Paard springt vaak aan in een overkuiste galop.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Djvgmk
Berichten: 7
Geregistreerd: 14-04-24

Paard springt vaak aan in een overkuiste galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 10:07

Hoi!
Ik heb gemerkt dat een van mijn paarden in de galop vaak overkluist gaat. Dus met zijn achterbenen zit hij verkeerd.
Natuurlijk is dat geen natuurlijke gang en ik had dus de vraag, hoe moet ik dat oplossen?
Is er een manier dat af te leren?
En hoe train ik dit weer goed!

Dankjewel alvast! :o

Sintara

Berichten: 7400
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Paard springt vaak aan in een overkuiste galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 10:23

Soms is dit een medisch probleem met een si gewricht bijvoorbeeld.

littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Re: Paard springt vaak aan in een overkuiste galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 10:32

Doet het paard dit alleen onder het zadel, of ook aan de longe of wanneer deze los loopt? Meestal zit er iets in het lijf niet lekker waardoor het niet lukt.

Djvgmk
Berichten: 7
Geregistreerd: 14-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 11:22

littleroosie schreef:
Doet het paard dit alleen onder het zadel, of ook aan de longe of wanneer deze los loopt? Meestal zit er iets in het lijf niet lekker waardoor het niet lukt.


Vooral onder het zadel, wanneer die losloopt eigelijk nooit, aan de longe is nog onbekend, lang niet meer gelongeerd met touw. Maar dus vooral onder ht zadel!

Sica
Moderator Kantine

Berichten: 5016
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: Een klein durp

Re: Paard springt vaak aan in een overkuiste galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 11:23

Ik verplaats dit topic van [YRT] Young rider talk naar [RT-V] Rijtechnische Vragen

littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Re: Paard springt vaak aan in een overkuiste galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 12:46

Ik vind het altijd veel zeggen als het alleen onder het zadel is, of het zadel ligt niet goed of ergens in het lichaam gaat het niet goed.

Djvgmk
Berichten: 7
Geregistreerd: 14-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 13:03

littleroosie schreef:
Ik vind het altijd veel zeggen als het alleen onder het zadel is, of het zadel ligt niet goed of ergens in het lichaam gaat het niet goed.



Jaa alleen zover ik weet is alles goed en klopt alles, want ook zonder zadel rijden doet ie dit, maar niet altijd.

Dorine92
Berichten: 5333
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Paard springt vaak aan in een overkuiste galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 13:36

Meestal rijtechnisch. Is vaak een aanleuningsprobleem of scheef gereden paard. Maar daar valt zo natuurlijk niets over te zeggen

Suzanne F.

Berichten: 49243
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 13:41

Dit doen ze om zich ergens aan te onttrekken. Vaak is dit het onderbrengen van het binnenachterbeen. En dan springen ze achter verkeerd aan. Het is meestal rijtechnisch maar natuurlijk kan er ook een medische oorzaak zijn. Probeer het paard iets schoudervoor te plaatsen dus ietsje schouder naar binnen zetten en dan aan te galopperen. Binnenbeen goed op de singel houden en niet terugleggen, buitenteugel er goed aanhouden.

Elisa2

Berichten: 37242
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 14:28

Medisch kan het duiden op problemen met het SI gewricht.

Niet medisch is meestal rijtechnisch, niet goed van achter naar voren en scheef. Je hebt eigenlijk een goede instructeur irl nodig die je hiermee kan helpen.

Sintara

Berichten: 7400
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 14:57

Ja soms doet mijn paard dit ook in de longeerbak, deze is voor het mooi wat te klein voor haar en als ze dan nog niet los genoeg is lukt het de eerste keer niet om goed aan te springen achter. Ze springt dan liever na twee passen over :') je kunt dat opvangen door goed op te warmen en wat te stretchen met oefeningen, maar ik weet niet wat het bij jouw paard is natuurlijk.

Oefeningen om het los te maken is wat meer links en rechts de achterhand te laten buigen en bijvoorbeeld achterwaarts - draf - achterwaarts oefeningen of een balkje doen. Maar dit gaat zeer doen als het een medisch of zadel probleem is

Djvgmk
Berichten: 7
Geregistreerd: 14-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 15:21

Suzanne F. schreef:
Dit doen ze om zich ergens aan te onttrekken. Vaak is dit het onderbrengen van het binnenachterbeen. En dan springen ze achter verkeerd aan. Het is meestal rijtechnisch maar natuurlijk kan er ook een medische oorzaak zijn. Probeer het paard iets schoudervoor te plaatsen dus ietsje schouder naar binnen zetten en dan aan te galopperen. Binnenbeen goed op de singel houden en niet terugleggen, buitenteugel er goed aanhouden.


Heel erg bedankt’

Djvgmk
Berichten: 7
Geregistreerd: 14-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 15:21

Sintara schreef:
Ja soms doet mijn paard dit ook in de longeerbak, deze is voor het mooi wat te klein voor haar en als ze dan nog niet los genoeg is lukt het de eerste keer niet om goed aan te springen achter. Ze springt dan liever na twee passen over :') je kunt dat opvangen door goed op te warmen en wat te stretchen met oefeningen, maar ik weet niet wat het bij jouw paard is natuurlijk.

Oefeningen om het los te maken is wat meer links en rechts de achterhand te laten buigen en bijvoorbeeld achterwaarts - draf - achterwaarts oefeningen of een balkje doen. Maar dit gaat zeer doen als het een medisch of zadel probleem is


Aa heel erg bedankt!

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Paard springt vaak aan in een overkuiste galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 15:41

Kan natuurlijk zijn dat je het op het verkeerde moment vraagt en zonder voorafgaande halve ophouding om hem te waarschuwen dat er een overgang komt.
Wat je kunt doen is een paar keer op exact hetzelfde moment aan te springen. Als het na een paar keer wel goed gaat, wil dat meestal zeggen dat hij dus wel goed aan kan springen als hij maar weet waar en wanneer. Dat is dus echt een rijkunstig ding waarvoor je aan jezelf en de hulpen moet werken.
Teveel ruiters zien galop als een snellere gang en denken dat gewoon been geven genoeg is, en dan vallen paarden in galop of vluchten zelfs van de hulpen. Galop hoeft ehlemaal niet sneller te zijn, het is een ándere gang en er is een set van hulpen voor ndig om de overgang succesvol te laten lopen.
aangezien ik geen iidee heb van je niveau ga ik daar veder niet op in, maar het an nut ehbbenom bij jezelf na te gaann of je wel de goede hulpen geeft op het juiste moment.

Andere oorzaken zijn al genoemd. Kan ook nog puur vermoeidheid zijn. Ik weet niet hoe oud je paard is en hoe je het werk opbouwt per sessie, maar daar kun je ook naar kijken.

Djvgmk
Berichten: 7
Geregistreerd: 14-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 17:17

Lusitana schreef:
Kan natuurlijk zijn dat je het op het verkeerde moment vraagt en zonder voorafgaande halve ophouding om hem te waarschuwen dat er een overgang komt.
Wat je kunt doen is een paar keer op exact hetzelfde moment aan te springen. Als het na een paar keer wel goed gaat, wil dat meestal zeggen dat hij dus wel goed aan kan springen als hij maar weet waar en wanneer. Dat is dus echt een rijkunstig ding waarvoor je aan jezelf en de hulpen moet werken.
Teveel ruiters zien galop als een snellere gang en denken dat gewoon been geven genoeg is, en dan vallen paarden in galop of vluchten zelfs van de hulpen. Galop hoeft ehlemaal niet sneller te zijn, het is een ándere gang en er is een set van hulpen voor ndig om de overgang succesvol te laten lopen.
aangezien ik geen iidee heb van je niveau ga ik daar veder niet op in, maar het an nut ehbbenom bij jezelf na te gaann of je wel de goede hulpen geeft op het juiste moment.

Andere oorzaken zijn al genoemd. Kan ook nog puur vermoeidheid zijn. Ik weet niet hoe oud je paard is en hoe je het werk opbouwt per sessie, maar daar kun je ook naar kijken.


Ja mijn paard is nu net 15, dus dat valt wel mee, ook in een goede staat,
Ik denk dat het niet aan rijervaring ligt,
Want bij elke ruiter die hem rijd springt hij wel eens zo aan,
Ik denk idd gwn oefenen met hem, dan komt het vast goed.

Janneke2

Berichten: 22757
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 22:00

... is er trouwens nog verschil tussen de linker- en de rechterhand?
(Bijvoorbeeld: de linkergalop gaat meestal goed en ipv echte rechtergalop krijg je rechtsom overkruisde galop.)

Ik ben geneigd te zeggen dat het vaak hetzij een krachtprobleem is, hetzij een balansprobleem.
(... niet dat de scheiding tussen beiden scherp te trekken is!)

Het krachtprobleem is zoiets als wat hierboven al genoemd werd: het paard 'onttrekt zich' aan de oefening.
... hoe goed kan het dier het binnenachterbeen onderbrengen op de grote volte in draf?
(Je kunt iemand vragen om een filmpje te maken van waar de verschillende hoeven landen.
Het binnenachterbeen hoort tussen het spoor van beide voorbenen te landen.
Het buitenachterbeen hoort exact in het spoor van het buitenvoorbeen te landen.)

Een balansprobleem is doorgaans verwant aan scheefheid.

En uiteraard is 'blijven oefenen' de oplossing, maar liever niet op de manier van "meer van hetzelfde (en telkens maar hopen dat het deze keer wel goed zal gaan)",
probeer samen met je instructrice de oorzaak op te sporen.
(De rijkunstige, maar vlak de optie van een SI probleem niet uit!)

Djvgmk
Berichten: 7
Geregistreerd: 14-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-24 16:36

Janneke2 schreef:
... is er trouwens nog verschil tussen de linker- en de rechterhand?
(Bijvoorbeeld: de linkergalop gaat meestal goed en ipv echte rechtergalop krijg je rechtsom overkruisde galop.)

Ik ben geneigd te zeggen dat het vaak hetzij een krachtprobleem is, hetzij een balansprobleem.
(... niet dat de scheiding tussen beiden scherp te trekken is!)

Het krachtprobleem is zoiets als wat hierboven al genoemd werd: het paard 'onttrekt zich' aan de oefening.
... hoe goed kan het dier het binnenachterbeen onderbrengen op de grote volte in draf?
(Je kunt iemand vragen om een filmpje te maken van waar de verschillende hoeven landen.
Het binnenachterbeen hoort tussen het spoor van beide voorbenen te landen.
Het buitenachterbeen hoort exact in het spoor van het buitenvoorbeen te landen.)

Een balansprobleem is doorgaans verwant aan scheefheid.

En uiteraard is 'blijven oefenen' de oplossing, maar liever niet op de manier van "meer van hetzelfde (en telkens maar hopen dat het deze keer wel goed zal gaan)",
probeer samen met je instructrice de oorzaak op te sporen.
(De rijkunstige, maar vlak de optie van een SI probleem niet uit!)



Ja, rechtsom gaat het stukken beter dan links,
Dus dat zou heel goed kunnen,
Dankjewel!!