niet echt lekker en dan is het of te diep met een goed ruggebruik of te hoog waarbij ze haar rug wegdrukt... voor mij een vrij makkelijke keus Haha!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:44

@Sonja_B: kunnen we ook nog normaal reageren?

Om terug te komen, tja ik heb er zelf niet veel verstand van, maar iets buiten de loodlijn vind ik een mooier beeld geven. De merrie die ik verzorg wil zelf nog wel eens diep gaan lopen als ze moe wordt, met mijn been probeer ik haar dan weer daaruit te rijden.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:45

Ik denk dat er met diep bedoeld wordt, achter de loodlijn. Om een paard sterk te maken, is het nuttig om ze voorwaarts, neerwaarts te rijden, neusje eruit en op eigen benen. Achterhand erbij en proberen om hem/ haar in een zo los mogelijke aanleuning te rijden.

Te diep bevordert nooit het ruggebruik, net zomin als het de achterhand bevordert. Neusje eruit bevordert de tact en de balans.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:47

bk_lover schreef:

Bedoel je niet eerder voor dressuur te laag in de hals? Lachen

Enne Sonja_B, ik vind je wel erg fel reageren.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:48

modie schreef:
Ik denk dat er met diep bedoeld wordt, achter de loodlijn. Om een paard sterk te maken, is het nuttig om ze voorwaarts, neerwaarts te rijden, neusje eruit en op eigen benen. Achterhand erbij en proberen om hem/ haar in een zo los mogelijke aanleuning te rijden.

Te diep bevordert nooit het ruggebruik, net zomin als het de achterhand bevordert. Neusje eruit bevordert de tact en de balans.

Zo bedoelde ik het, maw dit zie ik het liefste Ja

Sonja_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:48

modie schreef:

Precies en dan kan ik lief en met fluweel omkleed gaan reageren, maar te diep rijden heeft geen enkel zin.
Ja, waanzin!!
Ennuh ons Ank doet het ook.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:50

Sonja_B schreef:
@ Urielle lees nou effe je post door zeg, sorry hoor, maar dan spoor je toch niet dat je een paard op die manier maar diep en laag instelt? Of wil je daarmee bereiken dat ie wel sterker word in rug en billen? Keep on dreaming Boos!

Nee, hij wordt sterker door meer tijd te krijgen.
Volgens de chiropractor, masseuze, en instructeurs op ZZL, Inter I en GP-niveau spoor ik wel degelijk, dank u. Wij houden niet zo van die vierjarigen die bovenin getrixt worden...

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:53

Sonja_B schreef:
Precies en dan kan ik lief en met fluweel omkleed gaan reageren, maar te diep rijden heeft geen enkel zin.
Ja, waanzin!!

Je hoeft 't niet in fluweel te omkleden maar om nou te zeggen dat iemand niet spoort, zeg dan waarom jij denkt dat het geen nut heeft en doe niet alsof ze achterlijk is ofzo, iedereen moet een reactie op bokt onderbouwen dus jij ook. Scheve mond

Sonja_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:54

Ja alleen als je hem laag,diep en rond rijdt (zeg maar de Anky methode) dan kan ie over een jaar nog niet op 4 poten lopen en heeft ie ws ook nog geen spier aan zijn billen

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:55

Sonja_B schreef:
modie schreef:

Ja, waanzin!!

lief en met fluweel omkleed is het andere uiterste meteen, er zit ook wel wat tussen hoor,maar als ik kiezen mag dan graag lief!!is wel zo respectvol en beleefd naar andere mensen toe,je hoeft het heus niet altijd met iedereen eens te zijn maar je kunt wel mensen in hun waarde laten! groetjes deess

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:55

Jus_dOrange schreef:
Enne Sonja_B, ik vind je wel erg fel reageren

dit vind ik eigenlijk ook... hoe weet zij nou hoe anderen hun paarden trainen als ze het nog nooit heeft gezien? Knipoog

Sonja_B schreef:

dus omdat zij het doet is het geweldig en goed? maar volgens mij traint zij altijd nog laag en diep Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:57

Even voor jouw beeld:

Afbeelding
En hier is hij in trainingshouding.
Achterbeen kan het wel bijbenen
(paar maandjes onder het zadel)

Afbeelding
Dit is hij opgericht, zie je dat hij het het nog niet trekt?
(een paar maanden later genomen)

Er wordt trouwens nergens over LDR gesproken, maar waarom paarden te diep gereden worden ( = niet opgericht, onderscheid trainingshouding en proefhouding met zoals het hoort het punt achter de oren als hoogst).

Sonja_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:58

Rianneke schreef:

dus omdat zij het doet is het geweldig en goed? maar volgens mij traint zij altijd nog laag en diep Knipoog[/quote]

Nee juist niet, maar veel mensen zien ons Ank wel als het goede voorbeeld helaas.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:59

Daar hoor ik iig niet meer bij.

Sonja_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:00

Urielle schreef:
Even voor jouw beeld:

Afbeelding
En hier is hij in trainingshouding.
Achterbeen kan het wel bijbenen
(paar maandjes onder het zadel)

Afbeelding
Dit is hij opgericht, zie je dat hij het het nog niet trekt?
(een paar maanden later genomen)

Ziet er heel fijn uit voor je paard, om over jouw houding nog maar te zwijgen Schijnheilig

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:01

Het te diep rijden is pas van de laatste jaren, omdat een aantal dressuurruiters ermee begonnen en nu doen veel ruiters hen na. Maar als het door de crack's gedaan wordt, heeft het soms inderdaad de functie van losmaken in de rug, omdat bij de moderne dressuurpaarden de balans niet altijd even goed aanwezig is, vaak door de bouw last van spanning in de rug.

Zie dit ook bij mijn jonge paard, loopt niet helemaal in balans en gaat zelf daardoor zichzelf opspannen door af en toe te diep te lopen. Echt vrij los in de paddock

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:04

Sonja_B schreef:
Ziet er heel fijn uit voor je paard, om over jouw houding nog maar te zwijgen Schijnheilig

Op mijn houding mag je gerust katten, heel Bokt weet dat ik daar met drie hernia's in mijn rug aan het rijden was.

En ja mijn paard liep daar idd heel fijn. Iedereen gaf complimenten over zijn elasticiteit en lossigheid dus blijkbaar werd ie toch nog niet zo slecht gereden.

Maar dit topic gaat niet over mij, dus ik geef de suggestie om catfights via PB te doen. Ik mag er als mid toch niet aan mee doen, maar als je eigen foto's hebt wil ik gaarne _opbouwend_ commentaar leveren hoor.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:04

urielle zo loopt die van mij er dus ook bij...

Sonja_B schreef:
Nee juist niet, maar veel mensen zien ons Ank wel als het goede voorbeeld helaas.

ik zie haar niet als voorbeeld en zal ook echt nooit precies hetzelfde gaan trainen... maar omdat mijn paard wat lager ingestelt staan kan ze nu wel behoorlijk lopen Haha! mijn DA is zelfs verbaast dat het beest rad loopt... en je krijgt een onregelmatig paard echt niet rad door een verkeerde training Knipoog

Sonja_B schreef:
Ziet er heel fijn uit voor je paard, om over jouw houding nog maar te zwijgen

wat mankeert jou? als jij het zo goed weet plaats dan een foto van jezelf met paard... dan palatsen wij wel commentaar Knipoog

DvdKloof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:05

jeetje @ Sonja_B

reageer nou eens ff normaal zeg, er stond net in een stukje dat er wa met dr rug was waar ze aan werkte(ik weet ff nie meer waar, of ik heb het verkeerd gelezen)
kan jezelf tog wel een beetje rijden.. sjonge.. jaloersheid Verdrietig