Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 14:53

Waar is het rijden zoals dit filmpje gebleven?
Ruiter is notabene de stiefoma van Rath (Totilas)
http://www.youtube.com/watch?v=nFjJhxK7SUY
Paard wordt gereden in balans, zijn eigen kunnen, zonder af te doen en te compenseren in de beweging door de ruiter af gedwongen.
Kunnen we hier nog wel naar kijken?
De piaffe zoals uitgevoerd, is tegenwoordig nauwelijks nog terug te vinden op OS nivo.
Nee, idd geen voorbeengezwaai, maar wel duidelijk uitgevoerd van achter naar voor.
zoals het in de FEI boeken nog staat, maar niet meer als zodanig gejureerd wordt.

nombrado

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 14:54

zien we liever alles afgedwongen zoals dit?
Afbeelding

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:11

SaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:19

Wat een mooi filmpje! Voor mij hoeft dat voorbeengezwaai ook niet zo, vind dit veel prettiger om naar te kijken!

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:29

Ik vind de sfeer in heel de wedstrijd uberhaupt anders, mensen klappen mee in de oefening. Veel meer ontspannen, dit zijn dingen die je nu echt niet meer hoeft te flikken.. Jammer want ik vind dit mooier om naar te kijken dan hoe het nu is. Op de OS zag je het verschil ook goed, maar ook het verschil in punten zag je toen...

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:25

Ik vind het ook wel erg jammer dat het zo veranderd is. Ik denk dat het vooral voor de mensen die niet paardrijden is, zoals de dressuur nu is geworden.
Ik heb het idee dat tegenwoordig alles veel meer kunstmatig is, in dit filmpje beweegt het paard veel natuurlijker.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 22:04

Het is niet de oma van Mathias, het is z'n stiefoma.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 22:13

Dat publiek, toen was het niet zo stil als nu :')

Wat een geweldig goede pirouettes hadden die 2 zeg, prachtig!

Hoe dan ook, vind dat dit paard anders flink aan de mond wordt getrokken hoor. Voorafgaan aan de galopwissels, sodeju! DAt is nu niet andres, maar wil dus niet zeggen dat vroeger alles beter was.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 22:27

Rivaldo schreef:
Het is niet de oma van Mathias, het is z'n stiefoma.

dat staat er ook ;)

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 22:56

ik vind dit persoonlijk toch 1000x mooier dan het tegenwoordig is. ik vind dit er natuurlijker en soepeltjes uitzien en idd die pirouettes <3 wow echt heel mooi

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 08:28

Nounou Nombrado, dit is wel een filmpje MET bit he, wil dus zeggen MET handhulpen (halve ophouding waar jij niet in geloofd) ipv alleen zithulpen waar jij naar streeft. Of je hebt het licht gezien of je pikt de kennis van een ander.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 08:32

ik vind het nit lekker ogen, paard word tegengehouden in zijn gangen, hij loopt niet lekker volluit. dus nee vind het niet echt een mooi voorbeeld filmpje.
en dan nog maar niet te spreken dat constant zijn mond openstaat en trilt

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 08:41

StalNollie schreef:
ik vind het nit lekker ogen, paard word tegengehouden in zijn gangen, hij loopt niet lekker volluit. dus nee vind het niet echt een mooi voorbeeld filmpje.
en dan nog maar niet te spreken dat constant zijn mond openstaat en trilt

Wat bedoel je met volluit? Dit paard gaat verzameld hoe kan het dan 'volluit' gaan? Dat doet een paard wel in de weide.
Het openstaan/trillen van de mond is het gecontroleerd kauwen op het bit. Een paard dat durchs genick gaat (in de houding, naar het bit toe) kauwt altijd gecontroleerd op het bit, zo kan er aanleuning ontstaan (verbinding tussen de paardenmond en ruiterhand) als het paard de mond gesloten houdt heb je iets 'vasts' in de hand, nu is er beweging, samenwerking met de mond, zo kunnen de hulpen doorkomen, het paard 'geeft na' op de hulpen en werkt samen met de (aannemende-nagevende) hand van de ruiter.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 08:42

Ik vind het filmpje geen fijn beeld geven. Krabbelt (en dan heb ik het niet over het ontbreken van een spectaculair voorbeen), stelling en buiging zeker niet optimaal, pirouette niet taktmatig, zag er zelfs 1 om de middenhand, is balans kwijt bij overgang galop-piaffe, laat niet los in de nek, passage ongelijke paslengte etc etc..

Dan zie ik toch liever dit
Laatst bijgewerkt door EllyC op 16-11-12 08:49, in het totaal 2 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 08:44

maar met mond open is voor mijn niet vriendelijk en volluit wil zeggen dat het paard regelmatig word tegengehouden in zijn beweging ik vind het er krampachtig uitzien en niet fijn sorry mijn mening en heb wel eens beter zien rijden.

en vind je uitleg over bewegingen van mond en ruiterhand zeker niet kloppen, een paard dat constant trilt of hapert wil zeggen dat het vaak iets niet bij kan houden en het vaak iets van stress is omdat er iets te snel gaat en men een stapje terug moet doen. dus van van ruiterhand en mond open ben ik het zeke niet mee eens.

eens met jury precies wat ik bedoel

Ladypronk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 08:51

@jury, wow dat is een mooi filmpje. Heel verschil met het eerste filmpje, want dat vind ik persoonlijk ook niet echt een schoolvoorbeeld.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 08:54

waarom niet mag ik vragen, paard is in balans en komt vanuit daar vanzelf wel wat hoger in zijn hals... maar word iin ieder geval niet omhoog gerukt

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 08:56

Ik denk dat Ladypronk het eerste filmpje geen schoolvoorbeeld vind, StalNollie.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 08:57

StalNollie schreef:
maar met mond open is voor mijn niet vriendelijk en volluit wil zeggen dat het paard regelmatig word tegengehouden in zijn beweging ik vind het er krampachtig uitzien en niet fijn sorry mijn mening en heb wel eens beter zien rijden.

en vind je uitleg over bewegingen van mond en ruiterhand zeker niet kloppen, een paard dat constant trilt of hapert wil zeggen dat het vaak iets niet bij kan houden en het vaak iets van stress is omdat er iets te snel gaat en men een stapje terug moet doen. dus van van ruiterhand en mond open ben ik het zeke niet mee eens.

eens met jury precies wat ik bedoel

Krampachtig maar toch zoveel buiging in de spieren en gewrichten in de achterhand? Een paard dat zo een passage en piaffe laat zien kan niet krampachtig zijn, kijk eens naar die achterhand, die buiging daarin dat zie je tegenwoordig niet meer gebeuren.
En over het tegenhouden, dan hebben we een verschillende mening. Ik zie een werkwillig sensibel paard (vandaar bij de piaffe ook dat klapperen met de lippen, dat doen veel sensibele paarden is geen uiting van stress maar uiting van werkwilligheid) die ontspannen door de ring gaat en duidelijk van achter naar voren gereden wordt. De gangen van dit paard zijn vloeiend en verzameld, ook hier weer, dat is duidelijk te zien aan de achterhand. Op alle punten waar het paard 'moet buigen' in de gewrichten doet hij dat, puur door de juistheid van de training.

Jury, fouten zijn er altijd maar er zit een verschil in fouten, zijn het africhtingsfouten of uitvoeringsfouten en in dit geval zeker uitvoeringsfouten wat weer kan komen door de spanning op dat moment (je traint niet dagelijks in een zaal vol toeschouwers).
Op jouw filmpje vind ik mooi te zien dat daar voornamelijk halsbuiging is (want mensen graag willen zien) ipv stelling. Stelling is niet meer dan het binnenooghoek en neusgat zien van het paard en is vaak minimaal. Buiten dat zie ik liever een paard in Rijkunstig evenwicht gaan (en dus verzameld) dan met het gas er op en in natuurlijk evenwicht. Zo zie je maar, zoveel mensen zoveel wensen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 09:01

Vind jij dan niet dat 1e filmpje, paard vast zit in de rug/nek?
Verwar je verzameling niet met een korte pas?
En wat vind je dan van de oprichting van de vos (in verhouding met dat ruggebruik)?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 09:22

*Kijkt het filmpje vandaag voor de 3e keer*

Nee, ik zie dit paard gaan met schwung in de gangen wat dus wil zeggen dat het paard niet vastzit/houdt in het lichaam. Ik ben nou ook geen lang en laag fan aangezien een paard de rug niet los kan laten of verlengen zoals mensen tegenwoordig beweren. Dat zie je ook terug in het filmpje wat jij postte. Daar wordt het paard lang en laag gesteld en komt het paard in natuurlijk evenwicht. Door het paard durchs genick te stellen en het paard goed te trainen (schwung benutten om het gewicht meer op de achterhand te krijgen (Hankenbiegung)) ontstaat er relatieve oprichting in plaats van absolute.

Wat versta jij onder ruggebruik?
Een losgelaten paard gaat met een swingende beweging in de rug en een verend achterbeen. Ik zie dat terug op het filmpje.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 10:31

jury schreef:
Vind jij dan niet dat 1e filmpje, paard vast zit in de rug/nek?
Verwar je verzameling niet met een korte pas?
En wat vind je dan van de oprichting van de vos (in verhouding met dat ruggebruik)?

ga hier in mee nee sorry marlies ben het totaal nergens mee eens met jou mening, stelling, uitleg.
ik krijg er pijn van in mijn nek/rug als ik naar het eerste filmpje kijk

verzameld vind het het totaal niet maar goed wie ben ik

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 10:35

Een mooi filmpje.
Wat mij ook opviel is dat de amazone netjes rechtop zit, en niet zo overdreven achteroverhangt wat je nu vaak ziet.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 10:52

Er zijn een paar dingen die mij opvallen in filmpje 2
daarmee wil ik niet zeggen dat het niet goed is, maar je kan wel duidelijk de trainingmanier zien van deze amazone in verschil met de eerste. Amazone 2 heeft wel degelijk dit paard beleerd met bit.
Vooral in filmpje 2 het appuyement in galop, het omstellen, wat je tegenwoordig overal ziet en niet de bedoeling is om dit in het hoofd te doen. Daarmee verdoezel je de fout dat het namelijk niet vanachteruit gereden is/wordt. Tegens de galopschangement zwabbert het paard van links naar rechts , en kan je aan zien, dat hij niet vanachter naar voren is gereden. (uitzwaaiende achterhand) een galopchangement hoort op een rechte lijn uitgevoerd te kunnen worden. Vooral in de vertraagde beelden kan je dit duidelijk zien.
Filmpje 1 is zeker geen perfectie. Krabbelen is het absoluut niet. Het paard veert in de rug, maar de oefeningen zoals appuyement en galopschangement piaffe , zie je bijna nergens meer op deze manier. Keurig vanachter naar voren gereden. Mooie losgelaten rug en kracht in de achterhand. Paard heeft dan ook wel zeker zijn bouw (evenwichtige vierkante) mee.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 10:55

beide filmpjes is in ieder geval beter dan dit.
Afbeelding