Topsportpaarden schrikken soms al van papiertje in rijbaan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Topsportpaarden schrikken soms al van papiertje in rijbaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 16:56

Ik zal geen namen noemen, maar in een artikel van een topsportruiter werd verteld dat ze een paard had dat soms al kan schrikken van een papiertje in de rijbaan.

Verward

Is zo'n paard geestelijk wel gezond? Dat ze schrikken van paardetende vrachtwagens oke, maar ik vind een paard dat schrikt van een oneffenheidje in de bak echt niet gezond hoor. Zijn sportpaarden zo ver doorgefokt dat ze zo zenuwachtig zijn dat ze daar al van schrikken, of zijn het de steriele omstandigheden waarin ze leven?

Sammyy

Re: Topsportpaarden schrikken soms al van papiertje in rijba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:58

ik denk dat het door de steriele omgeving komt.
ieder paard kan toch ook leren dat een paraplu oid niet eng is?

edit: dat ze wat zenuwachtiger zullen zijn door het bloed,
geloof ik ook wel eigenlijk.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:59

Ik denk dat t t doorfokken is. Steriel wil ik de omgeving van sportpaarden niet noemen, aangezien ze meer zien van de wereld als het gemiddelde huis-tuin-en-keuken-paard Knipoog

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:01

Ik denk dat die paarden heel hoog in het bloed staan, en daardoor sneller zenuwachtiger of gestressed zijn. Daarnaast speelt natuurlijk de "steriele omgeving" ook mee. Ze zien aan de ene kant heel veel, grote tribune's, veel paarden bij elkaar, grote bossen bloemen, witte hekjes, veel publiek en lawaai. Als ze dan in hun rustige omgeving zijn, valt zo'n rondwapperend papiertje natuurlijk ook sneller op, omdat ze meestal veel alerter zijn.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:01

Wat dacht je van gevoeligheid en temperament?

Als ze geestelijk niet normaal zouden zijn, dan zou dat betekenen dat ze niet helemaal sporen. Probeer jij een 'gek' paard maar eens in een ring te laten presteren als waar die dieren in presteren.

Ik ken ook wel 'gewone' paarden die kunnen schrikken van een papiertje in de ring..

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:05

Er speelt wel meer: op topniveau kan het paard als het ware zo opgezweept worden, waardoor deze op het "randje" gereden wordt. Dat wil zeggen: paard wordt zo scherp en attent gemaakt op alles. Dus dan kan het ook gebeuren dat het paard net even kan schrikken van iets wits wat in de bak ligt. Of die ene fotograaf. Of dat kopje wat op de grond klettert.

Niet voor niets komt het wel eens voor dat het paard zo scherp/heet is, dat deze een trap naar het been geeft in een wissel, of er net iets te gretig vandoor wil gaan in de uitgestrekte galop.

Ben ervan overtuigd dat dit alles met adrenaline te maken heeft.

Tol was, als hij op zijn best was, ook meestal het spookiest op zijn omgeving.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:07

Arabesk schreef:
Is zo'n paard geestelijk wel gezond?

Ja, hoor. Zo'n topsportpaard en met name een dressuurpaard is hartstikke gezond. Een goed dressuurpaard moet kunnen reageren op de meest subtile aanwijzingen, daarom moet hij ook van nature alert en en zeer fijngevoelig zijn. Dit houdt in daat ze ook wel eens fijngevoelig op verkeerde prikkels kunnen reageren.

Bovendien kunnen alle paarden van nature heftig reageren op een voor ons onlogische prikkel. Dat is paardenlogica. Als je je verdiept in de aard en natuur en het gezichtsvermogen van het paard, ga je dat vanzelf begrijpen.

Hoe vaak hoor je niet van mensen dat hun paard eerst ergens 10 keer langs gaat en de 11 keer zich een hoedje schrikt? En dan hebben we het niet alleen over topsportpaarden.

Arabesk schreef:
Zijn sportpaarden zo ver doorgefokt dat ze zo zenuwachtig zijn dat ze daar al van schrikken, of zijn het de steriele omstandigheden waarin ze leven?

Nee, hoor. Alleen niet alle ruiters zijn in staat om met het karakter van een topsportpaard om te gaan. Daar moet je zelf namelijk ook een topruiter voor zijn. En dat is niet voor iedereen weggelegd. En zat top- spring en dressuurruiters nemen hun paarden geregeld mee naar bos of strand. Dus als jij denkt dat topsportpaarden in 'steriele omstandigheden'gehouden worden, moet je je misschien eens gaan verdiepen in topsport en trainingsmethoden van top-ruiters.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:09

Daarnaast, als een paard echt geconcentreerd aan het werk is dan kan hij idd schrikken om ongeveer niks.

Kijk maar naar jezelf, als je bijvoorbeeld echt ingespannen bezig bent en er klapt een deur dicht dan zit je wellicht ook een meter boven je stoel.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:11

Tyrza schreef:
Tol was, als hij op zijn best was, ook meestal het spookiest op zijn omgeving.

Dat is met mijne ook zo! Ton ik nog in de L startte keek hij nergens naar. Nu in de Z wil hij soms zomaar ergens van schrikken. Maar hij staat nu ook veel scherper aan de hulpen en is nu ook veel alerter. Risico van het vak Haha! Daarentegen geeft hij op een buitenrit niets om een langsdenderende vrachtwagen of een kitesurfer op het strand.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:12

Apple schreef:
Daarnaast, als een paard echt geconcentreerd aan het werk is dan kan hij idd schrikken om ongeveer niks.

Kijk maar naar jezelf, als je bijvoorbeeld echt ingespannen bezig bent en er klapt een deur dicht dan zit je wellicht ook een meter boven je stoel.

Goeie vergelijking Haha!

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:13

Apple schreef:

Helemaal mee eens!

Overigens kan mijn, huistuinenkeukenpaard, die zoveel mogelijk buiten staat en ook nog eens zonder ijzers, ook wel eens schrikken van een papiertje o.i.d in de baan of op de weg, niet alleen omdat hij in uiterste concentratie is, maar ook gewoon uit joligheid.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:18

Ik denk dat het een combinatie is van temerament en concentratie.
Als mijn pony (type boscrosspony) hard aan het werk is in de bak en opeens iets ziet wat hij eerder totaal niet door heeft gehad kan hij daar van schrikken. Terwijl hij normaal gesproken naast de snelweg kan lopen en van een vrachtwagen niet bang is.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:19

Ben met het Tyrza en Apple eens.

Ken een paard wat op wedstrijd alleen hindernissen ziet, wil je daarna jas aantrekken is het ineens eng of ziet ze bij het eruit gaan van de ring ineens deken op de bakrand.

Die van mij heeft het thuis ook

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:21

@ Arabesk: heb je nu een antwoord op je vraag? Of denk je nog steeds dat alle topsportpaarden doorgefokt zijn en geestelijk gestoord?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 17:24

deze paarden kan je toch ook bomproof maken door ze te laten wennen aan dingen

immers onze kwpn knollen van de politie schrikken ook niet van een papiertje en zijn van hetzelfde ras....

Nazarma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:25

Pletje123 schreef:
Wat dacht je van gevoeligheid en temperament?

Als ze geestelijk niet normaal zouden zijn, dan zou dat betekenen dat ze niet helemaal sporen. Probeer jij een 'gek' paard maar eens in een ring te laten presteren als waar die dieren in presteren.

Ik ken ook wel 'gewone' paarden die kunnen schrikken van een papiertje in de ring..

ja, idd, mijn paard is ook niet gek maar schrikt soms ook van een papiertje in de ring hoor
Scheve mond Knipoog

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:27

Arabesk schreef:
deze paarden kan je toch ook bomproof maken door ze te laten wennen aan dingen

Een paard dat in een Olympische of Wereldbeker accomodatie een proef loopt is redelijk bomproof hoor. En zoals gezegd is het een kwestie van concentratie.

Als jij heel geconcentreerd bezig bent kun je toch ook zomaar ineens schrikken van iets waar je normaal niet van zou schrikken?

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:28

Arabesk, dit is nu al je 2e topic over NH en 'de rest'. Allemaal komt het uiteindelijk bij dezelfde discussie; hoe iemand zijn paard opvoed/verzorgt/etc.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:29

Arabesk schreef:
immers onze kwpn knollen van de politie schrikken ook niet van een papiertje en zijn van hetzelfde ras....

Daarmee geef je dan zelf al aan dat het niet aan de fokkerij of aan het ras ligt.

Politiepaarden hoeven niet zo geconcentreerd allerlei moeilijke oefeningen uit te voeren als dressuurpaarden/topsportpaarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:30

Ik heb geen topsport paard
Maar volgens TS is hij niet gezond....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:31

Arabesk schreef:

Nagelbijten / Gniffelen

da's niet helemaal een vergelijk met een GP dressuurpaard qua temperament

Hetja

Joey is aan alles gewend, maar als hij het in zijn bol heeft, dan is hij niets meer gewend Haha!

Denk dat (top) sport/wedstrijd paarden misschien nog wel meer bomproof zijn dan willekeurige huis-tuin-en-keuken-paard, over het algemeen komen deze dieren op veel meer plaatsen (wedstrijden) waar de omgeving steeds anders is en vaak ook nog veel drukker.

Ik denk echt dat het meer met concentratie te maken heeft.

En wat politiepaarden betreft, daar wordt juist geselecteerd op rustige en kalme paarden, dat is volgens mij, niet te vergelijken met een GP paard....
Laatst bijgewerkt door Hetja op 04-01-07 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV

@Arabesk: Wat een vergelijking!

Dat zijn toch geen paarden die in de topsport meelopen??

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:35

Zep schreef:
da's niet helemaal een vergelijk met een GP dressuurpaard qua temperament

Eh, volgens mij was het GP paard van Klaus Balkenhol toch een voormalig politiepaard? Haha! Knipoog Maar doorgaans zullen politiepaarden op een iets ander temperament geselecteerd worden dan een toekomstig topsportpaard Haha!

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:36

Dat bedoelen we, jasmijn78, als ik tenminste ook voor Zep mag spreken.