N.a.v steeds terugkerende opmerkingen: wanneer een topruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

N.a.v steeds terugkerende opmerkingen: wanneer een topruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 16:30

Wat is een topruiter; is dat iemand die succesvol jonge paarden aanrijdt en ze netjes klaarmaakt voor de B-L-M, is het de gemiddelde Z ruiter, of moet je minimaal FEI starten. Misschien moet je wel in het A kader van de GP rijden en boven de 70-80 % rijden?? Misschien heb jij nog hele andere ideeën!

Ik denk dat ieder niveau zijn eigen 'topruiters' heeft. Die 'imbecielen (woordkeuze n.a.v. een ander topic over Rollkur, LDR etc.)' zullen daar wel niet bij horen dan, maar wanneer ben je een imbeciel?? Als je LDR rijdt, als je niet op jonge paarden durft, als je de ruiters van de spaanse rijschool en Cavallo beter vindt dan de Anky, als...

Het mag van mij wel nu wel eens concreet gemaakt worden.

Graag doordachte en goed beargumenteerde reacties.

Ik ben benieuwd.... Knipoog

shavira

Re: N.a.v steeds terugkerende opmerkingen: wanneer een topruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 16:50

Ik denk dat een topruiter een ruiter is met gevoel en kennis en daarbij een zeer goede verfijnde motoriek. Het niveau van trainen dat daarbij hoort is dan niet belangrijk!
Een imbeciel is dan te omschrijven als iemand die ondoordacht bezig is met de training van het paard. Of door gebrek aan kennis of door een niet goed beheerste motoriek en met het uitblijven van gevoel. Niet kijkende naar het welbevinden van het dier (lichaam en geest).

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 19:14

Shavira, wat een prachtige omschrijving! Helemaal mee eens!

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 19:45

Ook ik ben het 100% met Shavira eens. kan het zelf haast niet beter verwoorden. Maar ook is een topruiter in mijn ogen iemand die met zijn paard samenwerkt.
Laatst bijgewerkt door Tmara op 02-11-07 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

jacqueline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 19:57

shavira schreef:
Ik denk dat een topruiter een ruiter is met gevoel en kennis en daarbij een zeer goede verfijnde motoriek. Het niveau van trainen dat daarbij hoort is dan niet belangrijk!
Een imbeciel is dan te omschrijven als iemand die ondoordacht bezig is met de training van het paard. Of door gebrek aan kennis of door een niet goed beheerste motoriek en met het uitblijven van gevoel. Niet kijkende naar het welbevinden van het dier (lichaam en geest).

hier ben ik het helemaal mee eens.. ik zou nog willen toevoegen dat een topruiter altijd geduld met een dier heeft wat er ook gebeurd!

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:56

Sommige begrippen kun je op een eigen manier intepreteren, als ik deze reacties lees denk ik dat de meeste hier dat doen. Toch heb je top-sporters dus ook topruiters, in deze zin dus. Subtop is het nationale niveau, in mijn ogen is er een zeer select groepje topruiters (topsporters in de paardensport). Zij vormen het A en B kader of maken hier regelmatig deel van uit.

Ik zou het hart niet hebben mezelf een topruiter te noemen, tot ik met die percentages meedraai. Hooguit een subtop-ruiter... Bloos

DDDDDDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 21:08

hey Vido, heb even in je profiel gekeken en dat ziet er goed uit zeg !!!. je bent al ver en hoort zeker bij de subtop !!! Knipoog

Ik vind iemand een topruiter als hij/zij meerdere jonge paarden van de B naar de hogere klassen heeft gereden. vaak in de A en B kader zie je jonge ruiters die door sponsoren een goed/volwassen paard hebben gekocht en daar mee kunnen scoren.

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 21:39

Jeetje iedereen is het met me eens Bloos (kan dat ook op bokt haha)

DDDDDDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 21:42

als je maar de goede woorden gebruikt Knipoog

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 21:44

shavira schreef:
Jeetje iedereen is het met me eens Bloos (kan dat ook op bokt haha)

Haha nee hoor, ik ben het niet met je eens. Lees hier boven maar s. Wat jij omschrijft is een sympathieke ruiter. Wel een goed uitgangspunt om topruiter te worden.

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 21:56

Dat is indd een gedeelte waar ook ik het net iets minder mee eens ben des al niet te min ieder niveau zo zijn topruiters heeft. Even mededelend dat ik zelf ook absoluut niet zou durven mezelf topruiter te noemen. Maar wat Shavira beschrijft zijn in mijn ogen eigenschappen die iedere top ruiter moet hebben. En ieder met die eigenschappen 'kan' het in zich hebben uit eindelijk een top ruiter te worden.

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 23:51

Ik zie het Vido. Maar wat maakt jouw geselecteerde groepje ruiters dan topruiters? Wat hebben ze nog meer dan de subtopruiters (specifieke eigenschappen). Is het de verfijning in combinatie met gevoel? Ik ben met je eens dat er tussen subtop en topruiters wel degelijk een verschil zit,maar heeft dat verschil dan ook niet te maken met talent (gevoel) en een perfecte verfijning (motoriek),of denk jij dat er nog meer bij komt kijken?

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 00:14

shavira schreef:
Ik zie het Vido. Maar wat maakt jouw geselecteerde groepje ruiters dan topruiters? Wat hebben ze nog meer dan de subtopruiters (specifieke eigenschappen). Is het de verfijning in combinatie met gevoel? Ik ben met je eens dat er tussen subtop en topruiters wel degelijk een verschil zit,maar heeft dat verschil dan ook niet te maken met talent (gevoel) en een perfecte verfijning (motoriek),of denk jij dat er nog meer bij komt kijken?

Topsporters, dus topruiters kunnen vormbehoud aantonen. Letterlijk betekent dat, dat je meerdere wedstrijden boven bepaalde percentages kan rijden (daar zijn gewoon regels voor).

Haha grappig, ik vroeg het me vandaag nog hardop af: zou ik ooit de 70% kunnen rijden?? Alles begint met ambitie, ik startte dit zelfde paard ooit L...

Het antwoord ligt in LEREN. Ontwikkelen van je eigen capaciteiten en die van je paard, verbeteren. Willen is kunnen. (?)

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 00:23

oke nu snap ik je punt. Ik denk dat het kunnen leren, dus: zelfreflectie en aanpassingsvermogen ook minstens zo belangrijk is trouwens....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 10:01

Volgens Vido zou dus iemand géén topruiter kunnen zijn als hij niet aan wedstrijden meedoet. Dus bijv. Arthur Kottas is dan géén topruiter?
En Tineke Bartels doet nu ook niet meer aan wedstrijden mee, is ze nu topruiter af?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 11:04

Ik denk dat een topruiter iemand is, die gevoel heeft voor het paard, en op eerlijke wijze het paard zo weet te rijden, dat het alles geeft wat het in zich heeft. Of dat nu met springen is, met paarden beleren, of op de renbaan. In al die gevallen vind ik dat een topruiter, een paard moet kunnen aanvoelen, waardoor hij of zij, alle goede en slechte kanten van het paard kent, en daardoor het paard optimaal kan ontwikkelen en berijden.

Op die manier, vind ik dat in zekere zin iedereen in principe een top ruiter kán zijn. Alleen is daar bij wedstrijden ook echt een soort controle op, en bij bv beleren van de paarden, niet direct. Maar op die manier vind ik eigelijk ook dat een B ruiter wel al een top ruiter kan zijn. Misschien kan die ruiter nog geen travers, of wissels... Maar een B ruiter kan heel goed instaat zijn om op basis niveau alles uit een paard te halen wat er inzit. Dan doel ik op ontspanning, activiteit, goed aan het been zijn etc.

Overigens wil dat imo ook zeggen dat een GP ruiter niet persee een topruiter hoeft te zijn in mijn ogen. Als de ruiter wel erg goede punten haalt, maar niet alles uit het paard haalt wat er in zit... dan vind ik die ruiter niet persee een top ruiter.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 20:33

Ik vind niet dat iedereen een topruiter kan zijn, in mijn ogen zijn daar wel een paar belangrijke eigenschappen voor nodig en dat zijn: aanleg, doorzettingsvermogen, geduld... Er zijn vast nog wel een paar te bedenken.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 20:34

shavira schreef:

amen!