Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pascha

Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 16:49

Ik zie tegenwoordig vaak (zag net weer een advertentie met een 2,5 jarige die te koop stond, die al rondliep aan de longeerlijn, bijgezet en al) dat paarden op 2,5 jarige leeftijd aangereden worden.
Is dat niet veel te vroeg? En met beginnen bedoel ik dan wel er echt al opstappen, dus niet alleen longeren aan een halstertje ofzo.
Wat vinden jullie hier van?

_Buddha

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:51

Ligt aan het paard, het een is er veel eerder klaar voor als de andere, qua bouw, en geest! Lachen

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:53

Ik vind het niet kunnen, deze paarden zijn vaak nog zo "baby" in de omgang, en bovendien niet uitgegroeid. Wij longeren ook wel wel met een halster, en ook al wel met een hoofdstel, maar zeker niet bijgezet! Naar mijn idee kun je daar meer kapot mee maken, dan goed maken.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:20

Ach het is per paard verschillend en het ligt er ook hoe je er mee om gaat. Die van mij is met bijna 3 jaar (op een paar maanden na, dus hij was nog 2 jr) zadelmak gemaakt. Hij is 2,5 week doorgereden waarna hij weer op het land gezet is. In het najaar, toen hij ruim 3 jaar was heb ik hem weer opgepakt. Zijn grote zus idem. Kijk op zo'n manier vind ik dat je het paard de juiste rust weer aanbiedt en een hele fijne manier om je paard zadelmak te maken.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:22

Sannum schreef:
Ik vind het niet kunnen, deze paarden zijn vaak nog zo "baby" in de omgang, en bovendien niet uitgegroeid. Wij longeren ook wel wel met een halster, en ook al wel met een hoofdstel, maar zeker niet bijgezet! Naar mijn idee kun je daar meer kapot mee maken, dan goed maken.

Longeren op zich is best een pittige belasting op zo'n kleine volte. Wanneer ze hun balans vinden kun je misschien beter gelijk een beetje bij gaan zetten zodat ze meer door hun lijf lopen (en ook sneller hun balans vinden) dan wanneer ze met hun hoofd in de lucht blijven loeren, rug wegdrukken en achterhand laten hangen.

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:31

Daar geef ik je gelijk in.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 19:56

1/2 x longeren in de week moet kunnen denk ik {niet al te lang} en bijgezet is niet zo erg. Er een keer opzitten kan ook wel,maar echt zadelmak maken is inderdaad erg vroeg.Ik weet niet of het een trend is,maar ik weet wel dat ze het ook met de hengsten doen voor het verrichtingsonderzoek,die moeten al redelijk getraind zijn bij het aanleveren.{En ja,hoe beter getraind,hoe beter de rapport cijfers}

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 11:44

Klopt. De hengsten zijn ook nog maar 2,5 jaar en worden al pittig getraind, heb zelf stage bij een hengstenhouderij gelopen en heb dus meegemaakt wat ze allemaal al moeten kunnen. Ze hebben niet voor niets al zo'n mooi gespierd lijf, dit komt echt niet omdat ze een beetje in het land lopen...
Ik longeer wel al een beetje met 2,5 jaar, zodat ze het begrip longeren al kennen, zodat je het makkelijker hebt als je ze zadelmak maakt. Maar dan zonder bijzet en maar 1 keer per week, 10 minuutjes. Ze komen op die manier ook mooi in handen en worden dus makkelijker met zadelmak maken, dit is al een hoop gestress vaak en als ze dan al een beetje kennen scheelt dit allemaal weer.

meissie100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 11:47

ik vind het geen pobleem om met 2.5 jaar al te starten. maar nog niet erop. echt super op de rug letten!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 11:55

Ik vind 2,5 jaar om zdelmak te maken wel erg vroeg. Die van mij ( 2 jaar en 5 maanden ) komt deze week ook naar stal en we gaan wel een beetje aan de slag ( stappen aan de hand, vanaf december eens 1 x per week rondslingeren ofzo ), maar geen haar op mijn hoofd denkt eraan hem nu al zadelmak te maken. 3 vind ik vroeg genoeg, en als hij weer de lucht in schiet wordt het nog later.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 11:56

als het een trend word. Doe ik er niet aan mee Nagelbijten / Gniffelen

nee ik vind het zowiezo al raar..

meissie100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 11:56

er zit een verschil tussen zadelmak maken en onder het zadel zetten

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:00

Ik vind 2,5 jaar ook heel erg jong!

Er zit inderdaad een verschil in in zadelmak maken en onder het zadel zetten maar voor beide vind ik 2,5 jaar vrij jong

ik zou zelf beginnen met zadelmak maken als hij iets ouder zou zijn dan 3 jaar en echt zadelmak gaan maken met 4 a 4,5 jaar. Ligt ook aan de bouw natuurlijk.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:04

nee!! minimaal 3 jaar oud, en dan zijn vaak nog veel paarden er niet aan toe om bereden te worden. Voor zulke paarden is beter 4 jaar. Longeren of een zadeltje opleggen kan af en toe wel met 2,5 maar niet bijgezet e.d.! Ja inderdaad het is een trent geloof ik om ze met 2 of 2,5 al te beleren, dus onder het zadel te rijden... Maar let op, per 1 januari is iedere paard volgens de wet een jaar ouder, maar als je ene pony hebt zonder papier die pas in augustus b.v is geboren, dan heb je dus via de wet een 3 jarige pony, terwijl die in werkelijkheid nog 2,5 moet worden... En zo gaat men er ook vaak van uit met beleren, omdat ze vanaf januari een jaar ouder zijn.

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:04

zadelmak maken oke maar ruitermak zou ik oppassen.
Al moet ik zeggen dat ik een hengst had van 1.75 die al flink was daar zijn we wel mee begonnen toen hij 2,5 jaar geweest was, maar dan wel heel voorzichtig.
Met hengsten beginnen ze volgens mij vaak al wat eerder.

gr

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:08

Juist als ze zo groot zijn, zou ik liever wat wachten. Dan zijn ze vaak nog zo slap als wat met 2,5. Ik hoor van verschillende mensen inderdaad dat ze met hengsten eerder beginnen, dat is helemaal een trend aan het worden lijkt het wel ( sowieso rijden er veel mensen op hengsten waar je je van afvraagt wat ze er mee willen, maar dat is weer een andere discussie ).

gwennelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:10

De discussie of het wel of niet goed is wil ik even in het midden laten, daar zijn al meerdere verschillende meningen over gegeven.
Mijn persoonlijke mening is dat het nergens voor nodig is om zo vroeg te beginnen. Waarom moet het allemaal zo snel, om zo snel mogelijk wedstrijden te kunnen gaan rijden en punten te scooren of dat het paard dan makkelijk te verkopen is omdat ie nog zo jong is en al vanalles kent en dan veel geld opbrengt??
Wat is de reden om zo jong al te "willen" beginnen???

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:14

Ik denk dat veel particulieren gewoon geen geduld hebben. Ze hebben een paard en willen er op. Ik moet zeggen dat het bij mij ook wel gaat kriebelen soms, maar je moet echt bij jezelf stilstaan waar je mee bezig bent als je op een 2,5 jarige gaat rijden. Je wilt toch wel dat je een paar jaar met je paard kan doen, neem ik aan.....Sommige mensen vinden het hier en nu rijden blijkbaar belangrijker dan de toekomst.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:18

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:36

een trend aan het worden is het in ieder geval niet.
Het word al jaren zo gedaan.
En inderdaad een groot jong paard beter van niet, maar dit was een vroege (nog geen excuus),
En nog iet wat behandelbaar.
Het is ook gebleven bij erop zitten 2 rondjes en er weer af.
en dat 1 x per week en heel soms 2x.

Maar ik vind toch dat het zadelmak maken niet echt uitmaakt zolang er maar niet op gezeten word hoe volwassen je paard er ook uitziet.

gr

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:43

met hengsten begint men inderdaad iets eerder (meestal).Omdat men dan de hengst meer in de hand heeft wanneer zijn hormonen beginnen op te spelen.
Voor de rest hangt het van paard tot paard af en ook van de methode van het zadelmak maken. (zeer snel alles erop of kalm op het gemak de eerste weken longeren, dan met het zadeltje,...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:47

Dat het niet goed is om voor het derde levensjaar op een paard te stappen weet volgns mij iedereen, longeren valt daar ook onder.
Je kan natuurlijk van alles met zo'n jong dier wat hier ook al genoemd is ( verkeersmak maken, stemcommandos, en meer opvoedkundige zaken)

Dat een handelsstal eerder begint vind ik niet netjes, maar kan ik nog ergens begrip voor opbrengen, het is nou eenmaal het brood op de plank. En de markt vraagt erom.

Dat de markt erom vraagt, dat vind ik erger. Dat een particulier, een hobby rijder niet het geduld heeft om te wachten tot het paard echt ruim drie is dat vind ik heel erg jammer.

Dat paard kan nog tot zijn 18de GP lopen, wat maken die paar maanden nou uit.

Ik ken een fokker die zijn paarden pas met vier echt onder het zadel gaan rijden en omdat hij er dan aan toe is binnen het jaar M2 loopt , met gemak en lekker los door zijn lijf.
neem de tijd... je hebt er later alleen voordeel bij

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:50

Ik zie veel mensen zeggen ligt aan het paard.
Ben ik het absoluut NIET mee eens!

Ieder paard groot, klein, zwart, schimmel, warm en koudbloed verdiend het om een speelse, onbezorgde jeugd te hebben.
Daarbij komt dat een paard met twee en half jaar nog volop in de groei zit!
Kracht training, wat hier in mijn ogen wordt bedoeld, kan dan ook op geen manier goed zijn!

Natuurlijk is er niks mee om je paard al SPEELS de beginsels te leren zoals op commando dingen doen, aan de hand of los in een bak. Maar beleren nee sorry daar ben ik zwaar op tegen!!

Mensen veranderen steeds meer in geldwolven, zo snel mogelijk het paard zoveel mogelijk op laten brengen.En ondertussen durven zeggen dat ze zo van paarden houden..
Laatst bijgewerkt door AikePeer op 27-09-06 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:52

rudi schreef:
Ligt aan het paard, het een is er veel eerder klaar voor als de andere, qua bouw, en geest! Lachen

Geen enkel paard is er met 2,5 klaar voor. Ik had eerst een hele mooie link waar je precies kon terug vinden welke botten volgroeid waren.
Volwassen is een paard pas met 8 jaar en dan zijn alle botten volgroeid.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:53

Dat een handelsstal eerder begint vind ik niet netjes, maar kan ik nog ergens begrip voor opbrengen, het is nou eenmaal het brood op de plank. En de markt vraagt erom.

Dat de markt erom vraagt, dat vind ik erger. Dat een particulier, een hobby rijder niet het geduld heeft om te wachten tot het paard echt ruim drie is dat vind ik heel erg jammer.

Ben ik het niet mee eens! Het is allebei ten koste van het paard.
Je kiest er zelf voor om een handelsstal te beginnnen dan moet je ook de gevolgen dragen als je besluit jonge paarden te kopen.