Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Elisa2 schreef:Martingaal vind ik een prima hulpmiddel,maar misch. kun je nog beter kijken waarom ie dat deed. {last van z'n tanden,blokkade in z'n nek etc.} Elastiek vind ik een verschrikkelijk "hulpmiddel" omdat het echt "rukt" in de mond van het paard. Ik ben zowiezo tegen het gebruik van hulpmiddelen bij jonge paarden,omdat jonge paard correct de basis bijgebracht dient te worden.Netjes een het been en in de aanleuning,netjes op 2 teugels en recht onder je lopen.Dat soort dingen bereik je niet met hulpteugels.

devon04 schreef:Ik ben tegen hulpmiddelen maar....
Onze fjord van nu bijna 5 is sinds vorige zomer onder het zadel dit ging super goed todat ze leerde dat je in gelop geweldig kan bokken!!
Hierdoor kon haar bijrijdster erg vaak zand happen omdat ze dus haar hoofd tussen haar benen gooit (erg gemeen dus).
Nu rijden wij haar met een elastiek (erg los) en nu kan ze dus iet haar hoofd tussen haar benen doen.
Dit gaat dus echt super en het elastiek gaat dus ook steeds losser.
Morgen gaan we het zonder proberen.
Soms moet je dus wel eens wat....
Niezzz schreef:Tegen een paard moet je eigenlijk zo kunnen rijden dat je die hulpmiddelen niet nodig heb. (uitzondering toegelaten)
Meestal lost het hulpmiddel het probleem niet op maar verdoezelt het.
Urielle schreef:Met een martingaal heb ik geen problemen.
Elastiek vind ik een waardeloos ding, ook bij oudere paarden.
Bij jonge paarden gebruik ik zelf bij het longeren gogue, bijzets of slofteugel. Met rijden vind ik niet dat er iets nodig is. Slofteugel kan ik me bij bekwame ruiters in bepaalde gevallen (niet voor de aanleuning maar bijv. beesten die ontdekt hebben dat ze zich achterover kunnen laten slaan oid) voorstellen, dat is ook de enige hulpteugel die je zelf los kunt laten.

marije_ruben schreef:Nee, niet bij jonge paarden voor mij. Een jong paard moet zelf leren ontspannen en nageven, dit moet je niet verpesten door hem met allerlei hulpmiddelen om laag zien te krijgen. Door zelf ook na te geven moet het paard leren dat het fijn is om in een lagere lijn te lopen en zijn rug en halsspieren te gebruiken. Hij zal de werking van een martingal of elastiek niet begrijpen omdat hij nog geen idee heeft hoe met druk in de mond om te gaan en zal het hierdoor als vervelend ervaren en er tegen in proberen te gaan.
Ik persoonlijk zou een jong paard gewoon wegbrengen en hem de eerste beginselen laten bijbrengen door iemand die weet waar hij of zij mee bezig is.
marije_ruben schreef:Van mij is het ook absoluut niet aanvallend bedoeld hoor! Begrijp me niet verkeerd, ik geef alleen mijn mening. Ik gebruik zelf ook een martingaal met springen, maar niet bij jonge dieren die alles nog moeten leren, mijn ervaring is met een jong dier en martingaal dat er een blokkade ontstaat als hij zijn hoofd de lucht in steekt, hij krijgt als het ware een ruk in zijn mond en dat moet je juist proberen te voorkomen.
Van een jong paard kan je een heel fijn rijpaard maken. Ze zijn nog 'ongebruikt' en daardoor nog heel gevoelig, daarom vind ik dat je heel voorzichtig moet zijn met hulpmiddelen en gebruik ze dan ook dus liever niet. Ik vind alleen vaak dat hulpmiddelen bij een jong paard meer kapot maken dan dat ze helpen.
, het leek een beetje.
. Klijn schreef:Huh bedoel je mijn reactie?? Als je die bedoelt zou ik niet weten wat daar kattig of niet aardig aan over zou komen..
Ik ben tegen en leg dit gewoon uit toch? Ik vind gewoon dat je een jong paard niet met hulpmiddelen moet rijden omdat hij zelf zijn balans moet vinden en je hem moet rijden en niet de hulpmiddelen het werk moet laten doen.
Martingaal dwingt hem dan toch ook beneden te lopen? want zodra hij zijn hoofd omhoog trekt voelt hij druk dus wordt hij gedwongen om naar beneden te lopen.
, maar matingaal dwingt hem niet naar beneden te lopen want hij kan gewoon zijn hoofd omhoog doen.