Inrijden met sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Re: Inrijden met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 15:09

Sporen zijn er om de buikspieren van het paard te activeren (vragen deze aan te spannen). En niet om het paard meer voorwaarts te laten gaan. Aangezien het aanspannen van de buikspieren na het basiswerk komt, is inrijden met sporen echt onzin en worden de sporen waarschijnlijk gebruikt voor het aandrijven. Zo leert het paard lopen op het spoor, en niet op de kuit. Als je het spoortje dan wilt gebruiken waarvoor het is, is dat niet meer mogelijk, omdat het paard al een ander antwoord voor de hulp heeft geleerd.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 15:15

_angela_ schreef:
Sporen zijn er om de buikspieren van het paard te activeren (vragen deze aan te spannen). En niet om het paard meer voorwaarts te laten gaan. Aangezien het aanspannen van de buikspieren na het basiswerk komt, is inrijden met sporen echt onzin en worden de sporen waarschijnlijk gebruikt voor het aandrijven. Zo leert het paard lopen op het spoor, en niet op de kuit. Als je het spoortje dan wilt gebruiken waarvoor het is, is dat niet meer mogelijk, omdat het paard al een ander antwoord voor de hulp heeft geleerd.

Zo zie je maar weer: je bent nooit te oud om te leren!!
Nooit geweten dat sporen er zijn om een paard zijn buikspieren te laten activeren Clown

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 07:02

Dat activeren doen paarden niet altijd vanzelf. Je moet het ze wel leren. Begin met een spoortje in je hand, en prikkel onder de buik daarmee de buikspieren, tot je voelt dat ze aangespannen worden (rug komt dan omhoog). Het stuk tussen de spoortjes maak je steeds groter, tot je reactie krijgt op de plaats waar je je spoor gebruikt. Sommige paarden zullen dat meteen doen, bij een ander zal het een tijdje duren. Door op het juiste moment het spoortje te gebruiken, kun je het paard zijn buikspier extra laten aanspannen, waardoor de rug omhoog komt en open gaat. Je verzamelt je paard er op die manier (een beetje) mee.

frutskelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 12:33

wist ik niet...weer wat geleerd Tong uitsteken maar ik vind het niet goed als men een paard die nog ingereden wordt met sporen rijdt, dat lijkt me niet echt nodig...

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 12:37

Evikes schreef:
Ik vind dat nog niet nodig bij jonge paarden. Ze moeten aan het been zijn!
Helaas heb ik sinds haar 4 jaar met kleine spoortjes moeten beginnen rijden omdat het in de dressuurproeven voor 4jarigen in België verplicht is...

(dan neem je toch dummies, alleen de metalen band zonder de prikker zogezegd)

verder, nee ik vind het ook niet goed om zo jong al met sporen te rijden, als er later nog een een ander op wil, of je wilt er weer vanaf kost dat erg veel moeite.
Alle paarden moeten de basis wat mij betreft gewoon zonder kunnen, anders moet je toch eens af gaan vragen waarom dat al niet lukt.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 13:57

en dan vragen dat soort mensen zich af, waarom hun paard later niet vooruit tebranden is.
ten minste, dat hoor je dan zoveel.
dat ze daarom klagen.

Chiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 09:19

suus_ schreef:
xSharonax schreef:
wat is nou eigenlijk het probleem? ze rijdt wel met sporen en zweep maar ze gebruikt het niet? dan is er toch ook niks aan de hand! je moet een paard niet inrijden met sporen en zweep, dat vind ik iig niet goed, maar als ze ze toch helemaal niet gebruikt...

Ja maar waarom zou je het om hebben als je het niet gebruikt

Ik zou wel altijd een zweepje bij me hebben, maar sporen.. no way. Hij zou gewoon op je benen moeten reageren

Dat vind ik ook. Ik heb de indruk dat het voor de show is.
Blijbaar rijden ze met 2 op die pony. En de andere rijdt zonder sporen. Nogal verwarrend voor die pony denk ik dan...

Chiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 09:19

asjemenou schreef:
_angela_ schreef:

Zo zie je maar weer: je bent nooit te oud om te leren!!
Nooit geweten dat sporen er zijn om een paard zijn buikspieren te laten activeren Clown

Dat wist ik ook niet Haha!

kimly890

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 09:23

ik vind het egt het slechste wat er is die pony is amber gewend aan been en dan gelijk al sporen... ik ben zelf zowieso als je geen sporen nodig heb gebruik ze dan ook niet ...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 09:42

Mocht die pony ooit wat hogerop komen in de dressuur, reageert 'ie dan in elk geval niet meer op de verfijnde hulpen die je met een spoortje kunt geven. Om kort te gaan: ik zou nooit, maar dan ook echt nooit inrijden met sporen.

Repeat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:07

bij een jong paard die net ingereden is/word is het niet echt handig volgens mij om sporen te gebruiken vooral niet om als het paard iets fout doet hem er "straf" mee te geven. Dan gaat hij die sporen+zweep alleen maar als een bedreiging zien en word hij er bang voor.
je mag natuurlijk wel een tikje geven als hij niet in draf wil ofz. maar je hoeft het paard niet helemaal in elkaar te rammen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:16

Nee, ik wist ook niet dat dat ervoor was, om een paard's buikspieren te activeren, ik dacht om je hulpen te verfijnen. Weer wat geleerd Lachen

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 17:17

ik vind er eigenlijk niks mis mee, met sporen inrijden.
Doe het zelf ook.
En waarom zou je paard er later niet mee op reageren of afgestompt raken??
Dat gebeurt alleen als je ze VERKEERD gebruikt, en als je niet met sporen kunt rijden kun je ook geen paarden inrijden!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 18:17

Waarom doe je dat dan? :S

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 18:34

Als ze een keertje terug komen op je been, of gewoon dwars doen en niet luisteren, dan kun je een keertje extra inkomen en ze lopen weer gewoon netjes door!

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 18:38

en waarom niet even flink met je hiel doorkomen om te beginnen, zo krijg ik zelfs een fjord van 14 gewoon weer aan het lopen.
Dat spoortje is echt voor het fijne werk.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 18:39

Zo doe ik het altijd, is echt niks mis mee hoor.
Iedereen kan op mijn paarden wegrijden zonder zweep of sporen.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 18:45

Ik snap dat je het gewoon doet en ook dat het best goed kan gaan, het hoeft niet altijd 'verkeerd' te gaan. Maar ik ken ook voorbeelden van paarden die zonder echt niet meer te rijden zijn.
Maargoed ik vind je reden dus niet erg logisch, waarom zou je het zo doen als het ook anders kan denk ik dan.
Maar het blijft natuurlijk gewoon een keuze.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 18:46

Ach weetje.
Wij staan hier met z'n allen buitenaf.
TS eigenlijk ook.. zo te lezen.
Wie zijn wij om te oordelen, misschien heeft ze wel een super stille been!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 18:49

Omdat het zo super gaat, en je je paard niet elke keer met je hakken hoeft aan te stompen??
Daar worden ze ook niet fijner van!

En de voorbeelden die je kent zouden dan gewoon helemaal geen paard in moeten rijden.

En ik snap nog steeds het probleem niet???
Leg nog eens uit waarom je er zo op tegen bent?
Zoals ik het begrijp zijn volgens jullie alle Z paarden afgestompd omdat ze al vanaf het M1 (of eerder) met sporen gereden zijn!

En als je een paard aan het inrijden bent is hij als het goed is al een beetje aan het been, dit probeer ik met het zadelmak maken al voor elkaar te krijgen. Door daarna sporen aan te doen kun je hem nog veel beter aan het been krijgen zonder dat je hem afstompt.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 18:51

daantjuhhh schreef:
Ach weetje.
Wij staan hier met z'n allen buitenaf.
TS eigenlijk ook.. zo te lezen.
Wie zijn wij om te oordelen, misschien heeft ze wel een super stille been!

Tuurlijk mag je oordelen, maar ik mag toch ook wel degene verdedigen die wel met sporen een paard rijden?
Zoals het hier staat is IEDEREEN die een paard met sporen rijdt slecht omdat je ook zonder sporen moet kunnen rijden.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 18:55

oh nee ik zeg helemaal niet dat het bij allemaal zo is, en ik ben ook zeker niet iemand die pertinent tegen is, maar ik ben ook zeker niet voor om bij voorbaat al op een paard te stappen met sporen omdat het eventueel nodig zou kunnen zijn.
Als hij dan een keertje (zoals je zegt) tegen je been is, dan zeg ik kom dan eens extra door met je hak. Een keertje doorkomen is nl niet permanent met je hakken stompen!
En als een paard consequent tegen je been is, moet je het anders oplossen dan met een spoor.
Ik zie gewoon het nut niet zo om iets te gebruiken dat bedoelt is voor de verfijning van een hulp ervoor te gebruiken als je paard niet luisterd.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 18:58

Maar als je ze niet nodig hebt gebruik je ze toch niet??
En onder verfijner van de hulpen versta ik ook het beter aan je been krijgen, zodat ze op steeds minder kuit steeds beter reageren, en dat gaat heel goed als je een spoortje om hebt.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 18:59

Nou ja, een verschil van mening hier,
maargoed zoals ik al zei, ik ben niet pertinent tegen, zolang het met (veel) beleid gebeurt.
en zoals gezegt het blijft een keuze, ik zou het niet doen, maar een ander wel, moet kunnen vind ik.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 19:06

asjemenou: helemaal mee eens!!

Eowyn wordt op dit moment ook ingereden. Wij hadden vandaag voor het eerst een knopje om om net even op het moment van stil komen en ze reageert niet op het been dan een klein drukje met de knop. Dit werkte super. Je rijdt dus niet met het spoortje maar kan hem net even gebruiken op het moment van. Dus het is idd niet de bedoeling om iedere pas te gaan drijven met je spoor.